Geld & Recht alle pijlers

koophuis vragen

07-12-2009 10:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal, ik heb een aantal vragen waarop ik de antwoorden niet goed gegoogled krijg...

Ik ben aan het scheiden en kan een hypotheek krijgen (inclusief starterssubsidie) van 140.000 euro. Ik wil een woning kopen van rond de 200.000 euro. Dat betekent dat er eigen geld in gestopt moet worden. Ik kan 30.000 euro uit ons huwelijk meenemen en heb dan dus nog een gat van 30.000 euro. Stel dat ik dat leen van bijvoorbeeld mijn vader dan heb ik dus genoeg om een hypotheek af te sluiten.

Maar dan zit ik met de volgende vragen:



Heb je met een hypotheek nog recht op dingen als zorgtoeslag, kindertoeslag? Qua inkomen heb ik dat wel maar ik weet niet of de waarde van het huis en het geld dat erin gestopt is meetelt bij m'n vermogen.



Hoeveel extra kosten komen er nog kijken als je je hypotheek en servicekosten betaald hebt? Ik bedoel niet gas/water/licht maar meer dingen als woz en weet ik veel wat nog meer?



Als je nu een hypotheek afsluit, gezien de recessie, is het dan verstandig om juist voor langere tijd vast te zetten of juist kortere tijd?



Nu ik het zo teruglees zijn het vast hele domme vragen maar ik hoop dat iemand er toch iets zinnigs over kan zeggen...
Alle reacties Link kopieren
G/W/E, servicekosten, WOZ (ca. 50 euro per maand?), waterschaps / afvalheffingen, evt. erfpacht?



Kun je de maandlasten van het huis wel betalen? Dat lijkt me belangrijker dan hoeveel je kunt lenen. Er zit nogal een groot verschil tussen 140.000 en 200.000 euro. Heb je rekening gehouden met kosten koper die nog bij de prijs van je woning komen (ca. 8%)?



Toeslagen zijn gebaseerd op inkomen en niet op je woning.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je die lening met je vader regelen? Dat moet je wel vertellen bij de bank namelijk, en dan willen ze je vast geen hypotheek geven. Als je de lening niet officieel doet, kun je ook de rente over die lening niet aftrekken. Of leent je vader je geld zonder rente te vragen? Dan is de belastingdienst namelijk ook heel erg geïnteresseerd, want dan moet er belasting over de gift worden betaald.

Dit soort zaken moet je even goed uitzoeken.

Misschien is het een mogelijkheid dat je vader garant staat bij de bank?
Alle reacties Link kopieren
Extra kosten zijn ook reserveringen die je moet maken voor het onderhoud. Je moet dus een (flinke) spaarpot opbouwen om je huis te onderhouden en om eventuele onvoorziene kosten te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Vooral doen. Kom je net uit een scheiding, ga je meteen het volgende financiële debacle opzoeken. Goed begin!
Alle reacties Link kopieren
Ik las de topictitel alsof je erachteraan zou zeggen Van Sinterklaas



Sorry TO, is flauw. Ik kan je niet helpen met je vragen, maar wil je wel even een hart onder de riem duwen en ik blijf dit topic wel meelezen, want mijn moeder zit in dezelfde situatie.



Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 07 december 2009 @ 11:09:

Hoe ga je die lening met je vader regelen? Dat moet je wel vertellen bij de bank namelijk, en dan willen ze je vast geen hypotheek geven. Als je de lening niet officieel doet, kun je ook de rente over die lening niet aftrekken. Of leent je vader je geld zonder rente te vragen? Dan is de belastingdienst namelijk ook heel erg geïnteresseerd, want dan moet er belasting over de gift worden betaald.

Dit soort zaken moet je even goed uitzoeken.

Misschien is het een mogelijkheid dat je vader garant staat bij de bank?



Geheel met bovenstaande eens. Behalve dat stukje over garant staan van je vader.



Als je zelfs met een starterslening het huis niet kan kopen maar nog een tekort hebt van ¤ 60.0000 dan kan je dat huis gewoon NIET betalen. Nu kan je nog ¤ 30.000 meenemen uit je huwelijk schrijf je.Maar hoe zeker is het dat jij dit bedrag daadwerkelijk in handen krijgt? Dan zit je nog steeds met een gat van ¤ 30.000 en dat is te veel.
Alle reacties Link kopieren
En ik weer met Sugarmiss eens.

Zijn er geen huizen te vinden voor maximaal 170.000? Vooropgesteld dat je dat geld uit de boedel krijgt.

Misschien is dit niet de tijd voor hoge eisen aan je nieuwe huis (als je die al hebt). En voor de duidelijkheid: ik woon in Amsterdam, dus ik weet hoe het is in een stad met extreem dure woningen, maar ik heb dus de tering naar de nering moeten zetten en woon nu met 1 kamer minder en iets verder van het centrum dan ik eigenlijk zou willen. Maar iets anders kan ik niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
gewoon een huis van 1400000 kopen
Alle reacties Link kopieren
quote:maansa schreef op 07 december 2009 @ 11:47:

gewoon een huis van 1400000 kopenVan 1.400.000 zeg je? Moet ze gewoon nog ietsje meer bij haar vader lenen
Alle reacties Link kopieren
maansa:quote:maansa schreef op 07 december 2009 @ 11:47:

gewoon een huis van 1400000 kopen
Alle reacties Link kopieren
1,4 miljoen? Dat is wel een hele fikse villa!



Verder denk ik dat er verstandige dingen gezegd worden. Naast het kan je het betalen verhaal in het bijzonder dat de bank je geen hypotheek van 140k meer gaat geven als je een lening bij je vader hebt lopen. Dat betekent dat je dat geheim moet houden en dat mag dan weer niet van de belastingdienst etc. Mogelijk kan je wel iets meer lenen als je vader garant staat, dat zal ik eerst uitzoeken.



Overigens telt een huis dat je bewoont niet mee als vermogen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Wel betaal je het huurwaardeforfait of hoe ze dat tegenwoordig precies noemen.
Alle reacties Link kopieren
1.4 miljoen....*duikt gelijk funda op*.



Ik ben bang dat je een hogere lening niet gaat krijgen. Je kan het huis niet betalen.

Gaan de kinderen bij jou wonen? Hoe gaat je dat bekostigen?
Nee echt?
Alle reacties Link kopieren
weet je wel zeker dat je die 140.000 echt kunt krijgen, dus dat je dit via de bank hebt aangevraagd ipv een berekeningstool online? Deze laatste geven de meeste mensen een te hoge hypotheek. Vuistregel voor een maximale hypotheek is 4,5-5 keer je bruto jaarsalaris.



En vergeet in het hypotheekbedrag de ongeveer 10% kosten koper niet. Bovendien kost verhuizen al snel een paar duizend euro (ook als je een busje leent, alles zelf schildert en geen nieuwe meubels koopt).



Je ouders garant laten staan is wel een goede, dit is iets waarmee veel starters en studenten toch een huis kunnen kopen. Maar maak het hiermee niet te bont!!!



Ik zou voordat je naar huizen zou gaan zoeken echt eerst langs een aantal hypotheek adviseurs gaan, want ik denk eerlijk gezegd ook dat 2 ton echt te hoog gegrepen is in jouw situatie.



Verwacht qua kosten die erbij komen: woz (hoogte afh van gemeente en taxatie woning), waterschap/rioolheffing (verschilt per waterschap), vereniging van eigenaren, servicekosten....



En vooral: onderhoud aan de woning: Als je dakgoot lekt, als de pannen van je dak waaien, wanneer je wc ontstopt moet worden, als je cv kapotgaat.... zal jij dat moeten betalen. Zorg dat je daar dus wat geld voor achter de hand hebt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Het is een prima moment om een huis te kopen dus maak je niet al teveel zorgen op voorhand. Kinderopvangtoeslag, kinderbijlage en zorgtoeslag zijn onafhankelijk van je hypotheekrenteaftrek of vermogen, maar zijn wel weer wel afhankelijk van je inkomen.



Als je een bestaand huis koopt dan betaal je Dhr Bos 6% overdrachtsbelasting. Ook heb je te maken met afsluitprovisie van de hypotheek (in de regel 0,5-1,0% van de hypotheeksom). Verder neem je vaak in de hypotheek kosten mee voor verbouwing/aankleding (badkamer keuken, toiletten etc), maar dat is helemaal afhankelijk van wat je nodig acht.



Het is slim om je goed te laten adviseren (dus niet je vader of mensen zoals ik die wat op een forum lopen te blaten) door een onafhankelijke adviseur. In deze markt zou ik een rentevastperiode van 5 of 10 jaar nemen, maar dat is ook weer afhankelijk van je omstandigheden.



Succes!
Clowns to the left of me..
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,



dank voor de reakties. Ik begrijp de reaktie dat ik beter niet kan kopen wat ik niet kan betalen heel goed. Jullie hebben gelijk.

Het is meer dat ik alle mogelijkheden, of onmogelijkheden, aan het aftasten ben.

Ik woon in Amsterdam en wil graag bij ex in de buurt blijven wonen, nou ja voor de kinderen dan.

Het is zoals ik al zei vooral aftasten wat er mogelijk is. Het zou heel goed kunnen dat ik wel in onze gezamenlijke huurwoning blijf.

Ik zou zo graag willen dat ik de middelen had om weg te gaan om zo een uitputtende situatie te laten ophouden. Maar die heb ik dus duidelijk niet.

En zoals xxx zegt: het zou een nachtmerrie zijn om van deze relationele hel in een financiële hel terecht te komen.



Dat garant staan van ouders is iets waar ik me in kan verdiepen.



Heel goed deze realitycheck...
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens het bedrag dat ik kan lenen heb ik wel via een bank laten voorrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnen de ring zoekt, er zijn in Bos en Lommer driekamerwoningen te vinden voor rond de anderhalve ton. Noord en buiten de ring zijn natuurlijk goedkoper, dus daar heb je meer ruimte voor je geld.

Maar zoals al gezegd, laat je inderdaad goed informeren, door verschillende adviseurs.
Oppassen met lening van ouders.

De regering is aan het kijken of er "schenkingsbelasting" geheven kan worden over rentevrije leningen e/o leningen met een rente < 6 %, dit stond een paar dagen geleden in het Financieel Dagblad.



Laat je goed voorlichten door je bank/financieel adviseur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven