Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Wij beginnn in 2017 na een max bevriezing ook weer met aflossen.

Is er een max maandbedrag (ouwe regeling) en mag je een anderregeling (tussen/nieuw) in laten gaan?

En kan je je maandbedrag ook over eerdere jaren laten berekenen en kan dat elk jaar opnieuw?
Je bedoelt dat je met terugwerkende kracht een lager maandbedrag toebedeeld krijgt en dus geld terug? Dat lijkt me niet.



Draagkrachtberekening kan je op elk moment aanvragen. In welke regeling je ook zit. Hou er wel rekening mee dat bij relatief "laag" inkomen je al behoorlijk terug moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 18 augustus 2016 @ 18:15:

Wij beginnn in 2017 na een max bevriezing ook weer met aflossen.

Is er een max maandbedrag (ouwe regeling) en mag je een anderregeling (tussen/nieuw) in laten gaan?

En kan je je maandbedrag ook over eerdere jaren laten berekenen en kan dat elk jaar opnieuw?



Je kan wel draagkrachtmeting aanvragen over een ander jaar, maar dan moet je wel aan bepaalde criteria voldoen. Bijv dat je inkomen dit jaar dusdanig is gezakt ten opzichte van het peildatum jaar.



Het staat beschreven op de site van DUO
Zit er ook een minimum aan de hoogte want wij verdienen niet slecht maar 1000 euro pm betalen lijkt me niet erg gezellig.
quote:broodtrommel schreef op 18 augustus 2016 @ 19:37:

[...]





Je kan wel draagkrachtmeting aanvragen over een ander jaar, maar dan moet je wel aan bepaalde criteria voldoen. Bijv dat je inkomen dit jaar dusdanig is gezakt ten opzichte van het peildatum jaar.



Het staat beschreven op de site van DUO



Kan dat ook met terugwerkende kracht?



Peiljaarverlegging is weer iets anders....
quote:Yggdrasil- schreef op 18 augustus 2016 @ 20:54:

Zit er ook een minimum aan de hoogte want wij verdienen niet slecht maar 1000 euro pm betalen lijkt me niet erg gezellig.



Waarom doe je niet even de proef draagkrachtberekening op de site?



Volgens mij kan je maandbetaling nooit hoger worden dan je resterende schuld/resterende maanden terugbetalen. Maar pin me er niet op vast.
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 16 augustus 2016 @ 14:22:

[...]





Idd, ik verdiende 10 jaar geleden als (directie) secretaresse al E 4000 bruto!was je dan secretaresse van de Board, Raad van Bestuur ofzo? Dat lijkt me geen standaard salaris voor een gewone secretaresse.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: € 5.450 (gezamenlijk)

Kinderen: 2, kinderopvang netto € 730,-

Hypotheek/huur: €1.435,-

Boodschappen: €75 euro per week

Overige vaste lasten: €1.100 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: € 7.500 In verband met recent aangekochte auto

Schulden: Hypotheek + DUO € 191,-



We sparen maandelijks € 200,- voor de kinderen op een afgesloten rekening en € 1.000 reserveren we zelf.

Nu weer 'hard' sparen na de aderlating voor de nieuwe auto. Oude was na 18 jaar echt op en na wat vergelijken hebben we een nieuwe gekocht in plaats van weer een 2e hands. Met de vorige toch wat problemen gehad en de mogelijkheid was er dus voor nieuw gekozen. Maandelijks nog € 500,- vrij te besteden, maar dit gaat vrijwel nooit op. Restant hiervan storten we op een aparte rekening die we gebruiken indien we in een dure maand onze lopende rekening moeten aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 18 augustus 2016 @ 18:15:

Wij beginnn in 2017 na een max bevriezing ook weer met aflossen.

Is er een max maandbedrag (ouwe regeling) en mag je een anderregeling (tussen/nieuw) in laten gaan?

En kan je je maandbedrag ook over eerdere jaren laten berekenen en kan dat elk jaar opnieuw?Ik ben afgestudeerd in 2011 en mocht toen (één keer) kiezen, volgens mij is kiezen nu niet meer aan de orde. Hoe lang ben je nu aan het terugbetalen (exclusief de aflosvrije perioden)?
quote:MinkeDeWit schreef op 17 augustus 2016 @ 09:21:

[...]



In die loonwijzer toch niet? 2000 netto is overigens bovenmodaal, 1900 misschien ook al.

De secretaresses die ik ken verdienen tussen de 2300 en 3600 bruto, grote verschillen dus.

Net opgezocht, 2800 bruto is modaal (meest voorkomend, dus niet het gemiddelde).



Niet helemaal :

'Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau'



https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
Huishouden van twee volwassenen, geen kinderen

Inkomen inclusief teruggave belastingdienst: € 2.500,00 netto per maand

Huur: € 685,00 per maand

Vaste lasten inclusief benzine, boodschappen en sparen: € 2.050,00 per maand

Vrij te besteden bedrag per maand voor uitjes, kleding, kapper, hobby's: € 450,00

Eindejaarsuitkering besteden we aan onderhoud auto en andere grotere kosten.
quote:ikbenleaf schreef op 17 augustus 2016 @ 23:47:

[...]





Ik weet dat het klopt, maar vind het zo onlogisch. Die 1.000,- bij DUO kost je veel minder dan die 4.000 hypotheek, het zou dus eigenlijk beter moeten zijn om die 1.000,- voor de aankoop van een huis te gebruiken.



Ikvind het ook niet logisch. Maar ze rekenen de DUO-schuld dan ook onnodig zwaar mee, namelijk als anderhalf keer de originele schuld, omdat de rente niet voor 15 jaar vastligt. Maar die rente is nog nooit zo onmogelijk hoog geweest dat je anderhalf keer je schuld zou moeten afbetalen... Zouden ze echt eens iets beters op mogen verzinnen.



Ik snap best dat die schuld moet meetellen en ja, ik heb het zelf geleend. Maar om dan meteen 70,000 minder te kunnen lenen, vind ik zelf wel heel extreem (dit is namelijk in mijn geval van toepassing).
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 19 augustus 2016 @ 09:32:

[...]





Ikvind het ook niet logisch. Maar ze rekenen de DUO-schuld dan ook onnodig zwaar mee, namelijk als anderhalf keer de originele schuld, omdat de rente niet voor 15 jaar vastligt. Maar die rente is nog nooit zo onmogelijk hoog geweest dat je anderhalf keer je schuld zou moeten afbetalen... Zouden ze echt eens iets beters op mogen verzinnen.



Ik snap best dat die schuld moet meetellen en ja, ik heb het zelf geleend. Maar om dan meteen 70,000 minder te kunnen lenen, vind ik zelf wel heel extreem (dit is namelijk in mijn geval van toepassing).



Helemaal eens dat ze de studieschuld te zwaar meerekenen.

Ze rekenen een weegfactor van 0,75% per maand van je totale (oorspronkelijke) studieschuld, dat is wel veel minder dan bij een andersoortige schuld (Dat komt volgens mij inderdaad neer op 1,5 keer studieschuld minder kunnen lenen).

Ik snap inderdaad dat de schuld mee moet tellen, maar ze snappen zelf toch ook wel dat je beter 1000,- minder hypotheek kan hebben dan 1000,- minder studieschuld? Maar goed, je doet er niks aan.



Edit: Dan zou ik het bijv. logischer vinden als ze zouden zeggen voor elke 1.000,- minder studieschuld kun je 800,- meer lenen, oid. In plaats van voor elke 1.000,- minder studieschuld kun je 4.000(!) meer lenen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lijstje trouwens:



Inkomen bruto: € 2.400

Kinderen: Nee

Huur: € 525,-

Overige lasten: € 550,- (verzekeringen, benzine, boodschappen etc.)

Sparen: € 380,-

Saldo spaarrekening: € 5.700,-

Studieschuld: veul



Cerdiwen, ons lijstje komt redelijk overeen ;)
quote:ikbenleaf schreef op 19 augustus 2016 @ 10:36:

Mijn lijstje trouwens:



Inkomen bruto: € 2.400

Kinderen: Nee

Huur: € 525,-

Overige lasten: € 550,- (verzekeringen, benzine, boodschappen etc.)

Sparen: € 380,-

Saldo spaarrekening: € 5.700,-

Studieschuld: veul



Ceridwen, ons lijstje komt redelijk overeen ;)Ik was precies hetzelfde aan het denken toen ik het las haha
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 1526 euro

Alleenstaand, 2 kinderen en een kat

Huur: 490 euro

Zorgverzekering: 105 euro

Gas water licht: 125 euro

Boodschappen: 300 euro

Internet tv: 35 euro

Schulden: 110 euro om belastingdienst (nog 2x te gaan

Sparen: probeer 100 euro om weg te leggen
quote:ikbenleaf schreef op 18 augustus 2016 @ 23:28:

[...]





Ik ben afgestudeerd in 2011 en mocht toen (één keer) kiezen, volgens mij is kiezen nu niet meer aan de orde. Hoe lang ben je nu aan het terugbetalen (exclusief de aflosvrije perioden)?

12, er staan nog 3



Afgestudeerd in de vorige eeuw :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben managementassistente, en zit op 3500 bruto per maand met 6 jaar ervaring. Ik ben begin 30. Het klopt wel dat als je naar CAO schalen e.d. gaat kijken, het modaal rond de 2500 ligt, maar het ligt ook heel erg aan het soort bedrijf waar je werkt.



Overigens heb ik een hypotheek van rond de 170.000 en zijn (al) mijn maandlasten net iets meer dan de helft van mijn netto salaris (2400). Ik ben alleen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 19 augustus 2016 @ 11:10:

[...]



12, er staan nog 3



Afgestudeerd in de vorige eeuw :-)Oh maar dat is nog te overzien
quote:real_tweety schreef op 18 augustus 2016 @ 21:35:

[...]



was je dan secretaresse van de Board, Raad van Bestuur ofzo? Dat lijkt me geen standaard salaris voor een gewone secretaresse.Nee, ik was Directiesecretaresse (4 directieleden). Wat is in jouw ogen een 'gewone secretaresse'?
quote:loisnvt schreef op 19 augustus 2016 @ 13:53:

[...]





Nee, ik was Directiesecretaresse (4 directieleden). Wat is in jouw ogen een 'gewone secretaresse'?Afdelingssecretaresse publieke sector verdient maximaal 2900 bruto per maand. Daar is geen speld tussen te krijgen. Wordt je secretaresse van de RvB dan misschien 300-500 bruto meer, maar meer dan dat zit er echt niet in. Die 4000 bruto is niet zo heel gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 16 augustus 2016 @ 11:02:

[...]





Ik zit nog in mijn aflosvrije periode. Vanaf januari 2017 begin ik met aflossen en dan pas wordt mijn maandbedrag berekend. Dit is op basis van het bedrag dat nog openstaat en ik kan altijd een herberekening van mijn studieschuld aanvragen. Dit is bevestigd door zowel de DUO als meerdere hypotheekverstrekkers Ik heb er inderdaad onderzoek naar gedaan wat voor mij voordeliger is, aflossen en sparen en het komt erop neer dat voor iedere 1000 ik aflos, ik 4000 meer kan lenen.Ik kom hier zomaar even binnenvallen en heb lang niet alles gelezen, maar dit viel me wel op. Zit in dezelfde situatie als jij (begin met aflossen in januari 2017) en heb net een huis gekocht. Mij werd geadviseerd mijn spaarcentjes in de hypotheek te stoppen in plaats van in de DUO-lening (om zo een hogere hypotheek te kunnen krijgen). Als ik kijk naar hoeveel rente ik betaal over mijn DUO-lening is het ook veel voordeliger eerst mijn hypotheek af te lossen, daar betaal ik immers veel meer rente over. Je gaat nu een goedkope financiering eerder aflossen om een veel duurdere financiering te kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 19 augustus 2016 @ 09:08:

Huishouden van twee volwassenen, geen kinderen

Inkomen inclusief teruggave belastingdienst: € 2.500,00 netto per maand

Huur: € 685,00 per maand

Vaste lasten inclusief benzine, boodschappen en sparen: € 2.050,00 per maand

Vrij te besteden bedrag per maand voor uitjes, kleding, kapper, hobby's: € 450,00

Eindejaarsuitkering besteden we aan onderhoud auto en andere grotere kosten.





Waar haal je "vrij te besteden bedrag"?

Je huur +vaste lasten zijn hoger dan je inkomen? Niet?

...of ik kan niet tellen, ook mogelijk...
quote:VivaElle schreef op 19 augustus 2016 @ 14:17:

[...]





Ik kom hier zomaar even binnenvallen en heb lang niet alles gelezen, maar dit viel me wel op. Zit in dezelfde situatie als jij (begin met aflossen in januari 2017) en heb net een huis gekocht. Mij werd geadviseerd mijn spaarcentjes in de hypotheek te stoppen in plaats van in de DUO-lening (om zo een hogere hypotheek te kunnen krijgen). Als ik kijk naar hoeveel rente ik betaal over mijn DUO-lening is het ook veel voordeliger eerst mijn hypotheek af te lossen, daar betaal ik immers veel meer rente over. Je gaat nu een goedkope financiering eerder aflossen om een veel duurdere financiering te kunnen krijgen.Misschien ligt het aan de hoogte van de schuld? Als ik het bereken in online rekentools, scheelt het me echt een hoop als ik wat extra aflos, omdat ze die schuld zo hoog meetellen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan wat je wilt. Als je een hogere hypotheek wilt dan wat je nu kunt krijgen (met oorspronkelijke studieschuld) dan zul je je studieschuld moeten aflossen. Maar qua kosten is het voordeliger om je studieschuld minimaal af te lossen en je spaargeld in je koopwoning te investeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven