Ziekmelden vanwege Koningsspelen

21-04-2017 14:55 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit in groep 8 en vandaag waren de Koningsspelen. Al de hele week liep mijn zoon te jammeren, omdat hij gepest wordt en vorige keer er door geen toezicht oorlog uitbrak.

Vandaag heb ik mijn kind dus gewoon ziekgemeld gezien de school niet in staat is om tijdens dit soort "feestjes" te zorgen voor een veilige omgeving.



Allereerst ben ik een uur geleden opgebeld door de school. Herhaaldelijk "ik begrijp dat uw kind niet wilde komen" Ik: Nee hij is ziek, dag.

Even later worden we weer opgebeld met dat er een melding gedaan gaat worden bij bureau leerplicht? Omdat ik mijn kind thuis houdt uit veiligheid?



Vervolgens kwam er een kwartier geleden een klasgenootje aan de deur, notabene het enige vriendinnetje van mijn zoon. Zij: Het was heel raar vandaag. Ze zeiden oke jij bent officieel ziek en heel de klas ging juichen.



Ik ben echt razend. De school dreigt met sancties, terwijl zij ten eerste geen veilige omgeving bieden tijdens evenementen voor de kinderen en ten tweede uit dat dat vriendinnetje langskwam blijkt dat de school dondersgoed moet begrijpen waarom ik mijn kind thuis houdt
Alle reacties Link kopieren
Stevig gesprek op school?



Eerst je problemen op papier zetten. Ook dat juigen. Of het nu waar is of niet. Even met je vuist op tafel. Dit probleem is natuurlijk veel groter als het pesten, ziekmelden en Koningsspelen. Waarschijnlijk ben je zelf een groot deel van het probleem. Gewoon puntgewijs naar een passende oplossing zoeken, juist voor je kind.
Laat die leerplichtambtenaar maar komen.

Kind kan ook psychisch ziek / depressief zijn bij de gedachte de hele dag gepest te gaan worden.

Laat ze daar maar es tegenbewijs op geven ...



Ik vrees overigens dat een andere school zoeken voor 2 à 3 maanden moeilijk wordt.

En dat de huidige school ook weinig kan / wil doen voor die korte tijd.



Hoop dat hij volgend jaar zonder al die pesters "met een schone lei" kan starten in 't voortgezet.
Alle reacties Link kopieren
TO gaat helemaal geen nieuwe school zoeken, Tinybell. En in Nederland is het zo dat je in groep 8 nu al zo ongeveer klaar bent ....
Als ze hem overigens tot op de zwemclub of andere hobby's pesten omdat die rotjong hem maar blijven achtervolgen ...

Is nog es verhuizen een optie?

Al is het desnoods "maar" 3 dorpen verder.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens contact gezocht met de ouders van de pesters? Ik zou dat zelf wel doen en als mijn zoon een kind pest zou ik dat ook graag van die ouders horen en hem thuis ook eens flink aanpakken
Ik vind doodsbedreigingen, spullen vernielen, duwen, met dingen gooien echt onacceptabel. Dat mag gewoon niet gebeuren op een school. Dit is absoluut een onveilige omgeving en dat is de school aan te rekenen. Deze dingen zijn zelfs strafbaar. (dat het door minderjarige kinderen gebeurt, doet niets af aan de strafbaarheid, hooguit aan de vervolgbaarheid, maar de instanties komen er dan wel aan te pas).



Leuk en aardig dat de school met sancties dreigt, maar dit is wel even de omgekeerde wereld. Als het aan mij zou liggen zou ik gewoon keihard terugdreigen, met juridische stappen welteverstaan. De wijkagent erbij halen, aangifte doen, aanklagen wegens wanprestatie etc.
quote:eenbozemoeder schreef op 21 april 2017 @ 16:54:

[...]



opzich heb je een punt maar aan de pesters doet de school niks en je ziet wat ervan komt. Die kinderen zijn 12 en nu al bezig met bedreigingen.Ik zeg ook niet dat de pesters niet aangepakt moeten worden. Zeker wel. Ook ouders van pesters zouden hier veel alerter op moeten zijn. .Punt is alleen dat sommige ouders nog erger zijn dan de pesters zelf, dan weet je gelijk van wie ze het hebben. Kom dat regelmatig tegen. School kan daarin een hele goede rol spelen en ik vind het verdrietig dat dat hier niet gebeurd. Ik hoop oprecht dat het op een andere school beter zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:26:

[...]





Leerkrachten zijn vaak de oorzaak van pestgedrag.Wauw.....
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:44:

Pesten is heel ingewikkeld en subtiel, maar leerkrachten kunnen het, doorgaans onbewust, actief aanmoedigen en okee vinden. Ze vinden het bijvoorbeeld okee dat kinderen worden buitengesloten 'dit kind werkt ook moeilijk samen, dus het is begrijpelijk dat niemand met dit kind wil samenwerken.' of: 'Dit kind heeft hele rare ouders en doucht ook niet zo vaak. Ik deel het voortaan alleen in'. Of ook een leuke: 'Iemand móet met X lopen en we wachten tot iemand zich aanbiedt´. Echte voorbeelden overigens, in klassen waarin de leerkracht echt niet doorhad dat de betreffende kinderen werden gepest en dat zij daar zelf in meegingen.



En het 'officieel ziekgemeld' uit de OP bijvoorbeeld. Als dat echt gezegd is, laat de leerkracht daarmee al blijken dat hij twijfelt aan het verhaal en dat hij daar een negatief oordeel over heeft, al spreekt hij dat oordeel niet uit. Daarmee schept een leerkracht, als rolmodel in de klas, een sfeer waarin het okee is om een bepaald kind niet leuk te vinden.



En dan scheer je alle leraren/docenten over een kam?



Als ouders kun je deels (!) ook voorkomen dat je kind gepest wordt.

Let bijv op de kleding die je je kind aantrekt. Oppervlakkig, maar wel waar helaas
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 17:50:

Als ze hem overigens tot op de zwemclub of andere hobby's pesten omdat die rotjong hem maar blijven achtervolgen ...

Is nog es verhuizen een optie?

Al is het desnoods "maar" 3 dorpen verder.Je verraad je door je 'es'
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 17:02:

[...]

Eens. Ik ken een geval waar het kind zelf de briefjes met 'je bent dik en stom' geschreven bleek te hebben en daar heeft de psycholoog gelukkig fijn bij kunnen helpen.Dit komt vaker voor dan je denkt. Mijn dochter werd lange tijd als pester aangewezen, maar het 'slachtoffer' 'pestte' zichzelf en ging dan de schuldigen aanwijzen. Mijn dochter en haar vriendinnen. Duurde heel lang voor school dat inzag. Ik begon uiteindelijk ook bijna te twijfelen aan mijn kind maar gelukkig ben ik altijd achter haar blijven staan.
quote:calvijn1 schreef op 21 april 2017 @ 19:17:

[...]





En dan scheer je alle leraren/docenten over een kam?



Als ouders kun je deels (!) ook voorkomen dat je kind gepest wordt.

Let bijv op de kleding die je je kind aantrekt. Oppervlakkig, maar wel waar helaas



Nee hoor. Kinderen worden gepest als er een pestcultuur heerst in een groep. Wie wat draagt of raar is, is niet relevant. De aanleiding is niet de oorzaak.



En ja, dan scheer ik alle leerkrachten over één kam, de processen zijn namelijk in iedere groep gelijk. In het vo heeft de docent iets minder invloed dan de leerkracht in het po, maar dat is vooral omdat ze minder tijd in de groep doorbrengt, niet omdat ze een andere rol speelt. Een van de belangrijkste correlaties met pesten is trouwens een docent die niet op de hoogte is van wat pesten is. Boeiend he.
quote:minnimouse schreef op 21 april 2017 @ 19:32:

[...]



Je verraad je door je 'es'



Ik verraad

Jij verraadt

Hij verraadt



Jij verraadt je dus vooral dat je geen DT-regels kent.
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 19:35:

[...]





Nee hoor. Kinderen worden gepest als er een pestcultuur heerst in een groep. Wie wat draagt of raar is, is niet relevant. De aanleiding is niet de oorzaak.



En ja, dan scheer ik alle leerkrachten over één kam, de processen zijn namelijk in iedere groep gelijk. In het vo heeft de docent iets minder invloed dan de leerkracht in het po, maar dat is vooral omdat ze minder tijd in de groep doorbrengt, niet omdat ze een andere rol speelt. Een van de belangrijkste correlaties met pesten is trouwens een docent die niet op de hoogte is van wat pesten is. Boeiend he.Zo eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 19:35:

[...]





Ik verraad

Jij verraadt

Hij verraadt



Jij verraadt je dus vooral dat je geen DT-regels kent.

Eerst was je veel liever

Ben je nu de boze stiefzus geworden?
quote:calvijn1 schreef op 21 april 2017 @ 19:17:

[...]

En dan scheer je alle leraren/docenten over een kam?



Als ouders kun je deels (!) ook voorkomen dat je kind gepest wordt.

Let bijv op de kleding die je je kind aantrekt. Oppervlakkig, maar wel waar helaasDat maakt echt geen zak uit. Als pesters en slachtoffer hebben gevonden maakt het niks uit hoe een kind eruit ziet. Het is vooral vaak de reactie waardoor de pesters maar door en door gaan. De pester en de gepeste zijn vaak op bepaalde vlakken allebei onzekere kinderen.
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 19:35:

[...]





Ik verraad

Jij verraadt

Hij verraadt



Jij verraadt je dus vooral dat je geen DT-regels kent.Jij snapt er anders ook niet veel van. Er zijn namelijk helemaal geen DT-regels. Het is gewoon een kwestie van ikvorm+t, ook al die ikvorm op een d eindigt dus.
quote:sssssst schreef op 21 april 2017 @ 19:34:

[...]



Dit komt vaker voor dan je denkt. Mijn dochter werd lange tijd als pester aangewezen, maar het 'slachtoffer' 'pestte' zichzelf en ging dan de schuldigen aanwijzen. Mijn dochter en haar vriendinnen. Duurde heel lang voor school dat inzag. Ik begon uiteindelijk ook bijna te twijfelen aan mijn kind maar gelukkig ben ik altijd achter haar blijven staan.



Dat jouw dochter dit is overkomen betekend niet dat het vaak voorkomt.



In iedere geval niet zo vaak als dat er een klas of een deel ontspoort en het voorzien heeft op bepaalde kinderen. Echt niet.



En als je een goede leerkracht hebt op een anti-pestschool die dat goed in de gaten heeft en zijn verantwoording neemt, gebeurt meteen dit soort dingen ook nog minder.
quote:calvijn1 schreef op 21 april 2017 @ 19:17:

[...]





En dan scheer je alle leraren/docenten over een kam?



Als ouders kun je deels (!) ook voorkomen dat je kind gepest wordt.

Let bijv op de kleding die je je kind aantrekt. Oppervlakkig, maar wel waar helaasWeet je wat het allerboeiendst is? Als je dit denkt en je bent toevallig lerares, dan kan het maar zo zijn dat de kinderen in jouw klas niet gepest worden omdat ze rare kleren dragen, maar omdat jij begríjpt dat ze gepest worden omdat ze rare kleren dragen. Jouw begrip is impliciete acceptatie en dat maakt het okee. Want jij bepaalt voor een groot deel de norm
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 19:46:

[...]

Ja hoor.

Dat jouw dochter dit is overkomen betekend niet dat het vaak voorkomt.

In iedere geval niet zo vaak als dat er een klas of een deel ontspoort en het voorzien heeft op bepaalde kinderen. Echt niet.



En als je een goede leerkracht hebt op een anti-pestschool die dat goed in de gaten heeft en zijn verantwoording neemt, gebeurt meteen dit soort dingen ook nog minder.

Nee hoor, het komt vaker voor dan je denkt. Waarmee ik niet ga zeggen dat er geen kinderen zijn die echt gepest worden.



Bij mijn dochter was het heel extreem en heel groot maar in het klein zie ik dit best vaak. Juist door de aandacht die het pesten op scholen krijgt gepest worden levert je aandacht op
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 19:54:

[...]





Weet je wat het allerboeiendst is? Als je dit denkt en je bent toevallig lerares, dan kan het maar zo zijn dat de kinderen in jouw klas niet gepest worden omdat ze rare kleren dragen, maar omdat jij begríjpt dat ze gepest worden omdat ze rare kleren dragen. Jouw begrip is impliciete acceptatie en dat maakt het okee. Want jij bepaalt voor een groot deel de norm Begrijpen wil niet zeggen dat je het accepteert. Wel dat je gezamenlijk aan een oplossing kan werken.
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 19:54:

[...]

Weet je wat het allerboeiendst is? Als je dit denkt en je bent toevallig lerares, dan kan het maar zo zijn dat de kinderen in jouw klas niet gepest worden omdat ze rare kleren dragen, maar omdat jij begríjpt dat ze gepest worden omdat ze rare kleren dragen. Jouw begrip is impliciete acceptatie en dat maakt het okee. Want jij bepaalt voor een groot deel de norm Zo eens!
quote:MoirenPhae schreef op 21 april 2017 @ 19:58:

[...]

Begrijpen wil niet zeggen dat je het accepteert. Wel dat je gezamenlijk aan een oplossing kan werken.Zodra je begrijpt dat kind om zijn kleding wordt gepest heb je zelf dus ook al een mening over die kleding.
Alle reacties Link kopieren
In elke klas komen kinderen voor die wat anders zijn dan de meute. Kinderen die wat jonger zijn, dikker, rood haar hebben, een bril, slomer zijn, zich apart kleden, dromerig zijn, sociaal minder begaafd...

Gelukkig worden niet al die kinderen gepest.

een goede leerkracht en een goede school kunnen zorgen voor een openlijke en vrije omgeving waarin er geen pestcultuur ontstaat,

Een van de meeste belangrijke uitgangspunten voor de school moet zijn om te erkennen dat pesten bestaat, dat het overal voorkomt en dat het nooit goed is.

Van het begin af aan kan je een positieve en open omgeving creëren waarin je signalen serieus neemt en bouwt aan een fijne klas waarin alle kinderen geaccepteerd worden.



Het antwoord kan niet zijn dat kinderen zich maar moeten aanpassen aan de meute want daarmee los je het probleem niet op. Dan wordt er wel weer een ander kind het slachtoffer.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 16:59:

[...]





En wat heb jij al die keren gedaan?Echt sowieso dit. Zal mijn zoon niet blijven gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven