waarde auto bepalen; waar betrouwbaar en onafhankelijk?

13-01-2009 12:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wel erg prototype vooroordeel, maar op dit gebied is mijn kennis echt te beperkt en maak ik graag van de gelegenheid gebruik om wijzer te worden. Wij zijn op zoek naar een goede mogelijkheid om de huidige waarde van een auto onafhankelijk en betrouwbaar te kunnen bepalen.



De situatie is als volgt; mijn opa is ziek, dusdanig ziek dat hij zijn belangrijke zaken aan het regelen is. Hij heeft mijn vader o.a. gevraagd om zijn auto te verkopen. Mijn vader helpt hem uiteraard en doet alles in overleg. Nu zijn auto's altijd ongekend belangrijk geweest voor de beste man, wat maakt dat vader hierin zeker geen 'fout' wil maken. Nu is hij niet helemaal onbekend in autoland, maar wel in het duurdere segment. Laat nu net dat zijn waar mijn opa een voorliefde voor heeft en wat er daar dus voor de deur staat.



'Gewoon' naar een dealer of de merkdealer gaan, wil mijn vader nog even niet doen zonder zijn huiswerk gedaan te hebben. (er vanuit gaande dat die -logisch- ook een eigen belang hebben en dit de geboden prijs zal beïnvloeden) De verkoop en de prijs gaan sowieso in overleg met mijn opa, maar hij wil het gewoon Goed doen, zeg maar.



Nu belde hij mij net met de vraag of ik niet eens op internet kan rondneuzen of er wellicht sites zijn die hem een aardige inschatting hierin kunnen geven. De auto is vorig jaar nog getaxeerd, wat al een kleine leidraad wellicht kan zijn. Indien nodig wordt dat weer gedaan, maar huiswerk doen is dan nog niet verkeerd.



Afijn, ik ga volop neuzen op het net, op zoek naar dat en goede info over hoe het huiswerk optimaal gedaan kan worden. Bedacht me echter ook dat er hier mensen rondlopen die wellicht goede tips en/of ervaringen hebben. En eerlijk is eerlijk, ik ben er niet helemaal gerust op dat ik met mijn duffe kop (moet even een narcose mijn lijf uit werken) niet ergens de meest logische site en/of info over het hoofd ga zien.
vandaag ga ik van alles kunnen
Probeer www.autodna.nl eens? En sterkte, lijkt me niet een makkelijke tijd....
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weer laten taxeren. Let wel op, dat betreft dan meestal de verzekeringswaarde. Maar zo'n taxatierapport is volgens mij voor de verzekering wel 3 jaar geldig hoor.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
RV, sterkte!



Zijn er voor dat merk auto geen speciale liefhebber-clubs? Vaak zie je op de site bij het forum dat ze dan weer vaak hebben, wel advertenties voorbij komen. Volgens mij een goede inschatting van wat de liefhebber er voor wil geven.



Verder zou ik kijken of dat merk ook voorkomt in de jaarlijkse lijsten van bv Bovag en Autotrader. Of hebben we het echt over de wat exotische merken (van het kaliber waar de heren van Top Gear van gaan kwijlen?) want dan gaat het wellicht niet op...
Alle reacties Link kopieren
even kenteken invullen en je weet het!
Alle reacties Link kopieren
Zie je wel, kop vol zaagsel. Wát een doodlogische tips, TD! Ga daar meteen mee aan de slag. Nee, het is geen kaliber exotisch. Daar is opa nou net weer iets te praktisch voor. Het is een type auto die je zeker in de PC tegen zou komen, maar daarbuiten zie ik ze ook nog wel eens.



Fame, dat het een verzekeringswaarde betreft weten we. We willen alleen niet blind varen op dat ene getal van vorig jaar. Richting opa niet en om alles gewoon góed te doen. I.v.m. openbaar kan ik niet veel loslaten, maar we willen gelazer achteraf voorkomen. Zien als het ware al van die slechte B-film scenes voor ons van overhoop liggende groep mensen vechtend om een testament waarvan niet eens bekend is wat er in staat.



Thnx, SS. Nee, geen leuke tijd. Redelijk dubbel ook. Je bent volwassen, weet dat leeftijd gaat spelen, kent de klappen van de zweep, helpt met alle liefde nu nog waar het maar kan, maar tegelijkertijd wil ik eigenlijk helemaal niets horen over notarissen, testament en noem maar op. Hoe dan ook, we gaan dit zo goed mogelijk regelen. Is wel het allerminste dat ik en mijn ouders kunnen doen na alles wat hij voor ons betekent en heeft gedaan.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
ANWB Koerslijst kan ook een indicatie geven. Maar als de auto getaxeerd is vraag ik me af of je wat hebt aan dergelijke koerslijsten.



Tja en verder met dit soort auto's blijkt de verkoopwaarde helaas vaak af te hangen van "wat de gek ervoor geeft". Veel hangt dan ook af van het onderhoud, maar bovenal ook van de opties, kleur, km-stand e.d.. Er wordt niet gekeken naar de emotionele waarde.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt als een vrij specifieke auto, ga dus op zoek naar fora van het merk en vraag het daar. Die zijn meestal veel beter op de hoogte van de waarde van zo'n auto.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op 2dehands verkoopsites kijken naar zelfde wagens, kun je een goede vergelijking mee maken.

Of ff carspotten....kenteken smsen
Alle reacties Link kopieren
quote:lonki schreef op 13 januari 2009 @ 14:33:

Gewoon op 2dehands verkoopsites kijken naar zelfde wagens, kun je een goede vergelijking mee maken.

Of ff carspotten....kenteken smsen



daar zou ik niet veel waarde aan hechten aan die carspotter!



en t is nog betaald ook, die link die ik net postte is gratis en heel erg nauwkeurig en betrouwbaar

je krijgt dan te zien: de inruilwaarde bij een handelaar, n dealer en de waarde bij partikuliere verkoop.
Alle reacties Link kopieren
quote:roosvrouw schreef op 13 januari 2009 @ 13:30:

Zie je wel, kop vol zaagsel. Wát een doodlogische tips, TD!



Lieve schat, het moet ten eerste maar net je ding zijn, die auto's, en ten tweede kan ik me zeer zeker voorstellen dat je hoofd er door de aanleiding niet echt naar staat... (en dan heb je voor dit soort dingen dus gewoon lekker ONS )



Let er trouwens met al het bovenstaande op dat er zoiets is als een technische waarde en een marktwaarde. Is het een auto voor liefhebbers (noem een Citroen DS of een Kever, of bv een nieuwe Spijker) dan kan de marktwaarde best hoger zijn dan de technische restwaarde. Is het een meer courante wagen (als in: wordt nog verkocht regulier bij de dealer of werd dat tot voor kort) dan helpen de Bovag-, ANWB- en Autotrader/Autovisie lijsten prima.



succes!

TD
Alle reacties Link kopieren
TD, dank je. Haha, je eigen schuld, nu jank ik.



Begin een redelijk beeld te krijgen, met dank aan wat tips hier en daar verder op breiende. De auto komt wel voor op de ANWB/Bovag-lijst, al loopt die standaard vast zodra ik de indicatie dagwaarde zou moeten krijgen. Voor alle 3 de types van de auto. Nou ja, ik zou ook vastlopen.



Ben even kwijt wie het zei. We weten dat er uiteraard naar een hoop dingen zoals km-stand, onderhoud etc. gekeken wordt en niet naar ons sentimenteel gedoe. Hoeft ook niet, het is meer een gevoel vanuit ons dat deze man het domweg verdient heeft dat dit góed geregeld wordt zodat hij zijn nalatenschap zo veel mogelijk naar zijn blieven kan laten regelen. Jezelf een poot uit laten draaien door onwetendheid is een, maar hij verdient beter.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
quote:mamalief schreef op 13 januari 2009 @ 14:41:

[...]





daar zou ik niet veel waarde aan hechten aan die carspotter!



en t is nog betaald ook, die link die ik net postte is gratis en heel erg nauwkeurig en betrouwbaar

je krijgt dan te zien: de inruilwaarde bij een handelaar, n dealer en de waarde bij partikuliere verkoop.Waarom niet te veel waarde aan hechten? Je krijgt goede/eerlijke informatie hoor. Ja het kost wel geld, en tuurlijk als het gratis kan moet je dat ook gewoon doen, maar verder doet het er niet aan onder.
Alle reacties Link kopieren
quote:roosvrouw schreef op 13 januari 2009 @ 15:28:

TD, dank je. Haha, je eigen schuld, nu jank ik.





En dan nog vind ik je een stoere vrouw, van wat ik zo over de tijd heen van je lees. Maar da's allemaal weer erg eauftopic enzo.

Alle reacties Link kopieren
Lonki, hier min of meer dezelfde ervaring als bij Mamalief. Mijn eigen bus heb ik bijv. voor de lol heb ik die een paar maanden terug eens door de carspotter gehaald. De geschatte waarde? Zo'n ¤2.000,- meer dan de nieuwwaarde. Grappig, voor een occasion.



De ANWB-lijst deed het net eindelijk. Bevestigde de info die we tot nu toe verzameld hebben. Erg prettig om wat leidraad te hebben, dus wederom; bedankt, dames!



Jee, ehm, dank je TD.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
[quote]lonki schreef op 13 januari 2009 @ 14:33:

Gewoon op 2dehands verkoopsites kijken naar zelfde wagens, kun je een goede vergelijking mee maken.

Of ff carspotten....kenteken smsen[/quote]





Als dat de lui zijn van die irritante radio commercials: je moet dan 2 keer 1,50 euro betalen dacht ik. Werd veel voor gewaarschuwd. Je kunt die info idd ook gratis online vinden.



Als je bij www.gaspedaal.nl kijkt, en vergelijkt bij officieel dealers (hoeft niet hetzelfde merk te zijn), met zelfde km stand en staat, heb je een goed idee wat de richtprijzen zijn.



In de PC Hooft straat.....mmmmm, denkt aan een dikke vette geile SUV, gokt qua merk/model op een Cayenne?
Alle reacties Link kopieren
Q, van mij mag je blijven gokken. Ik ben echter een oester hierin, zal nergens ontkennend noch bevestigend op reageren. Bedankt overigens voor de link, die gaat mee de verzameling in! Heb al even snel een blik geworpen, en ook deze past netjes in het overzichtsplaatje dat er tot nu toe is qua prijzen.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
quote:roosvrouw schreef op 13 januari 2009 @ 19:49:

Lonki, hier min of meer dezelfde ervaring als bij Mamalief. Mijn eigen bus heb ik bijv. voor de lol heb ik die een paar maanden terug eens door de carspotter gehaald. De geschatte waarde? Zo'n ¤2.000,- meer dan de nieuwwaarde. (da's een typfoutje? anders wil ik wel een nieuwe bus voor 2.000,- )Grappig, voor een occasion.



De ANWB-lijst deed het net eindelijk. Bevestigde de info die we tot nu toe verzameld hebben. Erg prettig om wat leidraad te hebben, dus wederom; bedankt, dames!



Jee, ehm, dank je TD.
Alle reacties Link kopieren
Lonki, niet lezen wat je wílt lezen he. ¤2000,- méér dan de nieuwwaarde. Dus stel, de nieuwwaarde zou ¤10.000,- zijn, dan krijg je een 'waardebepaling' van ¤12.000,-. Nu mag mijn bus niet afgeragd noch idioot oud zijn, maar je maakt mij niet wijs dat een bus méér waard is als occasion dan de nieuwprijs als we praten over een simpele alledaagse bus.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
quote:roosvrouw schreef op 14 januari 2009 @ 10:47:

Lonki, niet lezen wat je wílt lezen he. ¤2000,- méér dan de nieuwwaarde. Dus stel, de nieuwwaarde zou ¤10.000,- zijn, dan krijg je een 'waardebepaling' van ¤12.000,-. Nu mag mijn bus niet afgeragd noch idioot oud zijn, maar je maakt mij niet wijs dat een bus méér waard is als occasion dan de nieuwprijs als we praten over een simpele alledaagse bus.Nee oke, my bad..ik las idd een punt die er niet stond.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt een redelijke indicatie voor een vraagprijs als je de gemiddelde waarde uit het Bovag boekje vergelijkt met de vraagprijzen in bv de zaterdagTelegfraaf van dezelfde auto.



Zet een aantal van dezelfde auto's op een rij en samen met de Bovagprijs en neem daar een gemiddelde van.

Staat het merk niet in de Bovagboeken omdat het een klassieke auto betreft wat ik vermoed gezien je taxatie, dan is het gewoon een kwestie van wat de gek er voor geeft.

Maar dan nog kun je kijken of er andere te koop staan en regen welke prijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven