Vrijwilligerswerk zomer 2017

20-03-2017 19:12 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Twee jaar geleden heb ik een verre reis naar Vietnam gemaakt en dat is me enorm goed bevallen. Graag zou ik dit jaar weer verder weg willen, maar helaas hebben vriendinnen van mij geen geld en/of mogelijkheden. In de liefde wil het niet vlotten ( ) dus ben ik op mezelf toegewezen... Alleen reizen wil (durf) ik niet. Wel hoor ik veel over vrijwilligerwerk doen in het buitenland. Nu kwam ik op verschillende sites terecht en ben ik zeer gecharmeerd van lesgeven op een school in Zuid Afrika via Travel active. Je verblijft dan in een vrijwilligershostel en gaat dan naar een school waar je de leerkracht ondersteunt en de kinderen Engels leert.



Een aantal vraagjes:

1. Heeft iemand ervaring met Travel Active?

2. Kan je als meid alleen naar Zuid Afrika? Ik wil naast het lesgeven natuurlijk ook veel van de omgeving zien en wil me niet enorm beperkt voelen door gevoel van onveiligheid.

3. Overige tips zijn altijd welkom.



Even ter info: ik ben 26 jaar en heb een lesbevoegdheid. Ik wil maximaal €2000-€2500 uitgeven.
Kijk even die aflevering van rambam over vrijwilligerswerk vakanties (voor een linkje, klik hier)
Beter kijk je mss op workaway.info
Alle reacties Link kopieren
Wat Martje zegt..
Die weeshuizen in Afrika zijn opgezet om dat toerisme te behouden. Kinderen worden zelfs bij hun ouders weggehaald om die huizen te vullen. Daar was laatst een documentaire over. Het is niet goed voor de kinderen.



Dus door dat soort vrijwilligerswerk te doen, houd je dat in stand.
quote:Martje2801 schreef op 20 maart 2017 @ 19:15:

Kijk even die aflevering van rambam over vrijwilligerswerk vakanties (voor een linkje, klik hier)Ik was al mosterd zie ik.
quote:Filee schreef op 20 maart 2017 @ 19:33:

[...]



Ik was al mosterd zie ik.



TJa, TO gaat niet zo lekker in de liefde, dus die dacht ik ga een ultieme tinderfoto scoren denk ik



@TO ik denk dat je voor dat budget een prima groepsrondreis kan boeken bij djoser of fox (desgewenst de single versie). Ik heb met beide organisaties top vakanties gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 20 maart 2017 @ 19:33:

Die weeshuizen in Afrika zijn opgezet om dat toerisme te behouden. Kinderen worden zelfs bij hun ouders weggehaald om die huizen te vullen. Daar was laatst een documentaire over. Het is niet goed voor de kinderen.



Dus door dat soort vrijwilligerswerk te doen, houd je dat in stand.Volgens mij wil TO geen vrijwilligerswerk doen bij een weeshuis, maar helpen op een school, dus ik denk niet dat dit van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
Ai, schrik heel erg van de RamBam aflevering. Wat een vreselijk verhaal!



Wat betreft rondreizen, ik wil ook een stuk vrijheid. Nu zijn daar ook vast verschillen in. Iemand tips?
quote:Promethium schreef op 20 maart 2017 @ 19:39:

[...]





Volgens mij wil TO geen vrijwilligerswerk doen bij een weeshuis, maar helpen op een school, dus ik denk niet dat dit van toepassing is.Jawel. Kijk die aflevering van rambam maar eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 20 maart 2017 @ 19:40:

[...]



Jawel. Kijk die aflevering van rambam maar eens.Ik moet eerlijk zeggen dat ik die aflevering niet heb gezien, zal ik binnenkort eens doen dan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Promethium schreef op 20 maart 2017 @ 19:39:

[...]





Volgens mij wil TO geen vrijwilligerswerk doen bij een weeshuis, maar helpen op een school, dus ik denk niet dat dit van toepassing is.Nee sowieso geen weeshuis, dan zou het sowieso een school worden. Blijft dat de kinderen telkens een nieuw gezicht zien. Ander soort vrijwilligerswerk sta ik ook open voor. Ik wil graag reizen, de wereld zien maar niet te gebonden zijn en een hele dag indeling hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jenn11 schreef op 20 maart 2017 @ 19:43:

[...]





Nee sowieso geen weeshuis, dan zou het sowieso een school worden. Blijft dat de kinderen telkens een nieuw gezicht zien. Ander soort vrijwilligerswerk sta ik ook open voor. Ik wil graag reizen, de wereld zien maar niet te gebonden zijn en een hele dag indeling hebben. Misschien kun je eens kijken naar World Servants? Dat is een bouwproject, maar je maakt ook kennis met de bevolking (wat je precies doet verschilt per project). Ze hebben ook geen winstoogmerk, maar je helpt echt om een school te krijgen in een dorpje bijvoorbeeld. Dus ik vermoed zelf dat het verhaal van Rambam hierbij niet opgaat, aangezien het hier niet om weeshuizen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Jenn, als je de PB functie aanzet heb ik nog wel een organisatie die in de zomer een reis naar een Afrikaans land wil organiseren voor docenten. Lesgeven op een basisschool of middelbare school als extra docent dus niet een vervanger die na jou weer vervangen wordt.

Ik ben zelf afgelopen zomer geweest via deze stichting. Ik was alleen en heb een geweldige tijd gehad. Lesgeven, praten met leerlingen en docenten, het echte Afrikaanse leven leren kennen etc. Ik ben ook een vrouw en heb me geen moment onveilig gevoeld.

Dit jaar ga ik weer en ga ik ook weer naar de scholen toe.

Als je wilt kan ik je per Pb meer info geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:multomap schreef op 20 maart 2017 @ 20:06:

Jenn, als je de PB functie aanzet heb ik nog wel een organisatie die in de zomer een reis naar een Afrikaans land wil organiseren voor docenten. Lesgeven op een basisschool of middelbare school als extra docent dus niet een vervanger die na jou weer vervangen wordt.

Ik ben zelf afgelopen zomer geweest via deze stichting. Ik was alleen en heb een geweldige tijd gehad. Lesgeven, praten met leerlingen en docenten, het echte Afrikaanse leven leren kennen etc. Ik ben ook een vrouw en heb me geen moment onveilig gevoeld.

Dit jaar ga ik weer en ga ik ook weer naar de scholen toe.

Als je wilt kan ik je per Pb meer info geven.Dat klinkt super. Als het goed is kun je mij nu een berichtje sturen?!
Alle reacties Link kopieren
Er is heel veel te doen in de vluchtelingenkampen in Griekenland. 'Algemeen' werk, maar ook heel veel behoefte aan onderwijs/onderwijzers.
Alle reacties Link kopieren
Rambam schets een eenzijdig beeld. Ik ben zelf absoluut geen fan van travel active, het is een business, draait niet om de kinderen, etc. Maar het is absoluut niet waar dat elke vorm van vrijwilligerswerk in de global south slecht is.

SAMEN is bijvoorbeeld een hele goede organisatie, gericht op uitwisseling van kennis en een meeleefervaring op projecten voor straatkinderen die al tientallen jaren draaien, ook zonder jou. Een eis is wel dat je voor langere tijd mee gaat, of je kunt mee op de groepsreis komende zomer naar Zimbabwe. Daar ga je met jongeren aan de slag dmv sport en spel en een uitwisseling van cultuur en kennis.



Mijn tip is, kijk naar SAMEN, of andere, kleinschalige organisaties. Daar vind je verantwoord vrijwilligerswerk!

Je kunt me ook een pb sturen!
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb je een pb gestuurd
Als je niet alleen op reis durft dan is misschien een groepsreis of single reis wel iets voor je? Ik vind persoonlijk vrijwilligerswerk in een ver land alleen enger vinden dan alleen reizen met een groepsreis of single reis. Heb er ook wel eens aan gedacht om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen maar ik vind het onzin om te betalen om ergens gratis te mogen werken. Dat gaat een beetje tegen mijn principes. Dat ik zelf een vliegticket moet betalen okee maar als ik soms die prijzen zie die gevraagd worden voor vrijwilligerswerk... nee dan doe ik liever een normale reis waarbij ik wat meer van het land zelf zie naast het vrijwilligers project.
Ik heb je ook een PB gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je PB gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2017 14:35
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven