Geld & Recht alle pijlers

Doorlopend krediet/hypotheek

20-04-2017 13:39 53 berichten
-
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 10:48
Reden: -
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Kastanjez, haar inkomen is 2200 bruto, niet netto. (Ik neem aan per maand.)

Ik weet overigens niet of dat inclusief of exclusief vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Hier nog een studieschuld van 4000. En ook bezig met een huis.

We hebben lateren berekenen hoeveel we minder konden lenen als ik studieschuld niet af zou betalen (kan makkelijk maar ik betaal maar 44 per mnd vanwege lage rente dus ga niet in een keer aflossen)

Dat scheelde 15000 euro.

Ik zou het laten berekenen bij een hypotheekadviseur. reken erop dat het wel eens tegen kan vallen wat je kunt lenen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fruity-Pebbles schreef op 20 april 2017 @ 15:24:

[...]



235.000 (inclusief kosten koper) is de hypotheek en hoogte van het huis

Kosten koper is gefinancieerd in de hypotheek

Bestaande bouw



Ah misschien omdat het in verhouding tot het totaalbedrag 'lage' kosten koper zijn, dat je het kon meefinancieren binnen die 101%?

Maar dan nog is de hypotheek iets hoger dan de verkoopprijs toch, als je binnen de hypotheek ook de kosten koper meefinanciert?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Tanx Patsy, ik had al een aanvulling gedaan omdat ik het te laat zag.



Volgende maand is het vakantiegeldmaand (voor de meeste mensen toch?), daar kun je de schuld zo mee kwijt zijn.
quote:niekjeelastiekje schreef op 20 april 2017 @ 15:25:

Hier nog een studieschuld van 4000. En ook bezig met een huis.

We hebben lateren berekenen hoeveel we minder konden lenen als ik studieschuld niet af zou betalen (kan makkelijk maar ik betaal maar 44 per mnd vanwege lage rente dus ga niet in een keer aflossen)

Dat scheelde 15000 euro.

Ik zou het laten berekenen bij een hypotheekadviseur. reken erop dat het wel eens tegen kan vallen wat je kunt lenen!Dat klopt toch redelijk met de berekening die iemand eerder gaf 'schuld x 6'. In het geval van TO zou dat dus 12000 euro kunnen schelen. Ik weet niet of die berekening ook nog afhangt van het salaris wat je hebt of ander kapitaal.
Alles dat je leent staat bij het BKR geregistreerd maar dat betekent niet meteen dat er niets meer kan. Bij een achterstandsregistratie kan het een probleem geven.



In het geval van TO: het beperkt je leencapaciteit met ongeveer 10.000 (beetje afhankelijk van de rentestand) Daarnaast moet je zelf de bijkomende kosten kunnen financieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 15:26:

Volgende maand is het vakantiegeldmaand (voor de meeste mensen toch?), daar kun je de schuld zo mee kwijt zijn.



Ja slim!

En gewoon een keertje op fiets/kampeervakantie in plaats van naar een ver oord.



Toen ik mijn appartement net had gekocht en veel geld kwijt was aan vloer, verf, meubels etc, ben ik 2,5 jaar niet op vakantie geweest, alleen wat weekendjes weg. Ik was die situatie helemaal zat die ik daarvoor had met dat doorlopend krediet en die rente die je dan de hele tijd betaalt. Een molensteen om je nek, voor niks (voor geld dat zomaar door mijn vingers glipte, ik wist niet eens precies waar aan). En bij elke nieuwe uitgave denk je: shit ik mag dit eigenlijk niet kopen, ik moet eigenlijk aflossen.



Zo fijn om van dat hele doorlopende krediet af te zijn.



Nu is een hypotheek natuurlijk ook een schuld maar daar heb ik tenminste echt wat aan. En mijn maandlasten zijn lager dan die van menig nieuw huurder in Amsterdam. En die gaan ook voor een deel naar aflossen van de hypotheek. Geen geld dat nooit meer terugkomt, zoals bij huur.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 15:29:

[...]





Dat klopt toch redelijk met de berekening die iemand eerder gaf 'schuld x 6'. In het geval van TO zou dat dus 12000 euro kunnen schelen. Ik weet niet of die berekening ook nog afhangt van het salaris wat je hebt of ander kapitaal.



Ja ik denk dat ze eerst kijken naar wat je maximaal mag lenen op basis van je salaris (inclusief vakantiegeld) en eventueel kapitaal. En daarna gaat er een bedrag af vanwege dat doorlopend krediet, en zat zou inderdaad 12.000 kunnen zijn.



En als je dan ziet hoe weinig er over blijft op basis van een salaris van 2200 bruto, daar kan je in een beetje stad net een parkeerplaats van kopen. Of misschien in een dorp of in een minder populaire wijk wel een kleine studio.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:34:

[...]



Toen ik mijn appartement net had gekocht en veel geld kwijt was aan vloer, verf, meubels etc, ben ik 2,5 jaar niet op vakantie geweest, alleen wat weekendjes weg. Ik was die situatie helemaal zat die ik daarvoor had met dat doorlopend krediet en die rente die je dan de hele tijd betaalt. Een molensteen om je nek, voor niks (voor geld dat zomaar door mijn vingers glipte, ik wist niet eens precies waar aan). En bij elke nieuwe uitgave denk je: shit ik mag dit eigenlijk niet kopen, ik moet eigenlijk aflossen.



Zo fijn om van dat hele doorlopende krediet af te zijn.

Wij zitten nog vier jaar aan onze restschuld vast. Hebben de eerste drie jaar ook geleefd zoals je hierboven beschrijft, maar waren dat ineens zat. Nu doen we er dus nog iets langer over dan 'nodig' maar hebben iets meer lol in ons leven. Maar dat is verder totaal off topic
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:26:

[...]





Ah misschien omdat het in verhouding tot het totaalbedrag 'lage' kosten koper zijn, dat je het kon meefinancieren binnen die 101%?

Maar dan nog is de hypotheek iets hoger dan de verkoopprijs toch, als je binnen de hypotheek ook de kosten koper meefinanciert?

Nee, vraagprijs was 235.000. Dat heeft er allemaal echt niks mee te maken.



Het ligt aan de hoogte van de (ver-)koopprijs, wat je maximaal kan lenen.

In ons geval zaten we, ondanks de 23k aan doorlopend krediet, ruim onder het maximaal te lenen hypotheekbedrag.

Het ging mij om je opmerking dat je doorlopend krediet afgelost moet zijn voordat je een huis koopt en dat is dus niet waar.



Edit: sorry dat heb jij helemaal niet gezegd
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 15:44:

[...]





Wij zitten nog vier jaar aan onze restschuld vast. Hebben de eerste drie jaar ook geleefd zoals je hierboven beschrijft, maar waren dat ineens zat. Nu doen we er dus nog iets langer over dan 'nodig' maar hebben iets meer lol in ons leven. Maar dat is verder totaal off topic



Dat kan ook een keuze zijn! Ja het is niet leuk om de hele tijd te moeten beknibbelen.



Mijn probleem was eerder dat het doorlopend krediet voelde als 'geld dat ik tot mijn beschikking had'. (Zoals veel Amerikanen ook van hun creditcard leven). Ik deed er leuke dingen van die ik net zo goed had kunnen laten, of op een goedkopere manier had kunnen doen. Ik teerde bijvoorbeeld in op mijn doorlopend krediet om op vakantie te gaan naar Tanzania. En vervolgens betaalde ik me helemaal scheel aan rente, na die vakantie. Op een gegeven moment zelfs €25 per maand alleen maar aan rente (die toen ook flink hoger stond).

Heel erg dom gewoon. Maar mede ontstaan door een overlijdensgeval in mijn familie, en een doorgeschoten 'je leeft maar één keer' gevoel.



Na het kopen van m'n huisje was het wel eens tijd om wat normaler om te gaan met geld. En besparen kan heel makkelijk eigenlijk. Met vrienden thuis borrelen/eten in plaats van naar een kroeg/restaurant. In een park picknicken of een fietstocht maken, in plaats van shoppen, naar een sauna of een boot huren. Langer doen met kleding of tweedehands kopen. En simpelweg eerst sparen en dan pas uitgeven in plaats van andersom...



Ik weet niet hoe de situatie van TO verder is maar ik vond jouw tip een hele goeie: gebruik het vakantiegeld om dat doorlopend krediet in één klap af te lossen. En zet dat dan ook helemaal stop, anders blijft de verleiding groot.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Fruity-Pebbles schreef op 20 april 2017 @ 15:56:

[...]



Nee, vraagprijs was 235.000. Dat heeft er allemaal echt niks mee te maken.



Het ligt aan de hoogte van de (ver-)koopprijs, wat je maximaal kan lenen.

In ons geval zaten we, ondanks de 23k aan doorlopend krediet, ruim onder het maximaal te lenen hypotheekbedrag.



Maar wat ik dus niet snap is dit:

vraagprijs 235.000 (en ik neem aan dat dit ook de verkoopprijs was? vraagprijs is niet altijd hetzelfde)

kosten koper nog enkele duizenden

hypotheek ook 235.000



Maar hoe kan dat nou als je ook de kosten koper hebt meegefinancierd? Dan is je hypotheek toch hoger dan 235.000?

Of had je geld uit een verkoop van een vorig huis ofzo, en daarmee al een stukje afgelost?



quote:Fruity-Pebbles schreef op 20 april 2017 @ 15:56:

Het ging mij om je opmerking dat je doorlopend krediet afgelost moet zijn voordat je een huis koopt en dat is dus niet waar.



Edit: sorry dat heb jij helemaal niet gezegd Nou ik heb het haar wel aangeraden, dat het gewoon veel slimmer is. Juist omdat €2000 'rood staan' €12.000 kan schelen in wat je mag lenen. Én omdat je tegenwoordig vrijwel niet een eigen huis kunt kopen zonder al eigen spaargeld te hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:34:

[...]





Ja slim!

En gewoon een keertje op fiets/kampeervakantie in plaats van naar een ver oord.



Toen ik mijn appartement net had gekocht en veel geld kwijt was aan vloer, verf, meubels etc, ben ik 2,5 jaar niet op vakantie geweest, alleen wat weekendjes weg. Ik was die situatie helemaal zat die ik daarvoor had met dat doorlopend krediet en die rente die je dan de hele tijd betaalt. Een molensteen om je nek, voor niks (voor geld dat zomaar door mijn vingers glipte, ik wist niet eens precies waar aan). En bij elke nieuwe uitgave denk je: shit ik mag dit eigenlijk niet kopen, ik moet eigenlijk aflossen.



Zo fijn om van dat hele doorlopende krediet af te zijn.



Nu is een hypotheek natuurlijk ook een schuld maar daar heb ik tenminste echt wat aan. En mijn maandlasten zijn lager dan die van menig nieuw huurder in Amsterdam. En die gaan ook voor een deel naar aflossen van de hypotheek. Geen geld dat nooit meer terugkomt, zoals bij huur.



Ja want fietsvakantie is heul goedkoop, als ik beetje gek doe op mijn fietsvakanties kan dat zo 100 euro per dag kosten, ook 15 euro maar allebei zijn maxima bedragen die ik wel eens gehad heb.

Niet voor jou maar voor TO, laat je voorlichten door een professional, meerdere reacties hier tonen nu even aan dat tav hypotheken de kennis hier nu even niet hoog ligt vooral omdat de standaard BKR discussie er weer is.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zijn die professionals ook allemaal heel erg onafhankelijk (not)



Maar inderdaad, beter om info te zoeken op websites van hypotheekadviesbureaus en eens een gesprek aan te gaan met een adviseur.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 16:02:

[...]





Maar wat ik dus niet snap is dit:

vraagprijs 235.000 (en ik neem aan dat dit ook de verkoopprijs was? vraagprijs is niet altijd hetzelfde)

kosten koper nog enkele duizenden

hypotheek ook 235.000



Maar hoe kan dat nou als je ook de kosten koper hebt meegefinancierd? Dan is je hypotheek toch hoger dan 235.000?

Of had je geld uit een verkoop van een vorig huis ofzo, en daarmee al een stukje afgelost?

Ik denk dat ik je niet goed begreep....



Vraagprijs was 235.000

Onze hypotheek is 235.000 (dus inclusief kosten koper)

Verkoopprijs was dus zo'n 231.000 ofzo (Ik heb echt geen idee meer)



We hadden 2 appartementen. Op 1 appartement een restschuld van 23K.

Op 1 appartement een restschuld van 1K, dit is niet betaald, maar doorgezet naar de nieuwe hypotheek. (Het was een bankspaarhypotheek. Door dit niet af te lossen, is de complete hypotheek overgezet naar het nieuwe huis en wordt hier dus verder gespaard).

Ik hoop dat het nu wat duidelijk is.
quote:zeefietser1 schreef op 20 april 2017 @ 16:04:

[...]



Ja want fietsvakantie is heul goedkoop, als ik beetje gek doe op mijn fietsvakanties kan dat zo 100 euro per dag kosten, ook 15 euro maar allebei zijn maxima bedragen die ik wel eens gehad heb.



Bedoel je dit nu cynisch?? Patsy zegt toch 'ipv naar een ver oord'? Lijkt me dat gemiddeld genomen fietsvakanties toch wel echt een stuk goedkoper zijn dan heel veel andersoortige vakanties en volgens mij ging haar voorbeeld erom dat je keuzes kunt maken, waardoor je je schuld makkelijker af kunt lossen.



En inderdaad Patsy, rente betalen op krediet (25 euro per maand???? Wow!) is echt heel erg zonde, zeker als je er dingen mee betaalt hebt waar je ook gewoon nog even een paar maanden voor had kunnen sparen. Fijn dat je daar nu vanaf bent!
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 16:02:

[...]





Maar wat ik dus niet snap is dit:

vraagprijs 235.000 (en ik neem aan dat dit ook de verkoopprijs was? vraagprijs is niet altijd hetzelfde)

kosten koper nog enkele duizenden

hypotheek ook 235.000



Maar hoe kan dat nou als je ook de kosten koper hebt meegefinancierd? Dan is je hypotheek toch hoger dan 235.000?

Of had je geld uit een verkoop van een vorig huis ofzo, en daarmee al een stukje afgelost?





[...]





Nou ik heb het haar wel aangeraden, dat het gewoon veel slimmer is. Juist omdat €2000 'rood staan' €12.000 kan schelen in wat je mag lenen. Én omdat je tegenwoordig vrijwel niet een eigen huis kunt kopen zonder al eigen spaargeld te hebben.

Oh, maar dat ben ik met je eens. Een DK van € 2.000 zou ik ook meteen (of zo snel mogelijk) aflossen. Dat is namelijk 'niks'.

Helaas zitten wij tegen een iets hoger bedrag aan te hikken, maar lossen we zo snel mogelijk af. We hebben bijvoorbeeld binnen 4 maanden ruim 4000 afgelost.

Helaas besloten toen 2 auto's stuk te gaan, waardoor er wegens woon- werkverkeer nieuwe/andere auto's aangeschaft moesten worden. Dit is gedaan met eigen geld, maar ook met het deel van het DK.

Nu zijn we dus weer hard aan het aflossen.... We willen uiterlijk eind 2018 ervanaf zijn..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat gezegd want dat is in haar specifieke geval zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fruity-Pebbles schreef op 20 april 2017 @ 16:07:

[...]



Ik denk dat ik je niet goed begreep....



Vraagprijs was 235.000

Onze hypotheek is 235.000 (dus inclusief kosten koper)

Verkoopprijs was dus zo'n 231.000 ofzo (Ik heb echt geen idee meer)



We hadden 2 appartementen. Op 1 appartement een restschuld van 23K.

Op 1 appartement een restschuld van 1K, dit is niet betaald, maar doorgezet naar de nieuwe hypotheek. (Het was een bankspaarhypotheek. Door dit niet af te lossen, is de complete hypotheek overgezet naar het nieuwe huis en wordt hier dus verder gespaard).

Ik hoop dat het nu wat duidelijk is.



Dank je voor je uitleg! Je eerdere berichten waren denk ik ook verwarrend voor TO. Want ik probeerde juist uit te leggen dat je eigen geld moet hebben als je een eerste huis wilt kopen.



In jullie geval: balen van die restschuld... door de crisis zeker? Hopelijk kunnen jullie die de komende tijd goed aflossen. -edit- shit en ook nog twee auto's die dan jet kapot gaan, wat een pech!

En gelukkig heb je dan wel onder de vraagprijs kunnen kopen. En hopelijk betekent dit dat jullie gezellig zijn gaan samenwonen. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 16:08:

[...]





Bedoel je dit nu cynisch?? Patsy zegt toch 'ipv naar een ver oord'? Lijkt me dat gemiddeld genomen fietsvakanties toch wel echt een stuk goedkoper zijn dan heel veel andersoortige vakanties en volgens mij ging haar voorbeeld erom dat je keuzes kunt maken, waardoor je je schuld makkelijker af kunt lossen.





Ja ik zei zelfs "fiets/kampeervakantie" waarmee ik al hoopte duidelijk te maken dat je dan natuurlijk dit keer even niet in luxe hotels gaat slapen en elke dag 3x uit eten.

Maar zonder kamperen kun je ook heel goedkoop op fietsvakantie en slapen bij Vrienden op de Fiets adresjes. Vooral als je daar ook een lunchpakketje bij koopt, en adressen zoekt met eigen keuken om te koken. En je fiets kun je ook nog eens veilig stallen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 21 april 2017 @ 09:19:

[...]





Dank je voor je uitleg! Je eerdere berichten waren denk ik ook verwarrend voor TO. Want ik probeerde juist uit te leggen dat je eigen geld moet hebben als je een eerste huis wilt kopen.



In jullie geval: balen van die restschuld... door de crisis zeker? Hopelijk kunnen jullie die de komende tijd goed aflossen. -edit- shit en ook nog twee auto's die dan jet kapot gaan, wat een pech!

En gelukkig heb je dan wel onder de vraagprijs kunnen kopen. En hopelijk betekent dit dat jullie gezellig zijn gaan samenwonen. :-)



Wij woonden al samen

Appartement van vriend heeft 2 jaar te koop gestaan, hij heeft op de top van de markt gekocht en dus de hoofdprijs voor zijn appartement toen moeten betalen. In ons geval een 'geluk' dat het zo lang te koop heeft gestaan.

Wij gingen met 9 maanden in mijn appartement samen wonen, zijn appartement paar maanden later in de verkoop. Met de gedachte; die zijn we niet snel kwijt, lukt de verkoop niet en onze relatie werkt niet, dan kon hij terug naar zijn appartement, zonder problemen.



Nadat zijn appartement verkocht was hebben we de mijne in de verkoop gedaan, en zoals verwacht, was deze heel snel verkocht. Binnen 2 weken....

We hebben afgelopen jaar wel onze portie pech gehad, helaas. Onze relatie heeft daar dan ook onder geleden, maar we gaan met frisse moed vooruit, volgende maand gaan we trouwen
Alle reacties Link kopieren
Oh gefeliciteerd Fruity-Pebbles!



Ja al die gektes op de huizenmarkt zijn tricky hè.

Ik heb ook tijdens een piek gekocht, bij wijze van spreken 1 maand voor de crisis. Daarna heeft tijdens de crisis mijn appartement jaren zo'n €20.000 'onder water' gestaan (minder waard dan ik ervoor betaald had) en kregen buren hun huizen niet verkocht. Gelukkig zat ik hier prima en hoefde ik niet te verkopen. En het was toch gunstig dat ik net op dat moment had gekocht want vlak daarna veranderde de wetgeving en mocht je veel minder lenen.



En nu de economie aantrekt en Amsterdam hot hot hot is, heb ik opeens een overwaarde van €33.000 volgens een recente taxatie, of zelfs €57.000 als ik de achterlijk hoge WOZ-waarde moet geloven (en waar ik dus ook bezwaar tegen heb gemaakt, die WOZ is gebaseerd op 2 weken na die officiële taxatie).

Dus ten opzichte van de crisisperiode een prijsstijging van €53.000 (of zelfs €77.000) in een paar jaar tijd. Het is speculeren met lucht. Het appartement is voor geen centimeter veranderd (oké ik heb de muren geverfd), maar toch opeens tig-duizend meer 'waard'.



Maar ja als ik wil verhuizen binnen de stad, betaal ik ook die achterlijke prijzen, dus ik blijf voorlopig zitten waar ik zit. En dat geldt voor iedereen die ik ken, dus de huizenmarkt loopt totaal vast door die gekte.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
hier ook voor de crisis gekocht, maar in een hele andere regio.

Huis staat nog zwaar onder water. Gelukkig zit er een spaarverzekering in.



Hoe dat kan schelen met regio's...Het is ook maar net waar het gewild wonen is.
Alle reacties Link kopieren
Wij kochten ook aan het begin van de crisis en stonden 40.000 onder water op het dieptepunt. Flat werd veel te klein met twee kinderen.

Vorig jaar verhuisd op het perfecte moment: in 1 week verkocht, heel kleine restschuld en huizenprijzen waren nog niet zo hard gestegen als de appartementen hier. Huis waar we nu wonen zouden we nu niet meer kunnen betalen, is al zodanig in waarde gestegen dat ondanks kk en meefinancieren restschuld we nu al winst zouden maken. Bizar.

Maar we gaan niet meer weg. Lekker aflossen en dan hebben we het huis hypotheekvrij als ik 55 ben, op 1 inkomen. Dat is tenminste de bedoeling.
Wat fijn Marie. Wij hadden allebei net een appartement gekocht (in 2008...) toen we elkaar leerden kennen. Onze totale restschuld bedroeg bijna een ton.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven