Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alle reacties Link kopieren
@goudlokje; echt heel beperkt. Ik heb 4 potten, 1 hangmand, 2 lange, smalle bakken, 1 korte, smalle bak en sinds dit jaar een grote nieuwe bak (60L) met kap erop die hopelijk de vogels een beetje tegenhoudt.

Erin gaat universele potgrond met moestuinvoeding.



Ik zaai sowieso alleen wat ik zelf ook echt denk op te eten en gezien de ruimte natuurlijk in vrij kleine hoeveelheden. Nieuw dit jaar zijn ook eetbare bloemen. Zag het liggen en moest het wel meenemen

Planning voor dit jaar:

Aardbei, basilicum, bieslook, bloemkool, bosui, goudsbloem, hoornviooltje, ijsbergsla, klimboon, knoflook, komkommer, koriander, oost-indische kers, paprika, peterselie, radijs, kropsla, tomaat, ui en wortel.



Aardbei, bieslook en peterselie hebben de winter overleefd, dus die staan nog. Knoflook staat nog in de grond van de nazomer.

Wortel, tomaat en radijs zijn al aan het kiemen
Alle reacties Link kopieren
tvp
Ik ben superbeginner dus het lijkt me handig om met zo'n vierkante meterbak te starten.. ik heb 3 jaar terug meegedaan met urban farmers maar toen werd ik zwanger en had ik niet zoveel zin meer dus toen heb ik de zaadjes bewaard. Hopelijk doen ze het nog. Mijn plan nu is om het volgende in de bak te zetten: aubergine, kapucijners, courgette, gele troskomkommer, winterpostelijn, rode biet, knoflook, tuinmelde, wortel, sla, bloemkool, aardbei, basilicum, bieslook, en ik las denk un dit topic afrikaantjes tegen luis ed? Dus die er ook tussen. Alles in hele kleine hoeveelheden.



Ik ga ongetwijfeld heel veel fout doen, dus ik hoop dat jullie ervaren moestuinierders het leuk vinden af en toe wat tips te geven?
Alle reacties Link kopieren
Theo75, dat past niet in een bak van vierkante meter.



Lees je even in, in hoeveel ruimte planten nodig hebben. Alleen een courgetteplant neemt bijvoorbeeld al een vierkante meter in beslag.



Zelf vind ik dit een site met veel informatie: http://www.mooiemoestuin.nl
Alle reacties Link kopieren
Mwah dalia, misschien in de volle grond? Ik zet courgette in een emmer en dat gaat perfect: oogst was groot.
Alle reacties Link kopieren
quote:jadaiswa schreef op 28 februari 2017 @ 14:34:

Mwah dalia, misschien in de volle grond? Ik zet courgette in een emmer en dat gaat perfect: oogst was groot.



Dat gaat ook prima. Ik reageerde op mijn voorganger. Zoals zij het schreef lijkt het dat ze de plant in de vierkante meter bak wil zetten, samen met de rest. En ja, dan staat de bak al behoorlijk vol met een plant.



Veel mensen weten helemaal niet hoe groot groente planten kunnen worden of hoe ze kunnen woekeren, dat zag je bij de moestuintjes van AH bijvoorbeeld ook.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo, nu snap ik wat je bedoeld!

Potten/bakken en volle grond is zeker anders.
Bedankt voor de tip van de site, ga ik even induiken.. wat ik niet goed snap is waarom een courgette in een emmer dan wel kan? De ruimte voor de courgetteplant zou in mijn bak net zo groot zijn al van een normale emmer. Of heb jij een ander soort emmer jadaiswa?
Er was al een topic van vorig jaar. Mag ik hier toch mee doen in beperkte mate?



EDIT: Aardbeien en rozemarijn zijn erg moeilijk uit zaad te krijgen. Aardbeien duurt lang en in het tweede jaar pas vruchten. Rozemarijn moet minimaal een kleine week warmer dan 20° C zijn. Zaad dat meerdere jaren in de grond zit kan toch in een volgend jaar ontkiemen. einde EDIT

Ik heb aardbeien planten van vorig jaar uit zaad. Struiken van Rozemarijn uit zaad de winter door gekregen. Verder staan er nog wat meerjarige planten (kruiden). Maar in het tweede jaar was daar een explosie van bladluizen (in de wortels zitten de larven) en door het spuiten heb ik daarr niets van gegeten. Behalve cherrytomaten en die waren erg lekker.

Vanwege de bladluizen was ik wel van plan om brandnetelgier te maken. Die moet sterk verdund gebruikt worden, omdat het ook planten kapot kan maken. Spiritus en groene zeep, bananenschil en knoflookteentjes in de grond. Ik kan onvoldoende beoordelen of dat werkt. Wel leuk vind ik dat de stukje knoflook ook de winter zijn doorgekomen. Ik ben benieuwd of die eetbaar worden. Uien en prei gaan hier heel goed en splitsen net als bloembollen.



Ik moet nu een nieuwe start maken met nieuw zaad.

Een tip voor sla die ik ga volgen: niet meteen alles zaaien en meerdere sessies. Dan heb je gespreide opbrengst en variatie. Als je het zakje zaad netjes dicht vouwt en afsluit is het zeker één seizoen houdbaar.

De aardbeien (in emmer) zouden uitlopers en vruchten moeten krijgen.

De rozemarijn ga ik zoveel mogelijk proberen over te zetten in potten als geurbarrière.



Ik weet niet of het mogelijk is om zelf bloemen te bevruchten bij gebrek aan bijen. Maar dan loop ik wel ver vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Theo, een plant groeit naar ruimte: in mijn emmer (en dat is gewoon een zinken emmer met gaatjes erin geboord) is dat de ruimte. Zet je een plant in volle grond? Dan groeien de wortels door, tot??? Daar zit het hem in.
ah het idee wat ik heb gelezen van de vierkante meterbak is dat deze gewoon op tegels gaat met worteldoek eronder. Mijn komkommer groeide er 3 jaar geleden ook goed in. Maar ik ben wellicht wel wat enthousiast van start gegaan met mijn plan, dus zal wat dingen schrappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:theo75 schreef op 28 februari 2017 @ 14:47:

Bedankt voor de tip van de site, ga ik even induiken.. wat ik niet goed snap is waarom een courgette in een emmer dan wel kan? De ruimte voor de courgetteplant zou in mijn bak net zo groot zijn al van een normale emmer. Of heb jij een ander soort emmer jadaiswa?In een meer kan de plant gewoon over de rand groeien zonder vruchtbaregrond(=ruimte) in beslag te nemen. In de volle grond groeit de plant dus over de volle grond heen, grond die je dan niet kunt gebruiken voor andere planten. Een courgette plant groeit breed uit. Komkommer doet dat ook bijvoorbeeld maar deze kun je redelijk goed opbinden en groeit dan dus de hoogte in ipv de breedte.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee deze keer. Ik kan best een behoorlijke moestuin hebben als ik wil. Alleen ik heb er niet veel kaas van gegeten. Dus ik ga zeker jullie tips lezen. Helaas heb ik ook te maken met de coniferen van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit jaar vierkante meter bakken maken in de tuin. Tuin is op het zuid-westen dus dat moet wel redelijk goed komen denk ik.

Deze week ga ik beginnen met voorzaaien.
Oh nu snap ik hem Dahlia dankjewel. Vandaar dat de komkommer wel ging dan, die liet ik inderdaad klimmen..



Anonymiss wat ga jij in je bak planten/zaaien?
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat iedereen hier zo enthousiast is.



Wij hebben 20 fruitbomen (appel, peer, stoofpeer, perzik, kersen, pruim, enz) en een stuk of 10 struiken (rode bessen, framboos, braam, enz) vast in de tuin staan. Verder hebben we nog iets van 30 aardbeienplanten, deze staan verhoogd ivm de slakken / ongedierte.

Wij hebben veel ruimte om ons huis heen en ik heb maximaal 100 m2 voor de groentetuin. Vorig jaar was ik (ook al!) zwanger dus toen heb ik het wat kleiner gehouden en heb ik geen aardappels gedaan. Voor dit jaar zit ik er een beetje over te twijfelen, er is niets zo lekker als eigen aardappeltjes dus die wil ik toch wel weer ergens neerzetten denk ik.



Verder: paprika, aubergine, tomaat, courgette, komkommer, pluksla (veel makkelijker dan gewone sla) en rucola (ook af te knippen wat je nodig hebt), erwten, rode bietjes, brocolli, boontjes, rode kool. Dat is het wel zo'n beetje denk ik. Wortels doen het hier nooit zo fijn in deze grond en dit zijn wel de groentes die we het lekkerste vinden.

Ik heb nog een schutting-rek (van betongaas) vrij van 4 mtr, ik weet nog niet wat ik daar tegenaan wil zetten. Heeft iemand leuke suggesties? Ik denk nu aan stok-boontjes.



MouseCat; wat leuk! Eetbare bloemen! Die heb ik nog niet gezien, maar dat lijkt me ook erg leuk.



Theo; dat zijn wel heeeeel veel groentes voor 1 m2 hoor. Dat ga je nooit redden vrees ik. Kun je niet nog een hoekje van je tuin vrij maken voor de moestuin ofzo? 1 m2 levert ook bijna geen groente op om van te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:velveteen-rabbit schreef op 28 februari 2017 @ 10:34:

Wij hebben een moestuin in de achtertuin, niet supergroot, maar evengoed al veel lekkers eruit gehaald. Nog niet begonnen met voorzaaien, maar dat gaat deze week ergens beginnen, ik heb er ook weer zin

Hoop dat de (naakt)slakken zich beetje inhouden dit jaar, was vorig jaar wel erg veel, iemand nog een goede tip daar tegen?

Korrels maar dan wel nu al beginnen, je ziet ze nog niet maar de kleintjes eten er dan van en dan krijg je ze niet.

Als je ze ziet ben je eigenlijk al te laat.
Leuk Mousecat, eetbare bloemen

Zelf zet ik er ook altijd een paar, dit jaar heb ik weer Indische kers, komkommerkruid en een heel leuk bloempje dat als je het eet je tong het gevoel geeft dat je er een batterijtje tegenhoud

Ben even de naam kwijt, vorig jaar deed die het heel goed, was alleen erg in trek bij de mieren, heb ze er op een gegeven moment maar uitgehaald, je zag geen bloem meer, alleen nog maar mier..



Iemand ervaring met artisjok? Dit jaar gaat mijn plantje het tweede jaar in, hoop dat ze goed uit de winter komt!



Dit jaar in de kas 2 kiwi's gezet en een mini pruimenboompje. Er staat al ruime tijd een vijg die elk jaar geeft en 2 hele oude druiven stokken. Mijn tip om je vaste planten uit te breiden is om als het seizoen is afgelopen de sale door te spitten bij het tuincentrum. Scheelt zo de helft, is het einde van het seizoen ook een beetje leuk.
Alle reacties Link kopieren
O ja, druiven en rabarber hebben we ook nog!



Vaste moestuin-planten vind ik erg leuk. Is Artisjok ook een vaste plant eigenlijk? Of hebben mensen nog tips voor leuke vaste moestuin-planten?
Alle reacties Link kopieren
Boontjes inderdaad! Niks zo lekker als verse boontjes, ik wil dit jaar lekker veel sperzie- en snijbonen zetten. Vorig jaar had ik het een en ander aan droogbonen gezaaid in de volle grond, maar die werden meteen zonder pardon opgevroten.



Verder pompoen (heb weer een nieuwe soort gekocht, vond die ik vorig jaar had niet zo heel lekker), courgette (1 plant! krijgen we al nauwelijks bijgegeten) radijs, sla, savooiekool, prei en vast nog wel veel meer. Ik twijfel over tomaten, ik had eindelijk een kasje gescoord en opgebouwd, is-ie met de storm van afgelopen week finaal uit elkaar geblazen Had me zo verheugd op mijn eerste seizoen met kas, nou vergeet het maar. Vind het met tomaten buiten altijd zo frustrerend dat het grootste deel nooit rijp wordt, al heb ik vorig jaar wel lekker wat tomaten uit de tuin kunnen eten. Verder wil ik nog 2 composthopen bouwen dit voorjaar, en eigenlijk ook nog een kippenhok. Heb de moestuin aan huis, achterin de tuin. Ideaal plekje met veel zon, echt superleuk. Zit hier op kleingrond maar de vorige bewoner van het huis heeft ook altijd gemoestuinierd en de grond is mooi los.
@ Leonie nou ik weet nog niet waar ik deze kwijt moet.. heb wel een fijn stukje grond 'over' maar dat ligt vrijwel de hele dag in de schaduw van het huis, dus ben bang dat dat m niet gaat worden.. en omdat ik dit voor het eerst wil doen wil ik ook niet te groot beginnen. Ik ga in ieder geval alvast wat soorten schrappen.
Jaaa, even met mijn neus de zaaibakjes ingedoken en ik heb 2 groene sprietjes!



Artisjok is meerjarig, maar hoeveel jaren dat zullen zijn



Doe het zelf aan de slag met avocado pitten. Donkere schil eraf en met de onderkant in de grond gestoken in een bakje op de vensterbank en het zijn nu twee heuse avocado bomen in wording.

Ga hetzelfde proberen met een mangopit, daar moet ook de harde schil vanaf maar dan met de onderkant in een laagje water hangen zodat zich een wortel vormt.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik zou ook wel meer vaste planten willen, wat meer richting voedselbos zeg maar, maar ik ken niet zoveel echt lekkere vaste planten Heb 2 appelbomen, wat bessenstruiken en frambozen en rabarber, heb van t najaar een vijg en een druif uitgegraven die op een heel rare plek stonden, die wil ik straks op een zonnige plek zetten. Maar daarvoor moet ik eerst nog een afdakje afbreken... Hoop dat het droog wordt de komende dagen, want ik heb eindelijk wat tijd voor de tuin.
Ik hoop met je mee Moosey, zolang het maar droog is ben ik al blij!
Alle reacties Link kopieren
Dit si niet de eerste keer dat ik een moestuintje heb. Je huurt hier de moestuin per jaar (periode maart-november), Daarna moet je de tuin weer kaal opleveren en kun je je het volgende jaar weer opnieuw voor een stukje grond inschrijven. Meerjarige planten zoals aardbeien of rabarber gaat dus niet jammer genoeg.



De tuin is overigens 15 m2. Niet heel groot, maar samen met een balkon voor mij meer dan genoeg om mijn tuinaspiraties te kunnen botvieren en het wel nog behapbaar te houden.
het is wat het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven