vrijgezellenfeest met een grijze rand

17-04-2017 21:05 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar na de zomer mijn beste vriendin tevens ceremoniemeester gevraagd of ze mijn vrijgezellen feest wou regelen. Ik heb haar gezegd wie ik er graag bij wou hebben en dat het niet over de top moest zijn en dat het betaalbaar moest zijn voor iedereen. Geen strippers en piemels. En ik wou de datum weten niet dicht op de bruiloft ivm mijn ziektes.Dit was prima. Daarna een gezellige avond ging ze met het blaadje met de namen weg.

De tijd verstrijkt we zitten nu in januari, ik heb contact met een vriendin in Berlijn, via fb. We hebben het over het vrijgezellen feest ik zeg dan moet je bij M zijn die regelt alles. Ja dat weet ik dat word heel erg leuk. M komt daar in Feb achter en is heel erg boos dat ik dit weet. Vervolgens stuurt ze iedereen een bericht dat iedereen met mij het over het vrijgezellen feest moet hebben en dat er niets is geregeld.

Omdat het nog maar vroeg dag was heb ik iedereen netjes naar M door gestuurd. Dat viel blijkbaar niet in goede aarde dat ik hier veel vertrouwen in had. We zitten nu 3 weken voor de bruiloft.

Eerst belt mijn nichtje ik heb nog niets gehoord van jouw feestje, zullen wij wat met zijn 2en gaan doen? Ik vind het raar maar ik zeg prima jij hebt het druk dus laten we wat plannen. Ze stond op mijn lijst maar ik dacht die heeft het druk.

Vervolgens heb ik contact met mijn getuige, nee ik weet niets van een vrijgezellen feest wat erg. Ik weet dat jij dat graag wou het is nu een beetje laat dag, maar ik kan een after party regelen?

Toen heb ik M een bericht gestuurd. Ik dacht jij mijn vrijgezellen feest zou regelen ? Nee dat doen alleen goede vriendinnen blijkbaar heb jij die niet. Als jij het zo belangrijk vond dat iedereen elkaar ziet voor de bruiloft had jij dat al meer dan 1,5 jaar geleden kunnen doen. Ik weet niets van onze afspraak dat ik het moest regelen.

Ik heb terug gestuurd dat ik heel erg verdrietig was en gekwetst door haar dat ik haar de namen en alles door heb gegeven etc.

Nee ik ga dat ook niet doen, je hoort er niet om te vragen en ik heb het druk.

Vervolgens ben ik ingestort ik dacht ik ben toch niet gek mijn aanstaande vroeg wat er aan de hand was, ik zeg hoe kan ze dit nu doen. Ik vraag om een ding, helemaal niet groot ik ben al blij met al mijn vriendinnen op de bank met een zak chips. Oh wat er dat er niets is geregeld voor jou anders bel A. Die kan nog wel wat regelen.

A nam niet op( bleek later die kon er niet aanmeewerken om tegen mij te liegen)

Na de hele nacht wakker te hebben gelegen wat ik verkeerd had gedaan en of ik een verkeerde vriendin was begon de volgende dag. Ik was zo verdrietig. Dus toen ik besloten had om zelf maar een meet and great te regelen voor die grote dag, begon mijn kerel waarom zou jij dit doen, niemand denkt aan jou. Iedereen is jou vergeten. Ik zeg hoe in hemels naam moet M alles regelen op de dag ik heb hier geen vertrouwen in. Midden op de dag belde mijn getuige op. Gaat het wel pop. Ik zeg nee het gaat niet. Ik voel mij gekwetst. Genaaid en dat door mijn beste vriendin ik verwachte niets groots maar is onze vriendschap nu zo nep? Ik weet het niet lieverd maar ik ga wat voor jou regelen. Hoe kan ze dit nu niet meer weten? Ik vertel haar van mijn plan, doe dat maar niet. Ik zeg hoe zo niet? Ja als jij dat wilt moet jij een meet and greet doen. Ik zeg dit doet meer dan het uitmaken met een kerel.

Weet jij wat ik verkeerd heb gedaan ik heb de hele nacht wakker gelegen en gehuild ze heeft mij zo gekwetst met haar berichten. Ik snap het niet meer. Maak je niet druk we hangen op. Op die avond staat M hier voor de deur. Ik zeg ik weet niet wat jij komt doen maar als je mij nog meer wilt kwetsen dan moet je maar oprotten heb nu wel genoeg pijn door jou gehad, Ik wil met je praten. Ik laat haar binnen en ik zeg praat maar. Zondag 30 april moet je klaar staan om 11 uur. Die dag stond in de agenda van mijn aanstaande. Ik was zo boos, dus jij hebt mij 2 dagen laten huilen 2 dagen heb ik van alles afgevraagd mag ik even weten wanneer het voor jullie beiden genoeg was? Ik wou dit feestje niet voor mijzelf maar zodat jullie elkaar leerden kennen. En jullie doen zo tegen mij?

Ben boos weg gegaan. Mijn aanstaande kwam mij op zoeken dit is toch leuk. Ik zeg nee. Hoezo nee, kijk hoe ik er aan toe ben ik ben chronisch ziek heb meerdere ziektes door elkaar ik moet veel rusten en mag mij niet druk maken. Dit weten jullie allebei ik heb 5 dagen in de week fysio om de bruiloft te halen en de hele dag op te kunnen zijn. Dit is 6 dagen voor de bruiloft, jullie hebben mij 2 dagen als een idioot laten rond lopen en dwalen, niemand heeft ingegrepen. En al die stress voor die tijd dat is niet goed voor mij. Hoezo is dit met de beste bedoelingen gedaan? M maakte het daarna nog even erger door te zeggen dat iedereen nog even door wou gaan maar dat zij het zielig vond. Ik moest maar eens leren loslaten ik kan niet alles krijgen wat ik wil. Ik zeg oke door jullie kan ik dus niemand meer vertrouwen. Lekker dit. Dus mijn hele leven is nep. Is het bij geen van jullie opgekomen dat jullie mij heel erg hebben gekwetst? Dat dit dus niet goed is bij mijn gezondheid? Ze is weg gegaan en mijn aanstaande heb ik die avond niet meer willen spreken. Ik was in de war en gekwetst hoe konden ze.

Die avond met een vriendin gesproken, zij was de gene die vond dat het moest stoppen de getuige ze zag dat het niet goed met mij ging en had die dag daarvoor al aangegeven dat het genoeg was, (mijn aanstaande bleek later ook) maar m wou nog even door gaan. Uit eindelijk heeft ze de volgende dag gezegd ik rij er nu naar toe dit is niet leuk mee, toen zij M ik ga wel. Eerst is ze nog als schaap naar mijn ouders gegaan en daarna als wolf hier na toe. Hier kwam ik later ook achter. Ook heeft ze alle regie in handen gehouden, meerdere vriendinnen waren het hier niet mee eens, maar ze heeft tegen iedereen gezegd ik regel en ik bepaal.

Ik wou mijn bruiloft niet meer laten door gaan om dat mijn aanstaande het niet voor mij had op genomen, dit had die achteraf wel. Zag ook in dat dit dus niet meer grappig was. Hij heeft zijn excuses aan geboden.

Maar M heb ik die avond eerst een bericht gestuurd iets wat zo leuk had moeten worden kost mij mijn huwelijk je word bedankt.

Ik kreeg terug dat ze het met goede bedoelingen had gedaan, ze wist niets meer van wat wij afhadden gesproken etc.

Heb weer een nacht wakker gelegen. Waaraan heb ik dit verdiend en hoe kan dit zo mis gaan? Is ze jaloers?

De volgende dag met meer vriendinnen en mijn ouders gesproken, niemand wist wat ze had gedaan ik kwam achter steeds meer informatie. Ik werd met de minuut kwader, niemand wist van iemand anders iedereen kreeg een andere opdracht de een moest zeggen ik regel een afterparty de ander oh wat erg de ander ik heb nog niets gehoord die ik heb het druk. Mijn ouders wisten van niets dat ze dit deden, anders hadden ze in gegrepen. Mijn vriendinnen ook. Wat moet ik nu met M ze is wel mijn ceremoniemeester. En wat moet ik met die pokke feest wat zo genaamd door haar geregeld is met de goede bedoelingen?

Als ik zeg ik ga niet dan heb ik ook mijn lieve vriendinnen er mee Heeft iemand suggesties? Reageer ik nu zo overdreven of is dit gewoon niet grappig?
Die M en jij klinken als een mismatch made in heaven... Wat is dit voor een vriendschap als je elkaar het leven zo zuur kunt maken?



Ik heb wel met je te doen. Met name omdat je het jezelf zo ongelooflijk moeilijk maakt. Ik ben bang dat ik ook chronisch ziek zou worden als ik zo in het leven zou staan... Waarom heb je in vredesnaam om een verrassing gevraagd als je helemaal niet zit te wachten op verrassingen?

.

quote:bridzilla schreef op 18 april 2017 @ 11:39:

Ze heeft vriendinnen een voor 1 laten bellen of ik hun vriendin niet was.

Zeg je hier nou dat M aan jouw vriendinnen heeft gevraagd of zij jou allemaal even op wilden bellen om te zeggen dat de vriendschap over was? En dat die vriendinnen dat vervolgens ook één voor één gedaan hebben?



Dit verhaal is te zot om waar te zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 17 april 2017 @ 21:10:

Samenvatting:

To gaat trouwen, M moet vrijgezellen regelen en haalt grap uit door drie weken voor bruiloft net te doen of ze niet meer wist dat zij het zou organiseren en de rest van de gasten en partner jokken mee.



Vindt to niet leuk.Het is ook niet zo leuk. Maar om je huwelijk afbreken is ook wel een grote stap.
Hee Brid, er zijn maar weinig mensen die snappen hoe je ziekte in elkaar zit, en hoe stress op je doorwerkt. (Ik snapte het bij mijn vriendin ook pas na een jaar of 4 samenwonen.) Haal je niet nog meer stress op de hals door hier op het forum alles te proberen uit te leggen.



Heb je niemand die jij vertrouwt en die bij kan springen? Iemand die met M in gesprek gaat: hoe het nu zit, en of je van haar op aan kunt. Als alles op zich goed geregeld is dan moet je nu geen andere plannen meer gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vinsent schreef op 19 april 2017 @ 01:06:

Hee Brid, er zijn maar weinig mensen die snappen hoe je ziekte in elkaar zit, en hoe stress op je doorwerkt. (Ik snapte het bij mijn vriendin ook pas na een jaar of 4 samenwonen.) Haal je niet nog meer stress op de hals door hier op het forum alles te proberen uit te leggen.



Heb je niemand die jij vertrouwt en die bij kan springen? Iemand die met M in gesprek gaat: hoe het nu zit, en of je van haar op aan kunt. Als alles op zich goed geregeld is dan moet je nu geen andere plannen meer gaan maken.



Ziek of niet ziek: een ander in gesprek laten gaan met jouw vriendin zegt heel veel over je mentale toestand.

Dat heeft niets te maken met de lichamelijke issues van to: wel hoe zij hiermee wenst om te gaan. Ik vind het een bagger advies: tenzij jij erop uit bent dat to alles verliest.
Alle reacties Link kopieren
quote:vinsent schreef op 19 april 2017 @ 01:06:

Hee Brid, er zijn maar weinig mensen die snappen hoe je ziekte in elkaar zit, en hoe stress op je doorwerkt. (Ik snapte het bij mijn vriendin ook pas na een jaar of 4 samenwonen.) Haal je niet nog meer stress op de hals door hier op het forum alles te proberen uit te leggen.



Heb je niemand die jij vertrouwt en die bij kan springen? Iemand die met M in gesprek gaat: hoe het nu zit, en of je van haar op aan kunt. Als alles op zich goed geregeld is dan moet je nu geen andere plannen meer gaan maken.

Wat een onzin. Dit probleem gaat over hoe een groep vrienden met elkaar en zichzelf omgaat. Als TO een oplossing wil vinden, is het juist handig om van zoveel mogelijk kanten advies te krijgen. Wij zijn oud, jong, optimistisch, pessimistisch, sociaal, egoïstisch, geduldig, lichtgeraakt, troostend of recht voor z'n raap. Vanalles wat. En al dan niet zwak, ziek en misselijk. Net als TO en haar vriendengroep. Dit is dus een prima plek voor advies.



Daarnaast moet je niet denken dat je door persoonlijke ervaringen de waarheid in pacht hebt.
Dus toen ik besloten had om zelf maar een meet and great te regelen voor die grote dag, begon mijn kerel waarom zou jij dit doen, niemand denkt aan jou. Iedereen is jou vergeten.



Allemachtig en dat zegt de aanstaande terwijl hij ziet dat ze in de put zit?

Nou die kent zijn partner ook niet kennelijk. Dat belooft wat voor de toekomst.



Ik geloof dat als ik die trouwerij door zou laten gaan ik, in overleg met de trouwambtenaar, voor de grap 'nee' zou zeggen zoals eerder geopperd.

Ik zeg in overleg, want onze ambtenaar vertelde, dat ze in zo'n geval de trouwerij echt niet door laten gaan voor straf en je extra mag betalen voor een herkansing.



Of een speech beginnen met: lieve familie en kennissen. Vriendinnen niet. Die heb ik niet is me verteld.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben gewoon een poging gedaan om het alsnog een verrassing te maken voor TO, omdat door de houding van TO de hele verrassing weg was. Het is erg onhandig uitgevoerd maar ik snap het wel. En juist de hysterische reactie van TO erop toont aan dat ze eens zou moeten leren om de controle uit handen te geven.
Ik kan me niet voorstellen dat dit soort labiliteit uit de lucht komt vallen. 'Onhandig uitgevoerd' is voor mij dan ook een eufemisme
quote:Jillian76 schreef op 18 april 2017 @ 00:23:

Ga voor jezelf bedenken wie de regie over jouw leven heeft, JIJ of je ziektes. Laat toch een beetje los en geniet. Dat kan ook mèt diagnoses. Waar een wil is , is een weg.

Tegen een CVS-er zeggen dat ze eens relaxt moet doen is net als tegen een ADHD-er zeggen dat hij zich een keer moet concentreren.

Dat IS de ziekte!
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO,

Ik vind het gezien jouw hele situatie helemaal niet vreemd dat je je beste vriendin gevraagd hebt om voor jou je vrijgezellenfeest te regelen. Ze wist wat jij belangrijk vind, gezien je dat ook nog aangegeven hebt. Je hebt geen rare eisen/wensen gesteld. Niet over de top en betaalbaar voor iedereen lijkt me geen verkeerde wens. Geen strippers en piemels is zeer verstandig dat je dit erbij zegt, aangezien dit nog wel eens gebeurt op een vrijgezellenfeest (zelf zou ik daar ook absoluut niet van gediend zijn). En dan de belangrijkste eis/wens dat de datum niet te dicht bij de bruiloft moet zijn snap ik echt volkomen. In plaats van dat het jou stress uit handen neemt levert dit je enorm veel stress op. Ik vind dit erg naar voor je. Ook onnodig dat je partner hier in mee gegaan is en jouw zo ontzettend in de rats laat zitten.

Ik denk wel dat je je nu moet gaan focussen op de positieve dingen.

Ik hoop dat een gesprek met M je/jullie weer wat gerust stelt zodat je je nu op je bruiloft kan gaan richten. Het vrijgezellenfeest zou ik me niet meer druk om maken, je ziet het wel. En als je er op de dag zelf achter komt dat je het niet trekt, geef je dat gewoon aan en zeg je dat je nu echt rust moet nemen. Dat je liever nog samen op de bank / een terras verder gaat. Ik hoop dat het goedkomt!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:bridzilla schreef op 17 april 2017 @ 21:15:

zo was dit afgesproken, ben best wel heel erg ziek. Moet er heel veel rekening mee houden om mijn dag al te halen, ik kan niet zo als een normale vrouw trouwen. Dat werkt met een prednison spuit. Als ik het dan al ga halen, ik heb verschillende ziektes door elkaar oa me , cvs en dercum en fybro ben verlamd geweest en loop sinds een tijd weer. Dus dan is het toch niet vreemd dat ik aangeef dat ik de datum wil weten? Zodat de fysio en alles daar weer op aan kan sluiten? Ik weet dat ik het in principe niet hoor te weten, maar dit kan gewoon niet anders.

Getuige is E niet MBen je stervende?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 19 april 2017 @ 11:41:

[...]





Ben je stervende?Want?
Alle reacties Link kopieren
Waarom als je er zo slecht aan toe bent een vrijgezellenfeest en een hele trouwdag? Trouwen en eten met een klein select gezelschap lijkt mij dan meer dan voldoende. En snap niet dat je om een vrijgezellenfeest hebt gevraagd cq geëist. Als je mijn vriendin was geweest had ik je vriendelijk maar beslist meegedeeld dat het alleen een hapje eten werd in een kleine groep omdat al het andere je teveel is. Maar denk dat je dat niet gepikt had.
Alle reacties Link kopieren
Wat kunnen mensen toch snel oordelen over een ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 17 april 2017 @ 22:00:

[...]





En de aanstaande dan?!? Die wist er ook van.eikel
Alle reacties Link kopieren
quote:vinsent schreef op 19 april 2017 @ 10:40:

[...]



Tegen een CVS-er zeggen dat ze eens relaxt moet doen is net als tegen een ADHD-er zeggen dat hij zich een keer moet concentreren.

Dat IS de ziekte!

Nee hoor. Slechts een klein deel (20% of zo) van de CVS patiënten is HSP.



Wie hoogsensitief is, doet zichzelf en haar omgeving een groot plezier door er mee om te leren gaan. Dus ja: cool down!!!



En als het je niet lukt om je stress in goede banen te leiden, realiseer je dan in elk geval waar die stress vandaan komt. Het is in dit geval oneerlijk en gemeen om alle schuld bij vriendin M te leggen. Haar aktie mag dan wel de trigger zijn geweest, maar het hele drama komt toch echt door oververmoeidheid en hoe TO met haar aandoeningen dealt. Of niet dealt dus.
Het hele idee van een vrijgezellenfeest is toch dat je de bruid plaagt en dat het een verrassing is? Ik zie ze hier altijd nogal stom verkleed door de stad lopen. Ben zelf maar een keer in m'n leven naar zo'n feest geweest, dus ik kan ernaast zitten.



Ik zie een vriendin die haar uiterste best heeft gedaan het een verrassing te houden, want ze heeft de andere vriendinnen ingeschakeld om net te doen of er geen feest was. Ze was ook boos toen een vriendin er per ongeluk wel over was begonnen, want: vrijgezellenfeest = verrassing. Het plagen hoort er ook bij. Dat is een beetje te goed gelukt. En ze heeft, op haar onhandige manier, een manier van plagen uitgezocht waarvan ze dacht dat het jou fysiek niet zou belasten. Geen stomme verkleedpartij met eindeloos door de stad sjouwen.



Jij bent ziek en je kunt de stress niet aan. Dan had je ook kunnen zeggen: ik kan tot 6 weken van tevoren, daarna kan ik het fysiek niet aan. Er zijn ook activiteiten die te veel stress opleveren, namelijk alles met piemels. Is het dan toch korter van te voren, dan zeg je vriendelijk maar beslist: sorry, kan echt niet. Ik ben ziek, weet je nog?



En verder hou je dan zelf in je kop dat een vrijgezellenfeest een verrassing moet zijn. Dus niemand iets georganiseerd? Tuurlijk, zal wel.



Als al je vriendinnen zeggen dat ze niet willen, voel je dan echt geen nattigheid? Hebben je vriendinnen zo weinig credit bij jou? Of speelt er meer, ben je vroeger gepest of buitengesloten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoooo graag het verhaal eens horen van M's kant!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral benieuwd wat Brid nu heeft besloten.
Alle reacties Link kopieren
Aansteller
Alle reacties Link kopieren
@TO, ik ben ook erg benieuwd wat je nu gedaan hebt/besloten hebt.

En hoe de reactie(s) daarop was/waren.
Alle reacties Link kopieren
Alles moet geregeld worden

Bridzilla wil dat zo

Chips op de bank zou geweldig zijn

Daarbij hoeft geen kado



Eigenlijk heeft niemand tijd

Feliciteren die dag kan nog net

Gelukkig gaat de dag nog door

Heeft aanstaande na een knallende ruzie ook pret



Iedereen heeft gemeen gedaan

Ja iedereen wist hiervan

Klotevriendinnen ook altijd

Laat dat trouwen maar zitten dan



Maar bridzilla kwam toch tot een inkeer

Na janken tieren, brullen

Op het nippertje gaat het nog gebeuren

Probeert M haar feestje te vullen.



Etc: leuke variariant voor een ABCtje.



Wat me opvalt is dat je vriendin én je aanstaande niet door lijken te hebben hoe hard jij je rust /afstemming nodig hebt. Dat is vreemd. Of overdrijf je nu een beetje onder invloed van de bridezilla stemming?

Jij hebt veel rust en fysio nodig, maar draagt je vriendin wel op om een feest te regelen. Hierin heeft zij gelijk; dat initiatief hoort vanuit de vrienden te komen en niet vanuit de bruid.

En vervolgens niet willen trouwen of serieus overwegen om je huwelijk niet door te laten gaan omdat je aanstaande meewerkt aan een grap? Echt? Dat is onnodig dramatisch. Dat gedrag vraagt daarmee ook meer van jezelf dan jij kunt hebben.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Alle reacties Link kopieren
Reuze flauwe grap en jouw reactie is een beetje overtrokken, maar ik begrijp wel dat je er van baalt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het juist aan mijn beste vriendin uit handen gegeven zodat ik dacht dat alles goed kwam.

Nu achteraf blijkt dat ze de eigen dingen van heer gemaakt. En heel veel dingen dom heeft gedaan. Mijn andere vriendinnen 2 wisten echt van niets en zijn vergeten bij de uitnodiging. Geen lijst... geen idee man heeft zijn best gedaan maar 2 vergeten. Verontwaardig waren ze ben ik je vriendin niet meer. 2 in het complot een heeft geweigerd om antwoord te geven bij mij die kan niet liegen en de ander heeft direct aangegeven dat dit moest stoppen. Zo ook mijn aanstaande. Maar wie regelt wie bepaald. Daarom ging dit zo lang door. Pas nadat mijn getuige had gezegd ik ga nu naar haar toe is ze eerst naar mijn ouders gegaan toen na mij.

Met mijn kerel heb ik veel gepraat afgelopen dagen. Hij wou het wel maar was bang voor de dames hij had het beloofd. Slechte reden maar goed heeft ook geist dat ze deze kant op kwam. Het duurde alleen een dag langer.



Ik heb een dag niets van m gehoord. Daarna kreeg ik sorry dat ik te veel bezig ben geweest met mijzelf want ik had het nodig.

Ga je nog trouwen of moet ik alles afzeggen moet het binnen 2 dagen weten. Ben je al klaar met je hysterische gedrag.

Je vrienden vinden dat je nu moet ophouden je ouders en aanstaande ook.



Knap werk aangezien ik bij mijn ouders zat met kerel.... niemand wist van iets weer zo n kwetsend bericht.

Eigenlijk vond geen van de vriendinnen nog mijn ouders en vriend het een slim plan om dit 6 dagen voor de dag te doen maar ook hier wie organiseerd wie bepaald. Zo zijn der nog heel veel dingen geweest waar ik van dacht oké...



In eerste instantie wou ik alles afblazen te risicovol zin verpest. Als ik het niet had geweten was ik niet eens weg gegaan. Herstel tijd van 1 dag 3 dagen plat.



Ik heb gisteren met m gebeld zeg maar af was mijn antwoord geen sorry dan zoek het maar uit, ze had het met de beste bedoelingen gedaan. Ze was mijn beste vriendin niemand anders had wat voor mij geregeld zij wel! Ik zeg muts omdat jij het zou regelen weet je nog ik heb iedereen gezegd als ze vroegen hoe of wat m regelt dit. Oh zit dat zo! Ja!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het nu toch maar doen, niet met een lekker gevoel,maar vooral om de rest niet te leur te stellen. Het moet eerst allemaal een plekje krijgen.

Snap nog niet hoe je iets zo kan aanpakken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven