Artikel 1. (De Politieke Partij)

28-12-2016 20:19 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op de Sylvana & DENK topics.



Voor wie de partij op de voet wil volgen, en/of meer over diens visie wil lezen:

Website Artikel 1.

Twitter Artikel 1.

Facebook Artikel 1.



Vorige Topics:

Deel 1. Sylvana Simons

Deel 2. Sylvana Simons bij DENK - deel II
Alle reacties Link kopieren
Trump had trouwens ook niets met politiek, en nu is de president of America
Alle reacties Link kopieren
quote:Hetvrijewoord schreef op 28 december 2016 @ 20:47:

[...]





Waarom?



Omdat ik haar boodschap heel erg belangrijk vind. Ik dacht ook altijd dat er weinig racisme in Nederland was, en daar was ik ook best trots op. Maar toen dat hele gebeuren over zwarte piet opkwam, ben ik me echt rot geschrokken. Wat een racisme! Maar aan de andere kant heb ik het ook altijd wel geweten.

Ik ben opgegroeid in Rotterdam en in mijn kinderjaren had ik een Surinaams vriendje. Naast allerlei puur Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan me nog heel goed herinneren, ik zal een jaar of 10 geweest zijn, dat wij allemaal bij een vriendje naar boven mochten, behalve hij. Die neger kwam er niet in. Dat vond ik zoiets bizars en onbegrijpelijks! Ik en een paar anderen bleven buiten, de rest ging naar boven. Verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt. Ik liet het er verder ook maar bij zitten, wist ik veel.

En dan de opmerkingen van ooms en tantes over bruin dat afgaf, luie negers, de grapjes die direct gemaakt werden als er een Surinamer in de buurt was. Het werd mij heel snel duidelijk dat zij alleen de kleur zagen maar niet de persoon die erachter zat. Maar zij konden daar gemakkelijk een grapje over maken, want kijk eens hoe open-minded zij waren dat zij een neger gewoon accepteerden in hun midden! Dat heb ik nooit echt begrepen en ik heb al helemaal nooit de behoefte gevoeld om dezelfde grapjes te maken.



Daarnaast heb ik zelf heel wat jaren in het buitenland gewoond als een niet bij iedereen geliefde minderheid en daar heb ik aan den lijve ondervonden hoe subtiel discriminatie kan plaatsvinden.



En nu woon ik weer tussen de minderheden in een grote stad en herken ik mij helemaal niet in het beeld dat doorgaans in de media geschetst wordt van allochtonen. Daar verbaas ik mij dagelijks over. Ik heb zowel thuis als op mijn werk als bij mij in de buurt te maken met mensen van allerlei pluimage en wat ik heb geleerd is dat afkomst niets zegt. Wat wel iets zegt is hoe mensen uit hun ogen kijken en hoe ze je benaderen. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft haar lagere opleiding wel precies te maken met het probleem waar ze tegen strijdt. Namelijk dat mensen met een bepaalde achtergrond of huidskleur (onbewust) andere kansen krijgen in onze maatschappij.



Sylvana komt op mij heel slim en kapabel op mij over. Maar tuurlijk zeg je wel eens iets onhandigs als je zo on de schijnwerpers staat. Maar haar boodschap brengt te wat mij betreft goed over. Alleen, ze raakt Nederlanders op een belangrijke waarde van ons (haar punten over discriminatie raken aan de vraag: zijn wij wel zo TOLERANT? En ze benoemt voorbeelden waaruit blijkt dar we dat niet altijd zijn en geeft aan hoe dat door sommige mensen ervaren wordt). Het doet ons (de blanke Nederlander) pijn om te worden gewezen op racistische elementen in onszelf of onze samenleving. En daardoor gaan we haar veroordelen.

(Let maar op, mensen oordelen bijna altijd door eigen pijn)



Maar we hebben ook de keuze om te luisteren naar wat ze zegt, echt te luisteren en te reflecteren en te bedenken of we er iets van kunnen leren.
Alle reacties Link kopieren
Ze is in ieder geval wel een doorzetter, laat zichzelf niet zomaar uit dr veld slaan, ongelofelijk stoer. De manier waarop ze vertrok bij DENK was wel achterbaks, maar ik denk dat zij het welles ver kan schoppen met haar eigen partij.
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 28 december 2016 @ 21:06:

[...]



Vind je dan bijvoorbeeld Geert Wilders ook niet serieus te nemen wegens zijn gebrek aan opleiding? Of een minister zoals Marja van Bijsterveldt een paar jaar terug? Nu Burgemeester van Delft.



Oprechte vraag dit. Ik ben het overigens met je eens dat een politicus capabel moet zijn en bepaalde kennis moet hebben.



Ik heb daar moeite mee ja. De minister van defensie is bijvoorbeeld opgeleid als secretaresse. Sja.



Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, een prima basis om in de politiek je weg te vinden. Dat is dan ook WO, en hij heeft daardoor enorm veel kennis hoe het land tot dit ount gekomen is juist omdat hij de geschiedenis kent. Regeren is geschiedenis kennen.



Ik denk dat we een veel beter politiek stelsel zouden krijgen als er uitsluitend WO geschoolde mensen in de politiek zouden mogen komen. En dan heb je vanzelf, hoog en laagvliegers. Net als in iedere beroepsgroep.
Alle reacties Link kopieren
Wat dat betreft kan er dus geconcludeerd worden dat de genoten opleiding (of hetgebrek daaraan), weinig zegt over de te verwachten succesen en/of populariteit (of gebrek het daaraan) van een politicus.



Ook is zij niet het enige lid van de partij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stjerna83 schreef op 28 december 2016 @ 21:12:

Misschien heeft haar lagere opleiding wel precies te maken met het probleem waar ze tegen strijdt. Namelijk dat mensen met een bepaalde achtergrond of huidskleur (onbewust) andere kansen krijgen in onze maatschappij.



Sylvana komt op mij heel slim en kapabel op mij over. Maar tuurlijk zeg je wel eens iets onhandigs als je zo on de schijnwerpers staat. Maar haar boodschap brengt te wat mij betreft goed over. Alleen, ze raakt Nederlanders op een belangrijke waarde van ons (haar punten over discriminatie raken aan de vraag: zijn wij wel zo TOLERANT? En ze benoemt voorbeelden waaruit blijkt dar we dat niet altijd zijn en geeft aan hoe dat door sommige mensen ervaren wordt). Het doet ons (de blanke Nederlander) pijn om te worden gewezen op racistische elementen in onszelf of onze samenleving. En daardoor gaan we haar veroordelen.

(Let maar op, mensen oordelen bijna altijd door eigen pijn)



Maar we hebben ook de keuze om te luisteren naar wat ze zegt, echt te luisteren en te reflecteren en te bedenken of we er iets van kunnen leren.Ik herken werkelijk niks van dit alles. Echt niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stjerna83 schreef op 28 december 2016 @ 21:12:

Misschien heeft haar lagere opleiding wel precies te maken met het probleem waar ze tegen strijdt. Namelijk dat mensen met een bepaalde achtergrond of huidskleur (onbewust) andere kansen krijgen in onze maatschappij.



Sylvana komt op mij heel slim en kapabel op mij over. Maar tuurlijk zeg je wel eens iets onhandigs als je zo on de schijnwerpers staat. Maar haar boodschap brengt te wat mij betreft goed over. Alleen, ze raakt Nederlanders op een belangrijke waarde van ons (haar punten over discriminatie raken aan de vraag: zijn wij wel zo TOLERANT? En ze benoemt voorbeelden waaruit blijkt dar we dat niet altijd zijn en geeft aan hoe dat door sommige mensen ervaren wordt). Het doet ons (de blanke Nederlander) pijn om te worden gewezen op racistische elementen in onszelf of onze samenleving. En daardoor gaan we haar veroordelen.

(Let maar op, mensen oordelen bijna altijd door eigen pijn)



Maar we hebben ook de keuze om te luisteren naar wat ze zegt, echt te luisteren en te reflecteren en te bedenken of we er iets van kunnen leren.Wat heb je dit mooi gezegd!
Radicaal idee: naast de bestaande kiesdrempel verwachten dat een partij/wannabe politicus over meer dan één onderwerp nagedacht heeft en een mening heeft gevormd?



Opleidingsniveau boeit mij an sich niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 28 december 2016 @ 21:13:

Wat dat betreft kan er dus geconcludeerd worden dat de genoten opleiding (of hetgebrek daaraan), weinig zegt over de te verwachten succesen en/of populariteit (of gebrek het daaraan) van een politicus.



Ook is zij niet het enige lid van de partij.



Ja juist wel. Omdat iedere idioot een partij kan oprichten hebben we een politiek stelsel dat aftakking van aftakking is, elkaar uitscheldt, belachelijk maakt en schoffeert, en regeren een laatste belang lijkt te zijn. Dat is de politiek van nu.



Je zegt het perfect. Populistisch gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Met haar nieuwe partij wil ze Efteling keihard aanpakken, lees ik toevallig net. Ze vindt dat Efteling vol met racistische attracties staat. Waar doelt ze op, meneer Kannibaal, Fata Morgana
Alle reacties Link kopieren
quote:humanista schreef op 28 december 2016 @ 21:11:

[...]





Omdat ik haar boodschap heel erg belangrijk vind. Ik dacht ook altijd dat er weinig racisme in Nederland was, en daar was ik ook best trots op. Maar toen dat hele gebeuren over zwarte piet opkwam, ben ik me echt rot geschrokken. Wat een racisme! Maar aan de andere kant heb ik het ook altijd wel geweten.

Ik ben opgegroeid in Rotterdam en in mijn kinderjaren had ik een Surinaams vriendje. Naast allerlei puur Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan me nog heel goed herinneren, ik zal een jaar of 10 geweest zijn, dat wij allemaal bij een vriendje naar boven mochten, behalve hij. Die neger kwam er niet in. Dat vond ik zoiets bizars en onbegrijpelijks! Ik en een paar anderen bleven buiten, de rest ging naar boven. Verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt. Ik liet het er verder ook maar bij zitten, wist ik veel.

En dan de opmerkingen van ooms en tantes over bruin dat afgaf, luie negers, de grapjes die direct gemaakt werden als er een Surinamer in de buurt was. Het werd mij heel snel duidelijk dat zij alleen de kleur zagen maar niet de persoon die erachter zat. Maar zij konden daar gemakkelijk een grapje over maken, want kijk eens hoe open-minded zij waren dat zij een neger gewoon accepteerden in hun midden! Dat heb ik nooit echt begrepen en ik heb al helemaal nooit de behoefte gevoeld om dezelfde grapjes te maken.



Daarnaast heb ik zelf heel wat jaren in het buitenland gewoond als een niet bij iedereen geliefde minderheid en daar heb ik aan den lijve ondervonden hoe subtiel discriminatie kan plaatsvinden.



En nu woon ik weer tussen de minderheden in een grote stad en herken ik mij helemaal niet in het beeld dat doorgaans in de media geschetst wordt van allochtonen. Daar verbaas ik mij dagelijks over. Ik heb zowel thuis als op mijn werk als bij mij in de buurt te maken met mensen van allerlei pluimage en wat ik heb geleerd is dat afkomst niets zegt. Wat wel iets zegt is hoe mensen uit hun ogen kijken en hoe ze je benaderen. Punt.



Wat een mooie bijdrage. Ik herken je ervaring van het buitenland en weet daardoor wat 'niet gehoord' worden met mij deed (het maakte me zo gefrustreerd), waardoor ik me misschien een heel klein beetje kan inleven in de frustratie die door racisme onder sommige Nederlanders kan leven.

Neem nog jouw voorbeeld van jouw vriendje. Wat moet dat hebben gedaan met het kind en hoe heeft dat hem beïnvloed als volwassene? Ik vind het een heel verdrietig voorbeeld. Ik hoop echt dat Nederland zal veranderen, want wat heeft de zwarte pieten discussie blootgelegd... ik wist niet dat er zo veel rascisme was in ons land.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 28 december 2016 @ 21:18:

Met haar nieuwe partij wil ze Efteling keihard aanpakken, lees ik toevallig net. Ze vindt dat Efteling vol met racistische attracties staat. Waar doelt ze op, meneer Kannibaal, Fata Morgana Hahahaha! I rest my case. Dom gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Ff voor de duidelijkheid. Hoewel ze zelf anders suggereert, heeft Sylvana deze partij helemaal niet opgericht. Ze is er alleen naar over overgestapt.



http://politiek.tpo.nl/20 ... sylvana-partij-artikel-1/
.
quote:humanista schreef op 28 december 2016 @ 21:11:

[...]





Omdat ik haar boodschap heel erg belangrijk vind. Ik dacht ook altijd dat er weinig racisme in Nederland was, en daar was ik ook best trots op. Maar toen dat hele gebeuren over zwarte piet opkwam, ben ik me echt rot geschrokken. Wat een racisme! Maar aan de andere kant heb ik het ook altijd wel geweten.

Ik ben opgegroeid in Rotterdam en in mijn kinderjaren had ik een Surinaams vriendje. Naast allerlei puur Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan me nog heel goed herinneren, ik zal een jaar of 10 geweest zijn, dat wij allemaal bij een vriendje naar boven mochten, behalve hij. Die neger kwam er niet in. Dat vond ik zoiets bizars en onbegrijpelijks! Ik en een paar anderen bleven buiten, de rest ging naar boven. Verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt. Ik liet het er verder ook maar bij zitten, wist ik veel.

En dan de opmerkingen van ooms en tantes over bruin dat afgaf, luie negers, de grapjes die direct gemaakt werden als er een Surinamer in de buurt was. Het werd mij heel snel duidelijk dat zij alleen de kleur zagen maar niet de persoon die erachter zat. Maar zij konden daar gemakkelijk een grapje over maken, want kijk eens hoe open-minded zij waren dat zij een neger gewoon accepteerden in hun midden! Dat heb ik nooit echt begrepen en ik heb al helemaal nooit de behoefte gevoeld om dezelfde grapjes te maken.



Daarnaast heb ik zelf heel wat jaren in het buitenland gewoond als een niet bij iedereen geliefde minderheid en daar heb ik aan den lijve ondervonden hoe subtiel discriminatie kan plaatsvinden.



En nu woon ik weer tussen de minderheden in een grote stad en herken ik mij helemaal niet in het beeld dat doorgaans in de media geschetst wordt van allochtonen. Daar verbaas ik mij dagelijks over. Ik heb zowel thuis als op mijn werk als bij mij in de buurt te maken met mensen van allerlei pluimage en wat ik heb geleerd is dat afkomst niets zegt. Wat wel iets zegt is hoe mensen uit hun ogen kijken en hoe ze je benaderen. Punt.Dit is geen antwoord op de vraag waarom je haar serieus neemt.
quote:Stjerna83 schreef op 28 december 2016 @ 21:12:

Misschien heeft haar lagere opleiding wel precies te maken met het probleem waar ze tegen strijdt. Namelijk dat mensen met een bepaalde achtergrond of huidskleur (onbewust) andere kansen krijgen in onze maatschappij.



Sylvana komt op mij heel slim en kapabel op mij over. Maar tuurlijk zeg je wel eens iets onhandigs als je zo on de schijnwerpers staat. Maar haar boodschap brengt te wat mij betreft goed over. Alleen, ze raakt Nederlanders op een belangrijke waarde van ons (haar punten over discriminatie raken aan de vraag: zijn wij wel zo TOLERANT? En ze benoemt voorbeelden waaruit blijkt dar we dat niet altijd zijn en geeft aan hoe dat door sommige mensen ervaren wordt). Het doet ons (de blanke Nederlander) pijn om te worden gewezen op racistische elementen in onszelf of onze samenleving. En daardoor gaan we haar veroordelen.

(Let maar op, mensen oordelen bijna altijd door eigen pijn)



Maar we hebben ook de keuze om te luisteren naar wat ze zegt, echt te luisteren en te reflecteren en te bedenken of we er iets van kunnen leren.Mooie post!
Nou voor zover ik weet is sylvana simons wél de enige die geen hogere opleiding heeft gedaan. Geert Wilders en Jesse klaver zijn begonnen met VMBO maar hebben wel doorgeleerd en zijn afgestudeerd op de universiteit.
quote:impala schreef op 28 december 2016 @ 21:20:

Ff voor de duidelijkheid. Hoewel ze zelf anders suggereert, heeft Sylvana deze partij helemaal niet opgericht. Ze is er alleen naar over overgestapt.





Yup. En hoe lang gaat dit circus duren.



Eén ding is zeker: àls ze al in de 2e kamer komt zal ze drie maanden volhouden.

Minimaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevera schreef op 28 december 2016 @ 21:22:

Nou voor zover ik weet is sylvana simons wél de enige die geen hogere opleiding heeft gedaan. Geert Wilders en Jesse klaver zijn begonnen met VMBO maar hebben wel doorgeleerd en zijn afgestudeerd op de universiteit.Wilders heeft geen universitaire opleiding afgerond, wel enkele deelcertificaten gehaald. Klavers heeft een opleiden aan Avans hogeschool gevolgd, waarna hij is begonnen aan een schakelprogramma gevolgd om toegelaten te worden tot een universitaire master politicologie maar is er voortijdig mee gestopt. En er zijn meerdere voorbeelden genoemd van politici zonder universitaire opleiding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevera schreef op 28 december 2016 @ 21:22:

Nou voor zover ik weet is sylvana simons wél de enige die geen hogere opleiding heeft gedaan. Geert Wilders en Jesse klaver zijn begonnen met VMBO maar hebben wel doorgeleerd en zijn afgestudeerd op de universiteit.Nee hoor. Beiden niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Principe-Prinses schreef op 28 december 2016 @ 21:13:

[...]





Ik heb daar moeite mee ja. De minister van defensie is bijvoorbeeld opgeleid als secretaresse. Sja.



Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, een prima basis om in de politiek je weg te vinden. Dat is dan ook WO, en hij heeft daardoor enorm veel kennis hoe het land tot dit ount gekomen is juist omdat hij de geschiedenis kent. Regeren is geschiedenis kennen.



Ik denk dat we een veel beter politiek stelsel zouden krijgen als er uitsluitend WO geschoolde mensen in de politiek zouden mogen komen. En dan heb je vanzelf, hoog en laagvliegers. Net als in iedere beroepsgroep.



Mee eens dat je bepaalde intelligentie en kennis moet hebben op zo'n belangrijke positie, maar WO zegt daarover ook niet alles.

En is onze democratisch systeem dan tolerant genoeg dat deze WO-ers ook gaan denken over de problemen van andere groepen in de samenleving?



Daarnaast, denk je dat de geschiedenis die wij leren op school volledig is?

Ik heb VWO en universiteit gedaan, maar leerde een heel andere kant van onze "gouden eeuw" toen ik slavenforten bezocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stjerna83 schreef op 28 december 2016 @ 21:19:

[...]





Wat een mooie bijdrage. Ik herken je ervaring van het buitenland en weet daardoor wat 'niet gehoord' worden met mij deed (het maakte me zo gefrustreerd), waardoor ik me misschien een heel klein beetje kan inleven in de frustratie die door racisme onder sommige Nederlanders kan leven.

Neem nog jouw voorbeeld van jouw vriendje. Wat moet dat hebben gedaan met het kind en hoe heeft dat hem beïnvloed als volwassene? Ik vind het een heel verdrietig voorbeeld. Ik hoop echt dat Nederland zal veranderen, want wat heeft de zwarte pieten discussie blootgelegd... ik wist niet dat er zo veel rascisme was in ons land.



Hij heeft altijd gezegd dat er veel racisme was in Nederland, terwijl ik dat best bestreed. Ik heb de onbedwingbare neiging om het goede te verwachten of te zien in mensen.

Ik ken dat vriendje van vroeger nog steeds. Een jaar of drie geleden hadden we een heftige discussie over dat hij PVV stemt en waarom dat echt de beste keuze is. Kun je het geloven!! Hij is dus eigenlijk te goed geïntegreerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Principe-Prinses schreef op 28 december 2016 @ 21:20:

[...]





Hahahaha! I rest my case. Dom gedoe.Wat is haar argument hiervoor?
quote:Principe-Prinses schreef op 28 december 2016 @ 21:27:

[...]





Nee hoor. Beiden niet.Jawel, wilders heeft rechtsgeleerdheid gedaan op een open universiteit en jesse klaver heeft politicologie gedaan maar is hier vroegtijdig mee gestopt
Alle reacties Link kopieren
quote:Stjerna83 schreef op 28 december 2016 @ 21:30:

[...]





Mee eens dat je bepaalde intelligentie en kennis moet hebben op zo'n belangrijke positie, maar WO zegt daarover ook niet alles.

En is onze democratisch systeem dan tolerant genoeg dat deze WO-ers ook gaan denken over de problemen van andere groepen in de samenleving?



Daarnaast, denk je dat de geschiedenis die wij leren op school volledig is?

Ik heb VWO en universiteit gedaan, maar leerde een heel andere kant van onze "gouden eeuw" toen ik slavenforten bezocht.



Het geschiedenisonderwijs op de middelbare school is wat mij betreft zeker ontoereikend, ik ben er dan ook een voorstander van het een verplicht vak van te maken. Dergelijke kennis van de wereld om je heen en hoe het tot stand gekomen is, vind ik van groot belang voor de algemene ontwikkeling en het beter kunnen begrijpen van de maatschappij en ontwikkelingen die er spelen.

Ben er zelf op afgestudeerd overigens, dus een beetje bevooroordeeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven