Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 18 april 2017 @ 11:01:

Maar om even terug te komen op de OP: Richard de Mos van de PVV roept verongelijkt uit "als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren". Dat klopt gewoon niet.



Er wordt op die school wel Pasen gevierd. Ze doen zelfs een optocht met paastakken. Voor kinderen die niet met een kruis willen lopen wordt het bovenste stuk er afgebroken. Dus voor de andere kinderen niet. Die lopen gewoon met een kruis. Wat is daar mis mee. Ik vind het vooral stemmingmakerij/van een mug een olifant maken.De OP gaat niet alleen over Richard Mos van de PVV. Waarom hij dit zegt kan ik je niet vertellen. Dan moet je bij hem aankloppen. In het artikel in de OP doen meerdere mensen hun zegje.



Het zegje van bijvoorbeeld Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP is weer anders.



Als de bovenkant van een paasstok word afgebroken, het stuk waar juist het haantje op komt te staan, dat vind ik weer van een mug een olifant maken.

Niemand hoeft een kruisje te dragen als ie dat niet wil, maar in dit geval word er wel erg vaak gevallen over een teken dat lijkt op een kruis (wat wel een belangrijk Christen-symbool is) maar dan toch geen dienst doet als kruis, dan bedoel ik bv de naam Rode Kruis.
LOEP ME MAAR aub.
Ik weet er niet genoeg van: heeft het kruis in een paastak voor gelovigen een betekenis of is het gewoon de constructie? Of allebei?



Hoe dan ook denk ik dat het voor een christelijke school in een multiculturele wijk soms schipperen is. Het afbreken van een kruis klinkt natuurlijk erg cru. Je kunt het ook zien als een poging om iedereen mee te laten doen en toch iets mee te geven van het christelijke paasfeest.
Ga jij dan met een halve maan rondlopen missie.

Opgelost.
quote:PowerCube schreef op 18 april 2017 @ 13:23:

Ik weet er niet genoeg van: heeft het kruis in een paastak voor gelovigen een betekenis of is het gewoon de constructie? Of allebei?



Hoe dan ook denk ik dat het voor een christelijke school in een multiculturele wijk soms schipperen is. Het afbreken van een kruis klinkt natuurlijk erg cru. Je kunt het ook zien als een poging om iedereen mee te laten doen en toch iets mee te geven van het christelijke paasfeest.Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in Den-Haag geen openbaar onderwijs in de buurt is. Dit is hetzelfde gezever als je kind naar een islamitische school te sturen, omdat die het dichtste bij is en dan te gaan klagen over de feestdagen die daar worden gevierd. Het lijkt mij in elk geval niet meer dan normaal dat een Christelijke school Christelijke feestdagen viert en dat de leerlingen op zo'n school daaraan meedoen.
quote:PattyJupiter schreef op 18 april 2017 @ 18:04:

[...]





Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in Den-Haag geen openbaar onderwijs in de buurt is. Dit is hetzelfde gezever als je kind naar een islamitische school te sturen, omdat die het dichtste bij is en dan te gaan klagen over de feestdagen die daar worden gevierd. Het lijkt mij in elk geval niet meer dan normaal dat een Christelijke school Christelijke feestdagen viert en dat de leerlingen op zo'n school daaraan meedoen.

Maar de desbetreffende school afficheert zich helemaal niet als christelijk:



"O3 is het middelpunt van de Rivierenbuurt. De aangewezen plek voor Wijk, Gezin en Kind om jezelf, elkaar en de buurt te Ontwikkelen, te Ontdekken en te Ontmoeten.



In O3 bundelen Dak kindercentra, basisschool Jan van Nassau (SCOH) en welzijnsorganisatie Zebra hun krachten. Samen met partners als wijkorganisaties en sportverenigingen, maken zij van O3 een centraal, veilig en inspirerend ontmoetingspunt."



Kortom, the place to be in de Rivierenbuurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 18 april 2017 @ 13:23:

Ik weet er niet genoeg van: heeft het kruis in een paastak voor gelovigen een betekenis of is het gewoon de constructie? Of allebei?



Hoe dan ook denk ik dat het voor een christelijke school in een multiculturele wijk soms schipperen is. Het afbreken van een kruis klinkt natuurlijk erg cru. Je kunt het ook zien als een poging om iedereen mee te laten doen en toch iets mee te geven van het christelijke paasfeest.



Natuurlijk heeft het kruis een betekenis in de palmpasen tak. Ik vind dat afbreken absoluut niet netjes. Maar die schuld ligt niet bij de (moslim) kinderen en hun ouders. Die schuld ligt bij de school zelf die zijn identiteit niet duidelijk uit wil dragen. De school kan gewoon een duidelijke boodschap geven en aangeven dat dit er bij hoort. Kies je voor deze school dan kies je voor een christelijke identiteit.

De school kan ook besluiten dat ze liever een openbare school willen worden.

Maar dat gehang er tussen in: we zijn wel christelijk maar je merkt er weinig/niks van lijkt mij persoonlijk niet de juiste weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 18 april 2017 @ 19:19:

[...]





Natuurlijk heeft het kruis een betekenis in de palmpasen tak. Ik vind dat afbreken absoluut niet netjes. Maar die schuld ligt niet bij de (moslim) kinderen en hun ouders. Die schuld ligt bij de school zelf die zijn identiteit niet duidelijk uit wil dragen. De school kan gewoon een duidelijke boodschap geven en aangeven dat dit er bij hoort. Kies je voor deze school dan kies je voor een christelijke identiteit.

De school kan ook besluiten dat ze liever een openbare school willen worden.

Maar dat gehang er tussen in: we zijn wel christelijk maar je merkt er weinig/niks van lijkt mij persoonlijk niet de juiste weg.Dit dus. Je staat ergens voor of je staat nergens voor. Aan jou de keuze als school. En net zo goed als dat ik als christelijke school niet de hoofddoeken van meisjes van moslimhuize af trek, net zo goed breek ik dan het kruis niet van een paastak.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik dacht trouwens dat een Palpasenstok een katholiek fenomeen was. Protestanten doen toch niet aan zulke beeldenverering?
quote:Valia_1 schreef op 18 april 2017 @ 19:19:

[...]





Natuurlijk heeft het kruis een betekenis in de palmpasen tak. Ik vind dat afbreken absoluut niet netjes. Maar die schuld ligt niet bij de (moslim) kinderen en hun ouders. Die schuld ligt bij de school zelf die zijn identiteit niet duidelijk uit wil dragen. De school kan gewoon een duidelijke boodschap geven en aangeven dat dit er bij hoort. Kies je voor deze school dan kies je voor een christelijke identiteit.

De school kan ook besluiten dat ze liever een openbare school willen worden.

Maar dat gehang er tussen in: we zijn wel christelijk maar je merkt er weinig/niks van lijkt mij persoonlijk niet de juiste weg.Hoewel ik zelf niet gelovig ben, ben ik het hier wel mee eens. De manier waarop die school in Den Haag zichzelf presenteert, geeft heel erg weinig aanleiding om te denken dat het christendom daar wordt uitgedragen. Dat kun je ouders dan bijna niet kwalijk nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 18 april 2017 @ 09:48:

[...]



Wel eens gehoord over de christelijke nonnen missie?

Toch heeft Missie gelijk. De gelovigen hebben het hier helemaal gedaan en dan wel alleen de christelijke gelovigen.

Dat blijkt ook uit jouw reactie. Er waren ook goede nonnen, en je kunt de islam toch ook niet verantwoordelijk houden voor de daden van de IS? Je kunt de wandaden uit het christelijke geloof toch ook niet verhalen op alle christelijk gelovigen? Dat is wat jij nou doet.



We moeten onze eigen mores opgeven voor geloven en culturen van buiten af. Zo worden rituele slachtingen toegestaan terwijl het niet diervriendelijk is want het is onverdoofd.

Maar de paasviering moet wél wijken, omdat dat iets is van ons eigen land of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 18 april 2017 @ 10:19:

Dat weet ik allemaal hoor missie. Maar het is net of jij je niet voor kunt stellen dat christelijke juffen nare dingen doen. Vandaar dat ik je wijs op de nonnen. Vraag je oma maar eens hoe christelijk die konden zijn.

En ik heb juffrouwen gehad die niet non waren maar die totaal pedagogisch onverantwoorde dingen deden en zeiden naar kinderen. Zoals een hele klas je uit laten lachen omdat je je karweitje nog niet af had. Of je frontaal in de klas afzeiken.



Dat is heus niet iets alleen van christelijke nonnen. Gelukkig komen leerkrachten er tegenwoordig niet meer mee weg.
Alle reacties Link kopieren
@Powercube



Lijfsbehoud. Hoe verklaar je anders dat er zoveel christeljke scholen kunnen overleven als er maar zo weinig christenen meer zijn in ons land.



De logische verhouding zou zijn: 1/3 met een religieuze denominatie (christelijk of islam) in plaats van 2/3 alleen al christelijk.



Eigenlijk ben ik wel voor alleen maar openbare scholen. Kun je de levensbeschouwelijke lessen echt neutraal houden (en alle levensbeschouwingen belichten).



De eigen religie onderwijzen doe je dan buiten schooltijd.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 18 april 2017 @ 19:32:

Ik dacht trouwens dat een Palmpasenstok een katholiek fenomeen was. Protestanten doen toch niet aan zulke beeldenverering?

Nee, dat klopt. Maar het is denk ik net als met de Passion. Dat is voor een breed publiek leuk, hoewel al die niet-christenen die voor de buis zitten echt niet van plan zijn om zich daarna te bekeren.



Zo zijn broodjes op een stokje ook best leuk voor kinderen. En mensen zoeken ergens toch naar iets van gemeenschappelijke aankleding van de feestdagen, nu de kerkgang voor velen vervallen is. Zou me dus niet verbazen dat de palmpaasstok ook in niet katholieke regio's inmiddels bij de bakker te koop is of op scholen wordt uitgedeeld.
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 18 april 2017 @ 20:19:

@Powercube



Lijfsbehoud. Hoe verklaar je anders dat er zoveel christeljke scholen kunnen overleven als er maar zo weinig christenen meer zijn in ons land.



De logische verhouding zou zijn: 1/3 met een religieuze denominatie (christelijk of islam) in plaats van 2/3 alleen al christelijk.



Eigenlijk ben ik wel voor alleen maar openbare scholen. Kun je de levensbeschouwelijke lessen echt neutraal houden (en alle levensbeschouwingen belichten).



De eigen religie onderwijzen doe je dan buiten schooltijd.

Mij klinkt dat ook goed in de oren. Maar de realiteit is gewoon anders.

Dan heb je dus een school in de Rivierenbuurt die de spil van de wijk is, en dan blijkt dat een school van protestant-christelijke signatuur. Maar je moet echt doorklikken om daar achter te komen en ook dan kom je terecht bij teksten als: een open christelijke school, alle overtuigingen zijn welkom etc.
quote:iones schreef op 18 april 2017 @ 20:15:

[...]



Toch heeft Missie gelijk. De gelovigen hebben het hier helemaal gedaan en dan wel alleen de christelijke gelovigen.

Dat blijkt ook uit jouw reactie. Er waren ook goede nonnen, en je kunt de islam toch ook niet verantwoordelijk houden voor de daden van de IS? Je kunt de wandaden uit het christelijke geloof toch ook niet verhalen op alle christelijk gelovigen? Dat is wat jij nou doet.



We moeten onze eigen mores opgeven voor geloven en culturen van buiten af. Zo worden rituele slachtingen toegestaan terwijl het niet diervriendelijk is want het is onverdoofd.

Maar de paasviering moet wél wijken, omdat dat iets is van ons eigen land of zo?

Ik snap het punt dat je wil maken, maar in dit geval moest de paasviering niet wijken. Voor bepaalde kinderen (geen idee hoe veel of weinig) werd de viering aangepast. Maar ook zij liepen mee in de paasoptocht, voor zover ik het begrijp.



Voor de gelovigen: maakt het nog uit dat het kruis werd afgebroken? Zou het minder erg zijn geweest als ze om te beginnen al een T-vormige stok hadden gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 18 april 2017 @ 20:46:

[...]



Ik snap het punt dat je wil maken, maar in dit geval moest de paasviering niet wijken. Voor bepaalde kinderen (geen idee hoe veel of weinig) werd de viering aangepast. Maar ook zij liepen mee in de paasoptocht, voor zover ik het begrijp.



Voor de gelovigen: maakt het nog uit dat het kruis werd afgebroken? Zou het minder erg zijn geweest als ze om te beginnen al een T-vormige stok hadden gehad?Voor mij maakt het heel zeker uit als iemand mijn kruisje zou afbreken. Ik heb niks met een T-stok. Vampieren werden verjaagd met een kruis of kruisteken en NIET met een T-teken. Dan zou je alsnog leeg gezogen worden met je t-stok . Net zoals vampieren geweerd werden met knoflook en niet met een stengel prei.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 18 april 2017 @ 20:46:

[...]



Ik snap het punt dat je wil maken, maar in dit geval moest de paasviering niet wijken. Voor bepaalde kinderen (geen idee hoe veel of weinig) werd de viering aangepast. Maar ook zij liepen mee in de paasoptocht, voor zover ik het begrijp.



Voor de gelovigen: maakt het nog uit dat het kruis werd afgebroken? Zou het minder erg zijn geweest als ze om te beginnen al een T-vormige stok hadden gehad?enne ps. Zou jij aan een moslima vragen om haar hoofddoek over haar schouder te dragen in plaats van op haar hoofd? Dat is dan toch ook maar een klein aanpassing als je het op jouw manier bekijkt.



Het is inderdaad niet alleen de schuld van moslimouders. Zij zien ons vast als ongelovigen omdat we radio luisteren of naar de Ikea gaan op paasmaandag. Voor mij is het geloof wel belangrijk.



Als de bisschop met een imam in gesprek gaat en eventueel een knieval 'zou' (wat hij hopelijk niet doet) maken om de imam tegemoet te komen, in de wetenschap dat die imam geen centimeter zou toegeven, dan zou ik dat een slappe hap vinden van de bisschop. Laat ieder in zijn waarde. We kunnen met z'n alle best respect hebben voor andersgelovigen maar we hoeven niet ons eigen geloof te verloochenen om andere gelovigen-die-absoluut-geen-rek-hebben tegemoet te komen. De ander moet weten dat ons geloof ook belangrijk is, ook al gaan mensen op paasmaandag naar de Ikea of luisteren ze naar mooie muziek. Ze bepalen zelf hoe streng of soepel hun geloof is.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Vraag Powercube: Voor de gelovigen: maakt het nog uit dat het kruis werd afgebroken? Zou het minder erg zijn geweest als ze om te beginnen al een T-vormige stok hadden gehad?



Ik heb je vraag beantwoord op 18 april om 21:56.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 18 april 2017 @ 22:07:

[...]





enne ps. Zou jij aan een moslima vragen om haar hoofddoek over haar schouder te dragen in plaats van op haar hoofd? Dat is dan toch ook maar een klein aanpassing als je het op jouw manier bekijkt.



Het is inderdaad niet alleen de schuld van moslimouders. Zij zien ons vast als ongelovigen omdat we radio luisteren of naar de Ikea gaan op paasmaandag. Voor mij is het geloof wel belangrijk.



Als de bisschop met een imam in gesprek gaat en eventueel een knieval 'zou' (wat hij hopelijk niet doet) maken om de imam tegemoet te komen, in de wetenschap dat die imam geen centimeter zou toegeven, dan zou ik dat een slappe hap vinden van de bisschop. Laat ieder in zijn waarde. We kunnen met z'n alle best respect hebben voor andersgelovigen maar we hoeven niet ons eigen geloof te verloochenen om andere gelovigen-die-absoluut-geen-rek-hebben tegemoet te komen. De ander moet weten dat ons geloof ook belangrijk is, ook al gaan mensen op paasmaandag naar de Ikea of luisteren ze naar mooie muziek. Ze bepalen zelf hoe streng of soepel hun geloof is.

+1



Ik ben totaal niet gelovig, maar de aanpassingen moeten niet van één kant komen. Als wij naar een moslimland gaan, moeten we ook niet vragen om hun feesten aan te passen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
kan iemand me vertellen hoe de katholieken Pinksteren vieren?



Kan ik me voor het volgende topic vast even inlezen in de "nationale traditie"
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 20 april 2017 @ 14:24:

kan iemand me vertellen hoe de katholieken Pinksteren vieren?



Kan ik me voor het volgende topic vast even inlezen in de "nationale traditie"



In zwembaden wordt volgens mij dit de nieuwe traditie:



http://www.telegraaf.nl/b ... mbadtuig_vogelvrij__.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 20 april 2017 @ 14:29:

[...]





In zwembaden wordt volgens mij dit de nieuwe traditie:



http://www.telegraaf.nl/b ... mbadtuig_vogelvrij__.htmlIk heb je link even gequote want ik kreeg hem eerst niet geopend,moest ergens akkoord mee gaan, maar dat doe ik liever niet. Maar nu kan ik een paar woorden aanhalen.

Ik schrik hier wel van. En dan maar zeuren als een paasstok op een kruisje lijkt. Zeuren dat de Christen geen aanpassingen wil aan hun eigen gebruiken alsof die niet belangrijk genoeg zijn, want heej ze gaan op paasmaandag naar de Ikea dan stelt hun geloof vast niks voor. Het christengeloof is niet zo 'collectief' zoals het geloof van de moslim dat voor iedereen even streng is. Dat neemt niet weg dat hen dan niet meetelt. Als ik onderstaand bericht lees vind ik dat de moslim andere/ernstige zorgen heeft dan het klagen over en het afbreken van de bovenkant van een christelijk paasgebruik, de paasstok. Als dat geloof zo geweldig is dan moet men weten dat aanrandingen uit den boze zijn, ook al is de dame geen moslim. Een christ ,of wie of welk ander geloof dan ook, mag geen andersgelovigen aanranden omdat ze een ander geloof of geen geloof heeft.



Het geloof is een geloof (ik moet eigenlijk zeggen "het is maar" een geloof) en geen 'wet' dat je namens dat geloof maar kan doen en laten wat je wil.



Home » Binnenland

Foto: Google SV

Politie moet dagelijks uitrukken naar 'Islama-bad'

'Ernstige incidenten zwembad niet gemeld'

2 uur geleden



DEN HAAG - Uit de brief die personeel van het Haagse Zuiderparkbad aan de politiek stuurde, blijkt dat het al jaren mis is. Veel misstanden worden achtergehouden, zegt een medewerker van het zwembad, die nu aan de bel trekt. Volgens de klokkenluider is het schering en inslag. Aanrandingen en vernielingen zijn eerder regel dan uitzondering. "Dagelijks is er politie assistentie nodig om jongeren er uit te zetten óf te arresteren."



“Vrouwelijke collega’s worden dagelijks voor kankerhoer uitgemaakt, geïntimideerd en bespuugd,” staat in de brief die aan de Haagse politieke partij Groep De Mos is gericht



"Met name in de weekenden én zeker in de vakanties en in de periodes wanneer de buiten temperaturen gaan stijgen, wordt het Zuiderparkbad (ook inmiddels gekscherend bekend als “Islama-bad”) bezocht door met name Noord-Afrikaanse jongeren. Dagelijks is er politie assistentie nodig (het politiebureau bevindt zich overigens praktisch naast het zwembad) om jongeren er uit te zetten óf te arresteren."



De Mos wil vandaag tijdens een commissievergadering vragen stellen over de wantoestanden. De gemeente wil pas na die vergadering commentaar geven. Overlastgevers krijgen normaal een zwembadverbod.



Dit is de letterlijke tekst die bij de politieke partij Groep De Mos binnenkwam:



"Hieronder volgt een korte schets over de wantoestanden binnen de Haagse Gemeentebaden m.b.t allochtone bezoekers. Dit betreft o.a. hun houding, gedrag, omgangsvormen en (gebrek aan)respect.



M.b.t. het Zuiderparkbad is gebleken dat al sinds de opening (in 2000) er heel veel problemen zijn met vooral allochtonen met een islamitische achtergrond. Zij domineren (en bezitten) het zwembad dusdanig dat veel medebezoekers én personeel daar ernstig onder lijden.



Ook blijven veel autochtone bezoekers weg uit angst voor al datgeen wat er heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt!Wij als personeel zijnde geven in deze e-mail een paar concrete voorbeelden (let wel dat is bij lange na niet alles).



Heel veel (ernstige) incidenten en misstanden worden gewoonweg niet gemeld óf doelbewust door het management en door de directie van de dienst OCW van de Gemeente Den Haag achtergehouden. Dit eigenlijk om het reële beeld te verdoezelen en te verzwijgen en niet te erkennen, met als doel dat het de media niet haalt en ook de Haagse burgers niet te veel ongerust maakt over datgeen wat er zich daadwerkelijk afspeelt. Want als men dit wel erkent én herkent dan moeten de desbetreffende leidinggevenden daadwerkelijk ingrijpen en er aan bij gaan dragen dat de situatie beter word.



Een reeks voorbeelden uit de praktijk.



Met name in de weekenden én zeker in de vakanties en in de periodes wanneer de buiten temperaturen gaan stijgen wordt het Zuiderparkbad (ook inmiddels gekscherend bekend als “Islama-bad”) bezocht door met name Noord-Afrikaanse jongeren.



Dagelijks is er politie assistentie nodig (het politiebureau bevindt zich overigens praktisch naast het zwembad) om jongeren er uit te zetten óf te arresteren.



De incidenten variëren van diefstal van goederen, vernielen van spullen en materiaal, aanrandingen, (soms ernstige) geweldsdelicten, bedreigingen én intimidatie.



Opvallend is vaak dat het zwembad stampvol zit met alleen jongens van Marokkaanse en/of Turkse afkomst.



Jonge meiden (én met name onze Hollandse meiden) zijn niet veilig in het zwembad gedurende deze uren waarin het vrijzwemmen én het recreatief zwemmen zijn opengesteld.



Mochten de dames wel komen word al door het aldaar aanwezige personeel gewaarschuwd je niet te uitdagend te kleden en de wildwaterkreek (ook wel bekend als de “aanrandkreek”) én het buitenbad én de Whirlpool (uitzwembad) te mijden. Puur omdat de kans zeer groot is dat je dan als vrouw wordt aangerand. Dit gebeurt wekelijks!



Opvallend is dat de genoemde allochtone jeugd hun eigen meisjes met rust laten (voor zover deze al komen of mogen zwemmen). Er is sprake van dubbel moraal. Islamitische vrouwen komen (indien ze mogen zwemmen van hun familie) dik ingepakt met veel kleding en hoofdbedekking het zwembad in.



Wekelijks wordt er voor honderden tot duizenden euro’s aan materiaal gesloopt. Uiteenlopend van wisselcabines, deuren, ramen, graffiti, etc. door deze doelgroep. De kosten aan reparatie, onderhoud én vervanging zijn op rekening van de Haagse belastingbetaler overigens!



Opmerkelijk is dat ze vaak komen zwemmen met een “Ooievaarspas” waardoor ze nauwelijks iets hoeven te betalen voor de entree van het zwembad (ze hebben ook geen besef van wat iets kost omdat ze worden gefaciliteerd en gepamperd). Het “Ooievaarspas systeem” is in het leven geroepen door de Gemeente Den Haag destijds omde minder bedeelden te voorzien om deel te nemen aan allerlei maatschappelijke activiteiten.



Het complete “Ooievaarspas systeem” word al sinds jaar en dag misbruikt omdat veel allochtonen ook criminele inkomsten hebben en soms met hele dure auto’s komen voorrijden en zich kleden in de duurste merkkleding maar vervolgens bij de kassa afrekenen met een Ooievaarspas (lees extreme korting).



Deze bovengenoemde wantoestanden binnen de Haagse gemeentebaden kunnen alleen maar bestaan bij het gebrek aan erkenning en leiding van bovenaf. “Horen Zien én Zwijgen” is hier van toepassing !



In de zestien jaar dat het Zuiderparkbad is geopend zijn vele personeelsleden bedreigd en ook daadwerkelijk verbaal én fysiek mishandeld! Dit varieert van het gooien van stenen bij de fietsenstalling van het personeel wanneer collega’s door moslim tuig buiten werd opgewacht na diensttijd tot vuistslagen in het gezicht op momenten dat collega’s bepaald tuig probeert aan te spreken en probeert op te treden.



Vrouwelijke collega’s worden dagelijks voor “kankerhoer” uitgemaakt ,geïntimideerd én bespuugd. Vooral wanneer grotere groepen moslim jongeren in het zwembad aanwezig zijn is het raak! De misstanden zijn vaak zo extreem en zo buiten proportioneel dat je je waant in oorlogsgebied! Met name in de vakantieperiodes, de vrijdagavonden maar vooral de zondagmiddagen tussen 14:00 en 16:00 uur zijn extreem te noemen. Ook bezoekers met de juiste intenties worden zwaar geïntimideerd, bedreigd en soms ook fysiek en/of mentaal mishandeld.



In de afgelopen jaren zijn veel collega’s in de ziektewet beland en sommige zijn ook nooit meer teruggekeerd. Voor de collega’s met psychische klachten m.b.t. de wantoestanden in de zwembaden resulteerde dat in “een enkele reis uitgang”.



De afgelopen jaren is gebleken dat er weinig medeleven en compassie is vanuit de Dienst OCW m.b.t. de veiligheid, welzijn én toekomstperspectief voor hun medewerkers. Vele medewerkers uit de diverse zwembaden willen groeien, perspectief en een andere baan! Dit word tegengehouden!



Duidelijk is ook dat veel allochtone jongeren met een moslim achtergrond geen grenzen hebben en deze ook niet kennen en ook totaal geen enkel respect tonen voor de medemens (met name de autochtone bezoekers).



Het taalgebruik is ook vaak van religieuze aard. In de herfstvakantie bijvoorbeeld was er een groep van ongeveer 20 Marokkaanse jongeren in de leeftijdscategorie tussen de 8-15 jaar in het buitenbad (uitzwembad) aanwezig die extreem hard én aanhoudend “Allah Akhbar” gilden.



Dit gebeurde op een zeer intimiderende, dominante én agressieve manier waardoor andere bezoekers werden afgeschrikt om bij hen in de buurt te komen. Dit kan alleen maar plaatsvinden door gebrek én aanwezigheid van leidinggevenden.



Maar ook de politiek faalt! Het systeem is zodanig uitgehold dat deze jongeren de dienst uitmaken en de overhand hebben.



Krachtige maatregelen i.c.m. een duidelijk beleid blijven uit!



Ontzeggingen (voor zover deze kunnen en worden uitgedeeld) zijn van korte aard en maken geen enkele indruk op soms doorgewinterde en doorgedraaide Marokkaanse jongeren die zoveel ontzeggingen hebben gehad dat ze hun slaapkamer ermee kunnen behangen. Vaak komen ook de ouders en/of familieleden in beeld om verhaal te halen wanneer hun kind eruit word gezet door bv. diefstal, intimidatie, geweldsdelicten.



Het gezag van de politie én zwembadpersoneel ontbreekt!"
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquake82 schreef op 20 april 2017 @ 14:00:

[...]



+1



..................
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 20 april 2017 @ 14:24:

kan iemand me vertellen hoe de katholieken Pinksteren vieren?



Kan ik me voor het volgende topic vast even inlezen in de "nationale traditie" Wat een zorgen weer. Dat kan ik je hier ook wel vertellen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 20 april 2017 @ 16:02:

[...]





Ik heb je link even gequote want ik kreeg hem eerst niet geopend,moest ergens akkoord mee gaan, maar dat doe ik liever niet. Maar nu kan ik een paar woorden aanhalen.

Ik schrik hier wel van. En dan maar zeuren als een paasstok op een kruisje lijkt. Zeuren dat de Christen geen aanpassingen wil aan hun eigen gebruiken alsof die niet belangrijk genoeg zijn, want heej ze gaan op paasmaandag naar de Ikea dan stelt hun geloof vast niks voor. Het christengeloof is niet zo 'collectief' zoals het geloof van de moslim dat voor iedereen even streng is. Dat neemt niet weg dat hen dan niet meetelt. Als ik onderstaand bericht lees vind ik dat de moslim andere/ernstige zorgen heeft dan het klagen over en het afbreken van de bovenkant van een christelijk paasgebruik, de paasstok. Als dat geloof zo geweldig is dan moet men weten dat aanrandingen uit den boze zijn, ook al is de dame geen moslim. Een christ ,of wie of welk ander geloof dan ook, mag geen andersgelovigen aanranden omdat ze een ander geloof of geen geloof heeft.



Het geloof is een geloof (ik moet eigenlijk zeggen "het is maar" een geloof) en geen 'wet' dat je namens dat geloof maar kan doen en laten wat je wil.



Home » Binnenland

Foto: Google SV

Politie moet dagelijks uitrukken naar 'Islama-bad'

'Ernstige incidenten zwembad niet gemeld'

2 uur geleden



DEN HAAG - Uit de brief die personeel van het Haagse Zuiderparkbad aan de politiek stuurde, blijkt dat het al jaren mis is. Veel misstanden worden achtergehouden, zegt een medewerker van het zwembad, die nu aan de bel trekt. Volgens de klokkenluider is het schering en inslag. Aanrandingen en vernielingen zijn eerder regel dan uitzondering. "Dagelijks is er politie assistentie nodig om jongeren er uit te zetten óf te arresteren."



“Vrouwelijke collega’s worden dagelijks voor kankerhoer uitgemaakt, geïntimideerd en bespuugd,” staat in de brief die aan de Haagse politieke partij Groep De Mos is gericht



"Met name in de weekenden én zeker in de vakanties en in de periodes wanneer de buiten temperaturen gaan stijgen, wordt het Zuiderparkbad (ook inmiddels gekscherend bekend als “Islama-bad”) bezocht door met name Noord-Afrikaanse jongeren. Dagelijks is er politie assistentie nodig (het politiebureau bevindt zich overigens praktisch naast het zwembad) om jongeren er uit te zetten óf te arresteren."



De Mos wil vandaag tijdens een commissievergadering vragen stellen over de wantoestanden. De gemeente wil pas na die vergadering commentaar geven. Overlastgevers krijgen normaal een zwembadverbod.



Dit is de letterlijke tekst die bij de politieke partij Groep De Mos binnenkwam:



"Hieronder volgt een korte schets over de wantoestanden binnen de Haagse Gemeentebaden m.b.t allochtone bezoekers. Dit betreft o.a. hun houding, gedrag, omgangsvormen en (gebrek aan)respect.



M.b.t. het Zuiderparkbad is gebleken dat al sinds de opening (in 2000) er heel veel problemen zijn met vooral allochtonen met een islamitische achtergrond. Zij domineren (en bezitten) het zwembad dusdanig dat veel medebezoekers én personeel daar ernstig onder lijden.



Ook blijven veel autochtone bezoekers weg uit angst voor al datgeen wat er heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt!Wij als personeel zijnde geven in deze e-mail een paar concrete voorbeelden (let wel dat is bij lange na niet alles).



Heel veel (ernstige) incidenten en misstanden worden gewoonweg niet gemeld óf doelbewust door het management en door de directie van de dienst OCW van de Gemeente Den Haag achtergehouden. Dit eigenlijk om het reële beeld te verdoezelen en te verzwijgen en niet te erkennen, met als doel dat het de media niet haalt en ook de Haagse burgers niet te veel ongerust maakt over datgeen wat er zich daadwerkelijk afspeelt. Want als men dit wel erkent én herkent dan moeten de desbetreffende leidinggevenden daadwerkelijk ingrijpen en er aan bij gaan dragen dat de situatie beter word.



Een reeks voorbeelden uit de praktijk.



Met name in de weekenden én zeker in de vakanties en in de periodes wanneer de buiten temperaturen gaan stijgen wordt het Zuiderparkbad (ook inmiddels gekscherend bekend als “Islama-bad”) bezocht door met name Noord-Afrikaanse jongeren.



Dagelijks is er politie assistentie nodig (het politiebureau bevindt zich overigens praktisch naast het zwembad) om jongeren er uit te zetten óf te arresteren.



De incidenten variëren van diefstal van goederen, vernielen van spullen en materiaal, aanrandingen, (soms ernstige) geweldsdelicten, bedreigingen én intimidatie.



Opvallend is vaak dat het zwembad stampvol zit met alleen jongens van Marokkaanse en/of Turkse afkomst.



Jonge meiden (én met name onze Hollandse meiden) zijn niet veilig in het zwembad gedurende deze uren waarin het vrijzwemmen én het recreatief zwemmen zijn opengesteld.



Mochten de dames wel komen word al door het aldaar aanwezige personeel gewaarschuwd je niet te uitdagend te kleden en de wildwaterkreek (ook wel bekend als de “aanrandkreek”) én het buitenbad én de Whirlpool (uitzwembad) te mijden. Puur omdat de kans zeer groot is dat je dan als vrouw wordt aangerand. Dit gebeurt wekelijks!



Opvallend is dat de genoemde allochtone jeugd hun eigen meisjes met rust laten (voor zover deze al komen of mogen zwemmen). Er is sprake van dubbel moraal. Islamitische vrouwen komen (indien ze mogen zwemmen van hun familie) dik ingepakt met veel kleding en hoofdbedekking het zwembad in.



Wekelijks wordt er voor honderden tot duizenden euro’s aan materiaal gesloopt. Uiteenlopend van wisselcabines, deuren, ramen, graffiti, etc. door deze doelgroep. De kosten aan reparatie, onderhoud én vervanging zijn op rekening van de Haagse belastingbetaler overigens!



Opmerkelijk is dat ze vaak komen zwemmen met een “Ooievaarspas” waardoor ze nauwelijks iets hoeven te betalen voor de entree van het zwembad (ze hebben ook geen besef van wat iets kost omdat ze worden gefaciliteerd en gepamperd). Het “Ooievaarspas systeem” is in het leven geroepen door de Gemeente Den Haag destijds omde minder bedeelden te voorzien om deel te nemen aan allerlei maatschappelijke activiteiten.



Het complete “Ooievaarspas systeem” word al sinds jaar en dag misbruikt omdat veel allochtonen ook criminele inkomsten hebben en soms met hele dure auto’s komen voorrijden en zich kleden in de duurste merkkleding maar vervolgens bij de kassa afrekenen met een Ooievaarspas (lees extreme korting).



Deze bovengenoemde wantoestanden binnen de Haagse gemeentebaden kunnen alleen maar bestaan bij het gebrek aan erkenning en leiding van bovenaf. “Horen Zien én Zwijgen” is hier van toepassing !



In de zestien jaar dat het Zuiderparkbad is geopend zijn vele personeelsleden bedreigd en ook daadwerkelijk verbaal én fysiek mishandeld! Dit varieert van het gooien van stenen bij de fietsenstalling van het personeel wanneer collega’s door moslim tuig buiten werd opgewacht na diensttijd tot vuistslagen in het gezicht op momenten dat collega’s bepaald tuig probeert aan te spreken en probeert op te treden.



Vrouwelijke collega’s worden dagelijks voor “kankerhoer” uitgemaakt ,geïntimideerd én bespuugd. Vooral wanneer grotere groepen moslim jongeren in het zwembad aanwezig zijn is het raak! De misstanden zijn vaak zo extreem en zo buiten proportioneel dat je je waant in oorlogsgebied! Met name in de vakantieperiodes, de vrijdagavonden maar vooral de zondagmiddagen tussen 14:00 en 16:00 uur zijn extreem te noemen. Ook bezoekers met de juiste intenties worden zwaar geïntimideerd, bedreigd en soms ook fysiek en/of mentaal mishandeld.



In de afgelopen jaren zijn veel collega’s in de ziektewet beland en sommige zijn ook nooit meer teruggekeerd. Voor de collega’s met psychische klachten m.b.t. de wantoestanden in de zwembaden resulteerde dat in “een enkele reis uitgang”.



De afgelopen jaren is gebleken dat er weinig medeleven en compassie is vanuit de Dienst OCW m.b.t. de veiligheid, welzijn én toekomstperspectief voor hun medewerkers. Vele medewerkers uit de diverse zwembaden willen groeien, perspectief en een andere baan! Dit word tegengehouden!



Duidelijk is ook dat veel allochtone jongeren met een moslim achtergrond geen grenzen hebben en deze ook niet kennen en ook totaal geen enkel respect tonen voor de medemens (met name de autochtone bezoekers).



Het taalgebruik is ook vaak van religieuze aard. In de herfstvakantie bijvoorbeeld was er een groep van ongeveer 20 Marokkaanse jongeren in de leeftijdscategorie tussen de 8-15 jaar in het buitenbad (uitzwembad) aanwezig die extreem hard én aanhoudend “Allah Akhbar” gilden.



Dit gebeurde op een zeer intimiderende, dominante én agressieve manier waardoor andere bezoekers werden afgeschrikt om bij hen in de buurt te komen. Dit kan alleen maar plaatsvinden door gebrek én aanwezigheid van leidinggevenden.



Maar ook de politiek faalt! Het systeem is zodanig uitgehold dat deze jongeren de dienst uitmaken en de overhand hebben.



Krachtige maatregelen i.c.m. een duidelijk beleid blijven uit!



Ontzeggingen (voor zover deze kunnen en worden uitgedeeld) zijn van korte aard en maken geen enkele indruk op soms doorgewinterde en doorgedraaide Marokkaanse jongeren die zoveel ontzeggingen hebben gehad dat ze hun slaapkamer ermee kunnen behangen. Vaak komen ook de ouders en/of familieleden in beeld om verhaal te halen wanneer hun kind eruit word gezet door bv. diefstal, intimidatie, geweldsdelicten.



Het gezag van de politie én zwembadpersoneel ontbreekt!"Hier is een apart topic voor Missie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven