Lijf & Lijn alle pijlers

Slecht zien en leesbril

21-04-2017 15:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word 43 over 6 weken. Ongeveer een jaar geleden merkte ik dat ik problemen kreeg met lezen. Ik had moeite met vooral sms/app berichtjes. Ik ben naar zo'n brillenwinkel gegaan om mijn ogen op te laten meten en ik had dus een leesbril nodig. 1 oog +1 en andere oog +1.25 geloof ik. Brilletje uitgezocht met esprit montuur en een paar weken later kon ik die ophalen.



Ik moest erg wennen aan de bril. Werd er een beetje dizzy van als ik hem ophad. Vooral doordat ik voor veraf beter zie zonder en voor lezen beter zie met. Kreeg ook snel last van brandende ogen. Ik gebruikte de bril ook lang niet altijd want ik kon ook nog wel lezen zonder. Alleen als ik wat minder licht had had ik de bril echt nodig.



Helaas heb ik niet lang kunnen genieten van mijn dure esprit brilletje. Ik liet hem ergens liggen en weg. Nu heb ik van die goedkope brilletjes. Een van de action en een van de drogist. Beide met +1.25. Ik kan ermee lezen. Maar het dizzy gevoel is er nog steeds.



Inmiddels kan ik niet meer lezen zonder. Ook niet meer bij veel licht. Het beeld is flink wazig. Het lijkt wel alsof mijn ogen snel achteruit gaan. Komt dat door de goedkope brillen? Of gewoon door de leeftijd? Voor veraf vind ik het nog steeds prettiger zonder bril. Al ik de bril veel op heb krijg ik ook snel brandende ogen. Dat heb ik zonder bril niet. Ook zelden hoofdpijn.



Wat denken jullie? Zijn die goedkope brillen gewoon niet goed?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een leesbril op moet doen met lezen, en afdoen als je niet leest.
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al jaren met die goedkope leesbrilletjes en dat gaat prima.

Wel heb ik er wel eens eentje tussen waar ik ineens dizzy van word, die doe ik dan weg.

Overigens is het niet de bedoeling dat je een leesbril ook gebruikt voor in de verte kijken, dat is nou juist wat er gebeurt vanaf je 40e of 45e: dat je dichtbij niet meer genoeg je ogen kunt aanpassen en daar dan een brilletje voor nodig hebt. Voor veraf hoef je je ogen minder aan te passen, daarom blijf je in de verte gewoon net zo goed zien als je al deed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Je hoeft dat ding toch alleen op met lezen?
Als je vaak een leesbril opzet om te lezen, gaan je ogen daaraan wennen en kun je steeds moeilijker zonder. Dat is mij althans verteld. Mijn opticien probeert het zo lang mogelijk te rekken om me echt een leesbril aan te smeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 21 april 2017 @ 15:22:

Je hoeft dat ding toch alleen op met lezen?



Ja dat klopt maar dan zit ik achter mijn beeldscherm te tikken en kijk je ook weleens automatisch op als je collega wat tegen je zegt ofzo.



Zou je je ogen kunnen laseren tzt? Ik vind het echt een gedoe zo'n bril eerlijk gezegd...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Even naar de huisarts is zeker geen optie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Was dat esprit brilletje varifocus??



Zo ja, dan moet je dat ding dus echt een paar dagen ophouden, anders went het nooit.

Zo nee, dan alleen opzetten met lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merel7 schreef op 21 april 2017 @ 15:37:

Was dat esprit brilletje varifocus??



Zo ja, dan moet je dat ding dus echt een paar dagen ophouden, anders went het nooit.

Zo nee, dan alleen opzetten met lezen.Nee geen varifocus. Alleen een leesbril.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 21 april 2017 @ 15:29:

Even naar de huisarts is zeker geen optie?Waarom huisarts?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 21 april 2017 @ 15:28:

[...]





Ja dat klopt maar dan zit ik achter mijn beeldscherm te tikken en kijk je ook weleens automatisch op als je collega wat tegen je zegt ofzo.



Zou je je ogen kunnen laseren tzt? Ik vind het echt een gedoe zo'n bril eerlijk gezegd...

Waarom denk je dat die leesbrilletjes vaak zo klein zijn? Zodat je er makkelijk overheen in de verte kunt kijken.



Je ogen om deze reden laten laseren heeft weinig zijn, want dan zou je niet meer goed in de verte kunnen kijken.

Ik heb wel eens gehoord dat ze zo kunnen laseren dat je met je ene oog goed in de verte kunt zien en met je andere oog goed kunt lezen. Geen idee of het klopt en mij lijkt het niks.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je hersenen wennen aan een bril, zei de opticien tegen mij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als je de hele tijd zo dizzy er van wordt. Zou ik even langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een oogarts in het zh. Daar kunnen ze veel beter kijken dan bij een opticien! Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonie2006 schreef op 21 april 2017 @ 15:47:

Als je de hele tijd zo dizzy er van wordt. Zou ik even langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een oogarts in het zh. Daar kunnen ze veel beter kijken dan bij een opticien! Succes ermee.Goede tip. Thanks!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonie2006 schreef op 21 april 2017 @ 15:47:

Als je de hele tijd zo dizzy er van wordt. Zou ik even langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een oogarts in het zh. Daar kunnen ze veel beter kijken dan bij een opticien! Succes ermee.Ik mag toch hopen dat je geen verwijzing krijgt van je huisarts. Ga eerst eens gewoon terug naar een (goede!) opticien en laat je ogen opmeten. Gebruik vervolgens een leesbril zoals die bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 21 april 2017 @ 15:39:

[...]





Nee geen varifocus. Alleen een leesbril.



Maar waarom kijk je veraf dan wel door je bril, geen wonder dat je dizzy wordt.



Begin eerst met alleen te lezen door je bril, kan je gewoon met een goedkoop brilletje uitproberen.

Heb je dan na twee weken nog steeds klachten, toch maar even naar een goede opticien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 21 april 2017 @ 15:43:

Je hersenen wennen aan een bril, zei de opticien tegen mij.Wacht maar tot je boven de 45 bent.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik had pas een nieuwe maar hij viel kapot bij de Lidl. Een schroefje op het pootje begaf het. Ik draag liefst randloze.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dure brillen zijn niet altijd beter.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Komt dat door de goedkope brillen? Of gewoon door de leeftijd?Door de snelheid waarmee je lenzen achteruitgaan denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog een beetje jong voor een leesbril maar ok, dat komt vaker voor. Ik denk dat de glazen in het esprit montuur een beetje te sterk waren, waarschijnlijk was je beter afgeweest met R+L +0.75.
Kant en klare leesbrillen beginnen meestal bij +1.00 en lopen met een half dioptrie op tot + 3.50 of zo. De optische kwaliteit is verschillend van de K&K brillen, het middelpunt van de glazen hoort voor je pupil te zitten maar bij deze goedkope brillen hebben ze vaak een (vaste) te grote afstand wat discomfort kan geven.

Je verpest je ogen er niet mee, boven de 43 jaar gaat het leesvermogen helaas met of zonder bril achteruit. Als je eenmaal gewend bent aan zo'n bril ga je hem wel meer missen als je hem niet bij je hebt.
Door geen leesbril te gebruiken kun je de eerste jaren wel wat vaker zonder leesbril maar je bent je zelf daardoor onnodig aan het plagen omdat het eigelijk toch niet zo fijn kijkt zonder.
Ik zou me laten informeren bij een goede opticien of optometrist en natuurlijk afhankelijk welke werkzaamheden die je verricht (veel PC kijken b.v.) tot een bepaald glastype komen die het best bij je past, tegenwaardig zijn er zeer veel mogelijkheden.
Ook voor de 30tig plussers die de hele dag op hun tablet turen.
Is multifocaal niet een optie voor je?
Mijn moeder had hetzelfde probleem. En dat was opgelost nadat ze een multifocale bril had aangeschaft. Zo eenyje met zo'n apart leesgedeelte onderin.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van me die optometrist is, had zelf altijd die goedkope leesbrilletjes.
En verder geloof ik niet dat je hersenen wennen aan die bril, maar dat je het je oogspieren een stuk makkelijker maakt. Die spieren moeten er maar voor zorgen dat je ooglens de juiste bolling heeft. Met een extra lens er voor (de bril dus) gaat dat een stuk makkelijker. En nee je krijgt dat geen luie oogspieren maar minder oververmoeide spieren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik wou net een leesbriltopic aanmaken maar zie dat deze onlangs nog geupt was, dus kan net zo goed hier.

Ik ben vorige week bij de opticien geweest omdat ik zo snel moe ben en bij autorijden echt heel snel heel slaperig word. Na een lang en grondig onderzoek kwam er uit dat ik +1 aan beide ogen heb, maar wel scherp zie omdat mijn ogen nog goed kunnen accomoderen. Dit kost alleen veel inspnning, waardoor ik zo moe wordt. Ok, helder.

Kan ik nu (als reserve) een goedkoop leesbrilletje halen met +1? De opticien zei al dat ik de bril niet non stop op hoef maar naar behoefte kan dragen bij tv kijken, autorijden, werk etc. Een reservebril van de opticien is me te prijzig, en ik heb er denk ik wel een nodig met twee kleine koters die nogal rauwdouwers zijn. Plus het lijkt me handig om bijv in de auto te hebben voor het geval ik mijn bril thuis heb laten liggen... Maar als ik kijk op de site van bijvoorbeeld kruidvat bij de leesbrillen staat er weer 'niet mee autorijden'?

Iemand die hier meer over kan vertellen? Of is de ene plus1 de andere niet?
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Elke +1 is hetzelfde, dus ja, je kunt idd net zo goed zo'n goedkoop brilletje nemen.
Tegen dat je voor lezen iets sterkers nodig hebt kun je dan een varifocale bril overwegen, of 2 goedkope leesbrilletjes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven