Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 17:24:

[...]





Een deel nieuwkomers is niet aangepast.

Het grootste deel wel.

Al wordt steeds meer gesuggereerd dat het andersom is.Het is met de integratie van niet-westerse immigranten bedroevend gesteld. Kijk de statistieken er maar op na. Eritreeërs, Somaliërs en Syriërs doen het helemaal niet zo goed hier en zijn voor het grootste deel (blijvend) afhankelijk van een uitkering. We hebben zelfs nog problemen met derde en vierde generatie Marokkanen, wat dus eigenlijk gewoon Nederlanders zijn. De meeste IS-gangers zijn afkomstig uit die groep. Dan gaat er toch iets grondig mis?
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 16:46:

[...]



Persoonlijk contact leggen. Speelafspraakjes van je kinderen met kinderen van nieuwe nederlanders op school, taalmaatje worden, je syrische buren op de koffie vragen, flyers van je volleybalclub verspreiden bij het asielzoekerscentrum, met je zanggroep optreden daar, dat soort dingen.

Ik vraag het ook omdat ik uit je posts het idee krijg dat je nooit een nieuwe Nederlander van dichtbij ziet.



Ik ben ondertussen uit de kleine kinderen, maar het moslimvriendje (uit een asielzoekersgezin)van mijn zoon kwam hier gewoon over de vloer. Dat vriendje is tegenwoordig na een verhuizing geradicaliseerd terwijl hij in eerste instantie zeer goed geïntegreerd leek. Na zijn verhuizing kwam hij terecht tussen islamitische landgenoten en daar ging het fout. Het probleem zit hem dus bij de nieuwkomers zelf.



Waarom moet ik in hemelsnaam flyers gaan verspreiden of met een zanggroep optreden in een asielzoekerscentrum? Ik heb al genoeg aan mijn fiets hangen. Ik heb helemaal geen zin om de Eritrese mannen uit mijn buurt op de koffie te vragen. Trouwens die drinken alleen maar bier. Ik zie ze bijna iedere dag met een kratje bier sjouwen. (het enige werk wat ze doen) Ik vraag liever mijn bejaarde buren op de koffie of help ze een handje nu ze op zichzelf zijn aangewezen, omdat alle verzorgingshuizen wegbezuinigd zijn.
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 17:31:

[...]





Wat is er zo grappig?
Ach laat ook maar. Je zult niet begrijpen wat ik bedoel. Blijf jij je lekker druk maken en topics openen over Zwarte Piet, Pasen, Koningsdag etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 12:10:

Goed voorbeeld is het voorbereiden op communie doen (of vormsel voor oudere kinderen) is een heel ritueel dat bijna een jaar in beslag neemt en waar ook op school veel aandacht aan gegeven werd. Dan werd continu benadrukt dat ik daar niet aan mee mocht doen omdat ik een ander geloof had. Ik moest vaak met een werkje op de gang gaan zitten omdat het "niet voor mij bedoeld was". Je zou om minder radicaliseren hoor.

Totaal foute aanpak. Bij ons in de klas kregen we een tinnen kruisje en dat mochten we met kleuren bestrooien en dat ging dan de oven in. Er zat één Turkse jongen in de klas en die deed gewoon mee.

Kinderen uitsluiten is verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:sakamanga schreef op 17 april 2017 @ 12:18:

Iones, helemaal met je eens. Voor de goede orde, ik ben Nederlandse. Ik woon alleen al jaren elders. Daarom verbaasd alles mij zo wat er in Nederland steeds maar weer gebeurd. Je hoeft nergens aan mee te doen als je dat niet wilt, maar waarom anderen beletten het wel te doen?Goede vraag. Dat is ook waar het om draait. We moeten ieders gewoonten respecteren behalve die van Nederland. Waarom moeten we onze eigen gewoontes verloochenen voor andere mensen die niet mee hoeven te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 12:19:

[...]





Is dit voor mij bedoeld? Gijs en ik komen met feiten en goede argumenten, maar daar wordt dan weer niet op ingegaan.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden want op mijn argumenten ook niet. Ik vind het ook een slechte discussie.



Er wordt nu van alles bijgehaald van linkse politici, islam, integratie.



Wat nou integratie? Mensen hoeven niet te integreren als we nederlandse gewoontes op moeten geven toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 16:21:

[...]

Helaas zijn er genoeg (teveel) autochtonen die niet willen werken maar liever profiteren en zwart bijklussen, autochtonen die onverdraagzaam zijn tegenover homosexuelen, vrouwen als ondergeschikt zien.

Dat zijn extremen. Net als bij allochtonen.

Het grootste deel van de 'nieuwkomers' doet gewoon mee met de maatschappij.Wat heeft de werkeloosheid of het 'bijklussen',en 'vrouwen ondergeschikt vinden' te maken met de discussie over de paasviering op christelijke scholen? Je hebt het over homo's en je hebt het over nieuwkomers. Oké, Laten we het daar over hebben want dat kan straks wel degelijk mee spelen met bepaalde vieringen op scholen.



Er zijn ook homo's die als vluchteling in azc's minder geluk hebben.



https://youtu.be/-H_hSsx1FWQ Asielzoekers krijgen lessen in homorechten



Er zijn ook christenen én ongelovigen die als vluchtelingen in azc's minder geluk hebben.



https://youtu.be/u9AobVgqhUAChristelijke Syrische Vrouw - TEGEN AZC NEDERLAND - 10 jaar in AZC GEZETEN



En Nederlanderse homo's die in ons land minder geluk hebben.



https://youtu.be/nO5Wz8uPOAo Marokkaans gezin doet aangifte tegen homostel

Gepubliceerd op 6 jul. 2016
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 16:55:

[...]





Probeer in het buitenland maar eens uit te leggen dat Sinterklaas een oude man is die kindertjes meeneemt naar Spanje. Echt, zwarte piet is the least of your problems.Wat hebben wij met het buitenland te maken? Dat heeft genoeg aan zich zelf. Als het daar zo vredig was als hier dan mogen we niet klagen.



Sinterklaas was een bisschop, Ik heb nooit iemand gesproken die echt mee moest naar Spanje (dat is een sprookje) en Sinterklaas heeft wellicht de roddel 'dat hij stoute kinderen veranderde in Taaitaai' ook nooit ingewilligd.



Probeer in ons land maar eens uit te leggen dat jij als kind naar een school moest waar je buitengesloten werd vanwege je protestant geloof (?????) en dat je broers het zelfde mee hebben gemaakt op de zelfde school. Je ouders wisten er van. Ging er geen lichtje branden? Laten we het maar niet hebben over die "steen waar men zich geen twee keren aan stoot".
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 17 april 2017 @ 17:00:

[...]





Ik heb héél véél nieuwe Nederlanders van dichtbij gezien. Vanuit mijn vrijwilligerswerk en maatschappelijke inzet. Maar 90% is niet in beweging te krijgen. Dan kan je flyeren en uitnodigen zo veel je wil, ze blijven in hun eigen kring zitten, in hun eigen cultuur, doen geen fluit mee in de Nederlandse samenleving, en ze vinden het wel best, blijkbaar.



Ga eens in een gemiddeld bejaardentehuis of verzorgingstehuis kijken, zou ik zeggen. Wie zie je daar rondlopen als vrijwilligers? Meestal autochtone Nederlandse mensen, die zorgen voor een kop koffie in de gezamenlijke huiskamer, of die eens gaan wandelen met een bewoner, of die een bewoner begeleiden naar het ziekenhuis, of die meegaan op uitjes, enz. En hetzelfde geldt voor vrijwel al het andere vrijwilligerswerk. Ooit een Turkse of Marokkaanse vrouw aan je deur gehad als collectant voor de Hartstichting, of het Rode Kruis? Nee, zijn altijd autochtone Nederlandse mensen. Enz.



Blijkbaar WILLEN ze niet meedoen in onze samenleving. En alleen maar profiteren. Ze zijn ooit uit een gebied van geitenhoeders en arme boeren hierheen gekomen, hebben hier een leven gekregen dat ze in hun eigen land nooit en te nimmer zouden hebben kunnen krijgen, en ze vinden het wel best, dat ze dat allemaal cadeau krijgen. Maar iemand moet ervoor betalen. En dat zijn alle mensen die elke dag wél om 8 uur op hun fiets naar het werk zitten. Leuker kan ik het niet maken.Veel van die nieuwelingen weigerden (al op de opvangplaats) geholpen te worden of eten of drinken aan te nemen van een vrijwilligster OMDAT deze westerse vrijwilliger geen hoofddoek droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 17:11:

Als je zwarte piet niet racistisch vind moet je echt eens onder je steen vandaan komen.Zwarte Piet is NIET racistisch, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Wat heb jij toch met je betonplaten en stenen? Is dat niet erg racistisch?
LOEP ME MAAR aub.
quote:pejeka schreef op 17 april 2017 @ 17:39:

[...]





Nou dan ben ik benieuwd naar je cijfers, want het aantal dat in een uitkeringssituatie verkeert, varieert van meer dan 50% tot meer dan 70% (afhankelijk van afkomst), dus door de bank genomen leeft het overgrote deel van een uitkering,

Ik heb je (dus specifiek jou) die cijfers al drie keer voorgeschoteld in een ander topic. Lees je ooit weleens wat anderen schrijven? Maar omdat het zo belangrijk is, vooruit:



Ruim 60% van de mensen in de bijstand is allochtoon. Dus van de 100 mensen in Nederland die een bijstandsuitkering hebben, zijn er 60 allochtoon en 40 autochtoon.



Dat betekent dus niet dat 60% van de allochtonen een bijstandsuitkering heeft.



Want "slechts" 13,4% van de totale groep allochtonen heeft een bijstandsuitkering.

Dus van de 100 allochtonen in Nederland hebben er zo'n 13 een bijstandsuitkering.



De cijfers laten ook zien dat van de totale groep allochtonen 3,4% WW trekt en 7,2% WAO of WIA krijgt.



Dat is bij elkaar 24% die een uitkering heeft. Dus van de 100 allochtonen hebben er 24 een uitkering en 76 niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 17 april 2017 @ 18:45:

[...]



Ik heb je (dus specifiek jou) die cijfers al drie keer voorgeschoteld in een ander topic. Lees je ooit weleens wat anderen schrijven? Maar omdat het zo belangrijk is, vooruit:



Ruim 60% van de mensen in de bijstand is allochtoon. Dus van de 100 mensen in Nederland die een bijstandsuitkering hebben, zijn er 60 allochtoon en 40 autochtoon.



Dat betekent dus niet dat 60% van de allochtonen een bijstandsuitkering heeft.



Want "slechts" 13,4% van de totale groep allochtonen heeft een bijstandsuitkering.

Dus van de 100 allochtonen in Nederland hebben er zo'n 13 een bijstandsuitkering.



De cijfers laten ook zien dat van de totale groep allochtonen 3,4% WW trekt en 7,2% WAO of WIA krijgt.



Dat is bij elkaar 24% die een uitkering heeft. Dus van de 100 allochtonen hebben er 24 een uitkering en 76 niet.



Maar hoe je het dan ook wendt of keert met je cijfergegoochel, is het aantal mensen dat van buiten Nederland komt en niet werkt en op de één of andere manier een uitkering geniet, meer dan 50%, en voor bepaalde groepen meer dan 70%.



Ik zou zeggen: raadpleeg het CBS eens, of een andere bron.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 13:27:

[...]

Bedoel je datgene dat je later hebt toegevoegd aan je post? Over je moeder bellen?quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 13:29:

[...]

Nee, over de manier waarop ik buitengesloten werd als kind. Maar ik snap dat het moeilijk lezen is als de plaat beton voor je hoofd zo dik is als bij jou. Sterkte daarmee.Omdat ik niet kan geloven dat een christelijke school een kind buiten sluit omdat het protestant is schrijf jij aan mij zulke woorden?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 13:38:

[...]

Zelfs de bisschop en de paus hebben het over begrip voor andersgelovigen. Dat kun je van veel andere 'geloofsleiders' niet zeggen.

Wie heeft een plaat voor z'n hoofd? Alleen omdat Ik het niet kan geloven én omdat ik bijna zeker weet dat geen enkele school een kind buitensluit vanwege het protestante geloof. Misschien hadden je ouders een plaat beton voor hun hoofd dat ze je niet naar een andere school lieten gaan.

Als protestante of Christelijke-ouders hun kind naar een moslimschool lieten gaan of naar een school met jehovagetuigen dan kun je zeggen 'ze hadden geen begrip dat mijn kind tijdens het speelkwartier een kouwe hamburger at tijdens de ramadam'.

Maar een Nederlandse school? 25 jaar geleden? vanwege een protestant geloof? waar heb je het over? Dat moet vast een foute school zijn geweest, want zoiets heeft niets met school of met geloof te maken.

Jij Sterkte daarmee. quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 13:39:

Maak je me nu voor leugenaar uit om je gelijk te krijgen? Jezus wat triest.Lees nou eens wat je zelf schrijft? En dat omdat ik het niet kan begrijpen dat jij én je broers buitengesloten werden? Ik snap je ouders niet.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 13:46:[...]

Inderdaad, een busje voor kinderen die verder af woonden of voor kinderen die naar een andere (speciaal onderwijs) school gingen. Dat busje is vervallen omdat veel ouders zelf met de auto de kinderen brachten.quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 14:10:

[...]

Dus je noemt me een leugenaar om je eigen gelijk te halen. Triest zeg...Je geroep over 'betonplaten voor de kop' of dat je zegt dat iemand onder een steen leeft omdat hij Piet niet racistisch vind, iemand beschuldigen dat ie je leugenaar noemt terwijl nergens het woord leugenaar werd geschreven. Hoe noem jij je eigen woorden/gescheld?
LOEP ME MAAR aub.
ok, dus mijn ouders hadden me naar een andere school moeten sturen, maar als islamitische ouders hun kinderen naar een islamitische school sturen dan integreren ze niet genoeg en zijn het potentiële terroristen.
Ik ben heel benieuwd welke gemeente het is waar 30 jaar geleden binnen een straal van 20 km alleen een katholieke basisschool was en waar je via de gemeente geen vervoer kon krijgen om naar een openbare school te gaan.
Je wil het nog steeds niet geloven hè? Het dringt gewoon niet tot je door dat dit geen flauwekulverhaal is maar dat die lieve christelijke juffen gewoon kinderen buitensluiten.
quote:pejeka schreef op 17 april 2017 @ 18:54:

[...]





Maar hoe je het dan ook wendt of keert met je cijfergegoochel, is het aantal mensen dat van buiten Nederland komt en niet werkt en op de één of andere manier een uitkering geniet, meer dan 50%, en voor bepaalde groepen meer dan 70%.



Ik zou zeggen: raadpleeg het CBS eens, of een andere bron.

Maar dit zíjn cijfers uit de integratiemonitor van het CBS.



Dit is geen cijfergegoochel



Lees dan wat er staat. Van de 100 allochtonen krijgen er 24 een uitkering. 24% krijgt dus een uitkering. Dat is niet een meerderheid. Een meerderheid is meer dan 50%.



Ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet uitleggen
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 18:37:

[...]









Probeer in ons land maar eens uit te leggen dat jij als kind naar een school moest waar je buitengesloten werd vanwege je protestant geloof (?????) en dat je broers het zelfde mee hebben gemaakt op de zelfde school. Je ouders wisten er van. Ging er geen lichtje branden? Laten we het maar niet hebben over die "steen waar men zich geen twee keren aan stoot".



Ga je nu dreigen? En je maakt me alweer voor leugenaar uit! Allemaal omdat de radertjes in jouw hoofd niet kunnen bevatten dat de werkelijkheid wel eens een ander kleurtje heeft dan in jouw verwrongen wereldbeeld.



Mijn god wat ben jij triest zeg!
quote:PowerCube schreef op 17 april 2017 @ 19:12:

[...]



Maar dit zíjn cijfers uit de integratiemonitor van het CBS.



Dit is geen cijfergegoochel



Lees dan wat er staat. Van de 100 allochtonen krijgen er 24 een uitkering. 24% krijgt dus een uitkering. Dat is niet een meerderheid. Een meerderheid is meer dan 50%.



Ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet uitleggen



Wat jij post is waar. Maar ik voorspel je, nu komt het grote negeren en over een aantal weken kun je weer precies dezelfde cijfers posten en krijg je weer dezelfde reactie. Tot in de eeuwigheid, om het christelijke thema nog maar eens te gebruiken.



Gisteren woonde ik een bijzonder inspirerende kerkdienst bij. Bezinning kan ik veel forummers van harte aanbevelen.
quote:vrouwjagersma schreef op 17 april 2017 @ 19:23:

[...]





Wat jij post is waar. Maar ik voorspel je, nu komt het grote negeren en over een aantal weken kun je weer precies dezelfde cijfers posten en krijg je weer dezelfde reactie. Tot in de eeuwigheid, om het christelijke thema nog maar eens te gebruiken.



Gisteren woonde ik een bijzonder inspirerende kerkdienst bij. Bezinning kan ik veel forummers van harte aanbevelen.

Ik begin eerlijk gezegd te denken dat het geen kwestie van negeren is. Volgens mij is het gewoon een gebrek aan inzicht in cijfers en statistieken.



Zelf kom ik niet vaak in de kerk maar wat was het thema?
Alle reacties Link kopieren
Vreeheede op aaahaaarde.....



Of was dat pas met Kerst?



Wat een gezelligheid toch weer.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 19:28:

Vreeheede op aaahaaarde.....



Of was dat pas met Kerst?



Wat een gezelligheid toch weer.Vreten op aaahaarde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven