Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Liggen de pepernoten alweer in de winkels?
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 19:47:

Liggen de pepernoten alweer in de winkels?Morgen worden de paaseitjes weer omgesmolten tot chocoladeletters.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 19:47:

[...]



Vreten op aaahaarde



Oh dat doe ik altijd

Behalve tijdens de Ramadan

Of is dat een teken dat ik niet ben ingeburgerd?

Een pluspunt, m'n man doet daar niet aan mee.

Dat zijn vast bonuspunten voor een 'nieuwkomer'.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 19:58:

[...]





Oh dat doe ik altijd

Behalve tijdens de Ramadan

Of is dat een teken dat ik niet ben ingeburgerd?

Een pluspunt, m'n man doet daar niet aan mee.

Dat zijn vast bonuspunten voor een 'nieuwkomer'.Jij bent af en je man krijgt bonuspunten
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 17 april 2017 @ 15:43:

Hoe minder prettig mensen zich voelen, hoe meer ze zich op het oude vertrouwde gaan richten.

Dat zal hier aan de hand zijn.

Dat geldt zowel voor autochtonen als allochtonen.



Een bekend verschijnsel.

Daar zullen alle Nederlanders aan moeten werken, om dat te keren,



De oorzaak stamt uit de jaren 70 /80 gezinshereniging zonder duidelijke afspraken (voorwaarden)

Veel Turken en Marokkanen leven in een soort enclaves, deel spreekt nauwelijks Nederlands en gaat traditioneel gekleed, kortom kansen op de arbeidsmarkt nul.

Schotel standaard gericht op Midden Oosten en alles wat Westers is zie ze als verderfelijk en een bedreiging.

Moskee, eigen winkels etc.



Dat is zo een, twee, drie niet opgelost.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 19:52:

[...]





Morgen worden de paaseitjes weer omgesmolten tot chocoladeletters.



Vroeger maakten ze er nog weleens negerzoenen van, maar dat mag niet meer, van de moslims.



Oh ja, ik ging weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 17 april 2017 @ 19:23:

[...]





Wat jij post is waar. Maar ik voorspel je, nu komt het grote negeren en over een aantal weken kun je weer precies dezelfde cijfers posten en krijg je weer dezelfde reactie. Tot in de eeuwigheid, om het christelijke thema nog maar eens te gebruiken.



Gisteren woonde ik een bijzonder inspirerende kerkdienst bij. Bezinning kan ik veel forummers van harte aanbevelen.Gelukkig is er ook nog inspiratie uit de kerk te halen. Je zou bijna gaan denken dat in de hele kerk vorm voor inhoud gaat, als je dit soort topics leest. Alsof Jezus geen naastenliefde maar tradities predikte.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Lorelai schreef op 17 april 2017 @ 17:48:

Mijn hemel, waarom stel ik eigenlijk vragen. Vrijwel ieder draadje loopt uit op hetzelfde kluppie met hetzelfde geblaat. Wentel je heerlijk in je eigen angsten, ik verlaat Actueel maar weer.



O, ja dat is nieuwe linksmensch reflex

Eerst waren het "Boze blanke oude mannen" dat was niet helemaal vol te houden, toen werd het "Boze blanke man" toen kregen we "PVV tokkies" en nu zijn we "Bang" en meestal staat er nog "laag opgeleid" voor of achter.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Lorelai schreef op 17 april 2017 @ 20:03:

[...]





Vroeger maakten ze er nog weleens negerzoenen van, maar dat mag niet meer, van de moslims.



Oh ja, ik ging weg.Nou nou neger is héél discriminerend voor de donker gepigmenteerde wereldburgers.
quote:hollebollegijs schreef op 17 april 2017 @ 20:08:

[...]





O, ja dat is nieuwe linksmensch reflex

Eerst waren het "Boze blanke oude mannen" dat was niet helemaal vol te houden, toen werd het "Boze blanke man" toen kregen we "PVV tokkies" en nu zijn we "Bang" en meestal staat er nog "laag opgeleid" voor of achter.PVV is uit de mode fascistische Baudet aanhangers is nu in.
quote:hollebollegijs schreef op 17 april 2017 @ 20:08:

[...]





O, ja dat is nieuwe linksmensch reflex

Eerst waren het "Boze blanke oude mannen" dat was niet helemaal vol te houden, toen werd het "Boze blanke man" toen kregen we "PVV tokkies" en nu zijn we "Bang" en meestal staat er nog "laag opgeleid" voor of achter.

Volgens mij woont Missie in Urk en daar woont 1 Surinamer.

De rest googelt ze bij elkaar.

quote:sam1968 schreef op 17 april 2017 @ 20:25:

[...]



Volgens mij woont Missie in Urk en daar woont 1 Surinamer.

De rest googelt ze bij elkaar.

En jij waar woon jij?
Oh ben jij de buurvrouw uit Urk?
quote:sam1968 schreef op 17 april 2017 @ 20:38:

Oh ben jij de buurvrouw uit Urk? Hihi malle meid toch
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 20:04:

[...]





Gelukkig is er ook nog inspiratie uit de kerk te halen. Je zou bijna gaan denken dat in de hele kerk vorm voor inhoud gaat, als je dit soort topics leest. Alsof Jezus geen naastenliefde maar tradities predikte.



En het grappige is dat de voorganger predikte over hoe in DWDD twee meisjes die niet precies snapten waar The Passion over ging (en best wel onnozel, vrees ik), belachelijk gemaakt werden. En hoe jammer het is, om mensen belachelijk te maken, als ze wel hun best willen doen. Maakt je niet echt een lichtend licht, denk ik.

Daarnevens denk ik dat maar weinig forummers die hier de "joods-christelijke samenleving" verdedigen regelmatig een joodse of christelijke dienst bezoeken. En dat is niet erg, maar het is wel tekenend.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 17 april 2017 @ 18:43:

[...]





Zwarte Piet is NIET racistisch, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Wat heb jij toch met je betonplaten en stenen? Is dat niet erg racistisch?

Die heeft ze zelf voor dr kop als je het mij vraagt.

Zwarte Piet is zeker niet racistisch. Maar als het je wens is om het zo te interpreteren, moet je dat vooral doen, alleen zegt dat meer over jezelf dan over Zwarte Piet.



Maar dit mag geen zwarte pieten discussie worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 20:04:

[...]





Gelukkig is er ook nog inspiratie uit de kerk te halen. Je zou bijna gaan denken dat in de hele kerk vorm voor inhoud gaat, als je dit soort topics leest. Alsof Jezus geen naastenliefde maar tradities predikte.Over naastenliefde gesproken. Ik voel hier een vijandige houding richting christenen en ongelovigen. Want die paasversiering vinden jullie maar niks, en die paasstok is uit den boze, en diegene die het erg vinden dat de christen zich weer moet aanpassen moet niet klagen want de 'in-jullie-ogen-zondaars' gaan op paasmaandag misschien wel naar de Ikea. Een kroeg of nachtclub? Nee De Ikea nog wel. Stel je voor.



Waarom je denkt dat het allemaal streng gelovigen zijn weet ik niet. Heb je bij de ingang gestaan om naar hun geloof te vragen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 19:12:

Je wil het nog steeds niet geloven hè? Het dringt gewoon niet tot je door dat dit geen flauwekulverhaal is maar dat die lieve christelijke juffen gewoon kinderen buitensluiten.Ik ga niet meer op je reageren. En dat is niet vanwege je verhaaltje over christelijke juffen. Tip: Zoek hulp voor je probleem. Sterkte.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 18 april 2017 @ 00:00:

[...]





Ik ga niet meer op je reageren. En dat is niet vanwege je verhaaltje over christelijke juffen. Tip: Zoek hulp voor je probleem. Sterkte. Wel eens gehoord over de christelijke nonnen missie?
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 18 april 2017 @ 09:48:

[...]



Wel eens gehoord over de christelijke nonnen missie?Wat denk je zelf?



Ze had het over juffen.

"Christelijke nonnen" gaven 25 jaar geleden geen les meer op een school.Tenminste hier in de wijde omtrek al heel lang niet meer. De 'nonnen' zijn (op een paar nieuwelingen na) allemaal bejaard. En die nieuwelingen zijn meestal afkomstig uit het buitenland. Als de paus en de bisschop het hebben om begrip voor andersgelovigen, zelfs in gesprek gaan met imams, denk je dat er één school in Nederland is die van groep 1 tot groep 8 alleen maar nonnen laat les geven die protestante kinderen buitensluit?



En mocht het zo zijn dat één juf of één christelijke school protestante kinderen buiten sloot dan is dat een uitzondering en zeker niet zoals het hoort.
LOEP ME MAAR aub.
Dat weet ik allemaal hoor missie. Maar het is net of jij je niet voor kunt stellen dat christelijke juffen nare dingen doen. Vandaar dat ik je wijs op de nonnen. Vraag je oma maar eens hoe christelijk die konden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 18 april 2017 @ 10:19:

Dat weet ik allemaal hoor missie. Maar het is net of jij je niet voor kunt stellen dat christelijke juffen nare dingen doen. Vandaar dat ik je wijs op de nonnen. Vraag je oma maar eens hoe christelijk die konden zijn.Oma? Dan heb je het inderdaad over een heel andere tijd. Daar konden inderdaad krengen tussen zitten. Met of zonder habijt. Het blijft ten slotte nog steeds dezelfde persoon. Zo is iemand met hoofddoek echt niet vromer dan iemand zonder hoofddoek.



Ik denk dat hier met opzet geklaagd word over stokoude verhalen, en met opzet de indruk word gegeven dat het nog niet zolang geleden is. Zodat men kan zeggen 'zie je wel, daarom moeten christenen zich aanpassen". Terwijl die christelijke scholen niet meer te vergelijken zijn met de scholen van vroeger.Ze zijn al aangepast aan de tijd. Verschil tussen openbare school en een christelijke school is niet zo mega-groot meer.
LOEP ME MAAR aub.
Jouw oma mijn moeder bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
Op het L*b**le-forum was er een forumster die de L*b**la's effe vertelde hoe westerse moeders zich moesten aanpassen als moslimvriendjes kwamen spelen. Zij zelf maakte dan bv een extra kuipje boter open, want haar boter was niet meer halal als er al uitgesmeerd was. Daar kun je lang en breed over discussiëren maar dat doen we maar niet.



Maar toen ging ze westerse ziekenhuizen afkraken. Die waren niet goed voor moslims. De koelkasten op de afdelingen waren niet halal voor de moslim schreef de forumster. Zij kon het weten want zij had er gewerkt en zij smeerde broodjes kaas en broodjes vlees met één mes uit één kuipje.



Toen ik haar er op wees dat zijzelf dan in de fout was gegaan, door broodjes vlees en broodjes kaas met één mes te smeren en op één plank, was het hommeles. Ik schreef dat zij wel alle moeite deed als de gezonde vriendjes van haar zoon kwamen spelen, maar ze deed geen moeite voor de mensen met verminderde weerstand, want ze hield zich niet aan de strenge HACCP-regels van het ziekenhuis. In ziekenhuizen liggen mensen die een verminderde weerstand hebben. Gezonde mensen zullen het niet echt merken maar mensen met min-weerstand kunnen wel ziek worden door kruisbesmetting.



Ik kreeg toen een waarschuwing, want ik mocht het woord 'kuipje boter' niet meer noemen. Omdat het pijnlijk was voor forumster. Ik vond het vooral pijnlijk dat ze 'voor haar eigen' onze ziekenhuizen probeerde zwart te maken.
LOEP ME MAAR aub.
Maar om even terug te komen op de OP: Richard de Mos van de PVV roept verongelijkt uit "als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren". Dat klopt gewoon niet.



Er wordt op die school wel Pasen gevierd. Ze doen zelfs een optocht met paastakken. Voor kinderen die niet met een kruis willen lopen wordt het bovenste stuk er afgebroken. Dus voor de andere kinderen niet. Die lopen gewoon met een kruis. Wat is daar mis mee. Ik vind het vooral stemmingmakerij/van een mug een olifant maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven