Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Mijn tomaten gaan nu ook als een gek. Ik schijn toch enkele zaadjes geknoeid te hebben.

Er staat een volle bak en langer dan de 4 cm voor het overzetten naar grotere pot.
Dag allemaal, mag ik meeschrijven? Ik heb vier grote moestuin bakken op poten en een boomgaard. Vandaag de restanten vd groenten van vorig jaar eruit gehaald, gratis compost erdoor gemengd en wee ingezaaid. Zijn er hier meer mensen met moestuinbakken? Zo ja wat zijn jullie succesnummers?
Ik heb een flink aantal (echt best) grote potten staan waar vorig jaar geraniums in zaten. Ik overweeg nu om daar ook groenten / fruit in te kweken. Iemand daar ervaring mee? Het zijn mooie sierpotten die op een terras staan, dus eventuele sierwaarde zou ook wel gewaardeerd worden. Bijv. Palmkool, is dat wat voor in een grote pot?
Ik heb salie uiteindelijk toch weg gegooid. Zat al helemaal vol met luizen.

Knoflook is divers. Kwamen er een paar naar boven met verwijderen van salie. Gek, want elders werd gezegd dat luizen er niet van houden. Hier is het juist favoriet bij die beesten. Ook de stengel van tomaat uit gegraven. Misschien dat de wortels nog iets laten groeien.

De kleine beestjes heb ik bespoten met zeep en spiritus oplossing.

Ik g de lekkere lucht van de salie missen.



Geen idee met groente in dure bakken.

Ik heb een gescheurde emmer van 1 euro gebruikt (zwarte bouwemmer) voor een tomatenplant. Een dure sier pot vind ik zonde. Die kan kapot gaan. Ik heb in grote sierpotten wel kruiden staan. Maar nu alleen nog knoflook in de oude potgrond. Planten met uitlopers kan je het beste in kleinere potjes zetten en dan in grotere pot. De tomaat had een groter wortelstelsel dan de struik er boven. Daarom ook maar 1 plant per emmer. (De tomaat gaar hier als een tierelier. Ik heb er al 7 planten die op korte termijn over moeten naar groter.)

Maar rozemarijn en dille vind ik zelf wel mooi in een wat grotere pot. Ruikt ook lekker.



Behalve luizen ook citroenvlinder en dagpauwoog gezien. (De eerste lust jonge planten en legt graag een ei op kolen in wording.)



EDIT: Ik zag net een leuk voorbeeld van potjes pimpen met stukken behang. Is alleen binnen bruikbaar. Zag er wel leuk uit. In het voorbeeld werd behang met marmerprint gebruikt. Potje in voorbeeld was een lege conservenblik. Dat gaat oxideren en is niet gezond voor plant.
Alle reacties Link kopieren
Hasse, palmkool is een goed idee hoor! Leuke plant, je kunt er constant van oogsten, en ziet er inderdaad mooi uit. Maakt wel een flink wortelstelsel dus geen al te kleine pot nemen.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 25 maart 2017 @ 18:55:

Dag allemaal, mag ik meeschrijven? Ik heb vier grote moestuin bakken op poten en een boomgaard. Vandaag de restanten vd groenten van vorig jaar eruit gehaald, gratis compost erdoor gemengd en wee ingezaaid. Zijn er hier meer mensen met moestuinbakken? Zo ja wat zijn jullie succesnummers?



Wat leuk moestuinbakken en een boomgaard.

Ik heb op mijn balkon een moestuinzak van 1 vierkante meter staan. Eigenlijk gaat vrijwel alles daar goed in. Momenteel groeit er al veldsla, nog wat wintertijm en peterselie. Verder zijn de voorgaande jaren allerlei slasoorten, paprika, tomaten, aardbeien, verschillende kruiden, maar zelfs ook broccoli en bloemkool prima gelukt in die moestuinzak. Wat een een eenmalige poging was, was peen. Misschien dat dat in een diepe moestuinbak lukt, mij lukte het niet in die zakken. Doe verder munt in een grote pot o.d. Anders worden al je planten overwoekerd door de munt.



Ik heb deze week de resterende ruimte in de moestuinzak opgevuld met broccoli, bloemkool, slamix en spitskool (eerste poging). Verder wil ik in elk geval nog een grote zinken teil vullen met Marokkaanse munt en er volgen vast nog losse potten met bijv. cherrytomaten, aardbeien e.d.
Ik wil ook weer meeschrijven! Ik woon in Zweden, dus het moestuinseizoen begint hier iets later (nu worden we soms nog verrast met een paar cm sneeuw). Maar we zijn al begonnen met voorzaaien: bloemkool, broccoli, groene kool, tomaat, chilli, sla, paksoi, lampion-plant (ananaskers?), prei, look, ui, sjallot en 10 soorten pompoen en courgette. Vanaf april/mei kunnen sommige planten naar buiten, maar de "vorstvrije" periode begint pas in juni.



Ik heb ook de linzen al voorgezaaid, maar die gebruik ik vooral als stikstofbron voor de bodem (net als klavers, maar ze gaan niet zo woekeren). Ook planten we de linzen altijd rondom ons zaaiveld, zodat die de meeste wind opvangen. Onze moestuin is op een open veld en vangt veel wind.



Dit jaar proberen we ook enkele nieuwe dingen: tatsoi (een soort paksoi, denk ik), quinoa en spaghetti pompoen.



Heeft er iemand ervaring met deze site? Ze verkopen zaden voor een aantal bijzondere eetbare planten en ik ben benieuwd of het wat is
quote:HasseSimonsdochter schreef op 25 maart 2017 @ 18:55:

Dag allemaal, mag ik meeschrijven? Ik heb vier grote moestuin bakken op poten en een boomgaard. Vandaag de restanten vd groenten van vorig jaar eruit gehaald, gratis compost erdoor gemengd en wee ingezaaid. Zijn er hier meer mensen met moestuinbakken? Zo ja wat zijn jullie succesnummers?



Wij hebben een moestuin van 10x10 meter die we indelen in percelen van 1x1 meter, volgens het principe van "square meter gardening".



In het midden van onze tuin staan 4 zaaibakken, maar ze staan gewoon op de grond, dus ik weet niet of het vergelijkbaar is met jouw zaaibakken. Wat bij ons goed werkt in die bakken is: wortels, paksoi, sla, broccoli,... eigenlijk alles dat niet te groot wordt.
Alle reacties Link kopieren
Leuke topic. Ik heb van een pallet een moestuinbak gemaakt. Hierop past een raam dus nu heb ik een soort van kasje. Succes nr zijn hier stokslabonen. ( Lees soort van sperzieboon?), sla ,doperwten , tomaten komen later het jaar.



Ben nu de makkelijke moestuin app aan het proberen.
Iemand een idee wat ik met aardbeien (plant) kan doen die ik vorig jaar zelf heb gezaaid?

Ze zitten nu in een ronde pot die in een emmer staan met een plastic dek erover. Dek laat condens in vorm van druppels in emmer.

Moet er binnenkort uit als er meer warmte en zon is.



Maak me wel druk om luizen die alles lusten.

(Ik heb langwerpige bakken waar nog gaatjes in geboord moeten worden maar geen kap die er op past.)



TIP: Weinig ruimte en toch iets willen zaaien? Doe het met aardbeien. Dat is een meerjarenplan. Pas in het tweede jaar zijn er vruchten en uitlopers. Zonder luizen heb je met een beetje mazzel zelf nieuwe planten via uitlopers. Uitlopers in kleinere potjes en ze later overzetten naar grotere pot om wortels uit elkaar te houden. Staat in mijn retro boekje. Nu nog in de praktijk en die is nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Munt woekert? Bij mij sterft hij af... Heb je tips?
quote:jadaiswa schreef op 26 maart 2017 @ 14:30:

Munt woekert? Bij mij sterft hij af... Heb je tips?



Ik heb alleen een balkon, dus doe altijd muntzaadjes of twee Marokkaanse muntplanten van de Intratuin in een grote zinken teil, gevuld met potgrond. Elke avond water geven en het groeit als kool (om maar in de moestuintermen te blijven); zowel in de hoogte als de breedte...

Dus eigenlijk niets bijzonders, wat ik doe. Staat de munt wel in de zon of halfschaduw? Een gehele schaduwplek vindt munt minder prettig...
Alle reacties Link kopieren
Zo'n? Schaduw? Binnen of buiten?
Alle reacties Link kopieren
Munt is winterhard. Je kunt het dus buiten op een zonnige plek zetten..
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Munt staat bij mij in de tuin in een aarde zo'n plastic pot. Dan woekert het niet.
quote:jadaiswa schreef op 26 maart 2017 @ 15:27:

Zo'n? Schaduw? Binnen of buiten?



Buiten in de zon of halfschaduw en dus vaak water geven (munt houdt van natte en vochtige grond).

Binnen kan ook in een potje, maar buiten heb je meer ruimte en groeit de munt beter in een ruime pot.
Alle reacties Link kopieren
Dank je!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 26 maart 2017 @ 13:34:

Iemand een idee wat ik met aardbeien (plant) kan doen die ik vorig jaar zelf heb gezaaid?

Ze zitten nu in een ronde pot die in een emmer staan met een plastic dek erover. Dek laat condens in vorm van druppels in emmer.

Moet er binnenkort uit als er meer warmte en zon is.



Maak me wel druk om luizen die alles lusten.

(Ik heb langwerpige bakken waar nog gaatjes in geboord moeten worden maar geen kap die er op past.)



TIP: Weinig ruimte en toch iets willen zaaien? Doe het met aardbeien. Dat is een meerjarenplan. Pas in het tweede jaar zijn er vruchten en uitlopers. Zonder luizen heb je met een beetje mazzel zelf nieuwe planten via uitlopers. Uitlopers in kleinere potjes en ze later overzetten naar grotere pot om wortels uit elkaar te houden. Staat in mijn retro boekje. Nu nog in de praktijk en die is nieuw. Aardbeien? Staat hier het hele jaar door op balkon met als enige bescherming de buurpotten.



Nu uit de emmer en een laagje compost door de bovenlaag werken. Na de oogst verschijnen er uitlopers. Per plant eentje laten wortelen in een eigen pot voor volgend jaar. Reken op 3 oogstjaren per plant.
Meiden ik heb een nieuw project. Paar weken geleden bij de action plastic bloembakken gekocht (stonden ook in de folder) die stapelbaar zijn, om en om. Ik ga daar een aardbeien toren van maken met overgebleven aardbeien planten van vorig jaar. Waren echt super goedkope bakken en daar houd ik van! Iemand ervaring met aardbeien toren?
Andere gedachte. Ik wil dit jaar zo min mogelijk uitgeven aan m'n moestuin.



Wie heeft er bespaartips? Ik had een paar besparingen in gedachte:

- gratis compost bij de milieustraat zodat ik de grond in de bakken kan hergebruiken want aangevuld met compost;

- zaden van vorig jaar dit jaar weer gebruiken en geen andere soorten / groenten kopen

- einde vh seizoen zelf zaden oogsten voor volgend jaar;

- proberen groenten te kweken van gratis

Materiaal. Vb tomaten kweken van zaden uit tomaten uit de winkel, champgniobs kweken van champignonsteeltjes etc
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zoveel van paddestoelen maar champignons kweken van steeltjes kan denk ik niet



Wel kun je het kontje van de prei of bosui weer in de grond zetten, dan groeit-ie weer aan.



Gratis compost is alleen op een bepaalde landelijke zaterdag, wel in maart, maar dat kan wel ns gister geweest zijn. Ik zou zeker wel je eigen composthoop starten als je geld wilt besparen. Verder je verdiepen in meststoffen die je zelf kunt maken, zoals plantengier.
Van die champignons, nooit geprobeerd, alleen van gehoord, en ook op internet gelezen. Als ik het probeer dan houd ik jullie op de hoogte.
http://www.famme.nl/10-x- ... bruik-verder-laat-groeien



Hier had ik dat gelezen en ook nog een keer op het moestuinforum..

Zou toch wel gaaf zijn als het zou werken
quote:jadaiswa schreef op 26 maart 2017 @ 18:03:

Dank je!Graag gedaan. Wil je er muntthee van te drinken? Dan zou ik Marokkaanse munt kopen; die is daarvoor het lekkerst (sterker van smaak en geuriger dan de gewone munt)!
Alle reacties Link kopieren
Oh grappig zeg, had ik nog nooit gehoord, dat het met champignons ook kon. Dacht dat paddestoelen lastig waren, met broed en sporen enzo. Laat maar weten inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven