Man wil/kan niet monogaam zijn

19-04-2017 20:08 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor graag jullie advies in het volgende dilemma: ik ben 10 jaar samen met een man die eigenlijk niet monogaam wil zijn. Hij wil blijven jagen op andere vrouwen. Ik heb in de 10 jaar hier heel veel ruimte voor gegeven, erop vertrouwend dat hij een 'moreel kompas' zou gebruiken. Wel heb ik duidelijk gevraagd om eerlijk te zijn over alles. Dit ging met veel moeite, in het begin.

Nu, vier kinderen en veel tropenjaren verder, heeft hij onlangs opgebiecht meerdere keren te zijn vreemdgegaan in de laatste vier jaar, ook eens verliefd te zijn geweest op een collega (waar niets verder is gebeurd, zegt hij) en tot slot heeft hij een affaire gehad met een collega. Daarnaast heeft hij constant contacten met een bepaalde intentie (seksueel, aandacht, bevestiging, etc) met verschillende vrouwen.

De ergste schok ben ik te boven. Ik lees Esther Perel, Carolien Roodvoets, Houd me vast, enzovoorts, maar ik blijf zitten met de vraag: wat nu te doen? Niemand wil een man die aandacht blijft geven en vragen van andere vrouwen. Maar toch hou ik ook van deze man en hebben we 4 jonge kinderen die meegsleurd zouden worden in een scheiding. Dus...hoe ver kun je/moet je een niet-monogame man tegemoetkomen in zijn behoeften?
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 23 april 2017 @ 11:49:

Geloept en ongeveer de helft gelezen voordat ik reageerde.

Snap werkelijk niet hoe je zo naïef kan zijn.



En begrijp me goed, ik heb niets tegen een open relatie of iets dergelijks. Als je daar samen achter staat en je maakt daar goede afspraken over, dan kan dat heel goed werken. Maar communicatie moet dan wel een essentieel onderdeel van je relatie zijn.

Je kan het niet 10 jaar op z'n beloop laten en dan verbaasd zijn dat het niet uitpakt zoals jij gedacht had.



Er zijn toch vrouwen die dat toch nog pikken van een man. En dan die man nog gaan uitpluizen in therapie.

Al moest ik over de grond kruipen van verdriet.

Ik zou het absoluut niet pikken.

Wat een weggooier.

Hij weet dat zij monogaam is en dweept met hem. Omdat het kan! Zij laat het toe.

Wordt steeds meer moedeloos door die man.

Lekker met mijn kinderen verder, die staan bovenaan.

Zou ik doen.



TO, zoals je ziet, snap ik jou niet.

Sterkte!
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
De ene vrouw heeft nu eenmaal meer zelfrespect dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 23 april 2017 @ 12:41:

De ene vrouw heeft nu eenmaal meer zelfrespect dan de ander.Dat is het ook.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
quote:iones schreef op 23 april 2017 @ 12:41:

De ene vrouw heeft nu eenmaal meer zelfrespect dan de ander.En de ene vrouw is financieel afhankelijker dan de ander. Vlak dat ook niet uit. Leven in je 2 onder 1 kap en ieder weekend uit eten en vakanties of met je vier kinderen op een 3 kamer flat.
Alle reacties Link kopieren
Omwille van de kinderen zou je ze moeten laten zien wat zelfrespect inhoud.

Dat ze zich nooit en te nimmer in dit soort slaafse bochten hoeven te wringen voor de liefde.

Omwille van de kinderen blijven en je laten vernederen is onzin. Dat doe jij voor jezelf.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:SilverShadow schreef op 23 april 2017 @ 12:49:

[...]



En de ene vrouw is financieel afhankelijker dan de ander. Vlak dat ook niet uit. Leven in je 2 onder 1 kap en ieder weekend uit eten en vakanties of met je vier kinderen op een 3 kamer flat.

Waar komt toch dat waanidee vandaan dat vrouwen die scheiden daarna niet meer in een prettige woning komen te leven?

Mijn ervaring is toch echt anders.
Alle reacties Link kopieren
Nou de mijne ook.



Mijn vriendin en schoonzus hebben allbei gewoon een leuke eengezinswoning en oké ze moesten 3 stappen terug qua financiën en hebben inderdaad veel verdriet gehad, maar Heden ten dage O.O.O, hadden ze maar eerder die scheiding door gezet.



Iedereen die voor zo'n dilemma staat, staat niet te juichen. Maar de meesten komen er sterker uit.

Kinderen die opgroeien in een "scheef" niet meer lekker lopend huwelijk , lopen dikwijls ongemerkt meer trauma's op.

Zij merken echt de sfeer wel in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 23 april 2017 @ 12:41:

De ene vrouw heeft nu eenmaal meer zelfrespect dan de ander.En dan zijn er ook nog vrouwen die er écht geen problemen mee hebben en waarbij het geen ruk te maken heeft met zelfrespect of het financiële plaatje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 23 april 2017 @ 13:24:

[...]





En dan zijn er ook nog vrouwen die er écht geen problemen mee hebben en waarbij het geen ruk te maken heeft met zelfrespect of het financiële plaatje.



Dat is als je er samen achter staat.

Zoals bij jou.

Daar gaat het hier niet over.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leclair schreef op 23 april 2017 @ 11:34:

[...]





Ik snap sowieso niet, dat ze aan het begin van hun relatie (hevig verliefd) dat ze het dan al goed vindt, dat haar man vreemd mag gaan.

ZOu je nou A- seksueel zijn, kan ik mij er nog iets bij voorstellen.

Maar het idee, dat wat haar man met haar doet seksueel, hij dit ook met andere vrouwen doet.

GAdver.

Blijkbaar ook nooit jaloers geweest, of een totale verkeerde interpretatie over vreemd gaan.

.Het topic gaat over iets anders, eslarealidad, maar deze post niet. Vandaar mijn reactie.
quote:leclair schreef op 23 april 2017 @ 13:23:

Nou de mijne ook.



Mijn vriendin en schoonzus hebben allbei gewoon een leuke eengezinswoning en oké ze moesten 3 stappen terug qua financiën en hebben inderdaad veel verdriet gehad, maar Heden ten dage O.O.O, hadden ze maar eerder die scheiding door gezet.



Iedereen die voor zo'n dilemma staat, staat niet te juichen. Maar de meesten komen er sterker uit.

Kinderen die opgroeien in een "scheef" niet meer lekker lopend huwelijk , lopen dikwijls ongemerkt meer trauma's op.

Zij merken echt de sfeer wel in huis.Kinderen zijn altijd slechter af na een scheiding: https://www.ouders.nl/art ... en-vooral-bij-de-kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 23 april 2017 @ 13:43:

[...]





Kinderen zijn altijd slechter af na een scheiding: https://www.ouders.nl/art ... en-vooral-bij-de-kinderen



Niet altijd hoor.

Is niet waar.

Laatst was er iemand die schreef dat haar leerlingen uit gescheiden gezinnen niet minder presteren dan uit andere gezinnen. Kan het niet meer terug vinden.

En ik zelf presteerde ook niet minder.

Het is ook hoe de ouder er mee omgaat.

Kind staat boven aan.

En dat scheelt hoor.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 23 april 2017 @ 13:43:

[...]





Het topic gaat over iets anders, eslarealidad, maar deze post niet. Vandaar mijn reactie.



Deze post ging er niet over?

Ik dacht juist van wel.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
De afspraak was eerlijkheid. Maar weet je dat wel heel zeker? Heb je zijn vreemdgaan niet gewoon telkens vergeven omdat je hem niet kwijt wilt? Omdat je ergens, ondanks alles, toch nog van hem houdt? En omdat je weet dat hij toch niet te veranderen is? Ik vind het altijd heel stoer als vrouwen (en mannen) zeggen dat ze de ander vrij laten, zolang ze er maar eerlijk over zijn. Maar in werkelijkheid - op een enkeling na - zijn de meesten toch gewoon gekwetst als er een derde in het spel is.

Hoe dan ook, deze man ga je echt niet veranderen. Deal with it, zoals je al jaren gedaan hebt, of trek je eigen plan. Maar volgens mij ga je hier niet gelukkig van worden...
Alle reacties Link kopieren
quote:LouiseLove schreef op 20 april 2017 @ 09:48:

Je kunt er nog 100 boeken over lezen en het valt vast allemaal te verklaren, maar dat noem je rationalisatie. Het maakt misschien ook dat je jezelf en je eigen gevoel uit het oog verliest.



Je doet er misschien beter aan naar jezelf te kijken en je af te vragen wat maakt dat jij hier zover in mee gaat/ging dan dat je je heel erg in hem verdiept. Doet hij dat ook in jou? Kans dat hij het niet kán hè? Niet iedereen is behept met een empathisch vermogen. En dan kan iemand in andere opzichten ook nog best een leuke man zijn. Sommige vrouwen trekt dat in eerste instantie aan, zo'n man die weet wat HIJ wil en dat doet.



Met betrekking tot je vraag: "hoe ver kun je/moet je een niet-monogame man tegemoetkomen in zijn behoeften?" Kunnen, vast best ver. Moeten,... geen millimeter als dat over jouw grens gaat.



Jouw morele kompas bleek niet het zijne. Sommige "morele kompassen" wijzen altijd de kant op van de meest behoeftige vrouw/man in hun nabijheid. Lullig voor je als dat niet bij jou past en als je echt dacht dat je dat kon veranderen.



Sterkte!



Dit dus. Het probleem is niet het vreendgaam an-sich, maar dat jij blijkbaar al jarenlang over je laat lopen.

Ik krijg het idee dat je dacht hij je zou gaan respecteren als je eenmaal 'de moeder van zijn kinderen' bent, maar dan ben je dus echt dom geweest.



Slechte huwelijken draaien er vaak om dat beide partijen denken 'ik kan veel beter krijgen, maar als ik bij hem/haar blijf dan heb ik een "slaafje" dat blij is om met mij te mogen pronken'. Nou, jouw man is dus helemaal niet onder de indruk van al jouw opofferingen en je pogingen om hem te begrijpen. Hij vind je een zeikwijf dat hij al jarenlang tegemoet is gekomen (hij heeft gezegd dat ie vreemdgaat en dat vond jij prima, maar omdat hij zo genereus is heeft hij om jouw gevoelens te sparen verder niks gezegd over zijn escapades)
Alle reacties Link kopieren
quote:Eslarealidad schreef op 23 april 2017 @ 14:02:

[...]





Niet altijd hoor.

Is niet waar.

Laatst was er iemand die schreef dat haar leerlingen uit gescheiden gezinnen niet minder presteren dan uit andere gezinnen. Kan het niet meer terug vinden.

En ik zelf presteerde ook niet minder.

Het is ook hoe de ouder er mee omgaat.

Kind staat boven aan.

En dat scheelt hoor.



Ik kan niet vergelijken tussen 'voor' en 'na', want mijn moeder heeft nooit een langdurige partner gehad.

Ik ben er wel 99% zeker van dat mijn opvoeding de reden is dat ik nu zelf zo'n enorme moeite heb met relaties. aangaan en onderhouden.



Wat mij vooral ook tegenstaat is dat ze altijd loopt te verkondigen dat 'het niet uitmaakt of kinderen een vader hebben, geld hebben, etc'. Terwijl ze zelf in een stabiel rijk gezin is opgegroeid. Makkelijk lullen voor jou mam.

Ik hou heus wel van haar, maar ze is niet in staat om de dingen vanuit *mijn* perpectief te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Tja, NerdopViva,...dat soort artikelen,... er zullen vast en zeker naar verhouding bepaalde problemen en hobbels zich meer voordoen in het leven van kinderen van gescheiden ouders. Ik twijfel daar niet zo aan.



Wel vraag ik me af of de scheiding altijd aangewezen kan worden als de enige oorzaak van waarom dat zo is. Ik heb wel eens de indruk dat in geval van scheidingen er -ook toen er nog niet gescheiden was- sprake is van dingen als AD(H)D, Autisme, gebrek aan empathisch vermogen,..of hoe je het ook wilt labelen. En dat daar ook een (sterke) erfelijke component bij meespeelt. (Ook genoeg wetenschappelijk onderzoek over te vinden overigens). In elk geval zaken die samenleven met andere mensen er niet altijd makkelijker op maken.



Je kan je afvragen in hoeverre het verband 100% causaal is. Dat het de scheiding is die ALLES verklaart en niet de genen ook voor een heel behoorlijk deel.



Iedere situatie staat op zichzelf. En woorden als "altijd" en "nooit",... ik weet het niet hoor,... het draagt misschien bij aan ons veiliger voelen bij onze eigen keuzes/situatie,..
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
quote:selena_d schreef op 23 april 2017 @ 14:58:

[...]





Ik kan niet vergelijken tussen 'voor' en 'na', want mijn moeder heeft nooit een langdurige partner gehad.

Ik ben er wel 99% zeker van dat mijn opvoeding de reden is dat ik nu zelf zo'n enorme moeite heb met relaties. aangaan en onderhouden.



Wat mij vooral ook tegenstaat is dat ze altijd loopt te verkondigen dat 'het niet uitmaakt of kinderen een vader hebben, geld hebben, etc'. Terwijl ze zelf in een stabiel rijk gezin is opgegroeid. Makkelijk lullen voor jou mam.

Ik hou heus wel van haar, maar ze is niet in staat om de dingen vanuit *mijn* perpectief te bekijken.



Zou jij het wel willen een langdurige relatie en lukt het dan niet?

Bedoel je dat?

Het is vanuit jouw moeders perspectief gezien. Jouw perspectief is vanuit jou gezien.

Dan begrijpen jullie elkaars perspectief niet.

Mijn perspectief is dat ik me kan aanpassen in verschillende omstandigheden. Ook met geld.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 23 april 2017 @ 13:24:

[...]





En dan zijn er ook nog vrouwen die er écht geen problemen mee hebben en waarbij het geen ruk te maken heeft met zelfrespect of het financiële plaatje.

Klopt. Ze behoren tot de zeldzame mensen die liefde en seks kunnen loskoppelen en het niet exclusief voor zichzelf willen. Die mensen hebben vaak een open relatie. Maar ik denk dat dat maar voor weinig mensen is weggelegd. En de ts valt duidelijk niet onder die mensen. Zij heeft er namelijk moeite mee.



En dan komt het aan op zelfrespect, tenzij je jezelf kunt omstellen en het ook los kunt gaan koppelen. Maar dat is heel moeilijk. Ik denk dat het heel moeilijk is daarin te veranderen als dat eigenlijk niet in je aard ligt. Dan hou je jezelf voor de gek.
Alle reacties Link kopieren
Dubbele post
Alle reacties Link kopieren
Weg bij die vent. het liefst 10 jaar geleden al..
quote:nerdopviva schreef op 23 april 2017 @ 13:43:

[...]





Kinderen zijn altijd slechter af na een scheiding: https://www.ouders.nl/art ... en-vooral-bij-de-kinderen



Neen onlangs las ik een artikel van de nadelen van het bij elkaar blijven van ouders die niet meer door 1 deur kunnen. Het heeft een nadelig effect op kinderen.



http://www.huffingtonpost ... orce-kids-_n_4862357.html
Alle reacties Link kopieren
Totaal geen gevoel voor eigenwaarde... Echt zielig dat je dit pikt.
Alle reacties Link kopieren
@Pinacolada,... misschien is ze gewoon bang? Zoals je het nu neerzet is het alsof je haar er om veroordeelt. Er zijn mensen die gewoon heel angstig zijn en het is de vraag in hoeverre hen dat altijd aan te rekenen is. Daar kan ze toch aan werken? Ze is er pas net achter. Achter hoeveel erger het is dan zij dacht dan het was. Dat hij heel erg gelogen heeft ook enzo.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
Of jij hem nou wel of niet "tegemoet" komt, hij doet het toch wel. Bovendien wist je vanaf het begin met hem al wat voor man hij was. Zou zelf geen vreemdganger willen en ook niet iemand die altijd op anderen loopt te geilen. Ik denk dat jij geen respect voor jezelf hebt. En, mocht je het nog steeds niet door hebben: hij heeft dat ook niet voor jou en jullie gezin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven