Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals sterkte hvm
Alle reacties Link kopieren
@Hvm: hoe gaat het nu? Is er al zicht op een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Hier een slecht weekend gehad. Zoon 1 wil altijd eerst zijn op de trap. En deze keer was zoon 2 als eerste naar beneden terwijl ik stond te douchen. Dat kon natuurlijk niet, en het heeft geresulteerd in een trap (met de voet) van zoon 1 naar zoon 2, waardoor die de laatste treden naar beneden viel.

Tja, wat moet ik nog zeggen?

Maandagochtend het jeugdteam weer gebeld. Kreeg iemand van centrum jong aan de lijn, die het direct doorzette na het aanhoren van het verhaal. En nu werd ik binnen een half uur terug gebeld. En is er zelfs iemand hier geweest de volgende dag.

Conclusie; We moeten nog duidelijker zijn in de opvoeding en nog meer vooruitdenken wat zoon 1 betreft. Daarnaast wordt er gezocht naar een logeeradres voor Zoon 1 voor om de week een weekend, en komt er nu eindelijk begeleiding aan huis.

Ik vind het verschrikkelijk. Ik doe al zo mijn best. En degene van het jeugdteam weet dat ook, maar zegt dat ik ook tot rust moet komen omdat het me anders niet lukt met Zoon 1.

Het komt er op neer dat ik beter op zoon 1 ingespeeld ben dan man, en dat ik hier thuis eigenlijk de kar trek. Is niet leuk om te horen, maar is denk ik wel waar

Ik moet er nog heel erg aan wennen. Het is mijn kind. Maar de anderen zijn ook mijn kinderen en daar moet ik er ook voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
We moeten er voor zorgen dat zoon 1 niet overkookt en zodoende rare dingen gaat doen. Dus wij moeten meer duidelijkheid verschaffen. Alleen heb ik niet alles in de hand. Maandagmiddag was het busje 10 minuten te laat bij school. En de bus was niet zwart maar wit. (Misschien was de bus stuk ofzo) Gevolg; zoon 1 was in paniek dat hij de bus niet kon vinden. Dat broeit dan eerst 10 minuten op het plein, en dan nog een half uur in de bus, totdat hij zijn veilige haven (mama) ziet, en dan krijg ik een golf van boosheid te verwerken. Hij was bang dat hij te laat was om zoon 2 op te halen. Ik heb hem redelijk tot bedaren weten te krijgen voordat we weg moesten, maar compleet rustig was hij niet (daar gaat gewoon tijd over heen). Vervolgens werd hij 'ergens' weer boos om tijdens het lopen, En dat liep op tot het punt dat hij dacht een steen naar mama te gooien. Toen heb ik stevig zijn hand vastgepakt en gezegd dat ik er nu klaar mee was en dat hij gewoon mee moest lopen. Toen was hij rustig. Maar ik dus niet. Ik ben hier zo moe van. Dat de kleur van het busje hem al helemaal van slag brengt.

De medewerker van het jeugdteam zou contact opnemen met school om te zorgen voor een betere overdracht van school naar het busje om te voorkomen dat zoon zo van slag raakt.

Pffffff

Ik wou dat ik iets leuks te melden had, maar ik ben moe
Alle reacties Link kopieren
@Hvm



Fijn dat er nu hulp is, maar even feedback op de feedback: nog meer duidelijkheid bieden is toch ook bijna niet mogelijk? Er gebeuren altijd wel onvoorspelbare dingen.



Later meer, kinderen hebben aandacht nodig
Alle reacties Link kopieren
Bij dat soort onverwachte dingen moet je gewoon even helemaal niks moeten. Ik laat zoon dan thuis voor de tv of op de tablet. Hij kan echt niet mee als hij zo is. Als hij toch mee moet geef ik hem de tablet of een boekje en laat ik hem in de auto zitten. Dochter zou nu misschien zelf naar huis kunnen fietsen. Ik kan me jouw situatie zo goed voor stellen!

Je hebt eigenlijk 36 uur in de dag nodig, 12 uur extra als verwerkingstijd. Onze zoon heeft i.i.G een lange verwerkingstijd nodig.



Morgen gaan we naar het ziekenhuis om het huis eraf te laten halen. Gelukkig mag hij daarna t/m zondag bij opa en oma logeren. Heb er zin in, ook al moet ik gewoon werken.



Fijn hvm dat er eindelijk iemand naar jullie luistert. Ik zelf ben binnen het gezin ook kartrekker, niet altijd leuk. Hopelijk krijg je de hulp waar je ook vraagt, sterkte nogmaals
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat alles goed gaat in het ziekenhuis Floor.



Bij dochter vandaag paasviering op school. Ik hoop dat alles goed gaat, want dat blijven toch wel de spannende momenten.Eigenlijk had ik willen komen helpen, maar jongste doet altijd een lange slaap in de ochtend en kan in die drukte echt niet in de buggy slapen.



Ook ik trek de kar thuis. Soms vind ik het zwaar. Het heeft ook echt even geduurd bij man voordat hij het wilde geloven dat ze ASS heeft en hij wil het ook voorlopig nog tegen niemand vertellen. Alleen school en directe familie weten het.
Alle reacties Link kopieren
@Hvm: ook heel logisch dat jij niet altijd geduldig en rustig kunt blijven. Je bent ook maar eens mens he!



En wat zou het mooi zijn als er inderdaad af en toe een pauzeknop zou zijn die je even in kunt drukken om rust in te bouwen. Verwerkingstijd is hier ook altijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisa077 schreef op 13 april 2017 @ 10:50:

En wat zou het mooi zijn als er inderdaad af en toe een pauzeknop zou zijn die je even in kunt drukken om rust in te bouwen. Verwerkingstijd is hier ook altijd nodig.



Nou zo'n pauzeknop zou ik idd wel graag willen. Voor mijn gevoel heb ik nooit genoeg tijd voor iedereen.



@Floor; Hoe is het in het ziekenhuis gegaan?



Hier ging het de afgelopen twee dagen best oké. Zoon 1 was wel af en toe boos, maar wanneer ik dacht dat er een woede-uitbarsting zou komen, bleef die uit, of tenminste beperkt tot vingers en een paar woorden. Ik had al zijn autootjes opgeruimd omdat hij het nodig vind om om half 6 's ochtends ermee te gaan spelen. Terwijl de afspraak was om voor 7 uur rustig in bed te blijven. Ik heb zoon ook uitgelegd dat sommige dingen consequenties waren van zijn eigen beslissing om niet aan de afspraak te houden.

Verder is hij hartstikke lief op dit moment en dan denk ik; waarom kan hij niet altijd zo zijn? Het is zo'n leuke jongen.

Vandaag was er trouwens weer een nieuwe chauffeur opeens. Zoon reageerde een beetje gelaten. Ik ben benieuwd hoe ik hem vanmiddag terug ga zien.

Er komt vanmiddag ook iemand om zoon te filmen voor de herindicatie. Dat heb ik met opzet niet verteld, anders zou hij de hele dag van slag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij schreeuwde in het ziekenhuis zo hard dat ik verbaasd was dat mijn trommelvliezen niet knapten. Dochter was ook mee en vanaf dat de gipsmeester begint met knippen begint hij te gillen. Toen moest de pleister er af, dat doe ik dan wel zelf. Dat mocht. Ik tel 1,2 stop, 1,2 stop, en geef telkens, door te stoppen de rust om te verwerken. De pijn wordt zo te behappen voor hem. Maar dan..

Zegt de beste man dat hij zijn schoen aan moet, vanavond moet douchen

En dan gilt hij afschuwelijk, dat wil ik niet. Schoenen? al NEE, douchen, NOOIT. Nadat hij eindelijk zijn schoen aan had, zijn we vertrokken. Hij gillend en al....

Ik blijf dan irritant kalm mijn opdrachten aan hem opsommen. Na de tijd gaan we rustig koffie drinken en mag ik er niks over zeggen. Hij vraagt dan, wil je er over ophouden aub?

Dat doe ik dan. Na het avond eten zeg ik; je mag in bad of onder de douche. En het gigil stopt pas als hij in de pyjama is. Pff even bijkomen. Fijn dat het bij jou beter gaat hvm.

Mijn man wilde eerst ook niet zo strooien met diagnose maar ziet dat het helpt als anderen weten dat het hoort bij zoon.
Alle reacties Link kopieren
Hvm; hoe ging het filmen?
Alle reacties Link kopieren
Nou het filmen ging goed, maar toen de medewerkster weg was, toen barstte de bom. De andere kinderen waren ook drukker dan normaal, want het was interessant natuurlijk. Dus voor zoon was het een moeilijke dag. Eerst een nieuwe chauffeur weer zomaar opeens , dan de paasviering op school. Komt hij thuis, treft hij een drukke broer en zus en een vreemde die alles filmt. Tja......broei broei broei explosie dus.

Manlief was ook later thuis, dus toen die kwam was ik al bekaf. Ben direct toen hij thuiskwam ontsnapt naar de sportschool. ...even mijn frustraties kwijtraken
Alle reacties Link kopieren
@Floor, hoe voel je je na zo'n ziekenhuisbezoek? Het lijkt me heel vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
@Floor: het zweet zal je vast op je rug hebben gestaan! Moeilijk he, om dan toch rustig en kalm te blijven en gewoon te herhalen wat je hebt gezegd.



Dochter hier ook duidelijk teveel prikkels gehad tijdens paasfeest. Op school verder geen terugkoppeling gehad, dus dat zal wel goed zijn gegaan, maar ze was erg onrustig thuis en sliep pas om 22:00 uur. Gelukkig is ze vandaag vrij en man is thuis. Moet zelf zo naar mijn werk...ff uitrusten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment zelf gaat het bij mij nog wel maar daarna wil ik er gewoon even over praten. Toen ik dat deed bij opa en oma moest oma er om lachen en liep zoon naar de slaapkamer omdat hij direct voelt dat hij uitgelachen wordt.

Maar schoonouders kunnen mij daarin niet echt steunen dus ik heb mijn man nog even gebeld.

Nu ga ik dadelijk naar het werk en zie ik ze morgen middag pas weer. Hopelijk gaat het een beetje want schoonouders weigeren dingen overzichtelijk te maken voor hem. Dus hij begint nu aan een? film en daarna is een groot zwart gat. Het is fijn dat ik ze even kwijt? ben om tot rust te komen maar tegelijkertijd weet ik dat deze opvang niet ideaal is voor hem...... Moeilijk moeilijk moeilijk

Hvm, die explosie erna is logisch maar zo verschrikkelijk vermoeiend...

Werk ze vandaag.



De film gaat over emoties, binnenstebuiten, is van Disney, erg leuk en goed voor zoon die weinig van emoties snapt.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een goede film om het gesprek over emoties aan te gaan. Goed idee om binnenkort weer eens te gaan kijken.



Hier vanmorgen op de valreep ook nog een explosie. Man was gaan douchen en dochter wil dan eigenlijk graag mee, maar was afgeleid door speelgoed. Man was gewoon gaan douchen en kwam badkamer uitgelopen, waar hij dochter tegenkwam. Die een beetje in paniek raakte omdat ze eigenlijk samen wilde douchen. Man reageert heel laconiek dat ze dan 'mee had moeten gaan'. Daarop begon dochter met deuren te smijten en tegen de deur te schoppen. Man dreigt met de gang, waarop ze nog bozer werd en begon te gillen. Toen ben ik me er maar even mee gaan bemoeien, dochter gekalmeerd en daarna snel naar trein gefietst.



Lastig soms hoor. De deur had net zo goed een persoon kunnen zijn. Het is dan net wat binnen handbereik is. En aan de ene kant willen we wel laten weten dat dit gedrag niet getolereerd wordt, maar zelf boos worden of op de gang zetten maakt het alleen maar erger.



@Floor: lastig dat je schoonouders die structuur niet kunnen/willen bieden. Mijn schoonouders doen het eigenlijk ook niet echt, maar zolang er niet teveel prikkels zijn gaat het altijd wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen meiden. Sorry voor mijn afwezigheid. Het is hier thuis behoorlijk bikkelen en echt niet leuk.



Eerst even een hele dikke voor Hvm. Wat een strijd toch steeds en wat een herkenning ook wel. Fijn dat er toch eindelijk iets van hulp opgestart lijkt te zijn.



Wat een heftig ziekenhuisbezoek floor. Fijn dat je even bij kan komen doordat ze bij opa en oma zijn. Maar ben je niet bang voor de uitwerking hiervan?



@Lisa, wat is het toch ook steeds moeilijk die explosies en soms eng ook want wat je zegt, de deur had net zo goed een persoon kunnen zijn.



(Even plaatsten voor ik straks alles kwijt ben)
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer al dagen hier even van me af te schrijven maar kan er gewoon te tijd niet voor vinden.

Ik weet echt niets goed meer hoe ik op Mini moet reageren. Hij is zo ontzettend boos de hele tijd. Om de kleinste dingen, reageert op Alles wat ik zeg, of het nou tegen hem is of tegen Nano

Ik vraag hem bijvoorbeeld om zich aan te kleden en hij begint te grommen, en dingen te roepen als Ga weg jij stoute mama, ik wil je niet meer zien!

Nu sta ik daar wel boven maar als je dat de hele dag door hoort is het gewoon echt niet leuk meer.

En daarnaast moet hij constant z'n broertje hebben.



En daar ging weer speelgoed door het huis... Nano inmiddels al geschopt door Mini. Ik ga even kijken of ik kan regelen dat iemand 1 van 2 even meeneemt vandaag ik ga het anders niet volhouden vrees ik.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 15 april 2017 @ 08:32: Ik ga even kijken of ik kan regelen dat iemand 1 van 2 even meeneemt vandaag ik ga het anders niet volhouden vrees ik.

Doe dat! Man is hier weg nu, en hier word ik ook knettergek! Het feit dat het Pasen is helpt hier niet mee.

Gisteren ging het prima, maar vandaag is het weer bal
Hoi dames, net een gedeelte van jullie topic gelezen, wat kan het toch zwaar zijn om mama te zijn. Mag ik met jullie meeschrijven? Mijn kinderen hebben geen autisme, maar adhd, maar er zijn daarin ook veel overeenkomsten qua opvoeding, structuur moeten bieden, onbegrip van anderen, woede uitbarstingen, begeleiding op school die nodig is, maar niet op gang wil komen waar ik tegenaan loop. Alleen al door de manier waarop oudste kijkt weet ik al dat er een ontploffing aan zit te komen vandaag, de vraag is alleen wanneer en waar.
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders hebben het overleefd, zoon ook.

Vandaag mochten we ons er weer mee bemoeien en dat levert gezucht op. Er is strijd want mama en papa zijn er weer. Zelf geven ze vaak toe, dan is er geen strijd. Nou, ja, we hebben? een heerlijke avond gehad en genoten.

Sterkte deze dagen, structuur is weg en dat blijkt moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik huilen? Ik ben moe.

Het was gisteren drama. Er wordt bij ons gewerkt aan de weg (nieuwe riolering enz). Daar staan hekken omheen met van die loopmatten. Uitgelegd dat ze daar niet mogen komen. En natuurlijk moet dat dan wel. Vervolgens barst Zoon 1 in huilen uit, want hij vindt het weekend zo moeilijk

Even later na de lunch zal ik zus naar bed brengen, ik kom na 10 minuten beneden en is de woonkamer in een jungle veranderd. De lamp ligt op de vloer en zoon 2 staat op de tafel

Vervolgens gaan ze buiten op de trampoline, en als ik het geen goed idee vind dat ze de ballen naar de buren gooien, gaan ze over op het gooien van stenen. Ik had immers ballen gezegd, en niet stenen! Leuk om daarmee te mikken op de zonnepanelen

Helaas mocht dat ook niet van mij. Gingen ze over op slaan en zwiepen met lange takken die iemand gesnoeid had.

' s Middags maar naar het bos gegaan om ze los te laten. Dat ging redelijk. Thuis vond zoon 1 het een goed idee om de broek van zus naar beneden te trekken

Echt afschuwelijk. Wat was ik blij dat ze op bed lagen.

Vannacht echter meerdere nachtmerries van meerdere kinderen, bed verschoond van zus die per ongeluk in bed geplast had.

En vanmorgen maakten ze het zo bont dat de buurvrouw aan de deur stond.

Mag ik alsjeblieft verdwijnen? Ik begin ernstig aan mezelf te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
@Hvm...wat naar voor je. Is je man ondertussen weer thuis? Misschien helpt het om samen een filmpje te gaan kijken? Hier werkt dat vaak wel, als het een rustige film is. Oudste kijkt hier bijv. ook graag naar natuurfilms.



Hier ook een wat vermoeide, opstandige dochter thuis die sowieso al zenuwachtig was door pasen en wellicht ook gewoon teveel chocolade heeft gegeten? Wij gaan iig zo even naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
@Lala: welkom. Ik denk inderdaad dat er veel overlap is. Bij onze oudste werd eerst ook aan ADHD gedacht, maar is er na meer onderzoek toch ASS uitgekomen. Ik herken het ook dat je weet dat er iets aan zit te komen. Hebben jullie trucs om de boel dan toch om te kunnen keren?
Alle reacties Link kopieren
Hvm, ach joh..... Hele dikke knuffel voor jou. Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen, dat ligt het toch helemaal niet aan...



Ik heb gisteren ook echt even keihard gejankt, alles moest er uit! Ik kreeg echt even hele nare ideeën, ik wilde het liefst midden in de nacht nog naar huis lopen omdat ik bij schoon ouders, met hun goede ideeën weg wilde.....



Echt ik voel me niet vaak zo...



Het verbaasd me enorm maar er zijn vandaag wel wat lichtpuntjes;

Zoon is thuis gewoon weer zoon en heeft geen moeite, lijkt het, met de omschakeling. Dat is een goed begin.

Zoon kan zichzelf nu ineens vermaken met zijn eigen speelgoed.

Vanavond weer gedoucht met zijn zere voet en ook dat gaat nu beter, het doet duidelijk minder pijn. Morgen willen ze midgetgolf doen of naar een speelparadijs, ik vind het allebei goed.

Na het gehuil van gisteren ben ik blij weer thuis te zijn. Ik heb het zelfs vanmorgen nog uitgesproken naar schoonouders op een nette manier. Al met al hoop ik dat ikzelf er ook weer wat van geleerd heb.

Een woede uitbarsting voor zijn lukt bij ons bijna niet, hij gaat knallen. Ik laat hen meestal één half uur alleen, met eigen boekje/ spelletje oid.Soms help ik hem door het eerder te laten knallen bv als ik weet dat ik s middags weg moet en het blijft broeien. Of dat goed is weet ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven