Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Overigens klopt het natuurlijk wel dat de rente van een hypotheek hoger is, maar als het goed is bouw je dan ook wat op.



Nu met mijn huur en studieschuld heb ik vooral het gevoel mijn geld in een diepe put weg te gooien. Ik wil daarom juist ook zo snel mogelijk van die studieschuld af..
Heb je nu spijt dat je die studieschuld hebt opgebouwd tijdens je studie?
quote:Marana_ schreef op 19 augustus 2016 @ 15:06:

Heb je nu spijt dat je die studieschuld hebt opgebouwd tijdens je studie?Nee, dat niet. Door die schuld heb ik een bachelor inclusief een dure studiestage in het buitenland kunnen doen, mijn master en rijbewijs kunnen halen en 4 jaar op kamers kunnen zitten. Maar het is een nogal "ongrijpbare" schuld, terwijl je voor een hypotheek een tastbaar huis terug krijgt. Klinkt misschien vreemd maar dat gevoel heb ik erbij XD
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €5500 (alleen)

Kinderen: Nee

Hypotheek (Bruto): €240,- + €100,- VVE

Boodschappen: €200

Overige vaste lasten: €370 (verzekeringen etc.)

Saldo spaarrekening: €25.000

Schulden: €120.000

Extra kosten: Nee
quote:Ceridwen91 schreef op 19 augustus 2016 @ 15:06:

Overigens klopt het natuurlijk wel dat de rente van een hypotheek hoger is, maar als het goed is bouw je dan ook wat op.



Nu met mijn huur en studieschuld heb ik vooral het gevoel mijn geld in een diepe put weg te gooien. Ik wil daarom juist ook zo snel mogelijk van die studieschuld af..

Maar je betaalt veel meer rente aan hypotheek dan aan je studieschuld, zelf met HRA. Dat is net zo goed weg in die diepe put.



Wij lossen elk jaar extra af op de hypotheek, maar laten de studieschuld bewust met rust en betalen alleen het verplichte deel. Het is zelfs met de huidige lage spaarrentes financieel onvoordelig om die schuld af te lossen.
quote:Ceridwen91 schreef op 19 augustus 2016 @ 15:14:

[...]





Nee, dat niet. Door die schuld heb ik een bachelor inclusief een dure studiestage in het buitenland kunnen doen, mijn master en rijbewijs kunnen halen en 4 jaar op kamers kunnen zitten. Maar het is een nogal "ongrijpbare" schuld, terwijl je voor een hypotheek een tastbaar huis terug krijgt. Klinkt misschien vreemd maar dat gevoel heb ik erbij XDJe hebt hier toch ook iets tastbaars voor gekregen? Je huidige diploma stelt je in staat je huidige baan te hebben en je huidige loon te verdienen. Zonder had je het waarschijnlijk een stuk moeilijker gehad. In feite maakt het je nieuwe huis medemogelijk
quote:Lady_Vintage schreef op 19 augustus 2016 @ 15:40:

[...]





Je hebt hier toch ook iets tastbaars voor gekregen? Je huidige diploma stelt je in staat je huidige baan te hebben en je huidige loon te verdienen. Zonder had je het waarschijnlijk een stuk moeilijker gehad. In feite maakt het je nieuwe huis medemogelijk



Dat is waar

Ik los nu eigenlijk alleen zoveel af omdat meerdere hypotheekverstrekkers me dat hebben aangeraden. Zodra ik een hypotheek heb, ga ik misschien inderdaad daarbij wat meer aflossen.
quote:ikbenjevriend schreef op 19 augustus 2016 @ 15:20:

Inkomen: €5500 (alleen)

Kinderen: Nee

Hypotheek (Bruto): €240,- + €100,- VVE

Boodschappen: €200

Overige vaste lasten: €370 (verzekeringen etc.)

Saldo spaarrekening: €25.000

Schulden: €120.000

Extra kosten: NeeWow! Je leeft wel goedkoop eigenlijk! Koop je ook kleding enzo van die 370? En uitjes?
Ik dacht juist : wauw, 120.000,00 schuld, gelukkig heb je een hoog inkomen want dan komt er een keer een end aan. Is die 5500,00 van één baan? Je hoeft geen antwoord te geven natuurlijk maar het staat zo haaks op je schuld.
quote:Geronimo2 schreef op 19 augustus 2016 @ 16:02:

Ik dacht juist : wauw, 120.000,00 schuld, gelukkig heb je een hoog inkomen want dan komt er een keer een end aan. Is die 5500,00 van één baan? Je hoeft geen antwoord te geven natuurlijk maar het staat zo haaks op je schuld.Voor hypotheek valt dat toch wel mee (ik neem aan dat dat de bulk van de schuld is, maar hier is geen antwoord op nodig natuurlijk). Met zo'n loon kun je een aardige hypotheek afsluiten. (Hoewel dat dat niet aansluit bij de hypotheeklasten per maand..)
Alle reacties Link kopieren
Schuld is hypotheek. Kleding en uitjes zitten niet in die vaste lasten want dat zijn ook geen vaste lasten. Ik leef gewoon zuinig, opzich zou ik over een jaar als het wat rustiger wordt op m'n werk wel wat minder dagen willen gaan werken want dat kan makkelijk.



Het scheelt ook dat ik geen auto heb.
quote:Ceridwen91 schreef op 19 augustus 2016 @ 15:14:

[...]





Nee, dat niet. Door die schuld heb ik een bachelor inclusief een dure studiestage in het buitenland kunnen doen, mijn master en rijbewijs kunnen halen en 4 jaar op kamers kunnen zitten. Maar het is een nogal "ongrijpbare" schuld, terwijl je voor een hypotheek een tastbaar huis terug krijgt. Klinkt misschien vreemd maar dat gevoel heb ik erbij XDGelukkig maar dat je er geen spijt van hebt, dat je beseft dat die stage etc het wel waard waren dan. Ik ben blij dat ik nog gewoon stufi kreeg + een toelage van mijn ouders + een mooi bijbaantje, en dus zonder lening kon afstuderen, maar ik besef wel dat niet iedereen dat geluk heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 19 augustus 2016 @ 15:20:

[...]



Maar je betaalt veel meer rente aan hypotheek dan aan je studieschuld, zelf met HRA. Dat is net zo goed weg in die diepe put.



Wij lossen elk jaar extra af op de hypotheek, maar laten de studieschuld bewust met rust en betalen alleen het verplichte deel. Het is zelfs met de huidige lage spaarrentes financieel onvoordelig om die schuld af te lossen.Eens. En daar komt bij dat het bij een koophuis ook handig is om geld op de bank te hebben. Bij aankoop, maar ook daarna!
quote:JapjapII schreef op 19 augustus 2016 @ 14:18:

Waar haal je "vrij te besteden bedrag"?

Je huur +vaste lasten zijn hoger dan je inkomen? Niet?

...of ik kan niet tellen, ook mogelijk...Was wellicht niet helemaal duidelijk. Huur zit in bedrag vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 19 augustus 2016 @ 15:06:

Heb je nu spijt dat je die studieschuld hebt opgebouwd tijdens je studie?Deze vraag is niet aan mij gesteld, maar ja, ik wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 19 augustus 2016 @ 15:20:

[...]



Maar je betaalt veel meer rente aan hypotheek dan aan je studieschuld, zelf met HRA. Dat is net zo goed weg in die diepe put.



Wij lossen elk jaar extra af op de hypotheek, maar laten de studieschuld bewust met rust en betalen alleen het verplichte deel. Het is zelfs met de huidige lage spaarrentes financieel onvoordelig om die schuld af te lossen.De rente op mijn studieschuld is hoger dan mijn spaarrente, dus juist voordelig om de schuld af te lossen als de spaarrentes laag zijn.
quote:ikbenleaf schreef op 19 augustus 2016 @ 17:40:

[...]





De rente op mijn studieschuld is hoger dan mijn spaarrente, dus juist voordelig om de schuld af te lossen als de spaarrentes laag zijn.

Bij mij is zelfs nu nog de rente op mijn studieschuld een stuk lager dan de spaarrente, dat bedoelde ik. Dus onvoordelig. Misschien heb jij een ander percentage.



De studieschuld is zo'n 'gunstige' lening, ook qua voorwaarden dat je in vrijwel alle gevallen beter je hypotheek kan aflossen. Sterker nog, meerdere mensen in de financiële wereld hebben al voorgerekend dat je eigenlijk beter als student maximaal kan lenen, opsparen en daarmee later je huis bekostigen voor een zo groot mogelijk deel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenleaf schreef op 19 augustus 2016 @ 17:40:

[...]





De rente op mijn studieschuld is hoger dan mijn spaarrente, dus juist voordelig om de schuld af te lossen als de spaarrentes laag zijn.Het hoogste rentepercentage is 1,4 %. Dat haal je op dit moment idd niet. Maar dat percentage wordt volgend jaar opnieuw vastgestels en is dan waarschijnlijk 0,01%. Dan kan het zelfs uit om nu wat rente mis te lopen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 19 augustus 2016 @ 23:22:

[...]





Het hoogste rentepercentage is 1,4 %. Dat haal je op dit moment idd niet. Maar dat percentage wordt volgend jaar opnieuw vastgestels en is dan waarschijnlijk 0,01%. Dan kan het zelfs uit om nu wat rente mis te lopen....Ja ik weet het, hoop idd dat het zo laag wordt, ik heb nl dat hoogste percentage
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 2650 netto (36 uur) ex. Vakantiegeld en 13e maand.

Woon alleen, geen kinderen, geen auto.

Hypotheek bruto 845/ netto 550. 2/3 deel van teruggaaf los ik af op aflossingsvrij deel hypotheek.

Vaste lasten overig: 425

Boodschappen: 300 (gebudgetteerd, maar is werkelijk 200 - 275 inclusief huisdier)

Ik geef graag geld uit aan bioscoop, etentjes, festivals, weekendjes weg/ vakantie.

Spaargeld: ca 10k. Had veel meer kunnen zijn, maar ik doe graag leuke dingen en er is veel geld in de verbouwing van mijn huis gaan zitten.
quote:polala schreef op 19 augustus 2016 @ 20:29:

[...]



De studieschuld is zo'n 'gunstige' lening, ook qua voorwaarden dat je in vrijwel alle gevallen beter je hypotheek kan aflossen. Sterker nog, meerdere mensen in de financiële wereld hebben al voorgerekend dat je eigenlijk beter als student maximaal kan lenen, opsparen en daarmee later je huis bekostigen voor een zo groot mogelijk deel.Daarom vind ik het raar dat er vaak zo vreselijk belerend over een studieschuld word gedaan. Terwijl het voor heel veel mensen echt een prima oplossing is. Ik heb de eerste jaren dat ik afloste als freelancer gewerkt. Toen had ik allerlei aftrekposten waardoor ik bijna geen belasting betaalde, en mijn studieschuld aflossing over die jaren ook is kwijtgescholden. Ik krijg daar wel eens opmerkingen over dat "dat niet eerlijk is" en "een schuld moet je voldoen" en dat soort dingen. Maar ik heb gewoon de regels toegepast, niks onwettelijks gedaan. Dan ga ik toch geen extra geld naar de overheid brengen alleen omdat ik een "morele schuld" heb? Ik hoor zo vaak van mensen dat ze niet eens uitrekenen of ze voor verlaging of kwijtschelding in aanmerking komen, Dan ben je toch een dief van je eigen portemonnee?
quote:BAMmetjebamie schreef op 28 juni 2016 @ 13:38:

[...]





Als ze slaagt is het een gift, geen lening.

Mijn kinderen hebben wel wat spaargeld ja, niet zo veel meer ivm de combinatie vermogen en toeslagen maar als de Duo vindt dat zij dit bedrag mag hebben dan mag zij dat toch aannemen op geacht ze spaargeld heeft of niet? Er moet ook een huis of kamer ingericht worden of een auto aangeschaft dus dat spaargeld is zomaar op.



Voor drie kinderen complete studies bij elkaar sparen is me niet gelukt nee, sorry.Gaat ze een mbo1 of 2 nivo doen? Want dan is het een gift. Mbo4 of hbo mogen het terug betalen. Echt belachelijk. Want wie zegt dat je op een hoger nivo ook perse meer gaat verdienen.
quote:RozaRomee71 schreef op 26 augustus 2016 @ 07:22:

[...]





Gaat ze een mbo1 of 2 nivo doen? Want dan is het een gift. Mbo4 of hbo mogen het terug betalen. Echt belachelijk. Want wie zegt dat je op een hoger nivo ook perse meer gaat verdienen.



Ik weet niet of "meer verdienen" het argument is dat er vanaf MBO4 terugbetaald moet worden en dat dit voor MBO op lagere niveaus niet geldt.



Ik vermoed eerder dat men wil voorkomen dat mensen die een hoger niveau dan MBO1 of 2 niet aankunnen een "drop-out" worden en dus compleet diplomaloos school gaan verlaten en misschien levenslang in een uitkering belanden. De gift bij het behalen van het MBO1 of 2 diploma is denk ik vooral een stimulans om in elk geval een startkwalificatie te behalen waarmee men de arbeidsmarkt op kan.



Wellicht voelt het oneerlijk maar het zal voornamelijk een financiële berrekening zijn zodat het de overheid zo min mogelijk geld kost.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 19 augustus 2016 @ 16:02:

Ik dacht juist : wauw, 120.000,00 schuld, gelukkig heb je een hoog inkomen want dan komt er een keer een end aan. Is die 5500,00 van één baan? Je hoeft geen antwoord te geven natuurlijk maar het staat zo haaks op je schuld. Wow
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:RozaRomee71 schreef op 26 augustus 2016 @ 07:22:

[...]





Gaat ze een mbo1 of 2 nivo doen? Want dan is het een gift. Mbo4 of hbo mogen het terug betalen. Echt belachelijk. Want wie zegt dat je op een hoger nivo ook perse meer gaat verdienen.Als je slecht verdient hoef je niks of weinig terug te betalen. Je betaald terug naar draagkracht. Dus als je echt weinig verdient met je hbo diploma hoef je ook helemaal niks terug te betalen, of maar 20 euro per maand bijvoorbeeld. Zo belachelijk is het dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven