Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 06 april 2017 @ 21:18:

[...]





Je kunt er op zijn minst uit concluderen dat het verhaal van de vermaler gewoon niet waar is.



Ok excuses ik zal het even rectificeren. Dames: de haantjes worden na geboorte vergast en niet vermalen.



Er is dus geen enkele reden om geen eieren te eten met pasen, voel je er absoluut niet schuldig over.
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 21:23:

[...]





Ok excuses ik zal het even rectificeren. Dames: de haantjes worden na geboorte vergast en niet vermalen.



Er is dus geen enkele reden om geen eieren te eten met pasen, voel je er absoluut niet schuldig over.





Sja mensen eten blijkbaar graag een eitje.

En voel je wat mij betreft helemaal vrij om nooit meer eieren te eten.
Maar ik ga het topic verder niet meer vervuilen.

Ik gun TO haar kippetjes
Mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat vrijwel iedereen wel weet dat de dieren in de bioindustrie geen fijn leven hebben, maar laten we dit een vrolijk topic houden.



Piep: 75 gram

Boef: 77 gram



Boef eet graag haren, de sufferd. Lange haren, die dan helemaal ingeslikt worden en die ik dan weer verwijder met wat moeite. Dat kan toch niet goed voor hem wezen! Ze gaan iedere dag een half uurtje naar buiten en vandaag dacht ik dat Piep een toeval kreeg op het gras. Hij ging door de pootjes en maakte schokkende bewegingen. Ik schrok me lam, maar toen ging hij met zn vleugels fladderende bewegingen maken en drong het tot me door dat hij probeerde een zandbad te nemen. Wat niet zo best gaat op gras, maar goed, er was gelukkig niets aan de hand en ik heb er een foto van kunnen maken.



https://s3.postimg.org/8vndcjsyr/IMG_2258.jpg

https://s1.postimg.org/z2rb4ztnj/IMG_2259.jpg
Alle reacties Link kopieren


To is er geen kinderboerderij die ze wil adopteren?
Alle reacties Link kopieren
Piep: 84 gram

Boef: 84 gram



Ben weer in het park geweest en denk dat ik familie van Piep heb zien lopen:



https://s29.postimg.org/8c59kheh3/IMG_2216.jpg



Piep en Boef zien er een beetje mottig uit, zo met steeds meer grote kippenveren die wat slordig uit het dons tevoorschijn komen.



https://s1.postimg.org/r1098xhbj/IMG_2267.jpg



Zolang er niet gekukeld wordt kunnen ze blijven, momenteel ben ik dus nog niet heel erg actief op zoek naar een ander huisje (ik heb nog steeds hoop dat het twee hennetjes zijn).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat zijn ze alweer gegroeid!
Alle reacties Link kopieren
ik ben helemaal week van dit topic! *smelt*



Even een vraag aan de kippenkenners hier: ze zijn nu nog klein, moeten ze ingeent worden? Vroeg ik me zo af. Ze komen nu nog niet veel buiten, maar straks uiteraard wel.



Bij ons in de buurt hebben we loslopende kippen (een heer, twee dames) die de beschikking hebben over een fantastisch kippenhok in een kip-stimulerende tuin. (je kan over 't hekje heenkijken) Wat doen ze? op stok gaan ( de vleugels worden niet geknipt) in de bomen. Oh, en honden wegjagen. (de mijne) dat doen ze ook.... Of hun tuin inlokken door het gat in het hek waar zij wel en de honden niet doorkunnen. Kippenhumor.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een meelezer. Nu toch even melden, kan ik makkelijker volgen. Ik word namelijk erg vrolijk van je topic
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Domme kipjes .

Misschien kun je een schaal zand voor ze neerzetten?
Alle reacties Link kopieren
Lees dit nu pas, echt een topic om vrolijk van te worden. Ik hoop op hennetjes! Tegenover ons huis zitten ook kippen en alleszins één haan, hoor die idd vaak overdag kraaien. Ik heb er geen last van, maar kan me voorstellen dat het niet fijn is om wakker gekraaid te worden als je nachtdienst hebt. Mss eens gaan praten met de buren, en zeggen dat ze het altijd mogen komen zeggen als het teveel stoort?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Meiroosje schreef op 09 april 2017 @ 13:45:

ik ben helemaal week van dit topic! *smelt*



Even een vraag aan de kippenkenners hier: ze zijn nu nog klein, moeten ze ingeent worden? Vroeg ik me zo af. Ze komen nu nog niet veel buiten, maar straks uiteraard wel.



Bij ons in de buurt hebben we loslopende kippen (een heer, twee dames) die de beschikking hebben over een fantastisch kippenhok in een kip-stimulerende tuin. (je kan over 't hekje heenkijken) Wat doen ze? op stok gaan ( de vleugels worden niet geknipt) in de bomen. Oh, en honden wegjagen. (de mijne) dat doen ze ook.... Of hun tuin inlokken door het gat in het hek waar zij wel en de honden niet doorkunnen. Kippenhumor.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie topic!

Prrrr, mauw miawwwww.
Wat leuk!
quote:lollypopje schreef op 09 april 2017 @ 13:53:

Hier nog een meelezer. Nu toch even melden, kan ik makkelijker volgen. Ik word namelijk erg vrolijk van je topic+1
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer foto's te uploaden op postimage, maar ze blijven hangen op 100% terwijl ik geen link krijg naar de foto. Ik zal het morgen wel nog eens proberen.



Piep: 104 gram

Boef: 102 gram



(Ik heb nieuw eten, ik geloof dat het in de smaak valt. Ik heb ze wel gewogen nadat ze zich net vol hadden gevreten, hun krop zat helemaal vol. )



Ze beginnen steeds beter te vliegen. Dochter had ze even bovenop hun kooi gezet en Piep keek eens om zich heen en vloog zo op mn hoofd. (Ik zat op mn knieën, zeker een meter verderop.) Ik schrok me rot en dochter lag in een deuk. Ik mag nog blij zijn met het feit dat er niet op mn hoofd gepoept is!




Hier zit vlakbij ook een haan. Ik hoor hem wel, maar niet dat je er wakker van zou worden. Bovendien begint 'ie pas na 7 uur.

Kan het zijn dat het verschilt per haan, of er hard en veel of weinig en niet zo hard wordt gekraaid?

*edit: ik lees nu op internet dat het van belang is of er nog meer hanen in de buurt zijn, dan wordt er meer en harder gekraaid*



Ik zou afwachten wat de kuikens gaan doen, en mocht een een haan blijken, zou ik het overleggen met je buren, dat je hem graag wil houden maar dat ze kunnen komen melden als ze last van hem hebben. Stel, hij kraait wel, maar overdag en je buren hebben geen nachtdiensten, dan is het mogelijk alsnog geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 11 april 2017 @ 23:07:





Hier zit vlakbij ook een haan. Ik hoor hem wel, maar niet dat je er wakker van zou worden. Bovendien begint 'ie pas na 7 uur.

Kan het zijn dat het verschilt per haan, of er hard en veel of weinig en niet zo hard wordt gekraaid?

*edit: ik lees nu op internet dat het van belang is of er nog meer hanen in de buurt zijn, dan wordt er meer en harder gekraaid*



Ik zou afwachten wat de kuikens gaan doen, en mocht een een haan blijken, zou ik het overleggen met je buren, dat je hem graag wil houden maar dat ze kunnen komen melden als ze last van hem hebben. Stel, hij kraait wel, maar overdag en je buren hebben geen nachtdiensten, dan is het mogelijk alsnog geen probleem.



Er zit tweehonderd meter verderop een haan, maar dat is de enige. (En hopelijk blijft dat zo - maar met mijn geluk zijn de kuikens gewoon twee haantjes. ) Overleg met de buren is wel een goede, dat ga ik zeker doen als er een haantje bijzit.



Ik heb een kunststof hok op het oog (Eglu cube/Eglu Go up), wat echt belachelijk duur is maar wel enkele grote voordelen heeft. Schoonmaken is een eitje, het is makkelijk verplaatsbaar en de ren is roofdierproof. Het idee is dan dat ze overdag vrij in de tuin mogen rondlopen behalve als er niemand thuis is, dan zitten ze dus in hun hok met (kleine) ren.



En tot slot nog even een foto, omdat ik weer kan oploaden:



https://s11.postimg.org/70824dgw3/IMG_2371.jpg
Alle reacties Link kopieren
Oh wat vreselijk schattig weer...

Nou illiana, dat had je een week of drie geleden toch ook niet kunnen bedenken, toen je dit topic opende
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
quote:juliet64 schreef op 12 april 2017 @ 12:08:

Oh wat vreselijk schattig weer...

Nou illiana, dat had je een week of drie geleden toch ook niet kunnen bedenken, toen je dit topic opende



Hehe, inderdaad! Nooit geweten dat kippen zo leuk konden zijn.



Ik was vanavond wat laat met de kooi verschonen en de kuikens waren allebei al slaperig, dus toen het te lang duurde besloten ze maar te gaan tukken op de bank:



https://s3.postimg.org/6o702t6gz/IMG_2436.jpg
Goh wat een grote veren hebben ze al, dat gaat snel!
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn ze toch leuk!
Alle reacties Link kopieren
Piep: 112 gram (het nieuwe voer is heeeel lekker?)

Boef: 106 gram



Ditmaal gewogen met lege krop. Denk dat het verschil in gewicht veroorzaakt wordt door het verschil in activiteit. Boef zit nauwelijks stil, Piep is lui:



https://s2.postimg.org/mcks8mq3t/IMG_2443.jpg



Zo blijft ze rustig een paar minuten hangen, met slaphangende pootjes. Soms valt ze zelfs in slaap! Met Boef hoeven we dat niet te proberen, die is er met 5 seconden alweer klaar mee en wil dan weer rondlopen.



Zaterdag mag ik langskomen om een tweedehands Eglu Classic op te komen halen! (Dat is een oudere versie van het hok wat ik op het oog heb.) Dit hok komt met een kleine ren, dus dan kunnen ze alvast weer een beetje wennen aan het buiten zijn terwijl wij nog wat tijd hebben om de tuin kip-vriendelijk te maken. Er staan namelijk nog wat giftige planten in die eruit zullen moeten voor er in de tuin rondgescharreld kan worden.
Lekker lui blijven Piep. Actief worden kan altijd nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven