Gezondheid alle pijlers

Het gemalen ijzer in Kellogs super K

17-10-2009 09:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje verbaasd dat niemand hierover schrijft. Donderdag avond toonde de Keuringsdienst van waarde aan dat het ijzergehalte in de pap niet bestaat uit een chemische verbinding van ijzer, wat je lichaam dus op kan nemen. Maar nee, er zitten gewoon gemalen klompjes ijzer in, gemalen fietsen zeg maar.

Het Tv programma liet dit zien door eerst een hapje pap op een glasplaat een magneet te achtervolgen en daarna vermaalden ze een portie pap met water en hingen er een magneet in verpakt in een plastic zak, toen ze de magneet er weer uithaalden hing er gemalen ijzer aan de zak.

Misschien niet zo vreemd dat in Denemarken Kellogs niet verkocht mag worden.

Zelf eet ik dit spul al een tijdje niet meer, omdat ik er enorme honger van kreeg (1 uur later al), maar voor wie het nog steeds lekker vindt......, kijk je uit dat je tanden niet vermaalt op al dat ijzer!
Alle reacties Link kopieren
quote:toetyfroety schreef op 17 oktober 2009 @ 09:09:

Ben een beetje verbaasd dat niemand hierover schrijft... Mijn excuus: ik kijk dat programma niet én ik eet geen Kellogs.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel gezien ben er ook wel van geschrokken. Nou eet ik dat wel niet, maar wat the f* zit er nog meer in mijn eten. Dat ijzer is hartstikke slecht voor je nieren etc. Ik verwachtte eigenlijk ook wel meer aandacht in de media, want dit is niet zomaar iets natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook (weer) met verbazing gekeken naar de uitzending van Keuringsdienst van Waarde, ditmaal over ijzer.

Wat mij restte na de verbazingwekkende vondst van ijzervijlsel in de flakes, was teleurstelling. De onderzoeksjournalistiek van de KvW laat hier behoorlijk wat liggen. Veel vragen zijn onbeantwoord gebleven, het roept eigenlijk alleen maar meer vragen op. Want waarom verwerkt Kellogg's "schroot" in haar producten? En zit het in alle soorten flakes? Zit het ook in flakes van andere (huis)merken? (ik zag even het logo van AH voorbij trekken..). En is er nu wel of niet sprake van gezondheidsrisico's? Het vijlsel wordt namelijk in combinatie met melkproducten nauwelijks opgenomen, maar kan het passeren van de "schroot" in het spijsverteringsstelsel geen andere schade veroorzaken..?

Wat mij betreft vraagt deze aflevering om een spoedig vervolg, waarin wérkelijk op het probleem wordt ingegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een stukje gezien, aanleiding genoeg om mijn verpakking met de originele cornflakes (dus niet special K, want dat vond ik sowieso al troep) te bekijken en a la minute in de prullenbak te smijten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan



16 oktober 2009 - nieuwsbericht



Het toevoegen van ijzer aan ontbijtgranen is tot een wettelijk vastgestelde limiet toegestaan. Het nuttigen van producten verrijkt met ijzer binnen deze limiet vormt geen risico voor de gezondheid. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft geen reden aan te nemen dat de producten van de firma Kellogg’s op de Nederlandse markt deze limiet overschrijden.



Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.



De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.



De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.



IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul.



Bron: Voedsel en Waren autoriteit, www.vwa.nl
Alle reacties Link kopieren
Bah, wat eng!



Dat spul is sowieso vies en ik eet het nooit, dus ik zal het niet gaan missen.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit van mijn huisarts geen ijzertabletten gekregen, terwijl ik wel een ijzertekort had, omdat je naar zijn zeggen net zo goed aan je fietsstuur kon likken.



Het is misschien wel toegestaan maar weinig zinvol om ijzer toe te voegen op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Nog snap ik het niet. Ijzerpoeder is toch iets heel anders dan ijzel als mineraal. Waarom stoppen ze het erin? Je kunt mij echt niet wijs maken dat het dus goed is om ijzerpoeder te vreten wanneer je ijzertekorten hebt.
Is ijzer in ontbijtgranen veilig?

Het ijzer waarmee de Kellogg’s producten worden verrijkt is natuurlijk veilig. Net als andere fabrikanten die hun producten verrijken met ijzer, houdt Kellogg’s zich natuurlijk strikt aan alle wet- en regelgeving. Het ijzer dat aan Kellogg’s ontbijtgranen wordt toegevoegd is een metaal in een zeer zuivere, minuscule poedervorm dat voedingskundig te vergelijken is met het ijzer in groenten. Het ijzer in onze producten is, zoals je bij ijzer mag verwachten, magnetisch.
Alle reacties Link kopieren
Oh jammer, de uitzending niet gezien omdat ik niet thuis was. Normaal kijk ik wel naar KvW.

En ik eet, al ruim 2 jaar lang, iedere ochtend die Special Flakes (AH huismerk).

Ik ga maar af op het bericht van de VWA, heb geen reden om nu van ontbijt te wisselen. In alles zit wel iets... Ik kies ervoor om in ieder geval voor een beter dierwelzijn te kiezen wat betreft eten.



En nu ga ik een lekkere kom Flakes eten
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 17 oktober 2009 @ 09:14:

[...]





Mijn excuus: ik kijk dat programma niet én ik eet geen Kellogs. Excuus geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper8 schreef op 17 oktober 2009 @ 09:23:

Ik heb het wel gezien ben er ook wel van geschrokken. Nou eet ik dat wel niet, maar wat the f* zit er nog meer in mijn eten. Dat ijzer is hartstikke slecht voor je nieren etc. Ik verwachtte eigenlijk ook wel meer aandacht in de media, want dit is niet zomaar iets natuurlijk.Ja, ik verwachtte ook meer aandacht in de krant.
Gatverdamme! Gelukkig eet ik nooit cornflakes.

IJzer is helemaal niet zo goed. Ik las 'n tijdje terug dat het feit dat mannen veel vaker op jonge leeftijd hartaanvallen kregen te wijten was aan ijzer. Vrouwen maken na hun overgang 'n inhaalslag op dat gebied, want voor die tijd kunnen ze hun teveel aan ijzer nog lozen als ze regelmatig ongesteld worden.



Ik snap niet dat producten zulke gore troep bewust in hun voeding stoppen. Als mensen 'n ijzertekort hebben dan kunnen ze daar 'n pil voor slikken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder67 schreef op 17 oktober 2009 @ 09:33:



Veel vragen zijn onbeantwoord gebleven, het roept eigenlijk alleen maar meer vragen op. Want waarom verwerkt Kellogg's "schroot" in haar producten? En zit het in alle soorten flakes? Zit het ook in flakes van andere (huis)merken? (ik zag even het logo van AH voorbij trekken..). En is er nu wel of niet sprake van gezondheidsrisico's?

.



Ja, ook ik vroeg me dit af, of het in alle andere soorten flakes ook zit.

gezondheidsrisico's waren er niet zoveel, want het zou gewoon met de afvalproducten je lichaam weer verlaten.

Dus tja, waarom voegen ze het dan toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersmollie1 schreef op 17 oktober 2009 @ 09:37:

Ik heb een stukje gezien, aanleiding genoeg om mijn verpakking met de originele cornflakes (dus niet special K, want dat vond ik sowieso al troep) te bekijken en a la minute in de prullenbak te smijten.Begrijp ik meteen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma at ook altijd ijzerpoeder en is 93 geworden.
Alle reacties Link kopieren
@ Vlinder: ze hebben het huismerk van AH ook getest en daar (b)leek niets in te zitten.



Ik ben er ook niet echt blij van geworden, van die aflevering. Vooral omdat Special K in Denemarken verboden is. Dan kunnen ze hier wel zeggen dat het ijzer "geschikt is voor menselijke consumptie", maar de voedingsdeskundige en de huisarts die aan het woord werden gelaten dachten daar toch duidelijk anders over. Dus ik snap ook niet waarom het hier in NL gewoon 'veilig' zou zijn om dat spul te eten. Ik koop in ieder geval NOOIT meer iets van Kelloggs en wacht op het moment dat programma's als Radar het thema nogmaals oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Als je kellogs eet in combinatie met een melkprodukt (en zo wordt het toch vaak gegeten, kellogs in melk) dan hoef je het voor het ijzer sowieso al niet te doen. IJzer in combinatie met een melkprodukt wordt namelijk niet opgenomen door het lichaam..

Dan kun je beter gewoon appelstroop op je brood doen, zonder boter. Of spinazie met biefstuk eten (en dan vlak daarna natuurlijk geen nagerecht met een melkprodukt nemen, want dan doe je de ijzeropname weer teniet..) Beter is dan een sinaasappel als nagerecht, daarmee bevorder je juist weer de ijzeropname (vitamine C bevordert de ijzeropname in je bloed).
Alle reacties Link kopieren
Kreeg aantal weken terug zo'n forward mailtje hierover. ik eet het vrijwel nooit, besteedde er dus ook niet echt aandacht aan.



Wat ik wel vaker eet is All Bran.....zou het nou ook daar in zitten?



En daarnaast, wat voor troep werken we eigenlijk nog meer naar binnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 17 oktober 2009 @ 09:38:

Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan



16 oktober 2009 - nieuwsbericht



Het toevoegen van ijzer aan ontbijtgranen is tot een wettelijk vastgestelde limiet toegestaan. Het nuttigen van producten verrijkt met ijzer binnen deze limiet vormt geen risico voor de gezondheid. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft geen reden aan te nemen dat de producten van de firma Kellogg’s op de Nederlandse markt deze limiet overschrijden.



Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.



De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.



De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.



IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul.



Bron: Voedsel en Waren autoriteit, www.vwa.nl



Ach, de voedsel en waren autoriteit heeft het programma niet gezien, da's duidelijk. Er was toch echt ijzervijlsel te zien.



En natuurlijk staat de Europese Unie toe dat er ijzer aan voedsel wordt toegevoegd, maar misschien bedoeld de EU dan toch niet gemalen schroot! En daarbij moet er dan toch nog nagedacht worden, omdat de dieetiste in het programma al waarschuwde, dat er meer mensen zijn met teveel ijzer dan te weinig.



Ik vind het nogal iets om zoiets zomaar van tafel te vegen, terwijl het programma en 3 experts bij gehaald had.



En als iemand denkt om zo ijzer aan zijn lichaam toe te voegen, gaat ie zijn gang maar. Zelf eet ik liever af en toe een stukkie vlees, dat loopt gelukkig niet mijn bord af, als er een magneet in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook één glas Roosvicee Ferro drinken per dag. Dan kom je ook aan je ijzerbehoefte per dag. (Teveel ijzer is overigens schadelijk!). En peulvruchten bevatten ook ijzer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pannetje schreef op 17 oktober 2009 @ 10:10:

Mijn oma at ook altijd ijzerpoeder en is 93 geworden.Zoals mijn oma een pakje per dag rookte en toch de 94 haalde......
Alle reacties Link kopieren
Of een groentesap maken van spinazie en rode bieten.

Lekkere linzensoep maken of chilli con carne.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 17 oktober 2009 @ 09:38:

Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan

16 oktober 2009 - nieuwsbericht



De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.



De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.





Bron: Voedsel en Waren autoriteit, www.vwa.nlDit komt toch op hetzelfde neer, of ben ik nou achterlijk?

In Denemarken is het dus verboden (want de Deense autoriteiten geven geen toestemming om dit produkt op de markt te brengen) en in Nederland niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven