Baby in leven houden?

11-04-2017 17:49 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een afschuwelijke beslissing die je als rechter moet nemen.



http://nos.nl/artikel/216 ... at-baby-moet-sterven.html



Ik weet niet wat ik zou doen. Ik snap de ouders. Maar ook de rechter.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:32:

[...]





Dus ouders die hun kind met een hele slechte prognose laten sterven, zijn liefdeloze ouders?

Zei ik dat? Dacht het niet.



Waarom probeer je me nu te beschuldigen?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Nou weet ik dat ook weer.

Echte ouders gaan door met behandelen.



Ook als de kans op beter worden slechts 0,00001 procent is.

Een hele slechte prognose, het kind ondervindt pijn en ellende van de behandeling?

Maakt niet uit, wij als, echte goede ouders, eisen dat de artsen doorgaan.

Tot het gaatje.
quote:DorothyParker schreef op 11 april 2017 @ 23:37:

[...]



Zei ik dat? Dacht het niet.



Waarom probeer je me nu te beschuldigen?Jij niet alleen, iedereen vindt dat dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:29:

[...]



Natuurlijk voelen die ouders liefde voor hun kind.

Het moet ook verschrikkelijk zijn om een kind te krijgen wat aanvankelijk gezond leek te zijn en toch zo verschrikkelijk ziek werd.

En dan? ik denk dat niemand die het zelf niet heeft meegemaakt, kan zeggen hoe hij of zij zou handelen in een dergelijke situatie en zeggen dat ouders niet uit liefde handelen, vind ik echt te bizar voor woorden.

En dan vraag je.... Dat weet je niet. Dan hoop je dat je de juiste beslissingen neemt, voor je kind, voor jezelf, voor iedereen en wat die beslissingen zijn, kun je nu niet weten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind het raar dat een rechter wel bepaald dat sterven beter is voor een baby terwijl er een tijd terug een rechtzaak was in Amerika of Canada over een meisje die leukemie kreeg. Met de juiste zorg zou de volgens de artsen 90% kans hebben om volledig te genezen. Moeder hing een bepaald geloof aan en wilde dit niet. De rechter bepaalde toen dat de moeder in haar gelijk stond een een kind, met een hele grote kans op volledige genezing, mocht laten sterven.



Ik vind het zielig, ik ben geen arts, kan de situatie dus niet inschatten maar ik begrijp heel goed dat de ouders elk minuscule strohalmpje aangrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:41:

[...]



Jij niet alleen, iedereen vindt dat dus. misschien moet je toch een cursus begrijpend lezen gaan volgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Enn schreef op 11 april 2017 @ 23:34:

[...]



Nou we zijn er uit.

Dat maakt jou een kenner en ervaringsdeskundige.Zeg ik dat ?
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:41:

[...]



Jij niet alleen, iedereen vindt dat dus.

Ik niet alleen?



Ik heb dat NERGENS gezegd. Dus stop maar eens met idiote aannames te maken.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 11 april 2017 @ 23:43:

Ik vind het raar dat een rechter wel bepaald dat sterven beter is voor een baby terwijl er een tijd terug een rechtzaak was in Amerika of Canada over een meisje die leukemie kreeg. Met de juiste zorg zou de volgens de artsen 90% kans hebben om volledig te genezen. Moeder hing een bepaald geloof aan en wilde dit niet. De rechter bepaalde toen dat de moeder in haar gelijk stond een een kind, met een hele grote kans op volledige genezing, mocht laten sterven.



Ik vind het zielig, ik ben geen arts, kan de situatie dus niet inschatten maar ik begrijp heel goed dat de ouders elk minuscule strohalmpje aangrijpen. het is een ander land, andere wetten, andere rechter en een ander kind, een andere situatie
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:GinnyJones schreef op 11 april 2017 @ 23:43:

Ik vind het raar dat een rechter wel bepaald dat sterven beter is voor een baby terwijl er een tijd terug een rechtzaak was in Amerika of Canada over een meisje die leukemie kreeg. Met de juiste zorg zou de volgens de artsen 90% kans hebben om volledig te genezen. Moeder hing een bepaald geloof aan en wilde dit niet. De rechter bepaalde toen dat de moeder in haar gelijk stond een een kind, met een hele grote kans op volledige genezing, mocht laten sterven.



.Ik had, als rechter, de ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:39:

Nou weet ik dat ook weer.

Echte ouders gaan door met behandelen.



Ook als de kans op beter worden slechts 0,00001 procent is.

Een hele slechte prognose, het kind ondervindt pijn en ellende van de behandeling?

Maakt niet uit, wij als, echte goede ouders, eisen dat de artsen doorgaan.

Tot het gaatje.quote:karin12345 schreef op 11 april 2017 @ 23:41:

[...]



iedereen vindt dat dus.Empathie bestaat uit het je inleven in alle posities betrokken bij een menselijk drama. Het zal dus per ouderpaar verschillen hoe zij er in staan en daar wees ik jou op. Dat jij nadat je hierop gewezen wordt vervolgens besluit om bovenstaande conclusie te trekken, is dan niets meer en minder dan alleen jouw conclusie. Niet de mijne en niet die van anderen hier.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 11 april 2017 @ 23:45:

[...]



Empathie bestaat uit het je inleven in alle posities betrokken bij een menselijk drama. Het zal dus per ouderpaar verschillen hoe zij er in staan en daar wees ik jou op. Dat jij nadat je hierop gewezen wordt vervolgens besluit om bovenstaande conclusie te trekken, is dan niets meer en minder dan alleen jouw conclusie. Niet de mijne en niet die van anderen hier.Wat zeg je dat mooi.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 11 april 2017 @ 23:48:

[...]



Wat zeg je dat mooi.Dankjewel, fatsoen siert een mens en zo ook jou.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het lijkt mij een van de moeilijkste en pijnlijkste beslissingen die ouders soms noodgedwongen moeten m aken.

Beslissen dat aan het leven van hun kind beter niet meer gerekt kan worden.



En toch doen ouders dat, niet uit gemakzucht of omdat ze niet van hun kind houden, maar uit liefde.
quote:DorothyParker schreef op 11 april 2017 @ 23:44:

[...]



Ik niet alleen?



Ik heb dat NERGENS gezegd. Dus stop maar eens met idiote aannames te maken.Jijj zegt: doorgaan met behandelen tot elke prijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 12 april 2017 @ 00:04:

[...]



Jijj zegt: doorgaan met behandelen tot elke prijs.

Ik zei dat je voor je kind tot het uiterste gaat.



Maar ga maar lekker door. Heb ik morgen ook weer leesvoer.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Het is een onmogelijke keuze voor de ouders. Ik begrijp dat ze elke strohalm vastgrijpen. Maar Great Ormond Street is niet zomaar een provinciaals ziekenhuis en ik denk dat dit artikel een meer genuanceerde kijk op de zaak geeft. https://www.theguardian.c ... rt-lose-high-court-battle



Baby Charlie heeft recht op rust en pijnvrijheid. Het gevoel van de ouders vind ik in dit geval van ondergeschikt belang, zeker omdat ook zij niet weten of Charlie veel pijn heeft, of niet.
Nu heb ik meer erover gelezen maar ik weet nu nog niet wat ik ervan vind eigenlijk. Waarom kan die behandeling trouwens niet in Engeland plaatsvinden? Dan hoeft ie niet te reizen. Hoe weet men zo zeker dat die behandeling niks kan veranderen, het is nooit met deze aandoening gedaan namelijk. Ik vind het lastig om uit te gaan van wat artsen zeggen want die weten ook niet alles. Ze hebben ook wel eens geen gelijk.



En ik snap goed dat die halve procent kans op verbetering die ik erin zie, heel misschien, door de ouders wordt gezien als veel meer dan een halve procent. Artsen geven 0 procent kans. Stel nu dat artsen nooit fouten zouden maken, dan kun je zeggen dat het onzin is om het te proberen. Maar dat is niet zo. Het is waarschijnlijk een strijd tussen gevoel en verstand. Ik weet niet wie er zal winnen van die twee, voor mezelf. Mijn gevoel sputtert tegen iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 11 april 2017 @ 22:51:

[...]





Ik heb nog niet alles erover gelezen maar als de situatie zodanig ernstig is dan snap ik eerlijkgezegd niet wat men in Amerika dit jongetje en zijn ouders nog denkt te kunnen bieden.



Was het dan niet veel humaner geweest wanneer de Amerikanen deze experimentele optie niet eens geboden hadden? Want zoals ik het heb begrepen zijn de kansen op succes nihil en is dat succes, indien het daadwerkelijk behaald wordt ook nog eens heel betrekkelijk.





Ik denk dat die optie inderdaad niet gegeven had moeten worden. Want zoals je zegt zelfs bij succes is dat relatief. Succes zou betekenen 4% meer tijd om doodstil te liggen, beademt worden en met een sonde gevoed worden. Er is bij niemand enkele verwachting dat zijn toestand gaat verbeteren. Ik vrees dat in dit geval het ego van de arts en het vooruitzicht op een hoop geld meespelen in de beslissing het kind behandeling te bieden terwijl het totaal zinloos is.



quote:Flowers-and-roses schreef op 12 april 2017 @ 03:54:

Nu heb ik meer erover gelezen maar ik weet nu nog niet wat ik ervan vind eigenlijk. Waarom kan die behandeling trouwens niet in Engeland plaatsvinden? Dan hoeft ie niet te reizen. Hoe weet men zo zeker dat die behandeling niks kan veranderen, het is nooit met deze aandoening gedaan namelijk. Ik vind het lastig om uit te gaan van wat artsen zeggen want die weten ook niet alles. Ze hebben ook wel eens geen gelijk.



En ik snap goed dat die halve procent kans op verbetering die ik erin zie, heel misschien, door de ouders wordt gezien als veel meer dan een halve procent. Artsen geven 0 procent kans. Stel nu dat artsen nooit fouten zouden maken, dan kun je zeggen dat het onzin is om het te proberen. Maar dat is niet zo. Het is waarschijnlijk een strijd tussen gevoel en verstand. Ik weet niet wie er zal winnen van die twee, voor mezelf. Mijn gevoel sputtert tegen iig.



Er zijn nog nooit hersenen met dergelijke schade hersteld door die behandeling (of welke behandeling dan ook) er is niet eens een halve procent kans op verbetering, er is geen kans. Ook de arts die de behandeling zou doen verwacht absoluut niet dat zijn toestand zal verbeteren. Hij kan hoe dan ook nooit zelfstandig ademen, eten of bewegen. Het is een experimentele behandeling die in Engeland nog niet beschikbaar is. Nieuwe behandelingen moeten eerst uitgebreid onderzocht worden voor ze in een land toegepast mogen worden, Dan nog worden niet alle behandelingen die mogelijk zijn altijd gegeven of vergoed, als de kosten heel hoog zijn en de winst nihil dan wordt een behandeling vaak niet gedaan of vergoed.



Dat de ouders niet willen opgeven en die beslissing niet kunnen nemen snap ik wel. Ik denk dat elke ouder hoop wil houden op een wonder. Maar in dit geval is dat niet realistisch, hier hersteld niemand van. Ik hoop dat ze zich erin kunnen berusten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik help je herinneren dat ouders in bepaalde gebieden nieteens de kans hebben om het leven van een normaal gezonde, maar ondervoede baby te rekken (momenteel Oost Afrika) dus niet alles hoeft mogelijk te zijn om het verdriet van ouders te verminderen. Niet alleen zij bepalen hoelang een kind moet overleven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Enn schreef op 11 april 2017 @ 23:32:

[...]



En dit vindt jij een adequate reactie op jouw beweren dat deze ouders geen liefde voelen en dat zij liefdeloos handelen omdat zij er (nog) niet voor willen kiezen om hun kindje te kussen, knuffelen en huilen terwijl het overlijdt? Bijzonder. Maar wat jij wilt. Maar weet je? Denk ik vredesnaam eerst eens na voordat jij jouw toetsenbord een douw geeft omdat je toevallig een filmpje hebt gezien. Je weet nooit wie jouw harde woorden leest. Ouders die hun kind lieten sterven vanwege een uitzichtloze prognose, zullen het ook hard vinden te lezen, dat zij om die reden hier geen liefdevolle ouders gevonden worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowers-and-roses schreef op 12 april 2017 @ 03:54:

Hoe weet men zo zeker dat die behandeling niks kan veranderen, het is nooit met deze aandoening gedaan namelijk.Het gaat niet om de aandoening. Of de behandeling daar nu wel of niet iets in kan veranderen, de immense hersenschade is nu eenmaal irreversibel. We zijn bij lange na niet ver genoeg om daar iets in te kunnen doen. Dus ook in het wonderlijke geval dat de behandeling iets zou veranderen in zijn aandoening, verandert er niets aan zijn staat van zijn.
quote:Enn schreef op 11 april 2017 @ 23:49:

[...]



Dankjewel, fatsoen siert een mens en zo ook jou.

Sla jezelf maar op de borst!



Mijn mening is niet onfatsoenlijk.

Integendeel.

Willen dat een kind blijft leven, met een slangetje om te kunnen ademen, intraveneuze voeding, niet kunnen bewegen, wat doe je zo'n kind aan?



Omdat je als ouders niet met de dood van je kind kunt omgaan, dat verdriet niet wilt hebben.

Je gunt je kind in ieder geval geen menswaardig leven.

Je handelt niet in het belang van je kind in het geval van Charlie.

Het is eigenbelang, vermomd als ouderliefde.

Het beste voor Charlie was hem de kans geven rustig te kunnen sterven, hoe wrang dat ook mag zijn.
Dat een arts in Amerika nog iets zou willen proberen, hoewel zelfs die aangeeft nauwelijks hoop op verbetering te zien, zie ik niet al goede geneeskunde. Dit is een medisch experiment, de grootste winst hieruit is dat er misschien iets geleerd wordt over deze aandoening, maar voor de baby heeft het geen meerwaarde.



De keuze van de ouders om deze strohalm aan te grijpen is begrijpelijk. Maar net als Karin denk ik niet dat deze keuze uit liefde wordt gemaakt, maar uit wanhoop. Ik denk dat de ouders onmetelijk veel van hem houden, maar dat kan er ook voor zorgen dat grenzen vervagen en beoordelingsvermogen vertroebeld wordt. Ik vind het dan ook goed dat een objectieve rechter hiernaar kijkt, als iemand die minder gehinderd door liefde en emotie kan kijken wat in het belang van de baby is.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 12 april 2017 @ 09:58:

[...]



Ouders die hun kind lieten sterven vanwege een uitzichtloze prognose, zullen het ook hard vinden te lezen, dat zij om die reden hier geen liefdevolle ouders gevonden worden.maar dat zegt niemand hier
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven