Anouscha Nzume, Sylvana etc.

26-04-2017 16:51 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgen deze vrouwen een podium om hun racistische uitlatingen tentoon te spreiden? Wat als ik , een blanke vrouw, een boek zou schrijven met als titel "Hallo zwarte mensen". Wat als ik als blanke vrouw keer op keer op tv zou klagen dat alle zwarten racistisch zijn en dat het echt vreselijk leven hier is, ondanks dat er genoeg mensen zijn die naar deze twee dames luisteren, een sprookjesfiguur aanpassen in de hoop dat het nu minder kwetsend is, ieder jaar Keti Koti en andere festivals toestaan, op scholen de slavernij onderwijzen etc. etc.



Iemand als Rosa Parks, Nelson Mandela, dat waren pas helden, die streden voor gelijkheid in een zeer ongelijk land. Dat is Nederland gewoon niet.
Jij doet nu toch hetzelfde? Je geeft ze aandacht door dit topic te starten.
Alle reacties Link kopieren
Nah, ik wil het gewoon van mij afzetten en lekker klagen, dat is het verschil tussen een topic starten en hun boek kopen of kijken naar wat ze op tv uitkramen.
Alle reacties Link kopieren
Och arme Gutedama, die moet keti-koti vieren.

Spannend he, multi-culti samenleving? Een beetje té spannend voor jou misschien?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gudetama schreef op 26 april 2017 @ 16:57:

Nah, ik wil het gewoon van mij afzetten en lekker klagen, dat is het verschil tussen een topic starten en hun boek kopen of kijken naar wat ze op tv uitkramen.Als je het boek zou kopen, of naar ze zou luisteren, dan kwam je misschien tot de conclusie dat je hun ervaringen niet deelt maar dat er wel wat inzit, ook als het jouw manier van communiceren niet is. Nee, dan ben je beter af met lekker klagen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
ach gussie wat heb jij het zwaar als blanke vrouw

heel veel sterkte ermee

niks beters te doen?
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Oh fijn...had beter kunnen loepen ipv reageren.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij zeggen zij niet dat alle blanken rascistisch zijn toch, en dat het vreselijk leven is hier.
Jaja, omdat een festival als keti-koti wordt "toegestaan" zoals jij dat zo mooi zegt, zijn er verder natuurlijk geen issues van racistische aard waar iets aan gedaan moet worden.

En wat is er zo afschuwelijk aan kinderen onderwijzen?
Je doet je nick wel eer aan.
Die Vuijstjes(?) was ook beledigd, ik heb een ingezonden brief van hem gezien.
Alle reacties Link kopieren
''hallo zwarte mensen'' https://www.amazon.nl/Hal ... rigen-ebook/dp/B071YLQ11L



Lijkt me echt iets voor jou
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Maar ze spreekt alle blanken aan en zegt dat we allemaal micro-agressief reageren en vooroordelen hebben.



"Hallo witte mensen

In dit boek wil ik graag uitleggen hoe je als wit persoon je privilege kunt erkennen en hoe je door dat te begrijpen hopelijk ook racisme in de samenleving kunt inzien en aanvechten.- Anousha Nzume



Of we nu willen of niet, in Nederland leven we in een witte wereld. Eeuwenlang was 'wit' bepalend voor de maatschappelijke en culturele status quo. Maar sinds de hernieuwde Zwarte Piet-discussie lijkt 'wit' onder druk te staan als nooit tevoren.



Hallo witte mensen is een handleiding voor het leven in deze veranderende wereld. Vragen als: 'Waarom weer dat gezeur over Zwarte Piet?' 'Dan is blanke vla zeker ook racistisch?' 'Hoe zit het nou met het n-woord?' 'Iemand een tropische verrassing noemen is toch juist een compliment?', en: 'Waarom ga je niet terug naar je eigen land?', worden in dit boek beantwoord.



Aan de hand van persoonlijke anekdotes, wetenschappelijke publicaties ('in jip-en-janneketaal') en gesprekken met ervaringsdeskundigen, helpt Anousha Nzume witte mensen om te gaan met hun witte fragiliteit tussen de steeds mondiger wordende niet-witte mensen. En niet-witte mensen hoe om te gaan met de defensieve houding van witte mensen zodra hun privilege ter discussie staat. Dit alles brengt zij met liefde, compassie en geduld."



Ja, ik heb privilege als blanke in een overwegend blank land. Dat is normaal, minderheden zullen altijd eerst met wantrouwen worden bekeken, dat is mens eigen. Is dat prettig? Nee, vast niet, en daar kunnen we aan werken. Dat iemand als Typhoon wordt aangehouden vind ik overigens niet vreemd, die jongen ziet er niet al te netjes uit, dan vind ik het niet gek dat de politie hem als verdacht ziet. Iemand als Obama, NeilDeGrasse Tyson of Oprah komt beschaafd over en zal niet zo snel worden gecontroleerd. Hetzelfde geld t ook voor blanken, die getattoeerde broers die Idols wonnen zullen sneller worden aangehouden dan jij en ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 26 april 2017 @ 17:12:

''hallo zwarte mensen'' https://www.amazon.nl/Hal ... rigen-ebook/dp/B071YLQ11L



Lijkt me echt iets voor jou Held.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucylucille schreef op 26 april 2017 @ 17:05:

Jaja, omdat een festival als keti-koti wordt "toegestaan" zoals jij dat zo mooi zegt, zijn er verder natuurlijk geen issues van racistische aard waar iets aan gedaan moet worden.

En wat is er zo afschuwelijk aan kinderen onderwijzen?Waar zeg ik dat ik dat afschuwelijk vind? Een land dat haar verleden zou ontkennen zou geen Ket Koti toestaan OF de slavernij in het onderwijs accepteren.
Deze OP getuigt van een typische wegkijk en ogensluit cultuur. onder het tapijt schoffelen dat racisme nog steeds leidt tot minder kansen voor iedereen met een kleurtje. Jammer ik dacht dat juist een rosa parks en nelson mandela allang het gelijk van Anous en Syl hadden aangetoond
Als jij witte privilege onderkent ( dat geloof ik niet ) en van jezelf kunt zeggen dat je geen racist bent ( geloof ik ook niet ) hoef jij je toch niet aangesproken te voelen? Dan gebruik je dat boek lekker als brandhout en zap je verder als je een dergelijk onderwerp op tv tegenkomt.

Ook prima. Niemand verplicht je er iets mee te doen.



Deze dames hebben vrijheid van meningsuiting, net als jij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mij bewust van mijn privilege maar vind het, zoals ik al zei, niet meer dan logisch dat de meerderheidscultuur als norm wordt gezien.



Ik zal vast wel soms racistisch denken, en ik geloof heilig dat iedereen dat soms onbewust doet. Dat holier than thou toontje vind ik vervelend.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 26 april 2017 @ 17:17:

Deze OP getuigt van een typische wegkijk en ogensluit cultuur. onder het tapijt schoffelen dat racisme nog steeds leidt tot minder kansen voor iedereen met een kleurtje. Jammer ik dacht dat juist een rosa parks en nelson mandela allang het gelijk van Anous en Syl hadden aangetoond
Pivot! PIVOT!!!
quote:Gudetama schreef op 26 april 2017 @ 17:14:

[...]



Waar zeg ik dat ik dat afschuwelijk vind? Een land dat haar verleden zou ontkennen zou geen Ket Koti toestaan OF de slavernij in het onderwijs accepteren.



Lees je op nog eens door, kijk naar de context waarin je dat zegt. Dat rammelt.



Overigens zeg het toestaan van een festival of een vorm van onderwijs nog steeds niet dat het niet stikt van het racisme en dat mensen daar iets over mogen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op de universiteit studeerde waren er genoeg moslimjongeren en donkere jongeren die daar rondliepen. Het lijkt me stug dat een leerling met een goede werkhouding en hoge cijfers naar het mbo moet.En als dat gebeurt dan moet dat lokaal worden aangevochten, maar dat zegt niets over de kansen voor alle leerlingen die een kleur hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucylucille schreef op 26 april 2017 @ 17:20:

[...]





Lees je op nog eens door, kijk naar de context waarin je dat zegt. Dat rammelt.



Overigens zeg het toestaan van een festival of een vorm van onderwijs nog steeds niet dat het niet stikt van het racisme en dat mensen daar iets over mogen zeggen.Daar wat van zeggen prima, maar dan wel anders dan in een racistisch getiteld boek.
quote:Gudetama schreef op 26 april 2017 @ 17:19:

Ik ben mij bewust van mijn privilege maar vind het, zoals ik al zei, niet meer dan logisch dat de meerderheidscultuur als norm wordt gezien.



Ik zal vast wel soms racistisch denken, en ik geloof heilig dat iedereen dat soms onbewust doet. Dat holier than thou toontje vind ik vervelend.

de meerderheidscultuur wordt bepaald door huidskleur? Deze stelling bewijst het gelijk van ANous. Wederom



Overigens, ken je de principes van de democratie en hoe je daarin met minderheden hoort om te gaan?
quote:Gudetama schreef op 26 april 2017 @ 17:22:

Toen ik op de universiteit studeerde waren er genoeg moslimjongeren en donkere jongeren die daar rondliepen. Het lijkt me stug dat een leerling met een goede werkhouding en hoge cijfers naar het mbo moet.En als dat gebeurt dan moet dat lokaal worden aangevochten, maar dat zegt niets over de kansen voor alle leerlingen die een kleur hebben.lees even de rapporten onderwijsinspectie van de afgelopen 5 jaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op meerdere scholen gewerkt en de moslimmeisjes hadden daar vaak de allerhoogste cijfers, die werkten echt keihard. Veel van hen in de eindexamenklassen wilden geneeskunde gaan doen. Hoe kan het dat zij op het vwo terecht zijn gekomen volgens deze retoriek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven