hoeveel inkopen voor feestje/borrel voor +/- 50 pers

10-08-2009 17:42 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,



binnenkort wil ik een borrel geven voor ongeveer 50 personen. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd over de vloer gehad en zit nu een beetje met mn inkopen.

Hoeveel drank (fris, sap, wijn, bier) en zoutjes (gewoon chips en nootjes) zou ik moeten inslaan?



En hebben jullie nog tips voor hapjes die een avond goed blijven (tuinfeest) en waar ik niet teveel tijd aan kwijt ben qua voorbereiding? (haha en hoeveel maak ik daar dan weer van??)
Alle reacties Link kopieren
Bij onze Super De Boer kun je drank met kratten laten brengen,volle flessen kun je weer retourneren,zo kom je niet tekort en hou je niet teveel over:-))

Misschien kan dat bij jou in de plaats ook?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik nog eens navragen, goede tip! Maar dan nog heb ik geen idee hoeveel kratten ik moet halen van ieder soort (dacht gewoon cola, sinas, 7up, sinaasappelsap, spa rood)



Heb ook geen zin om heel mn schuur eerst supervol te zetten en het daarna weer terug te brengen
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer uitvogelen hoeveel en wat iedereen drinkt.

Ik ga meestal uit van 6 flesjes bier pp en sla dan ruim in.

Wijndrinkers 1 fles pp en dan iets extra voor het geval bier drinkers ineens wijn willen en andersom(al is dat hier meestal niet het geval).

Van de frisdranken gewoon van alles een paar aanschaffen..



Voor hapjes een aantal quiches bakken kan mooi van te voren en als je ze niet opmaakt in de diepvries doen.

Of hartige wraps.
Alle reacties Link kopieren
zo dolfje dat is een gezellige drankboel bij jouw feestjes hihi

(ben zelf niet zo'n drinker, dus 6 biertjes de man...daar was ik niet opgekomen).



Maargoed, het is weer een goede richtlijn. Van sommige weet ik niet echt of het wijn/bier drinkers zijn (partners van collega's die ik nog nooit heb gezien bijv) dus zal de marge wat verruimen.



Wat versta je onder 'van alles een paar' met de frisdranken?
*leest mee wegens ook tuinfeest voor 50 man*
Alle reacties Link kopieren
normaal drink tempo is 3 per uur.al heb ik,weinig normale mensen in mn kring

paar flinke bakken salade,s maken en stokbrood of zelf gemaakt brood (bbm) erbij.

goohhh krijg dr zin an
Alle reacties Link kopieren
Tsja op de meeste feestjes hier komen niet veel frisdrinkers dus ik haal 2 cola en 1 cola light en iets van ice tea of 7up maar meestal blijft dat over en drink ik dat zelf de dag erna leeg
Alle reacties Link kopieren
Sinas en dat soort drankjes worden door volwassenen niet zoveel gedronken.

Ik koop als fris meestal bruiswater, sap, en een paar van die sapvarianten zoals dubbelfris, en dan nog een enkele fles cola voor de liefhebber. Ook leuk is een grote karaf sapcocktail maken (verschillende sappen door elkaar, scheut bruiswater erdoor, wat fruit erbij etc).



Is het 's avonds (dus na het diner) of 's middags met uitloop naar avond? In het tweede geval moet je dus iets hebben ipv avondeten. Soep, barbecue, salades, etc, en dan heb je het over meer dan alleen wat hapjes.



Tips voor hapjes: maak dingen vooraf en vries ze in, die je op de dag zelf dan kunt ontdooien en in de oven zetten, bv kleine oosterse gehaktballetjes, gemarineerde drumsticks etc



Ik zou rekenen op zeg 4 a 5 hapjes per persoon (en dat kunnen voor 50 man dus 200 balletjes zijn, maar ook 7 verschillende hapjes en dan 30 van elk), en daarnaast flink turks brood met saus, chips en nootjes.

Alhoewel wat chiquer ook wel leuk is, maar je vroeg naar simpel
Alle reacties Link kopieren
Ellen2_ het is na het avondeten, dus soep oid hoeft niet.

ja ik wil het simpel houden, heb momenteel maar weinig energie en daar ben ik zuinig op



Turks brood met saus? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Aioli ofzo en dan dopen?



Ik heb alleen een vriesvakje, dus ben bang dat het niet gaat lukken om echt veel in te vriezen.



Desteny met 3 per uur kan het aantal biertjes wel flink omhoog dan. Kga er vanuit dat ze minimaal 3 uur blijven namelijk...
quote:Merder schreef op 10 augustus 2009 @ 18:28:

zo dolfje dat is een gezellige drankboel bij jouw feestjes hihi

(ben zelf niet zo'n drinker, dus 6 biertjes de man...daar was ik niet opgekomen).



Maargoed, het is weer een goede richtlijn. Van sommige weet ik niet echt of het wijn/bier drinkers zijn (partners van collega's die ik nog nooit heb gezien bijv) dus zal de marge wat verruimen.



Wat versta je onder 'van alles een paar' met de frisdranken?





Ik drink zelf ook niet, maar vind zes biertjes pp nogal magertjes klinken...

En als niet-drinker vind ik de frisdrank (van alles een paar) ook vrij weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink wijn en vind een fles wijn pp goed klinken. Haha!
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje, wat is volgens jou normaal dan? Ik ben pislam na 4 biertjes/wijntjes, maar dat ligt dus waarschijnlijk aan mij hahaha



Een fles wijn is ongeveer 4 glazen, dus een fles pp vind ik dan ok klinken. Ik drink zelf rond de 2 a 3 glazen fris in een uurtje denk ik. Dus dat zou inderdaad wat meer moeten zijn. Hoeveel zou jij van de frisdranken dan halen Fleurtje?
Merder, weet ik eigenlijk allemaal niet, haha.

Ik drink zelf ook heel weinig fris, doe erg lang met een glas. Maar ik baal wel als er bv maar een fles cola is, want dat is toch wel erg snel op als er nog een paar niet-drinkers zijn.

En als ik naar feestjes kijk van vrienden van me, of vrienden van mijn vriend... Dan drinken zij wel meer dan zes biertjes (en daarom vind ik die feestjes nooit zo leuk )
Alle reacties Link kopieren
bij de feestjes waar ik kom, valt het gehalte drinkers volgens mij wel mee. Niemand is aangeschoten ofzo.

Ja ik baal ook als er maar 1 fles is, maar zo krap wilde ik het nou ook weer niet aanpakken hoor. Ik vind de fris ook niet zo'n probleem.Dat komt vanzelf wel op.

Bier wordt hier thuis niet gedronken, dat gaat dus echt over de datum heen. Dus dat zou ik weer wel zonde vinden. WIjn komt ook wel op, maar we drinken zelf behoorlijk dure wijn (hahaha die ik de visite niet ga schenken als ik 1 fles pp moet rekenen) dus ik wil met mn wijninkoop ook wel 'scherp' zijn zodat ik niet al te veel over hou
Alle reacties Link kopieren
@Fleurtje: er wordt mij een hoop duidelijk. Je bent inderdaad net zo'n tight-ass als ik dacht dat je was. Veel plezier met je glaasje cola..
Alle reacties Link kopieren
Mimi-1981 bedankt voor je zeer waardevolle bijdrage. Als je nog echt iets te melden hebt t.a.v. mijn vraag: graag! Bewaar je gezeik voor een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
(word altijd een tikkie sjaggo van dit soort postings )
Alle reacties Link kopieren
vertel eens mimi, hoe stoer ben jij dan?
Alle reacties Link kopieren
4 glazen uit een fles wijn? Dan schenk je wel heel grote glazen. 5 moet zeker lukken.

Grote glazen hebben als nadeel (afgezien van dat je wel snel door je drank heen bent) dat mensen meer drinken dan ze zelf door hebben en dat is soms leuk, maar niet altijd.



Turks brood met saus: ik bedoel knoflooksaus, satesaus en zo. Dippen dus. Die sausjes kun je makkelijk zelf maken.



Als je niet kunt invriezen, kan dat dan niet bij buren/vrienden? En dat je het 's ochtends af komt halen?
Alle reacties Link kopieren
Ellen, ja dat klopt, wij hebben flinke bellen thuis. Bedenk me net dat plastic glazen ook bij de inkoop horen, die heb je toch ook in een wijnvariant? 5 glazen is dan zeker haalbaar.



Mollie, mimi is vast de stoerste van de klas van 1981 maar ik heb er hier geen zin in. Kun je haar niet ergens anders 'uitdagen'?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef haar niet uit te dagen. Ben benieuwd.



Die plastic wijnglazen, kun je ook bij een horeca groothandel halen. Daar kun je misschien ook makkelijk zo n dealtje maken qua drank terugbrengen.



Is qua bier een tapje geen idee? Loop je zelf niet met van die flesjes te zeulen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verkopen de meeste supermarkten en zaken als Blokker, Hema, Xenos ook wel plastic glazen in meerdere formaten, wijn, bier en/of fris.



Je kunt voor wijn en bier net als fris zoals al eerder gezegd is altijd wel een deal maken om onaangebroken flessen/pakken/kratten te retourneren. Daarbij ook wel makkelijk misschien om als je een 'gewoon doordrinkwijntje' neemt, je met schroefdop neemt. Die van C1000 is prima. Die is er echter ook in 3-liter-tapjes (bag in box) én die is deze week in de aanbieding (rood/wit/rosé) voor 7 euro per 3 liter.



Wil je bier in flesjes/blikjes of kun je ergens 1 of 2 beertenders lenen?



Ik denk ook dat je al snel uit kunt gaan van zeker 1 fles wijn pp en een biertje of 5 tot 8 voor de bierdrinkers (verschilt natuurlijk of je tapjes hebt of halve liters bij wijze van spreken).



En als je volle flessen fris toch kunt retourneren, dan kun je ook 2 kratten samenstellen of zo, 1 krat met cola/cola light, beide 6 flessen, 1 krat met spa rood en bijv. 3 cassis, en 3 nog wat + wat pakken jus.



Persoonlijk vind ik chips/zoutjes/nootjes ook wat karig klinken en is turks brood met wat dippers wel een goed idee. Heb je ergens een turkse bakker in de buurt? Er zijn tegenwoordig ook afbakversies, maar minder lekker.



Ben je in de gelegenheid om vooraf bijv. kleine gehaktballetjes te bakken. Misschien heeft iemand wel een tip voor kant-en-klare die ook lekker zijn en kun je gewoon koud serveren desnoods. Met een honderd balletjes kom je denk ik een aardig eind. Ga bijv. 1 x rond en zet ze daarnee ergens neer of wat schaaltjes op wat tafels.



Of gewoon wat stokbroden, evt. op snijplank met mes erbij, paar salades, kaasjes, kruidenboter.



Of wat wraps maken, kan vooraf, moeten toch tijdje in koelkast. Hoeveel plakjes haal je uit een wrap, 5 of 6 of zo? Kom je met 2 pakken wraps en wat roomkaas en zalm of kipfilet een heel eind.



Heb je trouwens rsvp gevraagd bij het uitnodigen? Komen er echt zoveel, niet nog mensen op vakantie etc. Want of er 35 of 50 komen scheelt nogal een stuk.



Hoe dan ook: veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip trouwens: huur wat statafels.

Ten eerste kun je daar ook weer hapjes en schaaltjes op kwijt, en ten tweede heb je dan ook dat er wat meer loop in je feestje zit dan wanneer iedereen gelijk ergens neerstrijkt. Dan krijg je van die groepjes die niet meer veranderen.

Als je zoekt op verhuurbedrijven voor feestjes vind je vaak nog veel meer handige dingen (ook huur van glazen enzo), je moet maar even kijken wat je er aan uit wilt geven maar het kan een uitkomst zijn bij grotere feestjes.
Alle reacties Link kopieren
ken niemand met een beertender dus het worden gewoon flesjes.

Statafels had ik inderdaad al aan gedacht evenals rsvp op de uitnodiging :-) In de tuin komt her en der wel een stoeltje maar zeker niet genoeg om allemaal te kunnen zitten hihi



Wijn van de tap? Nee zet wel flessen neer. Het idee wordt dat iedereen zichzelf bediend, dus dat komt dan ook wel goed.



Ik vind zelf brood dippen wel lekker maar misschien niet zo handig (knoeiboel). De gehaktballetjes en wraps klinken goed, de balletjes kun je toch ook koud eten? Salades komen er ook, met stokbrood inderdaad. Lekker makkelijk x-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven