Bedreiging Noord-Korea

17-04-2017 19:54 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.hln.be/hln/nl/ ... jks-raketten-testen.dhtml



Noord-Korea dreigt opnieuw: "We gaan voortaan wekelijks raketten testen"

Karen Van Eyken

17/04/17 - 19u40 Bron: BBC © afp.



Internationale veroordelingen of oplopende spanningen met de Verenigde Staten zullen Noord-Korea er niet van weerhouden om raketten te testen. Het land gaat dat zelfs nog meer doen dan ooit tevoren. Dat deelde de Noord-Koreaanse viceminister van Buitenlandse Zaken Hang Song-Ryol mee aan de BBC.



Dreigen doet Noord-Korea alsmaar vaker en de dreigementen worden steeds grimmiger. "We zullen voortaan raketten testen op wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis", stelde Hang Song-Ryol. En daar voegde hij nog een nieuwe waarschuwing aan toe: "Indien de Verenigde Staten overgaan tot militaire actie, dan zal dat leiden tot een totale oorlog."



Eerder had Amerikaans vicepresident Mike Pence Noord-Korea nog aangemaand om de Verenigde Staten zeker niet te testen. Hij zei dat het "tijdperk van strategisch geduld" voorbij was. Pence maakte daarmee duidelijk dat het geduld van de VS met het stalinistische regime in Pyongyang op begint te raken.



Gisteren kwam Pence aan in Seoel. Niet toevallig besloot Noord-Korea net dan een raket te testen maar die test mislukte.



Volgens de Amerikaanse vicepresident willen de Verenigde Staten op een "vreedzame manier en via onderhandelingen" tot meer veiligheid komen. "Maar alle opties liggen op tafel en we blijven zij-aan-zij met Zuid-Korea", zo zei Pence tijdens een bezoek aan het grensdorpje Panmunjom, waar in 1953 het staakt-het-vuren werd ondertekend.



Moeten wij Noord-Korea serieus nemen of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 18 april 2017 @ 09:40:

[...]



En wat zou de wereld dan moeten doen? Een kernoorlog voeten? Dat is in elk geval actieve euthanasie voor die arme Noord Koreanen.Nouja, niks doen is ook lekker makkelijk natuurlijk.
quote:Kuzu schreef op 18 april 2017 @ 09:46:

[...]





Nouja, niks doen is ook lekker makkelijk natuurlijk.Je denkt echt dat niet ingrijpen makkelijk is?
Alle reacties Link kopieren
quote:[Kuzu schreef op 18 april 2017 @ 09:46[/message]:

[...]





Nouja, niks doen is ook lekker makkelijk natuurlijk.ingrijpen kan ook niet omdat China en Rusland hun veto uitspreken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 18 april 2017 @ 09:26:

Is er ook iemand die zich druk maakt om de bevolking in Noord Korea?

De concentratiekampen vol martelingen en gruwelijkheden...

Ik vind het bizar dat de hele wereld weet wat daar gebeurd en dat dit al tientallen jaren gewoon kan doorgaan.Ingrijpen zodat de erbarmelijke levensomstandigheden van de Noord Koreaan verbetert, is natuurlijk niet zo simpel. Maar het is een grote schande dat Noord Koreanen als slaven ingezet worden in o.a. Polen en op Malta. De EU weet ervan maar doet niks. Die mensen worden uitgebuit en de Noord Koreaanse machthebbers cashen. En de EU-hotemetoten doen of hun neus bloedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 18 april 2017 @ 09:46:

[...]





Nouja, niks doen is ook lekker makkelijk natuurlijk.Er is al eens een keer ingegrepen daar. 2 miljoen doden en heel Korea in puin. Was niet zo'n succes.....
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ook bij niet ingrijpen gaat het uiteindelijk fout. Oorlogszucht moet worden gestopt. Door ons optreden zag Putin kans om Oekraïne te terroriseren en delen van Oekraïne los te weken.
World of Warcraft: Legion
quote:Kuzu schreef op 18 april 2017 @ 09:26:

Is er ook iemand die zich druk maakt om de bevolking in Noord Korea?

De concentratiekampen vol martelingen en gruwelijkheden...

Ik vind het bizar dat de hele wereld weet wat daar gebeurd en dat dit al tientallen jaren gewoon kan doorgaan.



Dat vind ik nog het allerergste. Als je het geluk hebt dat je in Pyongyang mag wonen of dichtbij de Chinese grens dan heb je het redelijk goed maar alles daarbuiten lijkt meer op overleven dan leven. Heb wel begrepen dat Noord Koreanen wel steeds meer door hebben dat er iets niet klopt maar dat hangt af van waar men woont. En in opstand komen is een heel slecht idee.



Kwam laatst dit kanaal tegen op youtube en vond het maar apart: https://www.youtube.com/channel/UCzvCf_ ... JE0lOav0ag
Ik zie het niet tot een (kern)oorlog komen. Sowieso ben ik immuun voor spierballenrollerij.
quote:Ineke98 schreef op 18 april 2017 @ 09:27:

[...]





Door het gebrek aan natuurlijke grondstoffen.Noord Korea bezit uraniummijnen.
quote:hans66 schreef op 17 april 2017 @ 21:59:

[...]



Tja, maar het regime wordt door geen enkel land daartoe gedwongen. Van China mag het zijn gang blijven gaan. Dat gedrocht van een Frankensteinstaat is nota bene zelf door China gecreëerd. Ik heb mij verdiept in het verloop van de Koreaanse Oorlog. Zonder bemoeienis van China zou Noord-Korea nooit hebben bestaan.



Interessant

Welke boeken heb jij over Noord-Korea gelezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 18 april 2017 @ 15:45:

Ik zie het niet tot een (kern)oorlog komen. Sowieso ben ik immuun voor spierballenrollerij.



Daar denk Remco Breuker (Korea-deskundige -hoogleraar) heel anders over.



http://www.geenstijl.nl/m ... /04/team_breuker_dus.html
Bekeek net ook een filmpje over mensen die NK ontvlucht zijn, de verhalen zijn afschuwelijk, vooral die over de publieke executies en de uithongering. Maar wat mij het meest fascineerde was wat haar antwoord was op de vraag hoe gelukkig Noord-Koreanen zijn. Ze zei dat het vreemde van alles is dat ondanks de barre omstandigheden, de honger, de druk van bovenaf en de gruweldaden van de staat, het volk over het algemeen veel lacht, terwijl ze in het ontwikkelde Zuid-Korea of China dit niet aantreft. De narigheid om hen heen dringt ze dichter tot elkaar. Zoals een dranghek.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin,



Om een lang verhaal kort te maken, Korea werd na de bezetting door Japan in tweeën gedeeld. Het noorden was communistisch, het zuidelijk deel niet. Het was niet mogelijk dat de VS en de Sovjet-Unie Korea gezamenlijk zou besturen.



Kort na de deling viel Noord-Korea Zuid-Korea aan en Zuid-Korea werd bijna verslagen. Maar de VN en de VS kwamen te hulp en de situatie werd omgekeerd. Noord-Korea werd bijna verslagen, maar toen viel China Noord-Korea binnen. De Zuid-Koreanen werden tot die plek teruggedrongen, waar nu de grens, de DMZ (De-Militarized Zone) ligt. Van vrede is geen sprake, hoewel er daarna geen echte oorlog is geweest. Wel is het zo dat Noord-Korea Zuid-Korea en Japan zit te provoceren met ettelijke lanceringen van raketten.



Op de Noord-Koreaanse landkaarten wordt één Korea afgebeeld. Dat Korea is geheel communistisch, en Zuid-Korea bestaat niet in Noord-Koreaanse propaganda.
World of Warcraft: Legion
Wellicht wat boekentips: https://www.goodreads.com/shelf/show/north-korea



Sommige boeken hebben ook een Nederlandse versie, zo heeft Remco Breuker meegeholpen aan de Nederlandse vertaling van het boek van Jang Jin Sung dat in het Nederlands „Over de Grens” heet.



@bossanova ik vond dat filmpje zo erg om te zien, die jongeren zijn getraumatiseerd voor het leven.
quote:Melt schreef op 18 april 2017 @ 16:07:

[...]





Daar denk Remco Breuker (Korea-deskundige -hoogleraar) heel anders over.



http://www.geenstijl.nl/m ... /04/team_breuker_dus.htmlZal een hóógleraar zeker niet tegenspreken, waar het mis kan gaan zal het vast een keer wel mis gaan. ;) En met zo'n gek als Trump aan de knoppen wordt die kans aanzienlijk groter.
Zou Trump echt de ambitie hebben om te boek te staan als president WW III? De kortste route richting onsterfelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 18 april 2017 @ 17:35:

Zou Trump echt de ambitie hebben om te boek te staan als president WW III? De kortste route richting onsterfelijkheid.Hij wil toch het budget voor defensie verhogen terwijl ze 596 miljard Dollar (36 % van de wereldwijde uitgaven) eraan uitgeven.

http://nos.nl/artikel/209 ... miljard-euro-in-2015.html
anoniem_337529 wijzigde dit bericht op 18-04-2017 17:40
Reden: oeps foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Melt schreef op 18 april 2017 @ 10:12:

[...]





Ingrijpen zodat de erbarmelijke levensomstandigheden van de Noord Koreaan verbetert, is natuurlijk niet zo simpel. Maar het is een grote schande dat Noord Koreanen als slaven ingezet worden in o.a. Polen en op Malta. De EU weet ervan maar doet niks. Die mensen worden uitgebuit en de Noord Koreaanse machthebbers cashen. En de EU-hotemetoten doen of hun neus bloedt.





Ik snap ook dat het geen kwestie van maandag op dinsdag is en dat het dan is 'opgelost' maar dat de hele bevolking al tig jaar zo te lijden heeft, zonder dat daar ook maar iets aan veranderd vind ik echt te afschuwelijk voor woorden.

Toevallig het weekend nog met m'n vader gesproken over wat jij nu aanhaalt, dat is inderdaad een schande.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 18 april 2017 @ 12:15:

[...]





Dat vind ik nog het allerergste. Als je het geluk hebt dat je in Pyongyang mag wonen of dichtbij de Chinese grens dan heb je het redelijk goed maar alles daarbuiten lijkt meer op overleven dan leven. Heb wel begrepen dat Noord Koreanen wel steeds meer door hebben dat er iets niet klopt maar dat hangt af van waar men woont. En in opstand komen is een heel slecht idee.



Kwam laatst dit kanaal tegen op youtube en vond het maar apart: https://www.youtube.com/channel/UCzvCf_ ... v0agJeetje. Inderdaad heel apart. Wel heel boeiend.
Alle reacties Link kopieren
http://www.hln.be/hln/nl/ ... rd-Korea-is-voorbij.dhtml



Vicepresident Pence: "Tijd van gefaalde dialoog met Noord-Korea is voorbij"



18/04/17 - 16u57 Bron: The Independent Vicepresident Mike Pence bij zijn aankomst vandaag op een Amerikaanse militaire basis in Japan. © ap.



De Amerikaanse vicepresident Mike Pence heeft opnieuw dreigende taal geuit aan het adres van Noord-Korea. Hij verklaarde dat "de tijd van de gefaalde dialoog" voorbij is.



In de jongste in een reeks waarschuwingen aan Noord-Korea dat de VS "alles op tafel houden" om het land te dwingen zijn nucleair wapenprogramma stop te zetten, stelde Mike Pence dat het land nu eindelijk moet begrijpen dat het moet ophouden met "roekeloze activiteiten".



"Zoals de president (Trump, nvdr) zegt, wordt het tijd dat ze zich gedragen en luisteren naar de wereldgemeenschap en hun nucleaire ambities, hun ambities op het vlak van ballistische raketten wegzetten en zich aansluiten bij de familie van naties", stelde Pence tegenover CNN.



De commentaar van Pence, die op bezoek is in Japan, komt een dag nadat hij in Zuid-Korea stelde dat "het tijdperk van strategisch geduld voorbij is", een opmerking die werd geïnterpreteerd als een verwijzing naar militaire actie door de VS.



Gisteren zei Pence nog dat de VS hoopte dat China zijn "buitengewone invloed" zou aanwenden om Noord-Korea ervan te overtuigen hun kernwapens op te geven.



De spanningen tussen de VS en het regime van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un liepen de voorbije dagen hoog op nadat Noord-Korea zondag een mislukte rakettest uitvoerden. Een dag na de viering van de 105de verjaardag van zijn stichter Kim Il Sung besloot Noord-Korea tegen alle VN-resoluties in een nieuwe rakettest uit te voeren. De timing was ook niet toevallig gekozen: vlak voor de aankomst van de Amerikaanse vicepresident Mike Pence in Zuid-Korea.



Tijdens zijn onaangekondigd bezoek aan de grens tussen Zuid-Korea en zijn noordelijke buur, stelde Amerikaans vicepresident Mike Pence gisteren dat de VS alle nodige maatregelen zal nemen om het nucleaire programma van Noord-Korea een halt toe te roepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 17 april 2017 @ 21:29:

Ze roepen heel veel maar er gebeurd weinig. Dat het regime eerst maar eens zorgt dat iedereen fatsoenlijk te eten heeft en fatsoenlijke huisvesting met stroom en water.En dat interesseert die gek dus geen moer. Daarom is ie zo gevaarlijk. Ik denk dat Noord Korea onderschat wordt en dat dit nog heel eng kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond 't ook eng dat die expert zegt dat eigenlijk niemand weet wie echt de macht heeft in Noord Korea. Kim Jong-un voert kennelijk vooral uit.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik denk ook dat Noord Korea onderschat wordt.

Wie weet wat ze daar allemaal onder de grond doen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Volens mij heeft hij inderdaad niet helemaal de macht alleen. Denk dat er ook een groot deel ligt bij de grootste elite van de arbeiderspartij. Het zou ook een beetje raar zijn als hij ineens alle macht zo hebben gekregen want hij is grotendeels opgegroeid in Zwitserland als ik me niet vergis,
quote:Gatti schreef op 18 april 2017 @ 22:47:

Oh en ik denk ook dat Noord Korea onderschat wordt.

Wie weet wat ze daar allemaal onder de grond doen.



Alleen doemdenkende baardmans bij Pauw heb ik dat horen zeggen, elders heeft men het er wel over dat het wapenarsenaal van Kim Jung Un juist minder indrukwekkend is dan wordt gedacht.

In 2010 laaide de vijandelijkheden tussen Zuid-en Noord Korea weer op en stond de boel daar ook eventjes weer op scherp en er is ook toen niets gebeurd. Ik denk niet dat Kim Jung Un zo snel in oorlog zal gaan wetende dat hij een gewapend conflict echt wel zal verliezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven