Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
Het was niet verstandig van de buren om geen rekening te houden met met er volgens de bouwvoorschrijften allemaal mag gebouwd worden langs de perceelgrens...



Al burenruzie hebben voor je er woont is ook niet leuk natuurlijk.... Kan je geen externe partij in de arm nemen (architect, bemiddelaar ...) om hier uit trachten te komen?
Alle reacties Link kopieren
Maar hun zitgedeelte kan toch nog steeds daar zijn? Je bouwt tenslotte niet in hun tuin, en een schutting o.i.d. zou daar ook staan. Ik begrijp niet waarom het hun plannen belemmert. Dat ze het niet mooi vinden, dat kan natuurlijk.



Of is jullie bijgebouw meerdere verdiepingen hoog en hebben zij nu geen zon meer?
Misschien een ander type steen aan hun zijde? Of laten aftimmeren met rustiek hout? Iets waar zij tegenaan willen kijken.

Beetje onhandig van ze dat ze geen rekening hebben gehouden met de mogelijke bouwplannen van de buren. Al snap ik niet goed waarom hun plan in duigen valt. Misschien kun je de hoogte van de garage beperken? Dat er sneller zonlicht op hun stuk grond valt.
Misschien kun je hen tegemoet komen met hoe de buitenzijde van de garage aan hun kant kan worden afgewerkt (bijv hout ipv baksteen of andersom) zodat de blinde muur voor hen geen doorn in het oog hoeft te worden? Bij een kostenverhoging zou ik die kosten dan wel delen.
Alle reacties Link kopieren
In welke zin belemmert jullie garage hun?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoelahoepla schreef op 22 maart 2017 @ 14:31:

Maar hun zitgedeelte kan toch nog steeds daar zijn? Je bouwt tenslotte niet in hun tuin, en een schutting o.i.d. zou daar ook staan. Ik begrijp niet waarom het hun plannen belemmert. Dat ze het niet mooi vinden, dat kan natuurlijk.



Of is jullie bijgebouw meerdere verdiepingen hoog en hebben zij nu geen zon meer?Dit! Ik zie het probleem ook niet. En als ze perse graag tegen hun eigen schutting aan willen kijken dan zetten ze die toch alsnog neer maar dan tegen jullie garage aan?
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Spawater82?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat zijn voornaamste bezwaar de muur zou zijn, dus opperde ik dat hij er bloemen tegenaan kon zetten. Nu gaf hij aan dat het gebouw zijn zon wegneemt. Nu hebben wij een tuin op het zuidwesten en hebben we pas in de avond zon aan de voorzijde. Dus dan zou ons bijgebouw geen zon wegnemen, denk ik. We hebben de garage gewoon uitgebreid naar 11 meter lang. Dus het is gewoon 1 laags.



Nu weet ik dus niet welke afspraken we hierover kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 22 maart 2017 @ 14:38:

Spawater82?Het topic is 11 minuten oud...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De garage neemt de zon weg. Een schutting niet?

De enige afspraak m.i. is dat je de garage niet bouwt. Ga eens met elkaar om de tafel zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik weet het ook niet. Dat is wat hij aangaf en nu voel ik me er wel bezwaard door. Ik wil namelijk geen ruzie met de buren hierdoor. We moeten er namelijk nog heel lang gaan wonen.



@pluisi : ja?
Alle reacties Link kopieren
Het was niet verstandig van de buren. Jullie staan in het recht om binnen de bouwvoorschriften te bouwen.

Trouwens als de buren een schutting op de erfgrens zetten moeten ze dit met jullie overleggen!

Dit soort geneuzel is trouwens heel herkenbaar bij nieuwbouwprojecten. Ben blij dat alle discussies over lelijke/hoge/kale schuttingen na 2 jaar voorbij zijn.



Ideeën voor tegoedkoming (wat trouwens niet nodig is als jullie binnen bouwvoorschriften blijven):

Ik neem aan dat het bijgebouw een meter of iets naast de erfgrens staat?

Wellicht dat je hun tegemoet kan komen door niet ook nog een schutting ernaast te zetten? Dus bijvoorbeeld lage beplanting?

Eventueel ramen die in de grarage zitten verplaatsen zodat die niet op hun zitgedeelte uit kijken?



Waar hebben de buren eigenlijk last van? Hebben ze schaduw van het bijgebouw? Kan hun gedroomde schutting niet op die plek staan?
Een garage is toch niet eens zoveel hoger dan een schutting? Die had er anders ook komen te staan, dus ik snap het punt van de buren niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
De garage niet bouwen is geen optie. Wij hebben daar namelijk onze droger/wasmachine gepland. Ook moeten de fietsen en andere dingen komen. Vervolgens komt er ook nog een speelkamer en een studeerkamer in.
Alle reacties Link kopieren
Wat wilden de buren in eerste instantie als erfafscheiding?
Alle reacties Link kopieren
Ga praten met de buren, luister wat ze zeggen en wat jullie/jouw ideeen zijn. En dan denken jullue er allebei over na. Je hoeft toch niet diezelfde avond met een oplossing te komen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou de buren tegemoet komen door hen te laten bepalen hoe de garage aan hun zijde afgewerkt wordt. Inderdaad bijvoorbeeld met hout of bloemen of plantenbakken of bamboe of....



Dat is denk ik alles wat je kan doen. Een schutting is vaak ook 2 meter hoog dus qua zon kan het nooit veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst eens gaan praten met de buren wat hun plannen zijn en dan jullie plannen voorleggen. In principe moet je gewoon een garage tegen de erfgrens kunnen bouwen, als je achter de rooilijn blijft. Maar, een lelijke buren ruzie nog voor je bent begonnen met bouwen lijkt mij ook niet ideaal. Daarentegen moet het niet zo zijn dat jouw buren hun droompaleis hebben kunnen bouwen en dat jullie je moeten schikken omdat anders hun droompaleis niet meer helemaal perfect is. Als zij een tuindeur aan de zijkant van hun huis hebben staan, dan hadden ze er rekening mee moeten houden dat er iets gebouwd zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:roze-roos schreef op 22 maart 2017 @ 14:42:

Het was niet verstandig van de buren. Jullie staan in het recht om binnen de bouwvoorschriften te bouwen.

Trouwens als de buren een schutting op de erfgrens zetten moeten ze dit met jullie overleggen!

Dit soort geneuzel is trouwens heel herkenbaar bij nieuwbouwprojecten. Ben blij dat alle discussies over lelijke/hoge/kale schuttingen na 2 jaar voorbij zijn.



Ideeën voor tegoedkoming (wat trouwens niet nodig is als jullie binnen bouwvoorschriften blijven):

Ik neem aan dat het bijgebouw een meter of iets naast de erfgrens staat?

Wellicht dat je hun tegemoet kan komen door niet ook nog een schutting ernaast te zetten? Dus bijvoorbeeld lage beplanting?

Eventueel ramen die in de grarage zitten verplaatsen zodat die niet op hun zitgedeelte uit kijken?



Waar hebben de buren eigenlijk last van? Hebben ze schaduw van het bijgebouw? Kan hun gedroomde schutting niet op die plek staan?De garage zal op de erfgrens gebouwd worden. Er zit dus geen meter afstand tussen de erfgrens. Dit mag ook volgens het bestemmingsplan. Zij willen zelf geen planten maar echt een hekwerk. Nu willen zij aan de voorzijde ook een hekwerk hebben van 2 m hoog ter afscheiding (dit mag niet volgens het bestemmingsplan, max 1 m). Dus het verhaal van het ontnemen van zonlicht gaat dan niet op idd.
quote:-Isa- schreef op 22 maart 2017 @ 14:42:

Een garage is toch niet eens zoveel hoger dan een schutting? Die had er anders ook komen te staan, dus ik snap het punt van de buren niet zo goed.



Volgens mij is een garage echt wel een stuk hoger dan een schutting, bij ons igg wel.. Garage is 1 verdieping, een schutting zo'n 1.80 ofzo.



Ik zou het gesprek aangaan en vragen wat zij in gedachten hebben. Dan kun je bepalen of dat redelijk is of niet. In principe wil jij -terecht- geen aanpassingen maar bouwen volgens plan. De bal ligt dus bij hen....

Het zou kunnen dat jullie het gewoon niet eens worden. Rotsituatie maar soms is het ook gewoon niet anders..
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 14:45:

De garage niet bouwen is geen optie. Wij hebben daar namelijk onze droger/wasmachine gepland. Ook moeten de fietsen en andere dingen komen. Vervolgens komt er ook nog een speelkamer en een studeerkamer in.Dit is geen garage meer maar extra woonruimte aanbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ga het gesprek aan. Zij zullen wellicht balen omdat ze een andere grensafscheiding voor ogen hadden. Ik zou in eerste instantie goed luisteren en ze het gevoel geven dat ze gehoord worden. Dan ben je denk ik al op de helft. Zoals eerder geopperd: misschien kan er inderdaad nog gepraat worden over de afwerking aan hun kant. Je plannen zelf zou ik er niet voor wijzigen, en dat kan je denk ik ook al duidelijk aangeven. Zon wegnemen is nauwelijks meer dan met een schutting. Die is misschien enkele tientallen centimeters lager maar daarmee veranderd niet opeens je tuin van 'zonovergoten' naar 'geen straaltje zon meer'.
Alle reacties Link kopieren
Een garage is toch niet veel hoger dan een schutting?
Alle reacties Link kopieren
TO zoek eens een voorbeeld op waar de garage op gaat lijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven