Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 13 april 2017 @ 10:15:

Ik heb het vage vermoeden dat dit net zo uit z'n verband wordt getrokken als het vermeende verbod op kerstbomen in sommige scholen aantal jaar terug. Dat bleek ook maar gelul te zijn.



En verder eens met Kees van de Staaij Weet je dat wel zeker? Men hoeft zich er niks van aan te trekken dat het belangrijkste westerse kerstfeest langzaam word "weggecijferd" alsof het allemaal niet mee telt of foute boel is, maar dan krijg je straks zo'n toestanden die je niet wil hebben.



19 december 2016 04:15

Belgische gemeente doet 'aanstootgevende' kerststal de deur uit



Jozef, Maria en het kindeke Jezus zijn niet langer welkom in het stadhuis van de Belgische gemeente Holsbeek. De kerststal moet weg omdat die als aanstootgevend wordt ervaren door anders- of niet-gelovigen, zegt de burgemeester in de Belgische krant het Nieuwsblad.



Burgemeester Hans Eyssen van de Vlaamse christendemocratische partij CD&V zegt dat de gemeente 'enkele klachten' had binnengekregen over de kerststal die onder de boom bij de ingang van het stadhuis stond. "Het waren geen klachten van moslims", zegt hij in het Nieuwsblad. "Het waren niet–gelovigen die aanstoot namen aan de stal."



Neutrale plek



De burgemeester zegt te betreuren dat mensen zich aan een kerststal kunnen storen, maar spreekt van een 'correcte beslissing'. "Een gemeentehuis is een neutrale plek. En een kerststal is een religieus symbool. We kunnen niet anders dan die dan wegnemen", laat hij weten.



In de gemeenteraad is geschokt gereageerd. Zo heeft een oppositiepartij kiezers opgeroepen dinsdagavond massaal kerststallen mee te brengen naar een raadsvergadering. "Kerstmis is een nationale feestdag. Een kerstboom en kerststal behoren tot onze folklore en tradities", schrijft de fractie op haar website.

RTL Nieuws
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 13 april 2017 @ 10:24:

[...]





Weet je dat wel zeker? Men hoeft zich er niks van aan te trekken dat het belangrijkste westerse kerstfeest langzaam word "weggecijferd" alsof het allemaal niet mee telt of foute boel is, maar dan krijg je straks zo'n toestanden die je niet wil hebben.



19 december 2016 04:15

Belgische gemeente doet 'aanstootgevende' kerststal de deur uit



Jozef, Maria en het kindeke Jezus zijn niet langer welkom in het stadhuis van de Belgische gemeente Holsbeek. De kerststal moet weg omdat die als aanstootgevend wordt ervaren door anders- of niet-gelovigen, zegt de burgemeester in de Belgische krant het Nieuwsblad.



Burgemeester Hans Eyssen van de Vlaamse christendemocratische partij CD&V zegt dat de gemeente 'enkele klachten' had binnengekregen over de kerststal die onder de boom bij de ingang van het stadhuis stond. "Het waren geen klachten van moslims", zegt hij in het Nieuwsblad. "Het waren niet–gelovigen die aanstoot namen aan de stal."



Neutrale plek



De burgemeester zegt te betreuren dat mensen zich aan een kerststal kunnen storen, maar spreekt van een 'correcte beslissing'. "Een gemeentehuis is een neutrale plek. En een kerststal is een religieus symbool. We kunnen niet anders dan die dan wegnemen", laat hij weten.



In de gemeenteraad is geschokt gereageerd. Zo heeft een oppositiepartij kiezers opgeroepen dinsdagavond massaal kerststallen mee te brengen naar een raadsvergadering. "Kerstmis is een nationale feestdag. Een kerstboom en kerststal behoren tot onze folklore en tradities", schrijft de fractie op haar website.

RTL Nieuws



Je hebt het nu over een gemeentehuis in Belgie, een openbaar gebouw.

Het gaat in dit onderwerp toch over scholen in Nederland????
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben op een katholieke basisschool gezeten. En daar liepen ze ieder jaar met zo'n versierd kruis door de wijk. En mijn kinderen vonden het niks. Op een of andere manier was het altijd regenachtig op dat moment. En verregende hun kunstwerk. En dan stonden op de route weinig mensen. Want ja de meeste ouders werken toch als hun kinderen op school zitten. Kreeg je daar weer gedoe over.

Deze traditie is afgeschaft toen de jongste nog op school zat, en niemand deed er moeilijk over. Dat is denk ik zo'n 4 jaar geleden. Ik had het idee dat de meeste ouders er niet zo op zaten te wachten en blij waren met weer een verplichting minder. Er werd ook verwacht dat er ouders kwamen helpen met versieren. Kostte ook weer onderwijstijd. Allemaal redenen om het af te schaffen.

Er zaten ook moslimkinderen op school, maar het argument dat het hen zou kwetsen heb ik niet voorbij horen komen.



Ik denk dat als dit nu was gebeurt er ook zo'n artikel in de krant was gekomen. Mensen zoeken nu echt stokken om te slaan.
quote:missie_m schreef op 13 april 2017 @ 10:11:

[...]





En als jij met de collectebus voor de leprastichting rondgaat moet je wel lepra hebben gehad? En als je met de collectebus voor de brandwondenstichting rondgaat moet je op z'n minst weten hoe pijnlijk brandwonden zijn? En als je een actie op touw zet voor de hongerlijdende bevolking in Afrika willen de mensen in Nederland weten of jij zelf ooit in Afrika bent geweest om boterhammen te smeren?



Het gaat er om dat er één geloof is van wie men denkt dat hun geloof het enige geloof is. De rest is niet belangrijk (ach die weten niet eens wat pasen betekend) alsof het niks voorstelt, of die moeten zich maar aanpassen.



PS. En als jij niet weet wat pasen is of wat pasen betekend, wil dat nog lang niet zeggen dat ik niet weet wat Carnaval, vastentijd, Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Pasen, en Beloken Pasen betekend. Ik weet prima wat Pasen inhoudt, maar dat is niet mijn punt. Het gaat mij erom dat veel Nederlanders dit niet weten (elk jaar is er wel weer zo'n onderzoekje dat uitwijst dat het gros van de Nederlanders geen flauw benul heeft) en nooit in de kerk komen, maar toch gaan blaten over onze joods-christelijke cultuur. Pasen is in oorsprong een pre/christelijk lentefeest. Wat mij betreft behandelen we het ook zo. Ik heb geen behoefte aan gezwaai met kruizen op straat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 13 april 2017 @ 11:00:

Mijn kinderen hebben op een katholieke basisschool gezeten. En daar liepen ze ieder jaar met zo'n versierd kruis door de wijk. En mijn kinderen vonden het niks. Op een of andere manier was het altijd regenachtig op dat moment. En verregende hun kunstwerk. En dan stonden op de route weinig mensen. Want ja de meeste ouders werken toch als hun kinderen op school zitten. Kreeg je daar weer gedoe over.

Deze traditie is afgeschaft toen de jongste nog op school zat, en niemand deed er moeilijk over. Dat is denk ik zo'n 4 jaar geleden. Ik had het idee dat de meeste ouders er niet zo op zaten te wachten en blij waren met weer een verplichting minder. Er werd ook verwacht dat er ouders kwamen helpen met versieren. Kostte ook weer onderwijstijd. Allemaal redenen om het af te schaffen.

Er zaten ook moslimkinderen op school, maar het argument dat het hen zou kwetsen heb ik niet voorbij horen komen.



Ik denk dat als dit nu was gebeurt er ook zo'n artikel in de krant was gekomen. Mensen zoeken nu echt stokken om te slaan.Die werkende moeders ook. Ze verpesten gewoon alles voor iedereen. En het kost ook nog klauwen vol geld aan toeslagen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 13 april 2017 @ 11:19:

[...]





Die werkende moeders ook. Ze verpesten gewoon alles voor iedereen. En het kost ook nog klauwen vol geld aan toeslagen.??? Die snap ik even niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 13 april 2017 @ 11:48:

[...]



??? Die snap ik even nietGrapje. Naar aanleiding van het alles-is-de-schuld-van-moslims door sommigen op Actueel (niet jij).
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 13 april 2017 @ 11:51:

[...]



Grapje. Naar aanleiding van het alles-is-de-schuld-van-moslims door sommigen op Actueel (niet jij). aha ok. Ik twijfelde even.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 13 april 2017 @ 11:07:

[...]



Ik weet prima wat Pasen inhoudt, maar dat is niet mijn punt. Het gaat mij erom dat veel Nederlanders dit niet weten (elk jaar is er wel weer zo'n onderzoekje dat uitwijst dat het gros van de Nederlanders geen flauw benul heeft) en nooit in de kerk komen, maar toch gaan blaten over onze joods-christelijke cultuur. Pasen is in oorsprong een pre/christelijk lentefeest. Wat mij betreft behandelen we het ook zo. Ik heb geen behoefte aan gezwaai met kruizen op straat.



Maar ow wee als de HEMA 1 specifiek soort chocolade-eieren "Verstopeieren" noemt omdat ze bedoeld zijn om te verstoppen (inclusief een gouden ei wat de hoofdprijs is)

Dan wordt er meteen geleurd met de "joods-christelijke cultuur" terwijl de betreffende eieren (of hazen, of groene bomen eind december) allesbehalve joods-christelijk zijn
quote:Noisepollution schreef op 13 april 2017 @ 14:54:

[...]





Maar ow wee als de HEMA 1 specifiek soort chocolade-eieren "Verstopeieren" noemt omdat ze bedoeld zijn om te verstoppen (inclusief een gouden ei wat de hoofdprijs is)

Dan wordt er meteen geleurd met de "joods-christelijke cultuur" terwijl de betreffende eieren (of hazen, of groene bomen eind december) allesbehalve joods-christelijk zijnIk vind dat inderdaad bizar en een teken dat mensen geen flauw benul hebben van wat onze cultuur eigenlijk behelst en waar bepaalde gebruiken vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Quote missie:

Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat.



Wat jij wilt of niet is dunkt me alleen relevant voor de school waar jouw kind op zit.

Verder ben je geen partij in de discussie.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me toch af in hoeverre dit weer eens lekker is opgeblazen door Telegraaf en consorten. Ik zie bij de scholen bij mij in de buurt alleen maar klassen vol met paasversierselen hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gaat om de algemene tendens. Als het inderdaad zo is dat bepaalde scholen hun kerstviering onder druk van bepaalde groepen voortaan maar eindejaarsviering gaan noemen, en ontdoen van alle symbolen die van oudsher bij onze kerstviering horen, dan vind ik dat kwalijk. En evenzo zou ik het kwalijk vinden als scholen hun paasviering of bepaalde tradities daaromtrent zouden gaan aanpassen omdat nieuw aangekomenen in Nederland dat niet kunnen rijmen met de gebruiken in het land waar ze vandaan komen.



Wat is de volgende stap dan? Dat we in het TV-programma "De Passion" geen kruis meer door de stad mogen dragen, maar dat moeten vervangen voor een reusachtig paasei, of een ander neutraal symbool?



Als moslims moeite hebben met onze kerst- en paasviering, of de symbolen die we daar al generaties en generaties lang aan verbinden, dan is dat hún probleem, dan doen ze lekker niet mee. Niemand dwingt hen.



Wij vragen aan moslims toch ook niet om hún feesten aan te passen naar onze normen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 13 april 2017 @ 17:13:

Quote missie:

Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat.



Wat jij wil of niet is dunkt me alleen relevant voor de school waar jouw kind op zit.

Verder ben je geen partij in de discussie.Verder ben ik net zoveel partij-in-de-discussie zoals ieder ander die zich stoort aan Zwarte Piet of een afkeurende mening heeft over dat kinderfeest, en net zoveel-partij als die enkeling waar de burgemeester in België het over heeft als hij de kerststal laat verwijderen omdat het volgens de burgemeester aanstootgevend word ervaren door anders- of niet-gelovigen.



Ik vind de burka aanstootgevend, word die dan nu verwijderd?

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 13 april 2017 @ 11:55:

[...]



aha ok. Ik twijfelde even.Terecht dat je twijfelde.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 13 april 2017 @ 11:51:

[...]



Grapje. Naar aanleiding van het alles-is-de-schuld-van-moslims door sommigen op Actueel (niet jij).Ik had de woorden nog extra vetgedrukt:



Burgemeester Hans Eyssen van de Vlaamse christendemocratische partij CD&V zegt dat de gemeente 'enkele klachten' had binnengekregen over de kerststal die onder de boom bij de ingang van het stadhuis stond. "Het waren geen klachten van moslims", zegt hij in het Nieuwsblad. "Het waren niet–gelovigen die aanstoot namen aan de stal."



En ook dit staat in het openingsbericht:



Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Het verbaasd mij juist dat het niet-moslims (de schoolbestuurvoorzitter én de Belgische burgemeester) zijn die onze gebruiken afzwakken om de moslims (die er geen probleem mee hebben) tegemoet te komen.
LOEP ME MAAR aub.
Er is geen probleem met Paasvieringen op scholen. De doorsneenederlander vindt Pasen een leuk feest, om broodjes te eten en eitjes te zoeken. Dat Christus voor onze zonden gekruisigd is en uit de dood is opgestaan, is voor de meeste mensen geen vaststaand feit, laat staan iets waar bij stilgestaan wordt. Dientengevolge worden Paasvieringen op scholen seculierder van aard. Zoals al eerder opgemerkt, ligt de oplossing bij de klagende Nederlander: ga eens met Pasen in de kerk zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 20:31:

Er is geen probleem met Paasvieringen op scholen. De doorsneenederlander vindt Pasen een leuk feest, om broodjes te eten en eitjes te zoeken. Dat Christus voor onze zonden gekruisigd is en uit de dood is opgestaan, is voor de meeste mensen geen vaststaand feit, laat staan iets waar bij stilgestaan wordt. Dientengevolge worden Paasvieringen op scholen seculierder van aard. Zoals al eerder opgemerkt, ligt de oplossing bij de klagende Nederlander: ga eens met Pasen in de kerk zitten.



Dat is het hele issue niet. Genoeg moslims die ook niet meer elke week in de moskee bivakkeren, maar die het toch nodig vinden met een hoofddoek op te lopen, en dat moeten we ook maar respecteren.



Als een school Pasen wil vieren met traditionele symbolen, of ze daarin nou geloven of niet, maar soms puur uit traditie, dan vind ik het belachelijk dat ze in hun schulp kruipen vanwege andersgelovigen. Net zoals ik het idioot zou vinden als mijn moslima-collega haar viering van het Suikerfeest zou gaan aanpassen vanwege druk van buitenaf.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 20:38:

[...]





Dat is het hele issue niet. Genoeg moslims die ook niet meer elke week in de moskee bivakkeren, maar die het toch nodig vinden met een hoofddoek op te lopen, en dat moeten we ook maar respecteren.



Als een school Pasen wil vieren met traditionele symbolen, of ze daarin nou geloven of niet, maar soms puur uit traditie, dan vind ik het belachelijk dat ze in hun schulp kruipen vanwege andersgelovigen. Net zoals ik het idioot zou vinden als mijn moslima-collega haar viering van het Suikerfeest zou gaan aanpassen vanwege druk van buitenaf.



Dan mag je me vertellen waar dat gebeurd is. Dat is nu juist het hele punt hier: de vieringen worden niet aangepast omdat andersgelovigen dat willen, de vieringen worden aangepast omdat wij, als volk, blijkbaar geen belang hebben aan christelijke vieringen, ook niet als we onze kinderen naar bijzonder onderwijs sturen. Daar heeft geen ene hoofddoek iets mee te maken.

Overigens accepteer ik ieders (a)theisme.
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 20:42:

[...]





Dan mag je me vertellen waar dat gebeurd is. Dat is nu juist het hele punt hier: de vieringen worden niet aangepast omdat andersgelovigen dat willen, de vieringen worden aangepast omdat wij, als volk, blijkbaar geen belang hebben aan christelijke vieringen, ook niet als we onze kinderen naar bijzonder onderwijs sturen. Daar heeft geen ene hoofddoek iets mee te maken.

Overigens accepteer ik ieders (a)theisme.Met name in de grote steden is bij heel wat scholen de naam kerstdiner veranderd in eindejaarsdiner of iets dergelijks, simpelweg omdat er moslimouders waren die hun kind vanwege het woord "kerst" in de naam thuis hielden.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 20:42:

[...]





Dan mag je me vertellen waar dat gebeurd is. Dat is nu juist het hele punt hier: de vieringen worden niet aangepast omdat andersgelovigen dat willen, de vieringen worden aangepast omdat wij, als volk, blijkbaar geen belang hebben aan christelijke vieringen, ook niet als we onze kinderen naar bijzonder onderwijs sturen. Daar heeft geen ene hoofddoek iets mee te maken.

Overigens accepteer ik ieders (a)theisme.Slaap lekker verder.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 13 april 2017 @ 20:48:

[...]





Met name in de grote steden is bij heel wat scholen de naam kerstdiner veranderd in eindejaarsdiner of iets dergelijks, simpelweg omdat er moslimouders waren die hun kind vanwege het woord "kerst" in de naam thuis hielden.En dat is erg omdat...? Als het al zo is.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 13 april 2017 @ 19:04:

Ik vraag me toch af in hoeverre dit weer eens lekker is opgeblazen door Telegraaf en consorten. Ik zie bij de scholen bij mij in de buurt alleen maar klassen vol met paasversierselen hangen.



Ik denk het. De Telegraaf is eng.



Als je je ergens boos over wilt maken, kun je trouwens beter eens kijken naar de veramerikanisering van het nederlandse cultuurlandschap.



Zo stoor ik me de laatste tijd zelf steeds meer aan dat Amerikaanse gepredik op TV.



Bv. dit programma; http://www.sbs6.nl/programmas/destined-to-reign/



De kleine levensbeschouweljk omroepen zijn afgeschaft en hebben geen plaats meer in het bestel, maar dat Amerikaanse geblaat krijgt ruim baan bij de commerciëlen. Alsof we hier in Nederland zelf niet genoeg verschillende christelijke kerkgenootschappen hebben die we zendtijd kunnen geven. Net als aan al die andere levensbeschouwingen van mensen die in tegenstelling tot de Amerikanen hier wél wonen.
óu sont les neiges d'antan

quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 21:01:

[...]





Slaap lekker verder.



Inhoudelijk bijzonder sterk.



Ontopic: ik ga dit weekeinde uiteraard naar de kerk. De kinderen nemen we mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 21:03:

[...]





Inhoudelijk bijzonder sterk.



Ontopic: ik ga dit weekeinde uiteraard naar de kerk. De kinderen nemen we mee.Ik ook. En nu?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven