Man wil/kan niet monogaam zijn

19-04-2017 20:08 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor graag jullie advies in het volgende dilemma: ik ben 10 jaar samen met een man die eigenlijk niet monogaam wil zijn. Hij wil blijven jagen op andere vrouwen. Ik heb in de 10 jaar hier heel veel ruimte voor gegeven, erop vertrouwend dat hij een 'moreel kompas' zou gebruiken. Wel heb ik duidelijk gevraagd om eerlijk te zijn over alles. Dit ging met veel moeite, in het begin.

Nu, vier kinderen en veel tropenjaren verder, heeft hij onlangs opgebiecht meerdere keren te zijn vreemdgegaan in de laatste vier jaar, ook eens verliefd te zijn geweest op een collega (waar niets verder is gebeurd, zegt hij) en tot slot heeft hij een affaire gehad met een collega. Daarnaast heeft hij constant contacten met een bepaalde intentie (seksueel, aandacht, bevestiging, etc) met verschillende vrouwen.

De ergste schok ben ik te boven. Ik lees Esther Perel, Carolien Roodvoets, Houd me vast, enzovoorts, maar ik blijf zitten met de vraag: wat nu te doen? Niemand wil een man die aandacht blijft geven en vragen van andere vrouwen. Maar toch hou ik ook van deze man en hebben we 4 jonge kinderen die meegsleurd zouden worden in een scheiding. Dus...hoe ver kun je/moet je een niet-monogame man tegemoetkomen in zijn behoeften?
quote:Amand_ schreef op 19 april 2017 @ 20:30:

[...]



Dat is dan €1,-- bijna ongeloofwaardig, zo goedkoop
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic kunnen we het verhaal lezen van deze goede man die het vervelend vindt zijn vrouw te bedriegen
iedereen leest mee
quote:landylover schreef op 19 april 2017 @ 20:38:

In een ander topic kunnen we het verhaal lezen van deze goede man die het vervelend vindt zijn vrouw te bedriegen



Die heeft maar 2 kinderen .



Of hij heeft er 2 verzwegen waar hij niet zeker van is of het wel de zijne zijn.
Nou dan ben ik benieuwd wat dat moreel kompas volgens jou dan zou inhouden.

Dat hij het dan in ieder geval veilig doet en geen ziektes thuis brengt ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ga nadenken wat jij wil waar jij gelukkig van wordt? Je hebt 10 jaar lang een man die niet monogaam is en daar dan ook naar leeft. Waarom paste hij dan bij jou ? Wat maakte hem leuk? Ik snap best dat hij bij jou wil blijven hij mag vrij en blij jagen en jij staat het toe en hij heeft gewoon een vaste thuishaven waar zijn sokken worden gewassen. Is hij verder wel een leuke man in de omgang? een leuke vader voor zijn kinderen?

Waarom voelt het nu niet meer fijn? Hebben jullie over een open huwelijk nagedacht of kan jij niet een leuke bedpartner erbij zoeken? Samen een gezin en daarbuiten nog een lekkere uitspatting.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 19 april 2017 @ 20:39:

[...]





Die heeft maar 2 kinderen .



Of hij heeft er 2 verzwegen waar hij niet zeker van is of het wel de zijne zijn.Die zijn van de melkboer/glazenwasser toch? Of raak ik nu in de war
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Getverdemme, met al die nep topics wordt het forummen er niet leuker op
Tja, wat had je dan gedacht? Hij heeft het toegegeven, maar ondanks dat leek het jou verstandig 4 kinderen met hem te krijgen. Dan ben je toch echt wel oerstom,
Alle reacties Link kopieren
quote:MissPientje schreef op 19 april 2017 @ 20:52:

Getverdemme, met al die nep topics wordt het forummen er niet leuker op Oh, het andere verhaal wordt steeds fraaier. Ik denk dat TO hier nu ff niet terug komt, want die heeft het daar ff druk nu met zoveel aandacht van vrouwen.
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Eh, hij is een slettebak en jij hebt minstens 4 onbeschermd seks met hem gehad (kinderen)? Wie weet wat je had kunnen oplopen? Waarom ben je bij deze sneuneus, ik denk niet dat de kinderen voor de rest van hun leven een trauma krijgen van een scheiding, letterlijk de helft van mijn leerlingen is van gescheiden ouders en die doen het prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 19 april 2017 @ 21:02:

[...]



Oh, het andere verhaal wordt steeds fraaier. Ik denk dat TO hier nu ff niet terug komt, want die heeft het daar ff druk nu met zoveel aandacht van vrouwen. ha ha ga toch effe kijken
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet meer tegemoet komen.

Je voelt toch steeds weer weerstand?

En gaan inzien dat het belangrijker is om van jezelf te houden. Zo zie je maar weer.

Iemand die van zichzelf houdt laat dit niet toe.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Het kompas was gebroken?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zwanger worden van de vijfde. Misschien dat hij je dan wel trouw blijft!
Alle reacties Link kopieren
Niemand wil een man die aandacht blijft geven en vragen van andere vrouwen.



Eerst even een reactie hierop. Ik ben niet-monogaam en wil een man die dat ook is, dus ik zou hier geen moeite mee hebben. Mits alles in complete openheid en eerlijkheid en volgens de gemaakte afspraken gebeurt.



Je wist vanaf het begin dat hij niet-monogaam is. Hadden jullie hier ook afspraken over, behalve dat hij eerlijk zou zijn? Ik heb namelijk het idee dat jij er vanuit ging dat hij het sowieso niet zou doen met anderen, dus dan is de afspraak over eerlijkheid ook niet nodig. Eerlijk zijn lijkt me ook heel lastig in jullie situatie. Hij is niet-monogaam, jij verwacht dat hij het wel is en hij wil jou niet kwijt. Dat is gewoon een formule die vraagt om oneerlijkheid en vreemdgaan. Praat dat hem goed? Nee. Hij had namelijk nooit een relatie moeten aangaan met iemand die monogamie verwachtte. Of heb jij hem een spiegel voorgehouden dat het wel kon?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
familie van die vent die 1/2 per week naar de hoeren gaat ?



gezien je post historie en wat je als eerste post zou ik zo zeggen .. Wortelsoepje erbij ? Of veganistische bitterbal ?
kans is best groot dat hij ooit op 1 van zijn veroveringen verliefd wordt en jou dan aan de kant zet



ben benieuwd welke behoeften hij van jou allemaal vervult, dat je dit pikt, moet echt mr perfect zijn op dat gelieg en bedrieg na
Ha je eerste topic, gezellig ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het totaal niet eens met de rest.



Je kan je vriend/man best een belaalde vrijheid gunnen, zonder dat je meteen alles moet pikken vanaf dan.



Mn vriend en ik hebben afgesproken geen verliefdheden, zoenen flirten en contact achteraf vertellen, seks van te voren vragen. Verzwijgen of met gevoelens erbij is vreemdgaan en wordt aangepakt zoals in een monogame relatie.



Ik zou met je man een goed gesprek aangaan, waarbij

- hij aangeeft wat hij precies zou willen

- jij aangeeft wat je zou kunnen handelen

- jij aangeeft wat je ervoor nodig hebt om te kunnen handelen

- eerlijkheid is niet optioneel

- respect voor grenzen is niet optioneel

- een goed gesprek over wat seks en liefde betekent voor hem

- de verliefdheden en seks buiten de deur apart behandelen, dat zijn twee verschillende dingen. Als jij zonder verwijten kan uitleggen wat er precies pijn doet, kan hij misschien je gerust stellen.



Er vanuitgaande dat hij een constructieve en liefdevolle houding aanneemt. Zo niet dan mag je je afvragen of dat wel is wat je wil in een huwelijk.



Niet-monogaam is niet synoniem met leugenachtig en respectloos, dus laat je niet aanpraten dat je alles maar goed moet vinden.
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 20:10:

Je weet al 10 jaar dat hij niet monogaam wil zijn en jij vond dat okay.

Wat is nu het probleem?Nou dit dus. Hij was duidelijk, jij maakt kinderen met hem. Nu niet piepen.
Alle reacties Link kopieren
na alle oordelen hier...eerst een knuffel



je houdt van hem en zit met verschil op een fundamenteel aspect van de relatie. onderzoek eerst wat jij nu wilt. je zal de eerste niet zijn die dit oogluikend toestaat. voel je vrij om je eigen mening daarin te vormen.

en handel vanuit daar verder
--
quote:cactusss schreef op 19 april 2017 @ 21:28:

Ik ben het totaal niet eens met de rest.



Je kan je vriend/man best een belaalde vrijheid gunnen, zonder dat je meteen alles moet pikken vanaf dan.



Mn vriend en ik hebben afgesproken geen verliefdheden, zoenen flirten en contact achteraf vertellen, seks van te voren vragen. Verzwijgen of met gevoelens erbij is vreemdgaan en wordt aangepakt zoals in een monogame relatie.



Ik zou met je man een goed gesprek aangaan, waarbij

- hij aangeeft wat hij precies zou willen

- jij aangeeft wat je zou kunnen handelen

- jij aangeeft wat je ervoor nodig hebt om te kunnen handelen

- eerlijkheid is niet optioneel

- respect voor grenzen is niet optioneel

- een goed gesprek over wat seks en liefde betekent voor hem

- de verliefdheden en seks buiten de deur apart behandelen, dat zijn twee verschillende dingen. Als jij zonder verwijten kan uitleggen wat er precies pijn doet, kan hij misschien je gerust stellen.



Er vanuitgaande dat hij een constructieve en liefdevolle houding aanneemt. Zo niet dan mag je je afvragen of dat wel is wat je wil in een huwelijk.



Niet-monogaam is niet synoniem met leugenachtig en respectloos, dus laat je niet aanpraten dat je alles maar goed moet vinden.



Goed om dit bespreekbaar te maken. Maar hij is natuurlijk niet verplicht om 'eerlijk' te zijn. Wat is eerlijk dan? Je weet toch dat hij niet monogaam is? Hij hoeft dan toch niet exact uit de doeken te doen hoe en wat?!



Accepteer gewoon: hij is niet monogaam. Feit. Kun je dat niet, dan niet aan beginnen.



Maar erover praten verder heeft toch geen meerwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Die kan ik echt niet volgen.



Waarom ontslaat het feit of je al dan niet monogaam bent van de verplichting open en respectvol te zijn naar je partner?



Je bent beiden verplicht van de relatie iets te maken waar je je veilig in voelt. Dat hij niet monogaam is, betekent niet dat zij zich 100% moet aanpassen, en hij 0%. Ik kan ook in het begin van een relatie aangeven dat ik bijvoorbeeld woedeuitbarstingen heb, en dat dat door een slechte jeugd komt. Dat mijn partner dat begrijpt en accepteert, betekent niet dat er helemaal nergens een grens getrokken mag worden.



Het is niet binair: of je man is je trouw en is eerlijk tegen je, of hij is dat niet. Er zitten heeeel veel gradaties tussen.



Wat mijn vriend en ik doen is: als hij iets wil dan geeft hij dat aan bij mij. Ik accepteer dat meestal, en geef aan wat hij voor mij zou kunnen doen zodat ik me alsnog prettig voel in de relatie, mijn vriend doet dat dan ook met liefde; ik van mijn kant probeer hem zoveel mogelijk vrijheid te geven.



Ik snap echt niet waar je vandaan haalt dat aangeven dat je niet monogaam bent je vervolgens ontslaat van al je verplichtingen als vriend. Zij heeft nota bene nog aangegeven dat eerlijkheid haar enige voorwaarde was.



En dat verschil is ook cruciaal voor TO's welzijn: het ene is een veilige, maar niet monogame relatie, het ander is je partner boven jezelf stellen. Het ene is onorthodox, maar prima als het werkt, het andere is altijd ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er nog 100 boeken over lezen en het valt vast allemaal te verklaren, maar dat noem je rationalisatie. Het maakt misschien ook dat je jezelf en je eigen gevoel uit het oog verliest.



Je doet er misschien beter aan naar jezelf te kijken en je af te vragen wat maakt dat jij hier zover in mee gaat/ging dan dat je je heel erg in hem verdiept. Doet hij dat ook in jou? Kans dat hij het niet kán hè? Niet iedereen is behept met een empathisch vermogen. En dan kan iemand in andere opzichten ook nog best een leuke man zijn. Sommige vrouwen trekt dat in eerste instantie aan, zo'n man die weet wat HIJ wil en dat doet.



Met betrekking tot je vraag: "hoe ver kun je/moet je een niet-monogame man tegemoetkomen in zijn behoeften?" Kunnen, vast best ver. Moeten,... geen millimeter als dat over jouw grens gaat.



Jouw morele kompas bleek niet het zijne. Sommige "morele kompassen" wijzen altijd de kant op van de meest behoeftige vrouw/man in hun nabijheid. Lullig voor je als dat niet bij jou past en als je echt dacht dat je dat kon veranderen.



Sterkte!
louiselove wijzigde dit bericht op 20-04-2017 10:07
Reden: nuancering
% gewijzigd
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
TO, als polygamie diep van binnen helemaal niet bij jou past dan hoef jij er idd nog geen milimeter in mee te gaan.

Het staat jou altijd vrij te stoppen, jullie co-ouderschap 'n andere vorm te geven, jouw eigen leefstijl te gaan volgen. Succes!
volg je verstand, gebruik je gevoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven