In hoeverre leen je geld uit aan vriendinnen?

21-04-2017 19:12 115 berichten
Ik heb besloten om geen geld meer uit te lenen aan vriendinnen. Maakt het mij een slechte vriendin? Ik heb het in het verleden heel vaak gedaan en nooit terug gekregen. Nu sta ik weer voor dezelfde dilemma.
Ik zit met een rotgevoel dat ik nee heb gezegd en loop weer te doemdenken.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:23:

Maakt het mij een slechte vriendin?Ja. Nu ga je naar de hel.
quote:Lampie1986 schreef op 21 april 2017 @ 19:21:

[...]





Bij echte vrienden krijg je het gewoon terug.

Dus van mogelijk niet mag er geen sprake zijn.



Ik leen principieel al geen geld uit voor drank, drugs of sigaretten.

Dat bekostigen ze maar zelf en als ze 't geld er niet voor hebben ... dan maar niet.



Bij bepaalde mensen geef ik ook geen geld meer, maar spullen.

Omdat ik weet dat ik in 't verleden geen geld terugzag.

En mijn geld niet gebruikten waarvoor ze 't nodig hadden.

Honger? Ik heb nog wel een half brood en beleg dat je mag komen halen.

Vervoer naar werk? Ik ga wel een buskaart kopen.

...
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:24:

Ik zit met een rotgevoel dat ik nee heb gezegd en loop weer te doemdenken.Gaat het om een enorm bedrag?
quote:Lampie1986 schreef op 21 april 2017 @ 19:26:

[...]





Gaat het om een enorm bedrag?€280
quote:cookie84 schreef op 21 april 2017 @ 19:23:

Ik leen geen geld uit, te vaak gehad dat ik het toch niet terug krijg.

Wat ik wel doe is trakteren op de kapper of tas boodschappen, kleren voor kids. Dingen die ze nodig hebben en waar ze blij mee zijn. Tegelijk is het een uitje voor de kids met een ijsje erbij! Heb het nu over m'n schoonzusje die het niet breed hebben.



Dit wel idd. Eten brengen en helpen met budgetteren en vaak zat even een kind extra mee naar de bioscoop. Koop extra shirtje voor zoontje van vriendin.

Toen ik krap zat gebeurde dat ook andersom. Maar geld lenen van vrienden. Nope.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 21 april 2017 @ 19:16:

Ik leen geen geld uit, met familie en vrienden moet je wandelen, niet handelen..Mooi gezegd!
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:26:

[...]





€280Om wat mee te doen?
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 19:25:

[...]





Ik leen principieel al geen geld uit voor drank, drugs of sigaretten.

Dat bekostigen ze maar zelf en als ze 't geld er niet voor hebben ... dan maar niet.



Bij bepaalde mensen geef ik ook geen geld meer, maar spullen.

Omdat ik weet dat ik in 't verleden geen geld terugzag.

En mijn geld niet gebruikten waarvoor ze 't nodig hadden.

Honger? Ik heb nog wel een half brood en beleg dat je mag komen halen.

Vervoer naar werk? Ik ga wel een buskaart kopen.

...



Dat ligt dan echt aan deze personen en hoe veel een vriendschap hun waard is.

Ik zou voor geen geld deze vriendschappen op het spel zetten. En als ik 250 euro uitleen en zie het nooit weer was ik 250 euro waard voor deze persoon en dan weet ik dat ook weer.



Een dure les is ook wat waard denk ik dan.



Maar gebeurt niet want krijg het al jaren altijd terug.
Dat is geen bedrag dat ze zelf kunnen ophoesten op kort termijn? Of gewoon kunnen lenen bij hun familie voor een paar weken? Is het voor de huur? Autoreparatie? Sport voor kind ect?





Vakantiegeld staat om de hoek toch?
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:23:

Maakt het mij een slechte vriendin?



Wil je dat graag horen? Vind het best hoor,



Je kunt je ook afvragen of degene die zo makkelijk geld te leen vraagt en het niet terugbetaalt eigenlijk wel een goede vriend is.



Ik leen enkel uit wat en aan wie ik ook zou geven.
quote:Lampie1986 schreef op 21 april 2017 @ 19:24:

[...]





Dan hoop ik echt dat er geen mensen zijn die hier misbruik van maken.



Nee hoor. Ik beslis namelijk altijd zelf nog of ik mijn geld wil weggeven, en ik hang het niet aan de grote klok.



*even controleren of mijn PB nog uit staat *
quote:gizzmo-returns schreef op 21 april 2017 @ 19:27:

[...]





Om wat mee te doen?Dat heeft ze niet gezegd.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:26:

[...]





€280



Dan Ben jij de enige die kan oordelen. Verteld ze ook wanneer je het terug krijgt?

Dat word bij mij en mijn vriendin altijd afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit geld uit hoeven lenen aan vrienden, familie of bekenden, en heb zelf ook nooit geld hoeven lenen.



Ik heb wel een keer mijn auto op afbetaling verkocht aan een kennis, contractje opgesteld, allebei ondertekend, netjes terugbetaald gekregen. Had ook niet anders verwacht van hem.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nee je bent geen slechte vriendin,
quote:himalaya schreef op 21 april 2017 @ 19:30:

Ik heb nog nooit geld uit hoeven lenen aan vrienden, familie of bekenden, en heb zelf ook nooit geld hoeven lenen.



Ik heb wel een keer mijn auto op afbetaling verkocht aan een kennis, contractje opgesteld, allebei ondertekend, netjes terugbetaald gekregen. Had ook niet anders verwacht van hem.



Hebben mijn ouders ook ooit gedaan voor "een vriend".



Op papier, contract, 2 handtekeningen.

Het onding moet nog ergens liggen, maar het geld hebben ze toch nooit gezien.



En de auto ... die is toch echt al 15 jaar bij de sloper gepasseerd.
Ik zit nu in een tweestrijd karma. Als ik een keer geld nodig heb dan kan ik niet bij vrienden terecht omdat ik zelf uit principe geen geld uitleen.



Ik voel me toch wel naar bij allebei de gedachten en daar worstel ik mee, want als ik het uitleen voel ik me ook rot en nu ik nee heb gezegd ook rot.
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 21 april 2017 @ 19:13:

Als ik het kan missen leen ik het uit.

Wat ik niet kan missen leen ik niet uit.Dit
Alle reacties Link kopieren
Aan mij is het nog nooit gevraagd.
Ik leen nooit geld uit en leen ook geen geld. Kan vriendschap kapot maken
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:33:

Ik zit nu in een tweestrijd karma. Als ik een keer geld nodig heb dan kan ik niet bij vrienden terecht omdat ik zelf uit principe geen geld uitleen.



Ik voel me toch wel naar bij allebei de gedachten en daar worstel ik mee, want als ik het uitleen voel ik me ook rot en nu ik nee heb gezegd ook rot.



Dan vraag je toch waar ze het zo dringend voor nodig heeft?

En dan kan je nog eventueel je oordeel bijstellen. Of een deel geven en dat ze een deel maar elders leent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:33:

Ik zit nu in een tweestrijd karma. Als ik een keer geld nodig heb dan kan ik niet bij vrienden terecht omdat ik zelf uit principe geen geld uitleen.



Ik voel me toch wel naar bij allebei de gedachten en daar worstel ik mee, want als ik het uitleen voel ik me ook rot en nu ik nee heb gezegd ook rot.Je moet dicht bij jezef blijven, wil je geen geld lenen dan moet je dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 19:20:

Ik geef het gewoon weg. Als ik het missen kan dus. Scheelt een hoop gestress en gedoe om het weer terug te krijgen.



Dit dus. Had ooit een vriendin die krap bij kas zat (door haar eigen schuld, maar ok...) en dan gingen we samen naar de supermarkt en dan rekende ik haar boodschappen ook af. Nooit iets van teruggezien, maar dat was toen ook de bedoeling niet.



Waar ik méér van baal is van die collega's op het werk, die dan als er een rondje wordt gemaakt om iets te doen voor een andere collega (kraamcadeautje, of bloemetje bij ziek zijn), nóóit geld bij zich hebben. Ben er in het verleden regelmatig in getrapt om dan die 2 euro of 3 euro (want meer was het nooit per persoon) even voor te schieten, en dan zegt zo'n collega "Ja, je krijgt het écht morgen terug"... Maar morgen kwam, en geen geld. Volgende week kwam, nog geen geld, Twee weken verder, nog niks. En dat je dan eindeloos moet gaan zeuren om die 2 euro... (Wat ik dan vaak ook niet deed, want het sop was me de kool niet waard). Maar daar baal ik dan wél van.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nogmaals. Waar is het voor? En wanneer zou je het dan terug krijgen? Kan je het lijen als het bedrag niet terug komt?



Zwelgen gaat je geen duidelijkheid geven, dus vraag waarvoor, wanneer heb ik het dan terug en beslis dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven