Beste grit voor in de kattenbak?

19-04-2017 22:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik vroeg me af bij welk grit de katten liefhebbers hier zweren. Ik heb zelf Catsan, ben er best tevreden over (vocht wordt goed opgenomen en weinig luchtjes om de bak heen) maar vind iedere dag overal gritjes door de woonkamer ondanks uitloopmatje voor de kattenbak.



Biokat heb ik ook geprobeerd, zat een raar chemisch luchtje aan (lenteDuft ) en bleef best wel nat.



Wat vinden jullie fijn grit (of andere kattenbak vulling) en waarom? Zou graag iets vinden wat goed vocht opneemt, maar wat minder het huis ingesleept wordt
Alle reacties Link kopieren
Silicaat van Tigerino zonder geurtje. Meestal in de aanbieding, 3 zakken van 5 liter voor 9 euro.



Ik heb alles al gehad, Biokat, houtkorrels, maar hier doen we het langste mee en heeft de minste uitloop.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd silicaat van Nullodor gebruikt. Het gaat lang mee en is redelijk geurvrij maar ik werd gek van al die korreltjes die iedere dag door mijn hele huis lagen.

Sinds een paar maanden overgestapt op de kattenbak en korrels van Pee-wee. Ben er redelijk tevreden over maar mijn kat is niet zo'n enthousiaste graver waardoor het gruisniet naar beneden valt en uiteindelijk mijn huis weer wordt ingedragen
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
quote:Coco87 schreef op 20 april 2017 @ 06:04:

Houtkorrels. Meestal van Jumbo huismerk. Dik tevreden over. Geen geurtjes en redelijk weinig uitloop. En goed voor het milieu (kan ik de groene bam) Ik laat het alleen niet altijd helemaal zaagsel worden. Verschoon de bak minimaal 2 x per week helemaal (wel elke dag scheppen). Als ik wacht tot alles zaagsel wordt gaat t wel stinken naar urine.PeeWee proberen . Ik verschoon 1x per week alleen de onderbak waar het zaagsel in valt. Pas als ik het langer laat staan, gaat het stinken.
Alle reacties Link kopieren
Het beste grit is die waar de kat gebruik van maakt.

Ik zou best houtkorrels willen proberen. Maar meneer niet. Dan gaat hij toch echt ergens anders zijn behoefte doen. Dus hou ik het bij het grove klonterende grit van de Ah. Het fijne grit wil hij ook nog wel gebruiken maar doordat hij graag naar China graaft ligt dat wel erg makkelijk ver buiten de bak.

Er staat dus ook een veger en blik naast bak, kunnen we gelijk de boel terug gooien.
Extreme Classic, heb een tijdje iets anders gebruikt maar ben weer terug naar dit spul, bevalt al jaren prima en stuift heel weinig (dat was het nadeel van het alternatief). Uitloop valt mee, en ik stofzuig elke dag dus zo'n drama is dat niet.
Cat's best oko plus... wel veel uitloop, omdat het licht is. Dat vind ik ook meteen het voordeel. Geen zware zakken om mee te zeulen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook iedere dag gestofzuigd maar ik word toch kriegel van die gritjes in de kamer.. het ligt zelfs wel eens op de trap of in de hal terwijl de bak in de woonkamer staat. Kan ook omdat mijn katten als ze klaar zijn meteen de bak uitmarcheren en er ook wat in de staart blijft hangen.. maar silica en hout klinkt interessant! Ben er op zich niet bang voor dat ze kieskeurig zijn, dus dat scheelt.
quote:RainIsJustConfetti schreef op 20 april 2017 @ 00:15:

[...]





Dit! Geen geurtjes (reguliere houtkorrels wel) geen uitloop en geen verspilling van de korrelsWat is een peewee?
Aldi-spul. Ik denk dat ze maar 1 soort hebben daar.



Ik hoor de katten niet klagen.
Alle reacties Link kopieren
AH super fijn grit (de duurste).

Uitloop wel, dus elke dag 5 minuten stofzuigen

Wat ik ook fijn vond was ctas best eko plus (hout) maar dat vonden mijn katten dan weer niks.
quote:syvon schreef op 20 april 2017 @ 18:04:

[...]



Wat is een peewee?



Mijn grote liefde:



Alle reacties Link kopieren
Greencat, erg tevreden over. Wel wat last van uitloop maar de bak staat op de zolder dus niet veel last van.
Alle reacties Link kopieren
Hier een PeeWee kattenbak met bijbehorende houtkorrels. Superzuinig (met 1 zak doen mijn 2 katten ongeveer 3 maanden), geen vieze geurtjes en weinig uitloop. Het zaagsel dat wordt opgevangen, kan de groene bak in.



De bak is wat prijziger dan een gewone bak, maar de vulling kost mij slechts iets meer dan een euro per week.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
Die peewee kattenbak klinkt goed. Welk model hebben jullie? Ik heb nu een dichte bak en een kat die graag langdurig graaft.
quote:vaika schreef op 22 april 2017 @ 00:31:

Die peewee kattenbak klinkt goed. Welk model hebben jullie? Ik heb nu een dichte bak en een kat die graag langdurig graaft.



Ik heb een open bak, poes vindt dat prima en heb geen last van geurtjes (ja, als ze net gepoept heeft, maar daar ontkom je niet aan).

Wel heb ik een plastic zak met kranten in de onderbak en daar overheen nog een schep korrels. Bij jou misschien ook handig, want met veel graven heb je kans dat kat direct op het rooster plast en de korrels in de bovenbak nauwelijks zaagsel worden.

Het schoonmaken is een kwestie van zak oprollen en nieuwe zak erin.
Ik gebruik altijd houtkorrels, vind dat veel lekkerder ruiken en het hele huis ligt niet onder het grit. Bovendien kan het zo de groene kliko in. Zo'n PeeWee lijkt me ook wel wat! Ga ik me eens in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een zak gebruik je dan? Want mijn vuilniszakken worden alleen maar kapot gegraven en dan heb ik er nog niks aan.



Mijn kat meurt echt teveel na het poepen dus heb een elektrische met filter. Binnen paar minuten is de geur al weg.
quote:Frambozen schreef op 22 april 2017 @ 13:04:

Wat voor een zak gebruik je dan? Want mijn vuilniszakken worden alleen maar kapot gegraven en dan heb ik er nog niks aan.



Mijn kat meurt echt teveel na het poepen dus heb een elektrische met filter. Binnen paar minuten is de geur al weg. Gewone kattenbakzakken, maar echt alleen in de onderbak (opgefrommeld aan de zijkanten, niet omhoog tot over de rand). Ik heb hier een plastic-etende poes, maar zo kan ze er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 22 april 2017 @ 12:00:

[...]





Ik heb een open bak, poes vindt dat prima en heb geen last van geurtjes (ja, als ze net gepoept heeft, maar daar ontkom je niet aan).

Wel heb ik een plastic zak met kranten in de onderbak en daar overheen nog een schep korrels. Bij jou misschien ook handig, want met veel graven heb je kans dat kat direct op het rooster plast en de korrels in de bovenbak nauwelijks zaagsel worden.

Het schoonmaken is een kwestie van zak oprollen en nieuwe zak erin. Ik zou dat kunnen proberen als er teveel wordt gegraaft, Bedankt voor de tip!
quote:vaika schreef op 24 april 2017 @ 19:51:

[...]





Ik zou dat kunnen proberen als er teveel wordt gegraaft, Bedankt voor de tip!Ook een beetje gemak dient de mens bij mij hoor, zo hoef ik de onderbak nooit schoon te maken (met water/ schoonmaakmiddel).
Alle reacties Link kopieren
quote:vaika schreef op 22 april 2017 @ 00:31:

Die peewee kattenbak klinkt goed. Welk model hebben jullie? Ik heb nu een dichte bak en een kat die graag langdurig graaft.Ik heb het ecodome model.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken biocat in een open kattenbak. Het type wat wij gebruiken, mag in de gft kliko. En dat is voor ons handig, omdat we moeten betalen voor elke keer dat we de kliko met restafval laten legen en dat geldt niet voor de gft kliko
Alle reacties Link kopieren
Die peewee lijkt mij een handig systeem! Ga ik naar kijken, goede tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:syvon schreef op 19 april 2017 @ 22:59:

Houtkorrels. Natuurlijk en beter voor het milieu dan die chemische korrels. Drollen worden niet geabsorbeerd dusbje ruikt ze meteen... en dan ruim je ze ook meteen op

Oh en nauwelijks uitloop!



Die ervaring heb ik ook, houtkorrels van Deen of Jumbo. Er ligt hier gewoon zo´n Blokker matje voor de bak en daar ligt af en toe een houtkorrel op. Als het er tien zijn in de week is het veel.

Plaatselijke suffertje onderin en bedekken met houtkorrels.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dualla schreef op 25 april 2017 @ 07:19:

[...]





Ik heb het ecodome model.



Ik heb ecohus gekocht. Viel iets kleiner uit dan ik dacht maar katten gaan er braaf op.



Peewee bevalt mij echt goed. Voor het eerst geen geuren meer! Uitwerpselen schep ik er elke dag even uit. Ik heb nog wel wat uitloop maar ik denk dat geen enkel middel de lompigheid van één van mijn katten tegen houdt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven