andijvie: broek afzomen; strijkband of naaien?

28-07-2010 17:15 17 berichten
Ik heb 3 nieuwe broeken, 2 linnen en één van een gladde stofsoort (mix polyester).



Ik was van plan de broeken voor het gemak naar een kledingatelier te brengen maar die is dus de komende weken gesloten. Ik heb geen naaimachine dus blijven er 2 methodes over om de broeken korter te maken:

- met een strijkzoom

- door handmatig de stof op een paar plaatsen aan de binnenkant van de broek vast te zetten



De laatste methode heb ik vaker gebruikt en bij een katoenen/linnen broek gaat dit prima. Bij de gladdere broek heb ik zo mijn twijfels eerlijk gezegd.



Anderzijds heb ik nog nooit zoomband gebruikt en lijkt het me meer een product om gordijnen en dergelijke van een zoom te voorzien.



Heeft iemand tips, ervaring met het inkorten van broeken?
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik zoomband voor bijna al mijn broeken aangezien ik geen naaimachine heb.



Je ziet als je goed kijkt wel dat aan de onderkant van de broek de stof iets steviger is. Als het dus een heel los vallende stof is zul je het dus meer zien dan bij een stevige stof. Ik ga even kijken of ik een linnen broek met zoomband in de kast heb hangen.



Heb ik, ik vind het er netjes uitzien, maar dat ligt misschien ook aan hoe hoge eisen je er aan stelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me herinneren dat mijn moeder vroeger van dat strijkspul gebruikte om broeken om te zomen. Vliso-nogiets heette het.

Het werkt verrassend goed.
Alle reacties Link kopieren
@noahtc: bedoel je vlisoline? Meen dat m'n moeder dat ook gebruikte.



@TO: mijn ervaring is dat je als je het met de hand doet (zeker bij een gladde broek) dat je dat toch wel aan de buitenkant ziet.

Ik had laatst de zoom uit m'n broek en toen heb ik zoomband bij de Hema gehaald. Dit kun je erin strijken en werkte ook prima.
Alle reacties Link kopieren
vlisaline bedoel je, noah.



Een losse, blinde steek zou ook moeten werken bij een gladde stof.
Hier ook met een strijkzoom, werkt prima én netjes.
Alle reacties Link kopieren
Vlieseline, toch?...
De linnen broeken hebben een dusdanige structuur en valling dat ik die gewoon met de hand ga doen.



De zwarte gladde broek is erg soepel. Ik ben bang dat dat niet mooi wordt. Het is geen erg dikke broek, dus ik denk dat een blinde steek niet kan bij deze stof.



Normaal gesproken steekt het me niet zo nauw, maar juist deze broek wil ik wel echt netjes hebben omdat het deel is van een pak voor mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Vlieseline inderdaad, of vlisofix :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nieuwe gordijnen gekocht en daar zit strijkband bij om de gordijnen op maat te maken aan de onderkant. Ik kan alleen nergens vinden hoe dat precies werkt... ? Moet je het gewoon tussen de twee flappen leggen die je aan elkaar wilt maken en dan de strijkbout eroverheen? Of misschien eerst nat maken? kan het ook niet op internet ergens vinden... Alvast bedankt..!
Alle reacties Link kopieren
quote:lalalalove schreef op 06 september 2010 @ 14:04:

Ik heb nieuwe gordijnen gekocht en daar zit strijkband bij om de gordijnen op maat te maken aan de onderkant. Ik kan alleen nergens vinden hoe dat precies werkt... ? Moet je het gewoon tussen de twee flappen leggen die je aan elkaar wilt maken en dan de strijkbout eroverheen? Of misschien eerst nat maken? kan het ook niet op internet ergens vinden... Alvast bedankt..!



Ik heb dat pas gedaan, bij ikea zit er een instructie bij:).

- Eerst de juiste maat afspelden terwijl ze hangen

- gordijnen er weer af halen

- op de juiste lengte een scherpe vouw er in strijken

- vervolgens de strijkband tegen die vouw aanleggen en vaststrijken

- de overtollige stof eraf knippen.



en klaar...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de instructie van de ikea, voor het zomen van de gordijnen met de strijkbout.

Ik twijfel alleen: kan ik dat het beste doen op de strijkplank (terwijl de gordijnen hangen) of op de grond? Nadeel strijkplank: je moet het gordijn opschuiven en dan verschuift het kleefband (de vlieseline) ook makkelijk. Nadeel grond: ik ben bang dat ik het laminaat beschadig als het te heet wordt.

Hoe heb jij dat gedaan?
Ik heb ooit eens een broek zo gezoomd en gewoon met spelden vastgezet. Speld eruit, stukje strijken tot volgende speld, speld eruit enz. enz...
Alle reacties Link kopieren
REgelmatig heb ik broeken 'gemaakt' met vlieseline. Werkt supergoed! En zonder dat je het ziet. Ook voor pantalons naar mijn werk, dus sjiekere broeken!

Je kunt er echt vanalles mee vastzetten. Bijvoorbeeld als je je kleren wilt pimpen, werkt daarmee. Als je een scheur in je broek hebt en je wilt die broek wel houden (om bijv. thuis te klussen), stukje katoen ertussen, vlieseline; klaar!
ik sta nu al een kwartier te proberen... Met gordijnen. maar er plakt maar een kant.



Er was een stroeve en een gladde kant. De stroeve kant plakt, de gladde kant niet.



Iemand tips?
Ken je niemand met een naaimachine? Met een kwartiertje heb je dan een prachtige blindzoom in je broek liggen! Ziet er keurig uit! (omdat ik nogal korte beentjes heb, moet ik zo ongeveer elke broek - ook die van broekpak - omzoomen, dus heb er ervaring in)
Ik heb geen naaimachine, en in mijn omgeving ook niet veel mensen. Het moet toch gewoon kunnen?



Het kan ook! Als je het witte beschermfolie eraf haalt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven