Werk & Studie alle pijlers

problemen met stagebegeleider

11-01-2017 22:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn stagebegeleider dat ik graag met jullie wil delen. In september ben ik begonnen aan de opleiding apothekersassistent en ik ben meteen september begonnen met mijn stage.

De problemen begon al voor de kerstvakantie. Mijn stagebegeleider nam mij even apart en ze begon met '' Ik vind dat het stroef loopt tussen ons.'' Dat vond ik vreemd want zelf ervaarde ik dat helemaal niet zo. Ik heb toen aangegeven dat ik niet zo voelde. Alles ging juist goed en de relatie met mijn stagebegeleider was gemoedelijk en prettig. Zij had kritiek op mijn zelfstandigheid en vond dat ik te veel initiatief nam. Ik wist vaak niet wat ik moest doen dus ging ik uit mezelf uitvullen (medicatie klaarzetten ect). Uitvullen was ook het enige wat ik zelfstandig mocht. Aan het eind van het gesprek kwamen tot de conclusie dat er te weinig structuur was. We spraken af dat ik voor mijzelf een werkschema ging maken zodat we daar in het nieuwe jaar mee aan de slag konden. Ook wilde ze mij op de vrijdagen niet meer begeleiden en zou een collega haar taak als stagebegeleider overnemen.



Ik was blij met haar feedback en vond het fijn dat er meer structuur komt in mijn stagedagen. Vaak wist ik niet goed wat ik moest doen dus ging ik uitvullen. Maar ik voelde mij ook rot over dat zij onze relatie stroef vond gaan en dat ze mij de vrijdagen niet meer wil begeleiden.



Ik een werkschema maken waarin staat dat ik nu de komende 8 weken ga leren aanschrijven. Allemaal goed niets aan de hand. Tot afgelopen maandag. Ik had de hele dag op een stoel naast mijn collega meegekeken op het scherm hoe zij aanschrijft. Na de koffiepauze van half 4 tot kwart voor 4 ben ik gaan uitvullen omdat mijn aanschrijfcollega nog tot 4 uur pauze had (tweede shift). Omdat ik niets te doen had en we nog om kwart voor 4 veel bezorgers hadden die om half 5 de deur uit moeten ben ik mijn andere collega gaan helpen met uitvullen. Tot ik om kwart over 4 ineens apart werd geroepen door mijn stagebegeleider.



Zij vroeg mij op een nogal boze toon waar ik mee bezig was? Ik zou mij volledig richten op aanschrijven. '' Het irriteert mij. Je bent veel te zelfstandig en je huppelt achter je collega aan. dat is prima hoor maar je weet dat ze chaotisch is'' zei ze. Ik vroeg hoe zij graag zou zien hoe ik mijn werk doe als stagiaire en hoe het beter kan. waar ik geen duidelijk antwoord op kreeg. Opeens zei ze je kiest maar of jewilt dat ik je ga begeleider of niet. '' Je gaat maar kiezen, kies maar. Ik hoor het wel van je'' en ze liep weg. --eind gesprek-- Ik stond nog na te beven in de kantine. Ik wist even niet waar ik het zoeken moest. Ik had dit niet verwacht. Het (eenzijdige)gesprek kwam als een klap in mijn gezicht. Vooral omdat ik dit echt niet had verwacht. Ze liep weg zonder dat ik nog kon reageren.



Ik begrijp helemaal niet waarom mijn stagebegeleider zo ontevreden is over mij. Ik ben gemotiveerd, toon initiatief, beleefd, maak geen grote fouten, kom op tijd en ben enthousiast om het vak te leren. Verder lig ik goed in de groep. Ik heb met niemand problemen en tot zover niemand met mij. Dat ik een half uurtje ben gaan uitvullen kan toch niet de reden zijn om iemand niet meer te willen begeleider.



Gisteren ben ik naar mijn stagecoördinator geweest om verhaal te brengen en zij zegt dat ik met haar in gesprek moet en als het echt niet gaat een nieuw leerbedrijf moet zoeken. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken en bij een gesprek voel ik mij vaak zenuwachtig waardoor ik moeilijk uit mijn woorden kom of de helft vergeet. Zij laat duidelijk merken dat ze niet erg enthousiast is om mij verder te begeleiden en dat ik haar irriteer. IK voel mij echt heel rot hierover vooral omdat ik het gevoel had dat alles goed ging. Ik doe mijn best en werk hard.



Heeft iemand handige tips of dit zelf meegemaakt. Spreken ik en mijn begeleider een hele andere taal? Of zie ik wat over het hoofd? Ik sta open voor feedback en waardeer advies.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een authoriteitsdingetje. Jij bent vast geen 16 jarige die nog aan het handje genomen moet worden en het lijkt er op dat dat wel is waar zij aan gewend was.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even alle initiatieven laten voor wat ze zijn. Dan maar even het volgzame schaap uithangen tot je het vertrouwen krijgt dat je verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend dat dit gebeurt, ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt. Probeer toch in jezelf te geloven, ik vind dat je het goed aanpakt tot nu toe.

Schrijf voor jezelf op wat je wil weten en wat je wil bereiken, vraag daarnaast kf je stage coördinator mee wil naar dit gesprek. Probeer samen te leren wat er misgaat en wat er w verwacht wordt. Wat moet je doen dat men wel tevreden is?

Documenteer dit sllemaal.
You're a diamond dear, they can't break you
Alle reacties Link kopieren
Heb je geprobeerd te vragen wat je kunt doen in plaats van zelf besluiten dat je maar gaat uitvullen? Initiatief is prima maar niet overleggen niet.



Kan niet iemand anders je daar begeleiden? Als het echt niet gaat dan misschien maar een ander bedrijf zoeken. Is dat een optie in die branche?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig misschien eerst overleggen met je begeleidster of een collega als je de volgende keer denkt dat je op dat moment het beste kunt gaan uitvullen?

Als je dat zelfstandig mag vind ik het persoonlijk heel goed dat je dat gaat doen om anderen te ontlasten, beter dan duimen draaien en wachten tot iemand anders tijd voor je heeft!

Doe je een thuisstudie omdat je stage gelijk begonnen is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een docent van je opleiding (je SLB-er) informeren en vragen z.s.m. langs te komen.

Sterkte, niet leuk dit!
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Ja het klopt, ik ben 23 jaar. Ik doe de 2 dagen school 2 dagen stage bol variant. Ik heb mijn stagecoördinator verteld wat er speelt. Een bezoek stond al in de planning. Gelukkig word ik wel gesteund door school.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutvaatje schreef op 11 januari 2017 @ 22:48:

Ja het klopt, ik ben 23 jaar. Ik doe de 2 dagen school 2 dagen stage bol variant. Ik heb mijn stagecoördinator verteld wat er speelt. Een bezoek stond al in de planning. Gelukkig wordt ik wel gesteund door school.Wanneer komt je begeleider langs?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 januari 2017 @ 23:06:

[...]



Wanneer komt je begeleider langs?Ik verwacht volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, want juist zelf 'werk zien' en initiatief nemen zijn dingen waar je normaal als stagair mee scoort.



Misschien inderdaad maar even doen wat ze van je wil, en dat is je volledig op 1 taak richten en geen andere initiatieven nemen. Dat de opleiding je steunt is leuk, maar mijn ervaring is dat je er in de praktijk niks aan hebt. Ik heb dit met een stage ervaren. Ik hoorde geen klachten, tot ik ineens een onvoldoende kreeg op mijn beoordeling (die was trouwens 'gefabriceerd door hier en daar even een cijfer weg te typexen en te verlagen). Ik kan je dingen van dat bedrijf vertellen dat je nekharen overeind gaan staan en zou er zelf nooit, maar dan ook nooit behandeld willen worden (zorgsector). De opleiding snalte er niks van dat ik een onvoldoende had, maar kon er toch echt geen voldoende van maken. Conclusie: stage over doen (in mijn geval in de zomervakantie. Zonder OV, dus 200 euro reiskosten lichter).
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutvaatje schreef op 11 januari 2017 @ 23:09:

[...]





Ik verwacht volgende week.

Probeer het op korte termijn te plannen. Dit moet zo snel mogelijk opgelost en uitgesproken worden.



Maak voor jezelf een lijstje met wat ze zoal zei, wat jij ervan vindt. Waar je het wel en niet mee eens bent. Maak daar vervolgens een lijstje van met wat je wil bespreken met haar. Met wat steekwoorden zodat je niet stil valt in het gesprek.

Ik vind het heel vreemd hoe zij reageert op jou...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 11 januari 2017 @ 23:11:

Ik hoorde geen klachten, tot ik ineens een onvoldoende kreeg op mijn beoordeling (die was trouwens 'gefabriceerd door hier en daar even een cijfer weg te typexen en te verlagen). Ik kan je dingen van dat bedrijf vertellen dat je nekharen overeind gaan staan en zou er zelf nooit, maar dan ook nooit behandeld willen worden (zorgsector). De opleiding snalte er niks van dat ik een onvoldoende had, maar kon er toch echt geen voldoende van maken. Conclusie: stage over doen (in mijn geval in de zomervakantie. Zonder OV, dus 200 euro reiskosten lichter).Dat is zuur. Had je mot met je stagebegeleider? Was die onvoldoende terecht of was het persoonlijk? Ik ben na maandag ook bang dat mijn stagebegeleider mij een onvoldoende gaat geven. Ze is duidelijk geen fan van mij. Best wel veel macht hebben ze eigenlijk.
Jij zegt 'ik toon initiatief door te gaan uitvullen'



Even advocaat van de duivel: zou het kunnen dat zij ziet 'houdt zich niet aan het afgesproken leerplan door te gaan uitvullen'? Of 'doet zonder overleg andere taken dan afgesproken'?



Sowieso in gesprek gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutvaatje schreef op 11 januari 2017 @ 23:20:

[...]





Dat is zuur. Had je mot met je stagebegeleider? Was die onvoldoende terecht of was het persoonlijk? Ik ben na maandag ook bang dat mijn stagebegeleider mij een onvoldoende gaat geven. Ze is duidelijk geen fan van mij. Best wel veel macht hebben ze eigenlijk.



Nee helemaal niet. We hadden geen klik op persoonlijk vlak, maar ook geen mot. Die onvoldoende hebben ze in zoverre ge-creeerd dat de beoordelingslijst uit meerdere onderdelen bestond, alles was becijferd en uiteindelijk een gemiddelde berekend (een 5,4 afgerond 5). Sommige deelcijfers waren met typex weggewerkt en opnieuw ingevuld, als je het blad tegen het licht hield kon je echter nog zien wat er stond: een 8 was ineens een 6 of 7. Daardoor kwam ik gemiddeld onvoldoende uit. Op de opleiding gaf iedereen aan dat ik dat niet verdiende, en mijn herkansing en latere stages haalde ik met vlag en wimpel. Natuurlijk blijven er leerpunten he, begrijp me niet verkeerd, maar die heb ik nu nog in mijn werk en iedereen heeft zo iets.



Het is jammer inderdaad dat ze zoveel macht hebben, want het kost je gewoon veel extra inspanning om je weer te bewijzen. Zorg zelf gewoon dat je maandag goed voorbereid bent: wat heb je geleerd tot nu toe (leerdoelen?), wat heb je gedaan (logboek) en eventueel reflecties op papier zetten (ken je de STARR-methode?). Misschien vooraf even je beoordeling doorlopen en als je kan ook andere collega's een beoordeling in te laten vullen, zoals die collega waar je bij hebt meegekeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch erg. Openstaan voor feedback is zeker goed, maar soms ligt het niet aan de stagiaire. Ook ik heb soortgelijke ervaringen gehad. Inderdaad lijkt het vaak een machtsding. Ik heb wel geleerd om me koest te houden want je bent wel afhankelijk, hoe oneerlijk ook...

Goed dat je de coördinator hebt ingelicht.
Spijt is verstand dat te laat komt
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 11 januari 2017 @ 23:11:

Lastig, want juist zelf 'werk zien' en initiatief nemen zijn dingen waar je normaal als stagair mee scoort.



Misschien inderdaad maar even doen wat ze van je wil, en dat is je volledig op 1 taak richten en geen andere initiatieven nemen. Dat de opleiding je steunt is leuk, maar mijn ervaring is dat je er in de praktijk niks aan hebt. Ik heb dit met een stage ervaren. Ik hoorde geen klachten, tot ik ineens een onvoldoende kreeg op mijn beoordeling (die was trouwens 'gefabriceerd door hier en daar even een cijfer weg te typexen en te verlagen). Ik kan je dingen van dat bedrijf vertellen dat je nekharen overeind gaan staan en zou er zelf nooit, maar dan ook nooit behandeld willen worden (zorgsector). De opleiding snalte er niks van dat ik een onvoldoende had, maar kon er toch echt geen voldoende van maken. Conclusie: stage over doen (in mijn geval in de zomervakantie. Zonder OV, dus 200 euro reiskosten lichter).Heb je melding gemaakt van de "nekharen" situaties?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 januari 2017 @ 23:57:

[...]



Heb je melding gemaakt van de "nekharen" situaties?



Natuurlijk, maar op basis van een melding van een in hun ogen 'bittere ex-stagiaire' doen ze helaas niks. Er gebeuren helaas ook dingen die medisch gezien, onverantwoord zijn. Maar die kun je verder nergens melden dan ik al gedaan heb.



"Grappige' van de situatie is dat een klasgenoot een jaar later op dezelfde plek stage liep en tegen dezelfde dingen aan liep. En wij waren qua karakter totaal verschillend. Ook hij haalde het trouwens niet daar.
Wat klinkt dit onredelijk zeg.

Misschien moet je even loslaten dat je 'bezig" moet zijn en tot het gesprek alleen doen wat wordt gevraagd.

Of misschien heeft ze controle issues. Dus voor haar gevoel loopt er een soort ongeleid projectiel rond in 'haar' ruimte.

Omdat ze je collega ook ongestructureerd vindt.

Dat structuurprobleem is duidelijk iets van haar, zo te horen vindt jij je weg wel.

Maar daar zij je begeleidt en beoordeeld zou ik hier toch wat meer volgend in proberen te zijn.
Jee, wat naar. Je klinkt als een betrokken collega, die het werk ziet. Dit wordt doorgaans erg gewaardeerd. Het lijkt erop dat je begeleider wat persoonlijke issues heeft, of bang is dat er over haar heen wordt gelopen.

Wat ik zou doen: elke keer als je klaar bent, haar vragen wat zij wil dat je doet. Al kan haar dit dan ook wel weer irriteren, maar goed, als ze het zo wil kan ze het zo krijgen. Moeilijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
jij lijkt mij nu zo'n heerlijke stagiair! heerlijk iemand die uitzich zelf dingen oppakt...........
Sowieso klinkt dit als een issue van je stagebegeleidster. Helaas heb je die er in alle soorten en maten inzitten.

Hoop dat je niet nog heeeel lang daar stage moet gaan lopen.

Probeer je dan maar wat in te houden en wat volgzamer te zijn. Zij bepalen of jij je stage al dan niet houdt. Als je (in hun ogen) eigenwijs gaat doen kun je daar op afgerekend worden.

Dit is geheel niet hoe ik er over denk en hoe ik het zelf zou oplossen als dit op mijn werk speelde. Maar helaas, als je stagiaire bent dan ben je erg afhankelijk van hen!



Dus keuze of er een ding van maken en op je strepen gaan staan met grote kans dat het einde stage is.

Of je voegen naar wat zij willen zien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven