Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Zeg die Surinaamse roti heb ik wel onder de knie, nasi zonder pakje of zakje is ook geen punt en een goeie curry lukt ook wel, maar de AGV gaat nog altijd jus-uit-een-zakje bij. Net als rode kool uit pot.



Ik heb een bloedhekel aan die fiezels gedroogde paprika die ze door elk sauspoedermixje gooien, wat moet er gebeuren om die terreur eens te stoppen? Kan Rens niet beweren dat je daar tumoren van krijgt of uitgezakte billen ofzo?
Ik ben het er grotendeels mee eens, maar potjes en pakjes mijden we toch vanwege het zout. We moeten ivm nierproblemen hier zoutarm eten. Met e-nummers heb ik niet zo'n probleem. Suiker en vet ook niet, dat is een kwestie van 'eten met mate'. We eten wel veel diepvries, snel en makkelijk. Soms pak ik in het weekend een pakje uit het schap en Google het recept om het zelf te maken. Zo leren we wel koken en kunnen we steeds meer eenvoudig zoutarm variëren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 13 april 2017 @ 19:38:

Ik ben het er grotendeels mee eens, maar potjes en pakjes mijden we toch vanwege het zout. We moeten ivm nierproblemen hier zoutarm eten. Met e-nummers heb ik niet zo'n probleem. Suiker en vet ook niet, dat is een kwestie van 'eten met mate'. We eten wel veel diepvries, snel en makkelijk. Soms pak ik in het weekend een pakje uit het schap en Google het recept om het zelf te maken. Zo leren we wel koken en kunnen we steeds meer eenvoudig zoutarm variëren.



Volgens mij is de conclusie van Roseanne ook dat met die E nummers niet zoveel mis is, dat iedereen daar niet zo spastisch over moet doen, maar dat de potten kant en klaar teveel zout en suiker bevatten, dat daar iets mee moest. Las het net in de gauwigheid in het NRC. Kijk het zo nog wel even na.

Dat is eigenlijk ook wel logisch. Het staat ook gewoon op die potten bij ingrediënten. Als je zelf boontjes kookt doe je er doorgaans geen suiker bij. In die potten zit het wel. En als je dat elke dag eet, dus en potten, en kant en klaar, en zakjes, dan zit je denk ik al snel aan de hoge kant met alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?

Ik kook graag, maar ik gebruik regelmatig kruidenmengsels, we eten vleesvervangers en mijn bouillon komt van blokjes, ik trek het niet zelf.
Alle reacties Link kopieren
Omdat we meestal Turks gerechten eten of in elk geval met een Turkse twist eraan gebruik ik zelden pakjes/zakjes.

Puur omdat daar gewoon geen dingen uit een zakje/pot aan te pas komen, behalve potjes gedroogde kruiden.

Surinaamse en Indiaas kook ik ook vers, als Indisch kook gebruik ik boemboes.

Heb geen moeite met e nummers, krijg er aardig wat van binnen met m'n dagelijkse dosis chips.
quote:aikidoka schreef op 15 april 2017 @ 12:11:

Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?

Ik kook graag, maar ik gebruik regelmatig kruidenmengsels, we eten vleesvervangers en mijn bouillon komt van blokjes, ik trek het niet zelf.Het is helemaal geen kwestie van toestaan of wat wel of niet mag. Dat bepaal je toch lekker zelf?
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het al gehad over haar idee dat vers koken de vrouwenemancipatie in de weg staat?



'Het zijn meestal vrouwen die zich moreel verplicht voelen om zelf te koken, omdat ze hun kinderen geen eten uit pakjes en zakjes willen voorschotelen. Die drang om zelf te koken aangewakkerd door voedingsgoeroes, tv-chefs en zelfs beroemdheden als Michelle Obama met haar groentetuintje kost enorm veel tijd. En dat terwijl vrouwen nu al twee keer zoveel tijd aan het huishouden besteden als de man.



'Kijk, van mannen hoeven we echt geen hulp te verwachten bij de emancipatie van vrouwen. Technische doorbraken bleken in het verleden belangrijker om vrouwen meer vrijheid te geven. We omarmden de pil, de wasmachine, de afwasmachine. Laten we nu ook de kant-en-klaarmaaltijd en de magnetron omarmen.'
doornroosje75 wijzigde dit bericht op 15-04-2017 20:27
Reden: Citaat toegevoegd
% gewijzigd
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 15 april 2017 @ 19:59:

[...]





Het is helemaal geen kwestie van toestaan of wat wel of niet mag. Dat bepaal je toch lekker zelf?

Ik wel, maar ik ben ook niet anti pakjes of anti E-nummers. Ik ben voor lekker eten!

Ik ben vooral benieuwd of er mensen gaan reageren die daar wel een sterke mening over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doornroosje75 schreef op 15 april 2017 @ 20:24:

Heeft iemand het al gehad over haar idee dat vers koken de vrouwenemancipatie in de weg staat?Jazeker, daar doelde ik op, een paar posts geleden, toen ik schreef dat ik me zo ergerde aan haar pleidooi voor aangeleerde hulpeloosheid. Vooral niet met je man praten over wie er kookt en hoe je dat wil inrichten, besteed het uit aan de industrie...
Alle reacties Link kopieren
quote:aikidoka schreef op 15 april 2017 @ 12:11:

Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?

Ik kook graag, maar ik gebruik regelmatig kruidenmengsels, we eten vleesvervangers en mijn bouillon komt van blokjes, ik trek het niet zelf.



Ik probeer zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken, maar maak wel steeds de afweging of het echt de moeite waard is. Ik wil geen onnodige suikers, zout, smaakversterkers, etc. in mijn eten, producten waar dat aan toegevoegd wordt maak ik dus liever zelf. Tegelijkertijd zijn er ook genoeg producten die ik wel kant-en-klaar koop, simpelweg omdat het veel werk is om te maken of omdat ik het zelf niet kan maken. Vleesvervangers, mayonaise, bladerdeeg en bouillonblokjes komen bij mij gewoon uit de winkel, evenals yoghurt, boter, etc.



Wat ik niet zou kopen zijn magnetronmaaltijden, kruidenmixen, die dozen met wereldgerechten, kant-en-klaartoetjes, etc.
Ik probeer het kopen van samengestelde bewerkte producten te beperken. Ga daar niet spastisch mee om, maar wel bewust. De oorsprong zijn de allergieen van mijn zoon en mijzelf waardoor we ieder etiket moeten uitpluizen. En daardoor zag ik allerlei niet voor de hand liggende ingredienten in bepaalde producten die ik niet kon plaatsen.



Ik wil graag weten wat ik eet, en dat is lastig bij dit type producten. Hoeveel zout, hoeveel suiker, waarom zit er lactose in diepvries rode kool, soja olie en suiker in pindakaas, etc. En als het dan gaat om e-nr's, ook hiervoor is het lastig om te achterhalen wat erin zit. Neem e471, is dit nu op basis van soja (dan kan ik een allergische reactie bij mijn zoon verwachten), of een dierlijk vetzuur (van belang voor vegan's / islamieten)? Ik zeg niet dat het vergif is, of slecht voor de gezondheid, maar ik iriteer me eraan dat ik als consument niet weet wat ik eet. Ik denk dat wat bewustzijn over wat je zoal in je mond stopt voor iedereen een goede zaak is. (Geldt ook voor vlees eten en de consequenties hiervan voor oa milieu)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven