Oorbellen kind, vanaf welke leeftijd en hoe aanpakken?

19-04-2017 18:45 166 berichten
Kind is 5.

Ik zou oorbelletjes leuk vinden. Laatst terloops gevraagd en kind gaf aan het ook leuk te vinden. Net zoals mamaaaaaaa.

Mama draagt grote zilveren oorringen, dus uitgelegd dat het dat niet gaat worden. Echter dat kind zelf mooie knopjes mag uitzoeken.



Echterrrrrrrr.........is 5 te jong? Tuurlijk mag het op alle leeftijden. Ikzelf echter vind een te jong kind niet geschikt. Vind het al snel ordi cq tokkie uitzien. (Sorry, ik schrijf hoe ik er zelf over denk. Een ander mag zijn eigen visie daar op hebben).

En hoe bereid je dit voor? Voel er weinig voor om met een kind met 1 oorbel de zaak uit te moeten rennen, omdat de angst cq pijn te groot zijn na het plaatsen van 1 oorbel.



Iemand advies voor me, liefst nav eigen ervaring?
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 april 2017 @ 18:58:

Dus jij wil dat ze oorbellen neemt op haar 5e.

Gewoon omdat het haar 'vrouwelijker' maakt op haar 5e?

En dan ga jij er naar vragen bij haar, of ze ze niet al wil?



En dat vind jezelf niet een beetje gek?

Ik informeer hier omdat ik twijfel.



Het ging als volgt:



We zaten in de bios. In de pauze ging het licht aan. De lampjes weerspiegelden waarschijnlijk in de zilveren ringen. Dat viel kind op en ze bewonderde ze. Ik vroeg heel spontaan, zonder bijbedoeling, of ze ook oorbellen wilde. Antwoord was ja! Zoals mama!



Er is dus zeker geen sprake van hardnekkige sturing. Ik informeerde. En inmiddels, twee weken later, blijft het idee door mijn hoofd spoken. Niet omdat het van mij moet. Leuk zou ik het wel vinden.

Echter niet te jong en liever inderdaad als ze het zelf wil.



Nogmaals......ik informeer. Ik heb nog geen enkele actie ondernomen. En heb het onderwerp ook niet meer aangekaart.
Wat een overdreven reacties zeg.. het zijn oorbellen en het is geen neusring!!



Ik was volgens mij 3 of 4 dat ik oorbellen kreeg... ik heb op mijn 14de 2de gaatjes laten schieten.. Op mijn 15de bovenin een gaatje.. 16de derde gaatjes en 23ste nog een piercing in de tragus.. nooit spijt van gehad. Met kleine knopjes erin valt het bijna niet op.



Oorbelletjes vind ik bij een meisje horen. Als zij ze graag wil dan laat je ze schieten. Wel ben ik van mening om tot groep acht enkel knopjes erin te doen. Grote hangers pas op latere leeftijd.
quote:Merl0t schreef op 19 april 2017 @ 19:32:

[...]





Je dochter is geworden wie ze is en je wilt haar liever anders, dus stel je gaten in haar oren voor? Doen!

Absolutely not. Ze is wie ze is.

En ze is prima zo. Wat een conclusies trekken sommigen zeg.
Alle reacties Link kopieren
10 + wat mij betreft. Maar een 5-jarige met bellen vind ik niet meteen tokkie. Het is gewoon erg persoonlijk. Ik vind kids van die leeftijd nog zulke rauwdouwers, hele lange haren, oorbellen of alleen maar in mooie jurkjes lopen vind ik daar niet bij horen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter kreeg oorbellen na haar zwemdiploma. Ze was zes. Dus wij naar de juwelier. Schieten, zweerknopjes. De eerste zes weken ging het goed. Maar daarna... Wat een hel! Ontsteking op ontsteking, pus, ingroeien, abcesvorming. Drama! We hebben ze er uiteindelijk uit gehaald en nooit meer ingedaan. Ik heb er spijt van.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ze zelf toen ik zes was. Was een bevlieging. Omdat mijn tantes me aangestoken hadden met het idee. Na de verplichte zes weken die oorstekers vd juwelier heb ik nooit meer iets in mijn oren gedaan. Nu, 25 jaar later zitten die gaten er nog steeds. Dat groeit nooit meer dicht, don't kid yourself. En het erge: de gaatjes zijn niet symmetrisch: aan de ene kant staat het hoger dan aan de andere kant. Oorbellen vind ik sowieso niet mooi, ik hou eerder van een minimalistische stijl. Dus ik vind het echt jammer van die gaatjes, helemaal omdat ze scheef staan.

Echt spijt van.

Op zo'n jonge leeftijd beslissingen mogen nemen die je nooit meer kunt terugdraaien vind ik geen goed idee. Misschien overdrijf ik door mijn eigen ervaringen, maar ik zou durven zeggen: op leeftijd van 16 mag je gaatjes in je oren.
Ik heb 4 gaatjes. 2 in elk oor. De eersten werden voor mijn communie door een juwelier geschoten.

Het tweede paar heb ik zelf gezet. Met ontsmettingsmiddel geboende stekers rats door de oorlel die ik aan achterkant aanduwde met een plak rauwe aardappel. En na 1 keer nog een keer voor de andere lel.
Vind zelf laten beslissen een heel goed advies. Dat ga ik opvolgen!

Daar heb ik zelf ook het meest vrede mee. Ik als moeder moet niet bepalen dat ze piercings (want dat zijn het officieel) krijgt. Ik zou immers ook niet besluiten haar een bil-tattoo te laten plaatsen, zelfs niet met de tekst: I Love Mama.



Als ze ze zelf wil inderdaad. Wat een kletskoek om je kind gaatjes op te dringen omdat ze niet genoeg 'meisje' is naar jouw smaak.



Mijn dochter heeft gaatjes gekregen toen ze zes was trouwens, op eigen verzoek. En voor haar vijftiende verjaardag een lippiercing, maar die groeide dicht na een kaakoperatie dus die moest opnieuw.
Alle reacties Link kopieren
quote:M_W schreef op 19 april 2017 @ 19:45:



Oorbelletjes vind ik bij een meisje horen.En dit is precies de reden waarom ik zo lang mogelijk zou willen wachten. Bovenstaande vinden mensen. Net zoals dat meisjes mooi horen te zijn, en lief, en zorgzaam en allerlei shit waar ik feministisch van wordt. No offence want je bedoelt het niet rot, maar het beeld van vrouwen is gewoon niet zo tof. Ik vind dat dat wat minder vanzelfsprekend zou moeten zijn en daarin moeten wij onze dochters voorgaan. Niet klakkeloos ze aankleden als prinses want: leuk toch?
quote:tove82 schreef op 19 april 2017 @ 19:48:

Ik kreeg ze zelf toen ik zes was. Was een bevlieging. Omdat mijn tantes me aangestoken hadden met het idee. Na de verplichte zes weken die oorstekers vd juwelier heb ik nooit meer iets in mijn oren gedaan. Nu, 25 jaar later zitten die gaten er nog steeds. Dat groeit nooit meer dicht, don't kid yourself. En het erge: de gaatjes zijn niet symmetrisch: aan de ene kant staat het hoger dan aan de andere kant. Oorbellen vind ik sowieso niet mooi, ik hou eerder van een minimalistische stijl. Dus ik vind het echt jammer van die gaatjes, helemaal omdat ze scheef staan.

Echt spijt van.

Op zo'n jonge leeftijd beslissingen mogen nemen die je nooit meer kunt terugdraaien vind ik geen goed idee. Misschien overdrijf ik door mijn eigen ervaringen, maar ik zou durven zeggen: op leeftijd van 16 mag je gaatjes in je oren.Hier ben ik het best mee eens! Maar ik heb dan ook zelf geen gaatjes, nooit behoefte aan gehad. Hoop dat mijn 4-jarige dochter er nog lang niet om vraagt. Ik denk dat het pas van mij zou mogen als ze 12plus is ofzo. En de gevolgen ervan overziet. Die gaatjes zijn voor altijd.
En ik vind dus ook niet dat oorbelletjes bij meisjes horen!
Winterteen, geloof het of niet......ik ben helemaal geen Princess-type-moeder. Ik hou zelf ook van het stoerdere en niet van het pastel roze, rushes en tierelantijntjes. Was en ben wel in gedrag en styling via make-up, kapsel en assecoires een echt meisje-meisje. Hou dus zelf van sieraden. Zonder oorbellen voel ik mij kaal of naakt. Dat beïnvloedde wellicht mijn idee.



Maar goed, ik heb een spiegel voorgehouden gekregen en ben goed in staat daarin te kijken en conclusies te trekken waarnaar ik zal handelen.



Ik dank jullie allen voor deze inzichten.

Mijn topic hierover heeft mij beslist nu al iets opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
De gaatjes zijn bij mijn dochter gewoon dichtgegroeid hoor! Ze hebben er een paar maanden gezeten. Gaat dus niet voor iedereen op, dat het blijvend is. Gelukkig maar, want door die ellende was ik bang voor blijvende littekens.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 19:45:

[...]



Absolutely not. Ze is wie ze is.

En ze is prima zo. Wat een conclusies trekken sommigen zeg.



Toch schrijf je zelf dat je haar 'meer meisje' wilt hebben. En dat jij blij wordt van gaatjes in haar oren.



Voor mij is er geen te jong. Maar dan wel vanuit de motivatie van het kind zelf. Zoon of dochter.



Edit: overlap met je post. Goed dat je er zo over nadenkt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze in ieder geval laten piercen, niet laten schieten. Sowieso heeft een piercer meer verstand van zaken dan een juwelier, maar gepiercete gaatjes genezen ook sneller. Bovendien doen ze er piercings in in plaats van zweerknopjes en daarmee loop je minder kans op nare ontstekingen. Omdat er geen uitstekende onderdelen aanzitten, loopt een kind bovendien minder kans om een verwonding op te lopen door onhandig gedrag (blijven hangen aan kleding, haarborstel, etc) en is er ook niks interessants om met je vingers aan te zitten. Om een gaatje goed te laten genezen moet je er vooral afblijven met je handen.



Ik had mijn gaatjes overigens ongeveer op mijn 7e. Nooit problemen mee gehad, ze zijn toen wel scheef geschoten, dus op latere leeftijd heb ik een van de gaatjes laten dichtgroeien en een nieuw gaatje erboven laten piercen. Ik vroeg er zelf om, heb ze met tijden veel gedragen maar ook jaren niet. Als ik ze niet draag, zie je alleen een klein puntje en dat vind ik zelf zeker niet storend.
Alle reacties Link kopieren
@ hannasofie: ik wilde ook dat ik geen gaatjes had. Vind dat echt mooier, 'gaver'. Bij oudere vrouwen vind ik het helemaal lelijk, die doorgezakte gaatjes ( en soms ook oren door te zware oorbellen te dragen).



Heb zelfs al eens bij een plastisch chirurg gepolst of het te opereren valt, vooral wegens die asymmetrie. Dat kan idd, maar je ziet altijd een litteken. Dus ik accepteer het maar, maar als ik de klok zou terugdraaien, zou ik ook geen gaatjes hebben.



Ik vind oorbellen bij kleine meisjes trouwens ook tokkie.

Navelpiercing, lippiercings etc vind ik op elke leeftijd tokkie. Blij dat ik dat niet heb, zeg!
quote:hannasofie schreef op 19 april 2017 @ 19:55:

En ik vind dus ook niet dat oorbelletjes bij meisjes horen!Pcies. Bij jongetjes zijn ze ook ontzettend leuk
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 19:51:

Vind zelf laten beslissen een heel goed advies. Dat ga ik opvolgen!

Daar heb ik zelf ook het meest vrede mee. Ik als moeder moet niet bepalen dat ze piercings (want dat zijn het officieel) krijgt. Ik zou immers ook niet besluiten haar een bil-tattoo te laten plaatsen, zelfs niet met de tekst: I Love Mama.





Dan nog ligt het bij jou om te bepalen op welke leeftijd jij vind dat ze dat zelf kan. Ik riep altijd achttien maar zag dat dochter op zestien de gevolgen toch best wel goed kon overzien.



Mijn kinderen mogen veel zelf kiezen en beslissen maar met zes dit dus echt nog niet.
quote:Merl0t schreef op 19 april 2017 @ 19:59:

[...]





Toch schrijf je zelf dat je haar 'meer meisje' wilt hebben. En dat jij blij wordt van gaatjes in haar oren.



Voor mij is er geen te jong. Maar dan wel vanuit de motivatie van het kind zelf. Zoon of dochter.

Tja...geschreven woord he. Je ziet geen emotie en je kunt niet in mijn hoofd kijken. Dat maakt eigen interpretatie gemakkelijker echter het maakt beoordeling daadwerkelijke gedachten moeilijker.



Tuurlijk wil ik haar niet daadwerkelijk anders zien dan ze is. Ze is prima zoals ze is. Ik ben trots op mijn voetballende, bomenklimmende, stoeiende en stoere meid. Neemt niet weg dat een leuk oorbelletje leuk zou kunnen staan als contrast. Echterrrrrrrrrr, ik ben genezen van dat idee. Bespreekbaar als ze het zelf wil en er zelf over begint. Geen dag eerder!
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 20:03:

[...]



Tja...geschreven woord he. Je ziet geen emotie en je kunt niet in mijn hoofd kijken. Dat maakt eigen interpretatie gemakkelijker echter het maakt beoordeling daadwerkelijke gedachten moeilijker.



Tuurlijk wil ik haar niet daadwerkelijk anders zien dan ze is. Ze is prima zoals ze is. Ik ben trots op mijn voetballende, bomenklimmende, stoeiende en stoere meid. Neemt niet weg dat een leuk oorbelletje cute zou kunnen staan. Echterrrrrrrrrr, ik ben genezen van dat idee. Bespreekbaar als ze het zelf wil en er zelf over begint. Geen dag eerder!



Klopt!

Ik bedoel het ook niet zo rot als het misschien gelezen wordt. Het was enkel om je motivatie wat scherp te stellen. En dat doe je overduidelijk
Hips, hopsakee en pierlala.
Pfff soms doen mensen net alsof je je kind zwaar mishandelt als je oorbelletjes wil laten schieten. Beetje overdreven.



Persoonlijk zou ik het waarschijnlijk pas doen als mn eventuele toekomstige dochter erom gaat zeuren en het, ondanks dat ik meerdere keren zou waarschuwen dat het best even een beetje pijn doet, persé zelf wil. Vooral om schuldgevoel bij mezelf te voorkomen als kind huilt/pijn heeft, behoorlijk egoïstisch dus.



Maar iedereen moet wat mij betreft helemaal zelf weten wanneer en waarom ze hun dochter (of zoon) oorbellen geven. Sommige mensen doen het al bij hun baby, gewoon omdat ze het mooi vinden of zodat het beter te zien is dat het een meisje is. Er bestaan ergere dingen vind ik. Doe gewoon wat jij goed vindt.



Oh en als je dochter oorbellen krijgt: wel goed opletten dat je ze goed schoonhoudt en dat ze niet vastgroeien (DUH). Dat vond en vindt mijn nichtje namelijk het "engst". Ze wilde op jonge leeftijd al zelf gaatjes en verblikte of verblooste niet bij het schieten. Maar het schoonhouden en wisselen van oorbellen vond ze maar niks en dat is nu nog steeds zo.
quote:Merl0t schreef op 19 april 2017 @ 20:06:

[...]





Klopt!

Ik bedoel het ook niet zo rot als het misschien gelezen wordt. Het was enkel om je motivatie wat scherp te stellen. En dat doe je overduidelijk No problemo. Ook hier geldt: je ziet me niet. Ik ben niet snel boos en kan kritiek vrij goed handelen als die terecht is. Dus ik neem je niets kwalijk. Ik dank je zelfs voor het delen van je visie.
Tove82, ik snap je! Ik heb zelf ook helemaal niks met oorbellen, piercings of wat dan ook. Nooit gehad ook. Jammer dat jij zo baalt van je gaatjes. Al zullen ze een ander waarschijnlijk niet eens zo opvallen.
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 april 2017 @ 20:02:

[...]





Pcies. Bij jongetjes zijn ze ook ontzettend leuk Haha mwoah, daar zijn de meningen over verdeeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven