Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 14 april 2017 @ 18:22:

[...]





Dat gaat niet gebeuren. Er is geen rechter die dat toestaat. Als TO gebouwd heeft en het staat dan staat het. Als er dan nog iets rechtgezet moet worden, is dat doorgaans alleen financieyel. Een compleet bouwwerk afbreken omdat het een centimeter teveel naar links of rechts staat gaat echt niet gebeuren. Dat is disproportioneel.Nou, dat zou ik niet zo stellig beweren. Ik ken wel degelijk een geval, waarbij de hele aanbouw moest worden afgebroken. Dus alles zwart op wit lijkt me in dit geval ook best verstandig.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isa- schreef op 15 april 2017 @ 08:20:

[...]





Nou, dat zou ik niet zo stellig beweren. Ik ken wel degelijk een geval, waarbij de hele aanbouw moest worden afgebroken. Dus alles zwart op wit lijkt me in dit geval ook best verstandig.Om een paar centimeter?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isa- schreef op 15 april 2017 @ 08:20:

[...]





Nou, dat zou ik niet zo stellig beweren. Ik ken wel degelijk een geval, waarbij de hele aanbouw moest worden afgebroken. Dus alles zwart op wit lijkt me in dit geval ook best verstandig.Bij een nieuwbouw dus niet bij langbestaande bouw waar erfgrens al bepaald was? Dat maakt het verschil denk ik.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isa- schreef op 15 april 2017 @ 08:20:

[...]





Nou, dat zou ik niet zo stellig beweren. Ik ken wel degelijk een geval, waarbij de hele aanbouw moest worden afgebroken. Dus alles zwart op wit lijkt me in dit geval ook best verstandig.



Elk geval is anders dus als je bijvoorbeeld iets zonder bouwvergunning bouwt, kan het zijn dat iemand door de rechter wordt gedwongen een bouwwerk af te breken.

Volgens mij heeft TO in dit geval echter een geldige bouwvergunning en is de bezwaartermijn notabene verstreken. Het enige wat de buren nu kunnen is toegang weigeren tot hun grond omdat dit nodig is voor de bouw. Dat is hun goed recht dus heb je de rechter nodig die dmv een kort geding de buren verplicht om wel toegang te verlenen tot hun grond op basis van het "ladderrecht". Volgens mij is het niet ingewikkelder dan dit en betreft het buren inde categorie "rijdende rechter". Lekker moeilijk doen als het ook makkelijk kan!
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemnon schreef op 15 april 2017 @ 12:16:

[...]





Elk geval is anders dus als je bijvoorbeeld iets zonder bouwvergunning bouwt, kan het zijn dat iemand door de rechter wordt gedwongen een bouwwerk af te breken.

Volgens mij heeft TO in dit geval echter een geldige bouwvergunning en is de bezwaartermijn notabene verstreken. Het enige wat de buren nu kunnen is toegang weigeren tot hun grond omdat dit nodig is voor de bouw. Dat is hun goed recht dus heb je de rechter nodig die dmv een kort geding de buren verplicht om wel toegang te verlenen tot hun grond op basis van het "ladderrecht". Volgens mij is het niet ingewikkelder dan dit en betreft het buren inde categorie "rijdende rechter". Lekker moeilijk doen als het ook makkelijk kan!beetje handige metselaar hoeft helemaal niet op de grond van de buren te komen , zal dan wellicht wat minder mooi voegwerk zijn maar daar kijken de buren tegen aan en dat hebben ze dan aan hun zelf te danken
Alle reacties Link kopieren
We zijn naar de advocaat geweest en deze gaf aan dat voor het bouwen op de erfgrens toestemming nodig is van de buren.



Verder staat in het bestemmingsplan dat we 'in' de erfgrens moeten bouwen anders 1 meter eruit. Ik heb elke keer aangeven dat het op moest zijn, maar dit staat in het officiële bestemmingsplan niet zo benoemd. Nu is 'in' de erfgrens een term die normaal niet voorkomt, omdat je nergens in kunt bouwen, volgens de advocaat. Ik heb de gemeente dus gevraagd om hier juridisch antwoord op te geven en wat zij verstaan onder het begrip 'in'. Verder ook de vraag neergelegd of tegen de erfgrens ook een optie is, binnen het bestemmingsplan. De regel: 'in' of 1 meter uit, is enkel voor onderhoud aan de strook. Waneer we tegen de erfgrens bouwen, heb je geen loze ruimte en hoef je ook geen strook te onderhouden, dus dit is even afwachten.



Als we vanuit de gemeente te horen krijgen dat we niet tegen de erfgrens mogen bouwen, gaan we onze aanbouw vergunningsvrij bouwen. Dit betekent, volgens mij, dat onze aanbouw 10 m mag worden. We moeten dit nog goed uitzoeken en welke regels er zijn.

Zijn er dames die zelf vergunningsvrij hebben gebouwd en op de hoogte zijn van de regels en regelgeving?



Nu baal ik overigens wel dat we niet eerder zijn begonnen met bouwen, want eenmaal bezig, zou geen rechter eisen dat we onze aanbouw zouden afbreken en zou het gedoogd worden als we tegen de grens aan hadden gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
wat je vergunningvrij mag is afhankelijk van de oppervlakte van je perceel, je bebouwingsgebied en wat je al aan bijgebouwen ed hebt staan die volgens de vergunning niet bij je oorspronkelijk hoofdgebouw horen.



Wat je dus mag, is niet te zeggen op basis van welke info je hier hebt gegeven, het komt zo nauw!



Ik kan je wel een heel eind opweg helpen, maar dan moet ik wel weten hoe groot je bebouwingsgebied is (oppervlakte 1 meter achter de voorgevel van de woning - oppervlakte van de woning (hoofdgebouw).



Ik snap trouwens niet waarom je niet gewoon tgen de erfgrens aan bouwt, dat heb je vergund gekregen, en anders ga je er 1 cm naast zitten. Dit is echt een geval van: als je het vraagt MOET de gemeente aangeven hoe het precies zit, terwijl als je gewoon doet, komen ze er nooit op terug en zal je ook nooit gezeik krijgen.



Staat op je vergunde tekening de erfgrens aangegeven? Dan interpreteer je gewoon die lijn als zijnde er tegenaan. Het is een stippellijn van 0,1 mm waarschijnlijk, en wat je vergund heb gekregen mag je bouwen.

Of dit nu op of er tegen aan is. Op tekening zie je trouwens geen verschil hoor, tussen op of er tegen aan.

Dus dan is publiekrechtelijk afgetikt, dan zit je alleen nog met je ladderrecht.



Door het te blijven vragen krijg je alleen maar een nee, terwijl als je niks zou vragen kraait er geen haan naar.

Ook bij de rechter zal dit nooit een probleem opleveren. Je moet het uiteraard zelf weten, maar op dit moment maak je voor jezelf alleen de problemen maar groter..
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je niet gaan bouwen toen je de vergunning had? De aannemer weet echt wel waar hij mag bouwen, daar heeft hij tekening voor.



Niet de buren lopen te muggenziften maar jijzelf bent de grootste muggenzifter. Er is al meerdere keren aangegeven dat de erfgrens DEFINITIEF wordt vastgesteld NADAT de woningen zijn gebouwd. En ja, al bouw je 1 cm over de DENKBEELDIGE erfgrens, so what? Als het kadaster langs komt DAN pas wordt de erfgrens DEFINITIEF bepaald. Dus ja, dan KAN het zijn dat JOUW muur OP de erfgrens staat of ERTEGEN aan.



Sorry, ben je ook pietluttig als het gaat om 0,2 liter frisdrank? Bedoel maar.............
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je punt. Ik heb bij de buren aangegeven dat we tegen de erfgrens bouwen. Hierop hebben zijn geantwoord dat het in strijd met de vergunning is. En ik dus niet tegen de grens mag bouwen. Op mag ook niet daar heb ik toestemming voor nodig. Dus 1 meter euruit anders bezwaar.



In de vergunning staat niet expliciet aangeven of we tegen de erfgrens of op de erfgrens moeten bouwen. De tekening die wij hebben aangeleverd geeft aan dat wij bouwen over een breedte van 18,5 en volgens de aannemer is dat meteen op de grens. Dit terwijl je dus niet duidelijk kan zien op de tekening of het op/tegen is. De aannemer gaf ook aan dat hij niet expliciet moest aangeven of we op de grens of tegen bouwen.



Normaal gesproken is het inderdaad geen probleem, en doet de gemeente inderdaad niet moeilijk. Maar onze buren kunnen tijdens de bouw bezwaar maken als we tegen de grens bouwen omdat dit in strijd is met het bestemmingsplan/ vergunning en dan moet de gemeente handhaven. Dat is wat ze aangaven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 18 april 2017 @ 15:00:

Ik snap je punt. Ik heb bij de buren aangegeven dat we tegen de erfgrens bouwen. Hierop hebben zijn geantwoord dat het in strijd met de vergunning is. En ik dus niet tegen de grens mag bouwen. Op mag ook niet daar heb ik toestemming voor nodig. Dus 1 meter euruit anders bezwaar.Mogen ze die toestemming 'zomaar' niet geven of hebben ze daar nog wel goede/zwaarwegende gronden voor nodig? Daar ben ik wel erg benieuwd naar. En jullie gaan daar dus geen kort geding over aanspannen? Ik ben wel benieuwd waarom niet (dat was eerder wel het plan toch?).
Alle reacties Link kopieren
maar wat ik snap is dat je aangeeft dat jullie buren ook in strijd met de vergunning gebouwd hebben waarom onderneem je daar ook niks tegen je moet ook wat tegengas geven dan binden ze ook wel in
Ik heb alleen in het begin gereageerd, maar sjonge, ik heb wel met je te doen dat je zulke buren hebt getroffen. Ik hoop op een voor jullie gunstige afloop.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou gewoon niets aangeeft bij de buren en gewoon bouwt tegen de denkbeeldige erfgrens aan kunnen ze indien nodig bij het definitieve opmeten de grens verschuiven zodat? ie alsnog op de grens staat toch?



Hebben de buren in het ergste geval een breder kavel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beijtje schreef op 18 april 2017 @ 18:48:

Als je nou gewoon niets aangeeft bij de buren en gewoon bouwt tegen de denkbeeldige erfgrens aan kunnen ze indien nodig bij het definitieve opmeten de grens verschuiven zodat? ie alsnog op de grens staat toch?



Hebben de buren in het ergste geval een breder kavel.



Dat zou ideaal zijn, maar ik moet ze om toestemming vragen ( ladderrecht) voor de bouwwerkzaamheden. Als we de fundering plaatsen moet er extra uitgegraven worden. Dit zal ook op hun kavel moeten gebeuren. Dus zomaar starten met bouwen kan niet. Ik heb de bouwer gevraagd of hier geen andere oplossing voor is, maar hij zegt van niet. Ze hebben de werkruimte echt nodig.



We wachten nu af wat de gemeente zegt over in de erfgrens bouwen. Gaan we toch bouwen, dan hebben we toestemming van de buren nodig (ladderrecht) en dit kan via een kort geding afgedwongen worden.



Ik kan ervoor kiezen om de bouw te starten, maar volgens de advocaat is de kans groot dat er dan een bouwstop volgt, vele procedures over op/in/tegen de erfgrens. Het bestemmingsplan is hier niet duidelijk in, deze procedure zorgt ervoor dat we heel veel vertraging gaan oplopen en wellicht wordt dan in ons nadeel beslist omdat we nog niet zijn begonnen met bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ongelofelijke eikels, je buren. Ben je mooi klaar mee

Hoe voelen jullie je?
Alle reacties Link kopieren
Mag je binnen het bestemmingsplan ook hoog bouwen? Niet om het daadwerkelijk te doen, maar laat je buren het alternatief zien. Zij krijgen die 1 meter extra, maar dat houdt in dat jullie een stuk hoger gaan bouwen. Ik ben benieuwd of ze liever tegen een lage muur, dicht bij de erfgrens kijken of tegen een hoge muur wat verder weg.



En ben ook heel duidelijk over wat je met die 'loze' ruimte gaat doen: kliko's, composthoop, etc (als het maar stinkt en vliegen aantrekt).



En begin inderdaad eens over alle zaken die zij niet volgens bestemming hebben gebouwd.



Echt: ga in de aanval! Vaak is dat de beste verdediging. Zij willen precies wat ZIJ willen. Laat ze een nog vervelender alternatief zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 18 april 2017 @ 20:14:

[...]





Leuk idee, maar dat is een nieuwe vergunning en de bezwaarschriften liggen waarschijnlijk al klaar om verstuurd te worden.





[...]



Nee. We zijn hier niet op het schoolplein. Zo werkt het gewoon niet.





Hoge muur: alleen als het al vergunningsvrij is.



Vwb schoolpleingedrag. Ik ben het volkomen met je eens, maar helaas gedragen de buren zich wel zo. Zij zijn helaas niet te stoppen op een volwassen manier. En dan zou ik toch op zn minst even aanstippen dat zij ook niet volgens bestemmingsplan hebben gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Poe, ik lees al vanaf het begin mee, maar je hebt het wel getroffen hoor TO.



Ik zou gewoon aangeven dat zij ook niet volgens bestemmingsplan hebben gebouwd. Dit lijkt me namelijk het soort mens dat niet zomaar luistert. Misschien als je een wat agressievere houding naar ze aanneemt, ze ineens met de staart tussen de benen terugtrekken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Botervloot schreef op 18 april 2017 @ 13:23:

wat je vergunningvrij mag is afhankelijk van de oppervlakte van je perceel, je bebouwingsgebied en wat je al aan bijgebouwen ed hebt staan die volgens de vergunning niet bij je oorspronkelijk hoofdgebouw horen.



Wat je dus mag, is niet te zeggen op basis van welke info je hier hebt gegeven, het komt zo nauw!



Ik kan je wel een heel eind opweg helpen, maar dan moet ik wel weten hoe groot je bebouwingsgebied is (oppervlakte 1 meter achter de voorgevel van de woning - oppervlakte van de woning (hoofdgebouw).



Ik snap trouwens niet waarom je niet gewoon tgen de erfgrens aan bouwt, dat heb je vergund gekregen, en anders ga je er 1 cm naast zitten. Dit is echt een geval van: als je het vraagt MOET de gemeente aangeven hoe het precies zit, terwijl als je gewoon doet, komen ze er nooit op terug en zal je ook nooit gezeik krijgen.



Staat op je vergunde tekening de erfgrens aangegeven? Dan interpreteer je gewoon die lijn als zijnde er tegenaan. Het is een stippellijn van 0,1 mm waarschijnlijk, en wat je vergund heb gekregen mag je bouwen.

Of dit nu op of er tegen aan is. Op tekening zie je trouwens geen verschil hoor, tussen op of er tegen aan.

Dus dan is publiekrechtelijk afgetikt, dan zit je alleen nog met je ladderrecht.



Door het te blijven vragen krijg je alleen maar een nee, terwijl als je niks zou vragen kraait er geen haan naar.

Ook bij de rechter zal dit nooit een probleem opleveren. Je moet het uiteraard zelf weten, maar op dit moment maak je voor jezelf alleen de problemen maar groter..



Dit ja.

En 'in' mag je volgens mij in dit geval lezen als 'tegen'.



Je bent volgens mij op zoek naar zekerheden die je niet gaat krijgen. Je hebt een vergunning en je bent niet van plan om op de grond de buren te bouwen, dus je hebt hun toestemming nergens voor nodig. En van de gemeente heb je toestemming.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 18 april 2017 @ 15:00:

Ik snap je punt. Ik heb bij de buren aangegeven dat we tegen de erfgrens bouwen. Hierop hebben zijn geantwoord dat het in strijd met de vergunning is. En ik dus niet tegen de grens mag bouwen. Op mag ook niet daar heb ik toestemming voor nodig. Dus 1 meter euruit anders bezwaar.



In de vergunning staat niet expliciet aangeven of we tegen de erfgrens of op de erfgrens moeten bouwen. De tekening die wij hebben aangeleverd geeft aan dat wij bouwen over een breedte van 18,5 en volgens de aannemer is dat meteen op de grens. Dit terwijl je dus niet duidelijk kan zien op de tekening of het op/tegen is. De aannemer gaf ook aan dat hij niet expliciet moest aangeven of we op de grens of tegen bouwen.



Normaal gesproken is het inderdaad geen probleem, en doet de gemeente inderdaad niet moeilijk. Maar onze buren kunnen tijdens de bouw bezwaar maken als we tegen de grens bouwen omdat dit in strijd is met het bestemmingsplan/ vergunning en dan moet de gemeente handhaven. Dat is wat ze aangaven.



En jij gelooft je buren op hun blauwe ogen?

Wie eist bewijst. Jij bouwt volgens vergunning en als zij het daar niet mee eens dan is het aan hen om dat te onderbouwen. Je zegt zelf al dat niet uit de vergunning blijkt dat je niet tegen de grens mag bouwen. Als je conform vergunning bouwt heeft de gemeente niets in handen om te handhaven.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ladderrecht heb je sowieso nodig. Ook als je een meter uit de erfgrens bouwt.

In de praktijk zal dat dan waarschijnlijk wel meevallen, maar ik zou op voorhand dat recht wel claimen.



En bij de buren aangeven dat je van plan bent om netjes conform vergunning te bouwen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer begin je met bouwen Spawater?



Je hebt zo veel goede adviezen gehad, maak het jezelf niet moeilijker ;) gewoon bouwen wat op vergunning staat, zeggen dat je 1 cm van de grens af blijft tegen je buren, en zeg tegen de gemeente dat je volgens vergunning bouwt.



Gemeente gaat je echt echt echt niet stilleggen of moeilijk doen over 1 cm! Dat is al een gebruikelijke bouwmarge!



En of je nu op of tegen de erfgrens bouwt of 1 meter er van af, je buren doen toch wel moeilijk en gaan dingen zoeken. Bouw dan volgens vergunning, dan heb je iig de gemeente aan je kant.
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine aanvulling.

Als jij conform vergunning bouwt en je buren zijn het daar niet mee eens, moeten ze in verweer tegen de gemeente. Jullie zijn dan geen partij.

De buren kunnen de gemeente vragen om jullie te dwingen om conform vergunning te bouwen. En als jullie dat doen, en daar lijkt het dus wel op, zijn jullie juridisch klaar.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Botervloot schreef op 18 april 2017 @ 23:00:

Wanneer begin je met bouwen Spawater?



Je hebt zo veel goede adviezen gehad, maak het jezelf niet moeilijker ;) gewoon bouwen wat op vergunning staat, zeggen dat je 1 cm van de grens af blijft tegen je buren, en zeg tegen de gemeente dat je volgens vergunning bouwt.



Gemeente gaat je echt echt echt niet stilleggen of moeilijk doen over 1 cm! Dat is al een gebruikelijke bouwmarge!



En of je nu op of tegen de erfgrens bouwt of 1 meter er van af, je buren doen toch wel moeilijk en gaan dingen zoeken. Bouw dan volgens vergunning, dan heb je iig de gemeente aan je kant.



Maar als ik 1cm vanaf de erfgrens bouw moet ik dit schriftelijk doorgeven aan de buren. Die geven dit vervolgens door aan de gemeente en laten zien dat ik 1cm van de erfgrens bouw.



Voor ons is het gewoon van belang om zo snel mogelijk te beginnen Planning is begin mei. Met optie 1: bouwen volgens vergunning, kan ik dus in een juridische molen terecht komen waarbij onze advocaat heeft aangegeven dat het niet zeker is dat we winnen. We lopen dan enorm veel vertraging op. Het wordt een welles-nietes verhaal van op/in de erfgrens met alle juridische getrouwtrek.

optie 2: alles vergunningsvrij bouwen, juridisch staan we sterk en kan er niet geeist worden om een bouwstop. Verder krijgen we dan alleen het verhaal van ladderrecht wat een vertraging kan opleveren van max 6 weken, als dit via een rechter verloopt. Geen gezeur over op/tegen de erfgrens want we mogen dan gewoon tegen de erfgrens bouwen.



De advocaat van de buren heeft inmiddels weer gereageerd, de buren maken zich zorgen omdat ze niets hebben gehoord over een wijziging. Onze strategie: we gaan melden dat we bouwen volgens vergunning, indien zij bezwaar hebben zullen we de aanbouw bouwen volgens de regels van vergunningsvrij bouwen. Hier kan geen bezwaar op ingediend worden en de aanbouw valt binnen de regels.

We zoeken ze om ladderrecht te verlenen en als zij ons bouwproces verder vertragen zullen wij alle kosten op hen verhalen.



@botervloot ik stuur je een pb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven