Lekker stoven!

18-02-2017 15:59 113 berichten
Sinds kort heb ik een mooie braadpan, zeer geschikt voor stoofpotjes. Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten.



En nee, mijn Google is niet stuk, maar de ervaring leert dat het VivaForum vaak beter werkt/betere recepten heeft.



Belangrijk: geen vis/schaal/schelpdieren, geen koriander, geen spinazie.



O, wijs VivaForum, met welke recepten kunt u mij verblijden?
quote:marjolein853 schreef op 18 februari 2017 @ 16:02:

Italiaans stoofvlees:

Ingrediënten

peper en zout

1 kilo runderlappen

3 teentjes knoflook

2 uien gesnipperd

0,5 fles stevige rode wijn

1 blik zwarte olijven

1 potje zongedroogde tomaten op olie uitgelekt

10 blaadjes verse salie

Bereiden

vlees bestrooien met peper en zout, aanbraden. Dit doe ik in de olie vd zongedroogde tomaatjes. Uien en knoflook (geperst) erbij en aanfruiten. Vervolgens de wijn erbij. (via de wand vd pan ivm schrikken v h vlees). Aanvullen met (warm) water tot het vlees onder staat. Tomaatjes (gesneden in reepjes), olijven en salie erbij en aan de kook brengen. Vuur laag zetten en 2-4 uur sudderen.



Lekker met spaghetti oid parmezaanse kaas en een salade.Dit staat momenteel op het vuur!
Alle reacties Link kopieren
Oh lekker, met salieblaadjes!

Kunnen die olijven zolang sudderen dan?
Ik ben het aan het proberen. Ik zie wel! Zal waarschijnlijk sowieso wel lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 16 maart 2017 @ 16:52:

Ik ben het aan het proberen. Ik zie wel! Zal waarschijnlijk sowieso wel lekker zijn.Ben nog steeds benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
En wat vond je ervan?
Ik vermoed dat ik wat veel van de olie heb gebruikt, namelijk alle (de olie, en deze autist las dat dus als 'alle olie'). Volgende keer met minder olie maken dus!



Echt proeven ga ik vanavond doen, gister werd het anders te laat met eten.
Alle reacties Link kopieren
Kun je nu niet even stiekem proeven dan...ben benieuwd hoe de olijven overleefd hebben na het sudderen
Ik ben niet thuis...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook een fijne stoofpan en ga de recepten die jullie hebben gegeven zeker proberen!



Hierbij mijn eigen hachee recept voor twee personen:

- 1 pond sukadelappen

- 3 grote uien

- peper en zout naar smaak

- vloeibare margarine

- 1 flinke eetlepel bloem

- scheutje azijn

- 3 laurierblaadjes

- 3 kruidnagels

- 1 flinke eetlepel bruine suiker

- 2 grote runderbouillonblokken

- scheutje ketjap

- flinke scheut gekookt water



Snijd het vlees in grote blokken. Doe er peper en zout op en bak het vlees goudbruin in de boter. Schep het vlees uit de pan en bak nu in dezelfde boter de in grove ringen gesneden uien totdat ze zacht en glazig zijn. Voeg tijdens het bakken de bloem toe en bak deze even mee.



Voeg het vlees weer toe samen met de rest van de ingrediënten.



Breng het geheel al roerend aan de kook. Zodra het kookt zet je de pan op een laag vuur op een kleinere pit.



Laat het geheel 2,5 tot 3 uur met het deksel op de pan garen. Af en toe roeren en een scheutje gekookt water toevoegen.



Lekker met oma's smulfrites van Aviko of aardappelen en rode kool.
Alle reacties Link kopieren
Deze week gemaakt: pittige stoofschotel

1 kilo stoofvlees

zakje fajita kruiden

peper

1 teen knoflook



2 uur laten sudderen.

Daarna in een aparte pan champignons, uien en paprika aanbakken en daarna in de stoofpot doen.

Nog een uur stoven.



Superlekker met rijst.
Oke, mijn mening:



Het vlees is mooi zacht geworden, maar voor mijn persoonlijke smaak te vet (waarschijnlijk door mijn wat letterlijke interpretatie van de hoeveelheid olie...) en te weinig kruiden. De volgende keer doe ik meer kruiden.



Speciaal nog over de olijven: ze blijven in vorm maar verliezen wat smaak.
Alle reacties Link kopieren
Maar al met al was het een succes zo te lezen. Mooi, vooral bij iets waar je lang mee bezig bent.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Hangt natuurlijk ook af van wat voor olijven je gebruikt..
Alle reacties Link kopieren
En je kan natuurlijk meer kruiden toevoegen.. Zal alleen maar meer smaak opleveren! Wat heb jij erbij gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Misschien had het gescheeld wanneer er i.p.v. heet water, bouillon was toegevoegd. Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als kruiden maar het geeft toch wat body. En verder kun je kijken welke kruiden goed bij -toch best veel- salie passen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Er vroeg iemand om een recept voor zuurvlees. In een ander topic werd dit getipt, en met toestemming plak ik de link hier.



https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=242843
Alle reacties Link kopieren
Ik kan nog steeds niet inschatten of ik 'zoervleis' lekker ga vinden en anders is het toch jammer van het vlees en ik eet ook al geen ontbijtkoek.

Zal straks of morgen ook 2 recepten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 18 maart 2017 @ 21:36:

Ik kan nog steeds niet inschatten of ik 'zoervleis' lekker ga vinden en anders is het toch jammer van het vlees en ik eet ook al geen ontbijtkoek.

Zal straks of morgen ook 2 recepten plaatsen.Ik eet ook eigenlijk nooit ontbijtkoek, maar heb altijd wel, voor het geval ik vlees ga stoven zo'n pakketje met een paar apart verpakte plakken in huis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ben het huis aan het opruimen, waaronder oude tijdschriften. Vond nog een tijdschtift met een aantal recepten voor stoofschotels. Die heb ik nog maar even bewaard. De stoofschotels heb ik dus nog niet gemaakt, maar mochten jullie de recepten willen, geef dan even een seintje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd wel geïnteresseerd in nieuwe recepten :)!
Vandaag ga ik stoof met vijgen maken. Doe er nog wortel bij voor wat extra groente.



500 gr sukade of runderlappen in blokjes

1 theel kaneelpoeder

25 gr boter

2 uien

2 teentjes knoflook

1 aubergine

2 kruidnagels

250 gr gedroogde gewelde vijgen

3 eelt amandelen

Zwarte peper

Zout
quote:veronica22 schreef op 20 maart 2017 @ 07:34:

Ik ben altijd wel geïnteresseerd in nieuwe recepten :)!



Uitstekend. Ik zal er een paar plaatsen, zie onderstaande posts.

Onderstaande stoofschotels heb ik dus nog niet gemaakt, dus weet niet of ze lekker zijn.
Groentestoof met pompoen, boerenkool en linzen (vegatarisch)





Ingrediënten (hoofdgerecht voor 4 personen):



4 eetlepels olijfolie

600 gram geschilde pompoen, in stukken van 2x2 cm

350 gram (grof) gesneden boerenkool

1 grote ui, grof gesnipperd

2 tenen knoflook, in plakjes

1 citroen, schil geraspt, sap geperst

flinke snuf kruidnagelpoeder

1 theelepel kaneelpoeder

1 blik tomatenstukjes

1 blik linzen 450 gram (uitgelekt)

3 eetlepels grof gesneden korianderblad



Verhit de olie op halfhoog vuur in een ruimebraadpan met dikke bodem en bak de pompoen, boerenkool, ui en knoflook zachtjes al omscheppend 6-7 minuten.

Voeg de citroenrasp, specerijen en tomatenstukjes met vocht toe.

Voeg nog zoveel kokend water toe dat het gerecht voor de helft onder staat en breng het geheel tegen de kook aan. Stoof de groente in 30 minuten op laag vuur met deksel op de pan gaar.

Schep 7 minuten voor het einde van de stooftijd de linzen door de groente en voeg naar smaak zout, peper en citroensap toe. Garneer met veel koriander. Lekker met Turks brood.

Bereiden: ca. 20 minuten; stoven ca. 35 minuten
Kipcurry



Ingrediënten (hoofdgerecht voor 4 personen):



50 ml olie

1 kip, in delen (of 4 kipkarbonades)

1 grote ui, grof gesnipperd

3 tenen knoflook, in plakjes

2 eetlepels geurig kerriepoeder

400 ml kippenbouillon (van tablet)

1 dikke prei, in dikke ringen van 2,5 cm

halve kleine knolselderij, in grove blokken

1 blik tomatenblokjes (450 ml)

250 ml kokosmelk



Verhit de olie in een braadpan met dikke bodem. Kruid de kipdelen met zout en peper en bak ze, in delen in de olie op halfhoog vuur, goudbruin.

Neem de kipdelen uit de pan, voeg aan het bakvet de ui en knoflook toe en bak ca. 7 minuten zachtjes.

Voeg kerriepoeder toe en bak 1 minuut zachtjes.

Voeg de kip, bouillon, prei, knolselderij en tomatenstukjes toe en breng tegen de kook aan.

Stoof de curry afgedekt in 45 minuten op laag vuur gaar.

Voeg de kokosmelk toe en laat nog 15 minuten zacht pruttelen.

Een restje kokosmelk kun je perfect in de vriezer bewaren; in de koelkast is kokosmelk ca. 2-3 dagen houdbaar.

Bereiden: ca. 20 minuten; stoven ca. 1 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven