Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:51:

[...]



Tsja. Als het Hollands is,, als je oma het al maakte is het eigenlijk not done , ik weet het.

Je zou mij beter moeten kennen.

Maar ik vind witlof echt het vieste wat ik kan bedenken. Brrrrrrr.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 21:48:

[...]



Al die foodies kletsen een beetje uit hun nek, maar worden als heuse goeroes gevolgd.

Deze mevrouw baseert zich op wetenschap en krijgt dan het verwijt dat ze uit is op een shockeffect. Omgekeerde wereld wat mij betreft.

En over de kant-en-klaar-maaltijden hadden we het al gehad: daar zit tegenwoordig lang zo veel zout en suiker niet meer in.http://www.voedingscentru ... maaltijden-ongezond-.aspx

http://www.voedingscentru ... n-ok-voor-mijn-kind-.aspx



En ja, dat is precies wat ik zeg: de foodies slaan door naar de ene kant, mevrouw Herzberger naar de andere kant. Maar het werkt: ze krijgt er een hoop aandacht mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 21:54:

[...]



Je zou mij beter moeten kennen.

Maar ik vind witlof echt het vieste wat ik kan bedenken. Brrrrrrr.Welke kant en klare maaltijden koop jij eigenlijk ? Altijd een en dezelfde toch ? Ik gok..... Bami. ( Omdat je niet van de groenten bent. )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 21:44:

[...]



Het propageren van kant-en-klaarmaaltijden, die vrijwel allemaal teveel zout, teveel suiker, teveel vet en te weinig groente bevatten. Dat milieuverhaal durf ik ook wel te betwisten. En dat pontificaal in de McDonalds gaan zitten en zo. O ja, en alle E-nummers over 1 kam scheren. Ze zijn heus wel allemaal voedselveilig, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo goed voor je zijn. Laat ik het zo zeggen: ze was duidelijk op een shockeffect uit.Mag jij vinden. Op het milieuverhaal na (en dat gaf ze ook duidelijk aan, dat daarnaar nog geen onderzoek gedaan is) is wat ze zegt gewoon wetenschappelijk onderzocht en waarheid bevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:56:

[...]



Welke kant en klare maaltijden koop jij eigenlijk ? Altijd een en dezelfde toch ? Ik gok..... Bami. ( Omdat je niet van de groenten bent. )

Ik eet wel groenten.

Ik eet soms stamppot, Iglo diepvriesmaaltijden, bami, nasi, pasta met zelfgekookte saus met verstopte groenten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:01:

[...]



Ik eet wel groenten.

Ik eet soms stamppot, Iglo diepvriesmaaltijden, bami, nasi, pasta met zelfgekookte saus met verstopte groenten.Oooo, heel veelzijdig dus .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 21:56:

[...]





http://www.voedingscentru ... maaltijden-ongezond-.aspx

http://www.voedingscentru ... n-ok-voor-mijn-kind-.aspx



En ja, dat is precies wat ik zeg: de foodies slaan door naar de ene kant, mevrouw Herzberger naar de andere kant. Maar het werkt: ze krijgt er een hoop aandacht mee.Je linkjes slaan tot je na gaat kijken wat welke maaltijd bevat natuurlijk helemaal nergens op. Uiteraard is een slechte maaltijd ongezond. Vraag is hoeveel slechte maaltijden er in de schappen liggen...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 22:05:

[...]



Oooo, heel veelzijdig dus .

Zeker.

En door de dag heen knabbel ik snackworteltjes en cherrytomaatjes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 22:01:

[...]

Mag jij vinden. Op het milieuverhaal na (en dat gaf ze ook duidelijk aan, dat daarnaar nog geen onderzoek gedaan is) is wat ze zegt gewoon wetenschappelijk onderzocht en waarheid bevonden.Tof, dankjewel! De voedselveiligheid van E-nummers is wetenschappelijk onderzocht. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat leven op kant-en-klaarmaaltijden en McDonalds net zo gezond is als leven op vers bereid voedsel. En je maakt mij ook niet wijs dat dit zo is.
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 22:06:

[...]





Je linkjes slaan tot je na gaat kijken wat welke maaltijd bevat natuurlijk helemaal nergens op. Uiteraard is een slechte maaltijd ongezond. Vraag is hoeveel slechte maaltijden er in de schappen liggen...Laat ook maar...
Onnatuurlijk/kunstmatig/synthetisch is helemaal niet slecht, in tegendeel! Lekker veel van naar binnen werken! Goed voor de wetenschap ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 12 april 2017 @ 22:09:

Onnatuurlijk/kunstmatig/synthetisch is helemaal niet slecht, in tegendeel! Lekker veel van naar binnen werken! Goed voor de wetenschap ook!

Het gaat toch helemaal niet om natuurlijk of onnatuurlijk?

Veel e-nummers zijn hartstikke natuurlijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 22:09:

[...]



Laat ook maar...De eerste maaltijd van de boodschappenlijst van AH die ik aanklik, iets met hachee en rode kool, blijkt al een gezonde want ruim voldoende groente, een zeer beperkte hoeveelheid verzadigd vet en minder zout dan de meeste mensen gebruikt bij het koken. En dan heb ik het dus niet over een van de maaltijden die AH aanprijst als gezond maar over een "gewone".
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 22:07:

[...]



Tof, dankjewel! De voedselveiligheid van E-nummers is wetenschappelijk onderzocht. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat leven op kant-en-klaarmaaltijden en McDonalds net zo gezond is als leven op vers bereid voedsel. En je maakt mij ook niet wijs dat dit zo is.

Er is nogal een verschil tussen kant-en-klaar-maaltijden en McDonalds.

Er zijn steeds meer kant-en-klaar-maaltijden die gewoon gezond zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2017 @ 21:51:

[...]



Tsja. Als het Hollands is,, als je oma het al maakte is het eigenlijk not done , ik weet het.Ik heb van de week serieus een witlofsalade gemaakt, met mandarijntjes (helaas wel verse), rozijnen, walnoten en mayonaise. Bijzonder retro. En de resterende witlof flikker ik met ham en kaas in de oven.
Wat mij opvalt is dat sommige fanatiekelingen hun hele omgeving willen overtuigen. Waarom? Laat mij lekker mijn boterhammen opeten metzonder commentaar, dank u. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:11:

[...]

Veel e-nummers zijn hartstikke natuurlijk.En dat wil dus niemand horen want e-nummers zijn GIF...
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:11:

[...]



Het gaat toch helemaal niet om natuurlijk of onnatuurlijk?

Veel e-nummers zijn hartstikke natuurlijk.Veel ook niet.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:13:

[...]

Er is nogal een verschil tussen kant-en-klaar-maaltijden en McDonalds.

Er zijn steeds meer kant-en-klaar-maaltijden die gewoon gezond zijn.Klopt, de stoommaaltijden en de maaltijdsalades van de AH zijn prima (alleen haal je er je ADH groente niet mee). Maar mevrouw Herzberger liet zich dus expres interviewen terwijl ze aan de kipnuggets en de patat bij de McDonalds zat. Dat is wat ik bedoel met doorslaan. En de kant-en-klaarmaaltijden die ze in dat filmpje van de Volkskrant op de band legde, waren allemaal in de typische categorie van te zout, te vet, teveel suiker en te weinig groente.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 12 april 2017 @ 22:16:

[...]



Veel ook niet.Veel medicijnen ook niet, slikken we ook gewoon.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:18:

[...]



Veel medicijnen ook niet, slikken we ook gewoon.Veel mensen slikken niet alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 12 april 2017 @ 22:19:

[...]





Veel mensen slikken niet alles.

Fijne manier van discussiëren dit.

De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:18:

[...]



Veel medicijnen ook niet, slikken we ook gewoon.



En wat te denken van alcohol. Dat was nooit door de testen gekomen.



Ik neem mensen die onder het genot van een glas wijn lopen te verkondigen anti E-nummer te zijn ook niet meer serieus
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam herkent echt niet aan een molecuul ascorbinezuur of het natuurlijk of chemisch geproduceerd is. (De vezels etc die eromheen zitten als je die vitamine C uit fruit haalt zijn dan wel weer extra goed voor je lijf.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven