Gebruikt jouw kind UV werende kleding?

25-04-2009 15:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 6 weken en dan gaan wij op vakantie naar het strand en hopelijk schijnt de zon overvloedig! Nu twijfel ik over het aanschaffen van uv werende badkleding.



Heb jij ervaring? Hoe bevalt het?



Ik ben bang dat de kleding erg warm is, broeierig, nat dus dat ik het liever uit trek na het zwemmen en snel iets droogs aan. (of juist een zwembroek aan bij het zwemmen en bij het spelen de uv kleding)



Aangezien het niet echt goedkoop is, ben ik op zoek naar ervaringen. Zoon is anderhalf, loopt nog niet, maar wil wel de wijde wereld verkennen dus zal er kruipend wel op uit gaan (of lopen tegen die tijd) Ook hebben we een baby van dan 4 maanden. Zij zal voornamelijk in de schaduw liggen, maar we zullen vast ook wel eens met haar gaan zwemmen. Dat kwartiertje/half uurtje, ook in een uv werend pakje of gewoon goed insmeren? Wat denken jullie?



En is het handiger om een los t shirtje te bestellen met broekje, of juist zo'n wetsuit, je hebt zelfs lange mouwen, lange broeken...



Kan ik het ook af met factor 50 zonnebrandcreme?



Alvast bedank,

NJB
Alle reacties Link kopieren
NJB, ik weet niets over baby's, maar ikzelf verbrand ontzettend snel (kan al in Maart gebeuren!) en toen ik naar Turkije ben geweest gewoon heel goed ingesmeerd met factor 50 en een wit t-shirt aan bij het zwemmen.
Ik smeer gewoon altijd heel goed. De eerste keer zo'n half uur voor we de zon ingaan. Verder dragen ze een petje en vaak doe ik ze na een tijdje een (droog) t-shirtje aan en we vermijden de zon tussen 12 en 3. Afgelopen zomer waren we op vakantie (je weet vast wel waarheen ) en daar liepen alle 'local' kindertjes in uv-werende kleding, sunblock, petjes, je zag amper meer een kind. Maar goed, die moeten daar maanden in de zon, die van mij maar 2 weken.
Een t-shirt aan bij het zwemmen kun je net zo goed uitlaten, dat maakt he-le-maal geen verschil.
Hier in Singapore (=150 km boven de evenaar, dus zonnig!) zie ik eigenlijk alleen bij het zwembad kinderen in zo'n uv-werend zwempak. Verder gewoon een petje op en goed insmeren!

Maar natuurlijk blijven mensen hier wel zoveel mogelijk in de schaduw, en hebben alle buggy's en kinderwagens een enorme kap, die ook nog voor veel schaduw zorgt.
Alle reacties Link kopieren
@ pammie: toch geweldig zo'n vakantiebestemming! Mijn pa doet zo'n huis op 9 uur vliegen, toch niet echt heel aantrekkelijk daardoor...veeeel te warm in de zomer.



Broer met kids woonde tot voorkort in Singapore en dat is eigenlijk waarom ik nu op uv werende kleding komt. De kinderen daar hadden ook geen kapstokjes voor hun jassen op school....maar voor hun zonnehoed



Ik neig idd naar goed insmeren, petje op(vorig jaar was die wel uv werend trouwens) Maar daarnaast; ik ken mezelf. Zo goed smeer ik bij mezelf ook niet (niet nodig ook) dus ben bang dat ik het 'vergeet'.
Alle reacties Link kopieren
kookwekker mee, of bijv herinnering op je telefoon zetten die elke pak hem beet 1,5 - 2 uur af gaat?
Daarom smeerden wij voor we gingen, dan trok het goed in. Na 2 uurtjes strand weer naar huis, even slapen en daarna weer smeren. Je gaat nog in het voorseizoen dus de zon is nog niet zo fel als in juli.



Mannie heeft trouwens een zwembroekje met een zwemhemdje gekregen van oma, beschermt wel schoudertjes, buikje en rug. Dat zijn van die dingen die ze alleen in dat soort landen verkopen, misschien daar eens kijken als je er bent?
Alle reacties Link kopieren
Hele domme opmerking hiero, maar eh: is er ooit wel eens iemand ònder z'n badkleding verbrand? Kortom: dat UV-werend, is dat niet enorme geldklopperij?
Goeie vraag Parnell Ik heb er nooit over nagedacht maar nu je het zegt.. Daarom is dat tweedelige zwempakje misschien wel een idee, niet uv-werend maar wel werend (die van Mannie is met piraten, haske stoer.)



Overigens kon je de Nederlandse kindertjes er zo uitpikken op het strand, dat waren de blote kindertjes
Alle reacties Link kopieren
@Parnell: gewone kleding biedt ook bescherming, maar minder dan uv-werende kleding.



Beschermingsfactor kleding

Net als anti-zonnebrandmiddelen heeft kleding een beschermingsfactor (SPF). Een dunne, lichte stof (bijvoorbeeld een linnen blouse) heeft een beschermingsfactor van SPF 2. Donkere kleding heeft een hogere beschermingsfactor. Een dikkere stof zoals bijvoorbeeld spijkerstof heeft een nóg hogere beschermingsfactor.



De beschermingsfactor is een standaardmaat voor hoe lang de huid beschermd is tegen de zon (UV-straling). Stel dat je met een onbeschermde huid 10 minuten in de zon kan zijn zonder verbranding van de huid (afhankelijk van het huidtype). Dan kan kleding met beschermingsfactor 50 je ongeveer 50 x 10 minuten beschermen.



UV-werende kleding

Er is een speciale UV-werende behandeling mogeljk van kleding, deze kan de beschermingsfactor van kleding verhogen tot zelfs beschermingsfactor SPF 50

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=16156
Alle reacties Link kopieren
Ik nijg ook naar het kopen van zon UV werend shirt maar twijfel ook nog dus lees nog even mee.



Ik geloof niet dat het geldklopperij is, maar ik vraag me af of wij het in Ned echt nodig hebben en of we die 3 weekjes vakantie dan niet gewoon met insmeren met factor 50, pet, zonnebril en schaduw af?



Maar ja, spelen op het strand en in het water heeft wel een verhoogd risico tot verbranden door de extra schittering, dus tja ik blijf twijfelen. Aan de andere kant zeg ik nl ook: better safe then sorry. Niet insmeren en verbranden is al mega slecht voor volwassenen laat staan voor zulke tere kinderhuid. Ik kom er dus niet uit wat ik nu zou doen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
online zijn er wel veel webwinkels die deze kleertjes verkopen, soms hebben ze ook best leuke shirtjes, die ook wel kunnen voor een middagje buiten in de tuin oid, en op vakantie, of dagjes weg in NL

Ik zit er ook aan te denken voor onze jongste hoor, heb wel al een zonnehoedje gekocht en een luierzwembroekje (ook uv maar vooral voor de grote boodschap )
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chica34 schreef op 25 april 2009 @ 19:30:





Maar ja, spelen op het strand en in het water heeft wel een verhoogd risico tot verbranden door de extra schittering, dus tja ik blijf twijfelen. Aan de andere kant zeg ik nl ook: better safe then sorry. Niet insmeren en verbranden is al mega slecht voor volwassenen laat staan voor zulke tere kinderhuid. Ik kom er dus niet uit wat ik nu zou doen.

Ik heb hier een tijdje terug een onderzoek naar gezien en daar bleek uit dat alleen sneeuw de kans op verbranding vergroot maar dat dat met water niet zo is. Wel heb je door het koele water minder snel het idee dat je verband waardoor je het te laat merkt.



UV-werend hoedje zou ik wel doen, ook hier in Nederland trouwens.

Voor de rest smeer ik in de vakanties extra vaak omdat je meer buiten bent en laat ik alleen tijdens het zwemmen de bovenkleding uit.

Die UV-werende kleding vind ik eigenlijk vrij duur want je moet toch nog smeren )gezicht, nek, oren, armen etc. Dan neem ik dat lijfje ook wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een roodharige met een heel licht huidje thuis. Nooit gehoord van UV-werende kleding trouwens.

Vorig jaar op vakantie hebben wij hem gewoon altijd een t-shirt aan laten houden en heel vaak gesmeerd met factor 50. Een zonnehoedje hield hij niet op, zelfs niet met elastiekjes en vastgemaakt met haarknipjes, dus dat was geen succes. Gelukkig heeft ie een dikke bos haar op z'n hoofd en ik spoot meestal gewoon ook wat zonnebrandspray op z'n kop. Kreeg ie wel lekker vet haar van......



Hij is niet verbrand, ondanks regelmatig zwembad en strandbezoek. Ik smeerde hem 's ochtends bij het opstaan al helemaal in, en dan elke 2 uur ongeveer nog een keer en elke keer na het zwemmen ook weer extra. En ik probeerde hem natuurlijk zoveel mogelijk in de schaduw te laten spelen, maar dat lukte niet altijd, omdat het nogal een ondernemend typje is en hij bleef niet netjes onder de parasol zitten.



Ik zie het nut van UV-werende kleding niet zo, behalve als je inderdaad in een land woont waar het vele maanden per jaar heel zonnig en warm is. Voor die paar weekjes zomervakantie zou ik het niet doen en gewoon heel goed opletten en smeren smeren smeren.....



Oh, en ik ben wel heel alert op verbranding. Ik heb zelf ooit tijdens een wintersportvakantie eerstegraadsbrandwonden opgelopen van de zon, vandaar. Sindsdien smeer ik mezelf ook met factor 50 in, ik denk niet dat mijn huid nog een keer verbranden overleeft.
..
Hoorde van een collega dat bij de decathlon UV werende shirtjes verkocht worden (vorig jaar iig) en die waren stukken goedkoper dan gewoon in de sportwinkel oid. Mocht je ervoor kiezen misschien een tip.
Alle reacties Link kopieren
Wie is er ooit verbrand onder (witte) kleding dan? Kijk, als kleding echt maar een factor 2 heeft dan zou ik heerlijk bruin worden onder mijn kleding en me geen zorgen hoeven te maken over witte "tan lines".



Oftwel, ik zie echt het nut niet van UVwerende kleding.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
IK ben ooit verbrand, met snorkelen MET wit tshirt aan!



google op uv kleding en je vind het, ook in nl'se webwinkels. Daarnaast gaat het niet zozeer om verbranden, kinderen (zeker onder de 1) moet je niet in de zon laten. En da's met zwemmen op vakantie best lastig. Daarom overweeg ik het. En voor zoon ga ik denk ik een tshirtje uv werend kopen, want die zal de hele dag wel lekker in de zon willen spelen. En met smeren mag je dus 50x de tijd dat je normaal verbrand. En ik ben bang dat hij de hele dag in de zon wil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje was tijdens de zomervakantie vorige jaar 14 maanden. We hebben hem tussen 12 en 15 uit de zon gehouden en op het strand zoveel mogelijk onder de parasol (dat lukte niet altijd...)



Verder had hij altijd een witte longsleeve aan (meerdere meenemen, want op de een of andere manier kreeg ik die niet meer schoon...). Ik heb hem ook heel vaak ingesmeerd, dus ook onder hets shirtje.



Eigenlijk vond ik het zo wel goed, dus ik zou geen uv-kleding kopen.
Alle reacties Link kopieren
Waar wij waren vorig jaar hadden veel kinderen bij het zwembad van die pakjes aan, en het scheen ook echt te helpen.

Ze verbranden niet! veel beter dan een zwembroekje / normaal shirtje en smeren.
Wij hebben zo'n UV-pak plus petje vorig jaar tijdens de zomervakantie voor het eerst geprobeerd met Oudste (nu 2) en dit jaar gaan we ze zeker weer aanschaffen, nu ook voor Jongste (1).

Het is hartstikke licht materiaal, dus het broeit zeker niet, 't is zo droog na het zwemmen.

Ik vond het ideaal, maar helemaal klaar met smeren ben je natuurlijk niet, de onderbenen, handen en gezicht moeten nog steeds.



Maar jij hebt het over een baby van vier maanden, dan zou ik het niet doen, die kleintjes kun je natuurlijk makkelijk in de schaduw houden en voor dat eventjes in de zon smeer je gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat toch ook niet alleen om de UV straling maar ook de hitte van de zon. Het lijkt mij dat je misschien geneigd bent een kindje meer of langer in de zon te laten zijn dan wanneer je geen UVwerende kleding aandoet.



Verder is het zo dat je nog steeds gezicht, handen, voeten moet insmeren. Ik zie nog steeds het nut niet in :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:njb schreef op 27 april 2009 @ 12:27:

IK ben ooit verbrand, met snorkelen MET wit tshirt aan!



google op uv kleding en je vind het, ook in nl'se webwinkels. Daarnaast gaat het niet zozeer om verbranden, kinderen (zeker onder de 1) moet je niet in de zon laten. En da's met zwemmen op vakantie best lastig. Daarom overweeg ik het. En voor zoon ga ik denk ik een tshirtje uv werend kopen, want die zal de hele dag wel lekker in de zon willen spelen. En met smeren mag je dus 50x de tijd dat je normaal verbrand. En ik ben bang dat hij de hele dag in de zon wil.



NJB, natte kleding beschermt ook voor geen meter. Dus dat je verbrand bent vind ik niet raar.



Ons ritme op vakantie was 's ochtends insmeren, rond een uur of 10 op het strand (bedjes en parasol huren), tegen 12-en naar huis, eten, dutje doen en dan tegen 4-en gingen we pas weer in de zon. Dan heb je meest schadelijke uren van de dag al gehad. Ik neem aan dat jouw oudste ook nog slaapt tussen de middag.

Ik moet zelf ook goed smeren dus dan neem ik meteen de kinderen mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo irritant vind is dat die kleine van mij niks op zijn hoofd wil, geen petjes, hoedjes, niks. Eigenwijze draak



dus ik hou hem ook zoveel mogelijk onder de parasol want een zonnesteek is niet grappig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ook hier bang dat zoon geen zonnebril wil of petje. Pammie; dat ritme zo zal onze vakantie ook wel worden denk ik. En smeren zal ik ook wel, maar ben dus bang dat kind langer in de zon wil dan factor 50 werkt. Hij is dol op buitenspelen en kamperen is het ultieme buitenspelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven