De bruiloft van mijn zusje...

21-04-2017 13:14 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn zusje gaat trouwen! En natuurlijk ben ik heel blij voor haar, maar ze heeft het allemaal een beetje onhandig aangepakt. Het zit als volgt: deze week verraste mijn zusje en haar Italiaanse aanstaande (ze wonen gewoon in Nederland) ons net het nieuws dat ze eind september gaan trouwen. We wisten wel dat dat eerdaags ging gebeuren, maar ze wilden de details geheim houden tot alles geregeld was...

En een verrassing is het, maar helaas niet zo'n aangename. De familie van haar vriend woont in Zuid-Italië en heeft het niet breed. Daarom hebben ze de bruiloft daar gepland, in september, omdat zijn neefjes en nichtjes dan nog vakantie hebben en zodat zijn familie niet te veel reiskosten hoeft te maken. Het feest is 200 km bij hen vandaan, dus zijn familie slechts hun overnachtingen daar te betalen.



Alles blijkt al geregeld te zijn: een villa waar het feest in de tuin plaats vindt, een kerk. En ik ben gevraagd als getuige en ceremoniemeester. Ik voel me heel vereerd, maar ben bang dat ik niet kan gaan komen, want ze heeft helaas niet zo goed over de situatie van haar eigen familie gedacht.



Om te beginnen vliegt zij er heen. Nu vraagt ze aan mij om in de auto haar bruidsjurk en haar hondje mee te nemen. En bovendien mijn ouders, die voor geen goud een vliegtuig in durven, maar die ook niet meer in staat zijn om zelf 2500 km te rijden (en weer terug natuurlijk). Dat al die mensen, spullen en bovendien de rolstoel van mijn jongste zoon niet allemaal in een auto kunnen, zag zij niet als een probleem. Dan huren we toch gewoon een busje!



Helaas hebben wij dat geld helemaal niet. Buiten de kosten voor een huis of hotel in Italië, moeten we voor zowel de heen als terugreis twee keer drie hotelkamers betalen, de huur van een busje voor minimaal 10 dagen en alle benzine die dat gaat kosten. Natuurlijk betalen mijn ouders mee, maar die hebben slechts AOW...



Daarnaast zijn mijn beide zoontjes leerplichtig en hebben ze in september, in tegenstelling tot de Italiaanse kindjes, geen vakantie meer. En de scholen hebben al aangegeven niet meer dan een week vrij te mogen geven, terwijl de heen- en terugreis allebei al drie dagen duren! Het werk van mijn man is ook niet blij. Zijn vakantie staat al ingeroosterd en hij kan alleen nog proberen te ruilen met collega's. Het is ook geen optie om alleen te gaan, aangezien ik de zorg voor mijn gehandicapte zoontje heb.



Het ziet er nu dus naar uit dat zowel wij als mijn ouders helemaal niet naar de bruiloft kunnen. Ik wil mijn zusje proberen uit te leggen, dat we haar absoluut geen verdriet willen doen, maar dat ze beter met ons had kunnen overleggen. Als ze een jaartje later getrouwd was, of bijvoorbeeld in de zomervakantie of ergens tussen Nederland en Zuid-Iatlië in, dan hadden we het geld wel en vrij van school en werk wel kunnen regelen. Hoe gaan we dit zo aardig mogelijk brengen? Natuurlijk ben ik ook best een beetje boos dat ze geen rekening met onze situatie heeft gehouden. Ik heb alles voor haar over, maar ze had wel na kunnen denken wat deze bruiloft allemaal voor haar geliefden met zich mee brengt. Wat kunnen we haar nu het beste vertellen?
quote:patchouli_ schreef op 21 april 2017 @ 13:21:

Wat je kan doen is aanbieden een feest te organiseren hier, als ze terugkomen. Voor alle mensen die er niet bij hebben kunnen zijn.Ik begrijp best dat het in deze situatie om de bruid gaat, maar een bruid die 0 rekening houdt met haar eigen familie en wel een heel eisenlijstje heeft met opdrachten voor hen, zou van mij echt niet ook nog eens een feest krijgen.
Het kán gewoon niet. Zeg dat gewoon.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:26:

Misschien weet zus helemaal niet van de financiële situatie van TO?Maar ze weet toch wel van de leerplicht?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:28:

[...]



Maar ze weet toch wel van de leerplicht?Dit en de zus wist precies waar ze aan begon, ze wist ook dat haar ouders niet gingen vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je gereageerd toen ze het vertelde?

Ik zou bij voorbaat al dusdanig flabbergasted zijn dat ze wel door zou hebben dat het een onmogelijke verwachting is.
Alle reacties Link kopieren
waarom neemt ze dr eigen hond niet mee in het vliegtuig?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de waarheid vertellen. Dat het voor jullie gewoon onmogelijk is. Wel raar dat ze zo'n bruiloft op afstand maar 6mnd voor af aankondigd.. vind ik persoonlijk ook relatief laat. De tijd om te sparen (als financieel het enige probleem zou zijn) is dan ook wel heel kort..
quote:clueless17 schreef op 21 april 2017 @ 13:30:

Hoe heb je gereageerd toen ze het vertelde?

Ik zou bij voorbaat al dusdanig flabbergasted zijn dat ze wel door zou hebben dat het een onmogelijke verwachting is.Ja idd.
Alle reacties Link kopieren
Even overleggen met je zusje.



Verder zou ik je post maar verwijderen. Niet leuk voor haar en wellicht slecht voor de familieverhoudingen als je zusje haar trouwplannen met reacties en al terugleest op een openbaar forum ... .
Dubbel
Gewoon eerlijk zijn, dat is het enige wat je kunt doen.



Wel heel rot voor haar! Zij denkt jullie te verrassen, maar is even vergeten rekening te houden met haar eigen familie.... De droomwereld van een bridezilla....
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:28:

[...]



Maar ze weet toch wel van de leerplicht?Daar kan vrijstelling voor gevraagd worden natuurlijk. Hebben wij laatst ook gedaan omdat jongste haar verjaardag bij oma in het buitenland wil vieren. Geen probleem.
Gewoon precies zo vertellen zoals het is en zoals je hier beschreven hebt. Ze denkt dus wel aan haar schoonfamilie en met jullie houdt ze totaal geen rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boogschutter10 schreef op 21 april 2017 @ 13:34:

Even overleggen met je zusje.



Verder zou ik je post maar verwijderen. Niet leuk voor haar en wellicht slecht voor de familieverhoudingen als je zusje haar trouwplannen met reacties en al terugleest op een openbaar forum ... .Waarom verwijderen? Ik heb ergere bruiloften hier online gelezen.
quote:7102 schreef op 21 april 2017 @ 13:33:

waarom neemt ze dr eigen hond niet mee in het vliegtuig?

Plus de jurk. Daar hebben luchtvaartmaatschappijen zelfs speciale regelingen voor.



Nieuwe TO en "omstreden" topic....

En volgens mij hebben de scholen in Italië eind september echt geen vakantie meer.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:35:

[...]





Daar kan vrijstelling voor gevraagd worden natuurlijk. Hebben wij laatst ook gedaan omdat jongste haar verjaardag bij oma in het buitenland wil vieren. Geen probleem.

Oh dat is wel fijn



Nou het is natuurlijk wel je zusje die gaat trouwen, kan je niet een goedkoop ticket scoren en er alleen heen gaan een paar dagen?
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:35:

[...]





Daar kan vrijstelling voor gevraagd worden natuurlijk. Hebben wij laatst ook gedaan omdat jongste haar verjaardag bij oma in het buitenland wil vieren. Geen probleem.Wat ik hoor van vrienden met kinderen gaat dat echt niet zo makkelijk als ze ouder dan 4 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je zus heeft hier duidelijk heel slecht over na gedacht. Dat zal ze niet met opzet gedaan hebben. Ze was gewoon vol van de bruiloft en kan zich moeilijk in jullie situatie verplaatsen met schoolgaande kinderen, waarvan 1 gehandicapt. Zelf heeft ze vermoedelijk nog geen kinderen. Daarbij heeft misschien zijn familie nogal druk op de ketel gezet, waardoor daar wel veel rekening mee gehouden is. Het zal allemaal onwetendheid geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat je boos bent over bepaalde dingen, daarom denk ik dat je eerst even moet wachten tot de boosheid weg geëbd is. Kijk dan even wat de alternatieven zijn. Ik denk dat vliegen goedkoper is dan rijden met 2 x 2 overnachtingen en een huurbus, bovendien hoef je dan minder lang vrij te vragen. Weliswaar kunnen je ouders, hond en trouwjurk dan niet mee, maar dat is niet jouw probleem.

Mocht dat haalbaar zijn dan ga je rustig en vooral niet boos aan je zus vertellen, dat je heel blij bent dat ze gaat trouwen en je er heel graag bij wilt zijn, maar dat man en kinderen niet zo lang vrij kunnen krijgen en dat rijden je bovendien teveel geld gaat kosten, dus dat je ervoor kiest met het vliegtuig te komen.

Je hoeft niet eens te zeggen dat ouders, hond en trouwjurk dan niet mee kunnen, die conclusie trekt ze dan zelf wel en dan zeg je, dat je dat ook heel rot vindt voor je ouders en of er geen andere oplossing mogelijk is, met iemand anders (zij zelf, maar dat moet je niet zeggen, laat ze zelf die conclusie trekken) of dat ze misschien toch over te halen zijn om een keer te vliegen. Trouwjurk kan ook gewoon in het vliegtuig mee, doen er zoveel. Dus die kan ze zelf mee nemen. Hondje is wat lastiger. Wat voor soort is het? Ik dacht dat ze tot 5 kg als handbagage mee kunnen en anders moet hij maar even naar een pension ofzo, niet onoverkomelijk.

Mocht het financieel niet haalbaar zijn met vliegen dan kijk je of je met een deel van het gezin kan gaan.
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:37:

[...]



Oh dat is wel fijn



Nou het is natuurlijk wel je zusje die gaat trouwen, kan je niet een goedkoop ticket scoren en er alleen heen gaan een paar dagen?waarom in allerlei bochten wringen als de bruid op geen enkele manier aan haar eigen familie heeft gedacht en wel van alles verwacht? Voor mij werkt zoiets 2 kanten op hoor. Prima, je gaat trouwen, maar doe ff normaal..
quote:elf12 schreef op 21 april 2017 @ 13:34:

Gewoon eerlijk zijn, dat is het enige wat je kunt doen.



Wel heel rot voor haar! Zij denkt jullie te verrassen, maar is even vergeten rekening te houden met haar eigen familie.... De droomwereld van een bridezilla....



Ik trouw voor mezelf, niet voor anderen. Dan kan je wel aan de gang blijven. Die oom kan door de week niet, oma kan niet verder dan een uur reizen, je beste vriendin wil per se haar kinderen mee anders komt ze niet, je ouders vinden dat je in de kerk moet trouwen, etc.



De zus van TO heeft deze keuze gemaakt. Consequenties zijn voor haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:37:

[...]



Oh dat is wel fijn



Nou het is natuurlijk wel je zusje die gaat trouwen, kan je niet een goedkoop ticket scoren en er alleen heen gaan een paar dagen?

Dit, en dan regelt ze zelf maar haar trouwjurk en haar hondje. Dan ben jij er iig bij (en helaas nog niet je ouders, jouw man, jouw kinderen). Ik zou haar dat zeggen: qua geld en om zaken te regelen gaat het niet, dat kan niet op deze termijn. We willen er heel graag allemaal bij zijn, maar dat gaat niet. Het enige wat kan is dat ik alleen kom, met het vliegtuig als ik nog een goedkoop ticket kan scoren.

(zouden je ouders ook voor de bruiloft van hun dochter echt geen vliegtuig in gaan?)
Als het even zou lukken zou ik wel gaan naar de bruiloft van broer of zus in buitenland. In de door jou beschreven situatie is het echter onmogelijk ivm diverse factoren die wel degelijk dermate van belang zijn dat ze niet uitwisbaar of anders inplanbaar zijn.

Dus.....eerlijk zijn en daarbij vermelden dat je het beslist goed met haar voor hebt, echter nu met je handen in het haar zit.
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 13:38:

[...]



Wat ik hoor van vrienden met kinderen gaat dat echt niet zo makkelijk als ze ouder dan 4 zijn.



11 en 7.



En zie de OP, school heeft gezegd dat kinderen niet meer dan een week kunnen vrij krijgen.

Hebben ze 9 dagen om te reizen.
Overigens zou het haar mooi staan wanneer zij zou zorgen voor de allerdirecte familie, dus haar zus met gezin en haar ouders, voor vervoer en verblijf.
Kan man van TO niet voor zijn eigen gehandicapte zoon zorgen trouwens?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven