Geld & Recht alle pijlers

Eerste maal huursubsidie op woning

19-04-2017 07:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met voor de eerste maal huursubsidie aanvragen voor een woning? Op het adres waar ik woon is voor zover ik weet nog niet eerder huursubsidie aangevraagd. Ik kwam hier door mijn te hoge loon eerder ook niet voor in aanmerking. Maar vorig jaar heb ik een tijdje niet kunnen werken en voor 2016 zit ik dus onder de inkomensgrens voor huursubsidie. Nu heb ik dus met terugwerkende kracht huursubsidie aangevraagd. Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met hoe zoiets in zijn werk gaat. Hoe wordt gecontroleerd of je woning aan de eisen voldoet? Moet je dan een bezwaarschrift met foto's indienen oid? Of komt er iemand langs? En hoe lang kan zoiets duren?

Volgens mij voldoe ik aan alle eisen, ik heb een eigen toegangsdeur (in een gemeenschappelijke gang) en daar achter een eigen badkamer en keukentje (en woon/slaapkamer). Maar op mijn huisnummer staan nog wel 12 anderen ingeschreven, zij hebben allemaal gedeelde badkamers en keukens. Zou ik dan eerst een toevoeging op het huisnummer moeten aanvragen of iets? (34b ofzo?)

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!
quote:Oddish schreef op 19 april 2017 @ 09:19:

Mijn ervaring: ze komen niet controleren. Ben onlangs verhuisd en heb daarbij mijn hogere huur ingevoerd op toeslagen.nl Ik verwachtte nog iets van het aantonen via een huurcontract maar het werd gewoon verhoogd en wordt nu netjes overgemaakt elke maand.

De belastingdienst controleert voor de huurtoeslag bij de gemeente.

Eigen huisnummer,zelfstandige woning. Prima.

Vooral als er al eerder huurtoeslag is toegewezen op dat adres.



Voor TO is dat anders daar is nooit op dat adres huurtoeslag toegewezen en zal Gemeente ook doorgeven dat er meerdere mensen op datzelfde huisnummer staan ingeschreven. Bovendien met zelfstandige/onzelfstandige gezamelijke ruimtes.Kamerverhuur dus en daar geldt geen huurtoeslag voor.
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 08:19:

[...]



Mijn woning is niet onzelfstandig. Ik heb een eigen badkamer, keuken en toegangsdeur.

Maar heb je ook een EIGEN wateraansluiting of deel je die met de andere 12 bewoners van het pand.

Ik denk namelijk dat je die deelt en dan heb je een onzelfstandige woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ho echte precies zat weet ik niet (meer), maar ik woonde jarenlang met 1 a 2 huisgenoten. Gezamenlijke voordeur, gedeeld sanitair en toen het op basis van gezamenlijk inkomen nodig was, kregen we toch gewoon huurtoeslag. Ik meen dat er een verschil zat in medebewoner zijn of toeslagpartner. Misschien helpt dit je verder. Succes!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
quote:DogFish schreef op 19 april 2017 @ 09:59:

TO, de meesten die reageren lezen niet goed. Je hebt een onzelfstandige woonruimte, omdat je geen gesplitst zelfstandig appartement hebt. Faciliteiten in huis zijn niet doorslaggevend.

Ik ken niemand die het is gelukt om daar huurtoeslag voor te krijgen. Pas op dat als je het wel krijgt, er een grote kans is dat je het weer terug moet betalen.Nee hoor het hoeft niet speciaal gesplitst te zijn bij kadaster als het maar HELEMAAL zelfstandig is. Dat moet je dus kunnen bewijzen. Dus een EIGEN wateraansluiting,eigen badkamer/toilet.keuken,zelfstandige toegangsdeur. Ik denk dat TO geen eigen wateraansluiting heeft maar die deelt met de 12 andere bewoners en dan maakt het niet uit of je een eigen badkamer hebt of niet het is niet zelfstandig doordat je geen EIGEN wateraansluiting hebt. Staat ook bij de belastingdienst aangegeven.
Ja, je krijgt huurtoeslag en niemand die komt controleren. Klaar.
quote:dr0pje schreef op 19 april 2017 @ 10:19:

Hoi, ho echte precies zat weet ik niet (meer), maar ik woonde jarenlang met 1 a 2 huisgenoten. Gezamenlijke voordeur, gedeeld sanitair en toen het op basis van gezamenlijk inkomen nodig was, kregen we toch gewoon huurtoeslag. Ik meen dat er een verschil zat in medebewoner zijn of toeslagpartner. Misschien helpt dit je verder. Succes!Kan maar dan is het een gewone woning geweest,geen kamerverhuurpand, wordt het gezamenlijk inkomen van alle bewoners opgeteld en dat moet onder de huurtoeslag norm zitten.Er mag maar 1 bewoner de huurtoeslag aanvragen en die moet het dan zelf maar met de andere bewoner delen.Maar TO heeft 12 medebewoners dus geen gewone woning maar een kamerverhuurpand.Dat is wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Het was een kamerverhuurpand...
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Thnx voor alle info!

Een eigen wateraansluiting, wat houdt dat precies in? En kan ik dat criterium van een eigen wateraansluiting ook ergens terug vinden? Ik vind het zo vreemd dat ik maar zo weinig info kan vinden hierover.
Alle reacties Link kopieren
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 12:11:

Thnx voor alle info!

Een eigen wateraansluiting, wat houdt dat precies in? En kan ik dat criterium van een eigen wateraansluiting ook ergens terug vinden? Ik vind het zo vreemd dat ik maar zo weinig info kan vinden hierover.Dat betekent dat er voor jou huisje een eigen watermeter is, die los staat van de overige 12. En meestal krijg jij dan ook de waterrekening van het waterleidingbedrijf. De meter hoeft niet in jouw woning te zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:dr0pje schreef op 19 april 2017 @ 10:19:

Hoi, ho echte precies zat weet ik niet (meer), maar ik woonde jarenlang met 1 a 2 huisgenoten. Gezamenlijke voordeur, gedeeld sanitair en toen het op basis van gezamenlijk inkomen nodig was, kregen we toch gewoon huurtoeslag. Ik meen dat er een verschil zat in medebewoner zijn of toeslagpartner. Misschien helpt dit je verder. Succes!Voor huurtoeslag maakt het niet uit of je medebewoner bent of toeslagpartner. Het inkomen van diegene telt altijd mee. Ik weet ook dat er in Groningen apartementen verhuurt worden door de WBV aan 2 of 3 studenten. Daar kun je dan gezamenlijk HT voor krijgen, ook al gaat het eigenlijk om kamer bewoning. En als al het inkomen meetelt, maakt het nogal wat uit of het het inkomen van 2 of 3 mensen is of van 12. Met 12 mensen zit je al gauw boven het maximale bedrag.
quote:dr0pje schreef op 19 april 2017 @ 10:33:

Het was een kamerverhuurpand...Begeleid wonen?
https://www.belastingdien ... 7/zelfstandige-woonruimte



Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning in een studentencomplex. Dat kan alleen als deze woning voor 1 juli 1997 is aangewezen voor de huurtoeslag. U kunt dit bij uw verhuurder navragen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Habbekratz, nee hoor.. 'gewoon HBO/WO'-studenten. :-) Verschil in aantal mensen maakt natuurlijk wel uit wb gezamenlijk inkomen. Naja, elke situatie is toch weer uniek en specifiek.. de moeite van het uitzoeken waard!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het gewoon goed gedaan. Je hebt je goed ingelezen in de eisen die gesteld worden aan een zelfstandige woning. Jouw woning is zelfstandig want je hebt alle voorzieningen achter je eigen voordeur. Officieel is een badkamer niet eens nodig. wel een wc en keuken.



Zoals ik uit je verhaal opmaak woon je in een niet gesplitst woonobject. Z'n woning noemen ze een "groot woonobject" met meerdere huishoudens en die niet officieel gesplitst is bij de gemeente en zo staan ze bekend bij de belastingdienst. De gegevens ( adres en mensen die daar staan ingeschreven) halen ze uit het BRP Basis registratie Personen( voorheen GBA genoemd) en de informatie over het pand uit het BAG ( Basis administratie gebouwen). Als de belastingdienst twijfelt of jij alleen tot je huishouding behoort of ook nog andere die staan ingeschreven op je adres dan sturen ze vanzelf een brief waarin ze opheldering vragen. De belastingdienst kan hier nog om verzoeken gedurende de voorschotfase.



Jij hoeft in ieder geval geen huisnummertoevoeging aan te vragen. Dat kan ook niet want alleen de eigenaar van het pand kan de woning alleen laten splitsen en zo meerdere huisnummers krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 19 april 2017 @ 10:19:

[...]



Nee hoor het hoeft niet speciaal gesplitst te zijn bij kadaster als het maar HELEMAAL zelfstandig is. Dat moet je dus kunnen bewijzen. Dus een EIGEN wateraansluiting,eigen badkamer/toilet.keuken,zelfstandige toegangsdeur. Ik denk dat TO geen eigen wateraansluiting heeft maar die deelt met de 12 andere bewoners en dan maakt het niet uit of je een eigen badkamer hebt of niet het is niet zelfstandig doordat je geen EIGEN wateraansluiting hebt. Staat ook bij de belastingdienst aangegeven.Een eigen watermeter of elektra meter is echt niet nodig. Zelfs een badkamer is niet nodig. Weet je wel hoeveel huizen er dan niet meer in aanmerking komen voor huurtoeslag? Heel veel particuliere panden, vooral in grote steden zijn namelijk nooit gesplitst in het kadaster en hebben om die reden geen eigen meters.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oddish schreef op 19 april 2017 @ 09:19:

Mijn ervaring: ze komen niet controleren. Ben onlangs verhuisd en heb daarbij mijn hogere huur ingevoerd op toeslagen.nl Ik verwachtte nog iets van het aantonen via een huurcontract maar het werd gewoon verhoogd en wordt nu netjes overgemaakt elke maand.



.Word wel gecontroleerd. De verhuurder moet ook huurprijs en inkomsten ed doorgeven. Stel jij geeft aan dat je huur 600 is. Uit de inkomsten van verhuurder blijkt dat de inkomsten 500 is is er dus een verschil
In onze Gemeente moet je een kopie huurcontract inleveren als je gaat huren en wilt inschrijven bij de Gemeente. De belastingdienst controleert bij de Gemeente.

Maar elke Gemeente werkt niet hetzelfde en de ene is gemakkelijker dan de andere Gemeente.
quote:Habbekratz schreef op 22 april 2017 @ 12:01:

In onze Gemeente moet je een kopie huurcontract inleveren als je gaat huren en wilt inschrijven bij de Gemeente. De belastingdienst controleert bij de Gemeente.

Maar elke Gemeente werkt niet hetzelfde en de ene is gemakkelijker dan de andere Gemeente.



In alle gemeentes moet je een huurcontract of toestemming medebewoner leveren om in te kunnen schrijven. Dit werkt overal het zelfde.

Het zou toch wat zijn als je je maar zo op een adres zonder bewijs kan inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 22 april 2017 @ 12:08:

[...]





In alle gemeentes moet je een huurcontract of toestemming medebewoner leveren om in te kunnen schrijven. Dit werkt overal het zelfde.

Het zou toch wat zijn als je je maar zo op een adres zonder bewijs kan inschrijven.Ik kon me twee jaar geleden inderdaad zo maar zonder bewijs ergens inschrijven. Dat verbaasde mij ook, maar was toch echt zo. Toen ivm verkoop huis en tijdelijke woningen drie keer verhuisd in een jaar en het werkt dus zeker niet overal hetzelfde. Soms heb je toestemming nodig, soms niet. Soms kan het vooruit (ik ga over een week daar en daar wonen), soms niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is je huur? Dat maakt ook nog uit, als deze boven de grens zit krijg je ook niks.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 22 april 2017 @ 12:08:

[...]





In alle gemeentes moet je een huurcontract of toestemming medebewoner leveren om in te kunnen schrijven. Dit werkt overal het zelfde.

Het zou toch wat zijn als je je maar zo op een adres zonder bewijs kan inschrijven.Nee hoor. Soms wel, soms niet. In veel gemeenten kun je met je digi-d inschrijven. En dat controleren ze maar steekproefsgewijs.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 12:11:

Thnx voor alle info!

Een eigen wateraansluiting, wat houdt dat precies in? En kan ik dat criterium van een eigen wateraansluiting ook ergens terug vinden? Ik vind het zo vreemd dat ik maar zo weinig info kan vinden hierover.



Je hoeft geen eigen wateraansluiting te hebben, dat zegt niks over of je wel of geen zelfstandige woonruimte hebt.

Hier zijn verschillende flats met allemaal zelfstandige appartementen en nog geen kleintjes ook, zonder eigen wateraansluiting. En daar krijg je gewoon huurtoeslag, als je er recht op hebt.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven