tweeling en borstv en fles combi

02-11-2010 16:18 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben 4 weken geleden bevallen van een 2-ling en ik geef volledige borstvoeding. om mezelf wat meer ruimt te geven, zou ik graag borst en fles gaan combineren, maar hoe doe ik dat zonder het risico op borstontstekingen en/of kans dat de babies de borst gaan weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:mama1982 schreef op 02 november 2010 @ 19:42:

Genoeg wetenschappelijke artikelen gelezen.Dat betwijfel ik. Dit is echt onzin hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt waar: heb de artikelen er zelf op na gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ze nog bij de hand?
Alle reacties Link kopieren
Ik had ze van vriendin die kinderarts in opleiding is maar heb ze niet meer in mailbox. Ik ga diep nadenken over auteur.
Alle reacties Link kopieren
Graag!
Alle reacties Link kopieren
Mama, je bent in de war. Het beschermlaagje in de darmen, dat wordt inderdaad aangetast na 1 keer kunstvoeding. Maar het beschermen tegen ziekten blijft gewoon doorgaan. Alles wat je dus geeft (ook na dat eerste flesje kv) helpt dus beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt onzin. Wat wél zo schijnt te zijn, is dat er door borstvoeding een bepaald laagje in de darmen gemaakt wordt en dat dat aangetast wordt als er andere voeding (zoals kv) in gaat; de bacterie cultuur van de darmen schijnt dan te veranderen. Maar dat betekent NIET dat de beschermende werking van BV er dan niet meer is.



edit: wat marijemarije zegt dus
Alle reacties Link kopieren
In het artikel dat ik las was er geen significant verschil tussen groep die deeltijd bv krijgt en volledige kunstvoeding. Maar goed ik zal jullie niet kunnen overtuigen zonder artikel. En ik kan het nu niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
En floep, dat schuldgevoel wordt geboren zodra je kinderen worden geboren lijkt het wel. Heel herkenbaar dus. Verstandelijk weet je waarschijnlijk wel dat de zwangerschapsvergiftiging niet jouw schuld is. Ik hoop dat je het op een gegeven moment ook zo gaat voelen.



Het voeden van een tweeling lijkt me heftig en veel werk. Om en om kind de borst of fles geven is dan inderdaad een goed idee. Het advies van een lactatiekundige vind ik ook een hele goede. Zij kunnen je hierin goed begeleiden. Zijn je kinderen geboren in een borstvoedingsvriendelijk ziekenhuis? Dan zou je kunnen vragen om een consult bij de lactatiekundige van het ziekenhuis.



Heb je verder hulp? Zijn er mensen die aanbieden om wat te doen voor je? Neem alle hulp aan die mensen bieden, van een boodschap doen of voor je koken tot een keertje een was draaien en strijken. Mijn overbuurvrouw heeft een te vroeg geboren tweeling die allebei veel huilden en ik neem ze wel eens een uurtje mee wandelen. Kindjes lekker rustig in de wagen en buuf kan even rustig douchen en een boterham eten zonder alert te moeten zijn. Accepteer die hulp!
Alle reacties Link kopieren
Mama1982, ik kan hier wel allemaal linkjes plakken over de voordelen van bv, maar daar is de TO niet mee geholpen (sterker nog, daar gaat ze zich misschien alleen nog maar meer schuldig door voelen). Ik denk dat je het artikel niet goed begrepen hebt of dat het een artikel van nutricia was.
Alle reacties Link kopieren
Mensen ik ben zelf wetenschapper, maar goed geen zin in welles/nietes. Voor TO doet dat idd niets.
Alle reacties Link kopieren
Floep,



Typ bij de zoekfunctie van http://www.borstvoeding.com eens 'tandemvoeden', dan kun je meer informatie vinden over het voeden van 2 kinderen.



Gefeliciteerd met je kinderen!
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
Floep, als je af wilt bouwen zou ik het gewoon om en om doen. De ene voeding de een een fles en de ander borst en andersom. Het lijkt mij dat je productie hierdoor voldoende in stand blijft aangezien je borsten normaal ook maar één kind voeden en het in die geval gelijk staat aan één kind voeden.



Top dat je het doet Floep, alle beetje zijn meegenomen en voel je vooral niet schuldig.
Gefeliciteerd met je kindjes!



Mijn huisarts heeft een tweeling gevoed en zij vertelde me dat beide kinderen een eigen borst hadden. (Kind 1 links, kind 2 rechts) Ze gaf dan de kinderen om en om bv en fv. Dus kind 1 de borst en kind 2 de fles en bij de volgende voeding kind 2 de borst en kind 1 de fles. Zo heeft ze 7 mnd gevoed.

Voor de zekerheid zou ik toch een lactatiedeskundige raadplegen. Dan weet je het even zeker. Misschien zijn de inzichten ondertussen wel veranderd of heeft zij een beter idee.



Ik vind het trouwens heel knap dat je een tweeling bv geeft. Succes verder!
Alle reacties Link kopieren
beste floep,



hier een moeder die nu 5 maanden een tweeling volledig borstvoeding geeft, ik kan met je meepraten over hoe vermoeiend dit is! Ik heb meermaals op het punt gestaan de handdoek in de ring te gooien (zo zou dat in elk geval voelen als ik zou overschakelen op KV) maar met hulp en en flink wat schouderklopjes, voed ik nu dus nog steeds (en kolf ik ook want ik werk ook weer inmiddels. Ik ben overigens gestart met fulltime kolven omdat ze de borst niet pakten en gaf dat in flesjes dus weet ook hoe dat is, heb enkel geen ervaring met het mengen van poeder en water zal ik maar zeggen ! Over verdere voor- en nadelen van KV en BV zal ik het niet hebben, dat kunnen de anderen je vast vertellen maar ik wil je wel wat vertellen over mijn ervaring met het voeden van een tweeling.



Ik denk dat het gaan combineren van fles en borst je niet gaat helpen om meer rust te vinden. Dat komt omdat je dan namelijk eerst een borstvoeding gaat geven (en met een beetje pech de ander gaat huilen) en vervolgens moet je een flesje warmen (kost ook tijd) en dan de ander eten gaat geven. Je kunt dit nooit tegelijkertijd gaan doen dus het blijft veel tijd kosten én grote kans als ze nog wat groter worden dat het moeilijk wordt omdat de een aandacht wil terwijl je de ander voedt.

Ik vind het veel makkelijker om borstvoeding te geven omdat ik dit tegelijk kan doen. Ik heb na ongeveer 4/5 wk (maar mijne waren niet zo prematuur dus wellicht zou je nog heel even moeten wachten) een lactatiekundige geraadpleegd (kijk even of je verzekering dit vergoed, ws wel) en zij heeft mij geholpen met het leren tegelijkertijd voeden van de tweeling. Eerst met heeeel veel kussens en later is ze nog eens gekomen zodat ik het nu eigenlijk overal kan, op bed, bank of stoel, met kussens of mijn voedingstas even als steuntje en in verschillende houdingen. In het begin is het lastig omdat je beide kleintjes in de gaten moeten houden maar het is echt even wennen en met de weken zullen ze ook steeds sterker worden en hoef jij minder te ondersteunen.

Niet enkel voed ik ze nu tegelijkertijd wat natuurlijk minder energie en vooral veel minder tijd kost, ik vind er meer voordelen aan zitten. Bijvoorbeeld toen ik in het begin alleen was en dan soms beide kleintjes huilden, kon ik ze ook tegelijkertijd 'troosten' met de borst want je kunt gewoonweg niet twee baby's tegelijkertijd oppakken en troosten. (ik heb weleens avonden op bed doorgebracht met een fles limonade op het nachtkastje, een zak nootjes en de zapper, beide kids op een kussen in positie dat ze gelijk aangelegd konden worden omdat ik het anders niet meer zag zitten )

Ik kan niet zeggen hoeveel meer energie/rust je zult hebben wanneer je gaat combineren/flesvoeding gaat geven want die ervaring heb ik niet maar vergeet niet dat het ook een gewenningsperiode en herstelperiode is waarin jij je bevind. Je lichaam moet wennen aan het aanmaken en geven van BV en of je dat voor 1 of 2 doet maakt volgens mij niet heel veel uit, dat kan je lichaam echt aan als je er goed voor zorgt. Ik heb ervaren dat het hebben van een tweeling gewoon heel druk en hectisch is hoe je ook voed en dat het heel fijn is wanneer je mensen om je heen hebt die je helpen in huis, maar dat helpen kunnen ze ook doen met andere klusjes dan het geven van flesjes.



Ik hoop dat je uit dit topic of IRL genoeg motivatie kunt vinden om door te zetten met BV want ik vind echt dat het nu veel voordelen heeft, in elk geval ten opzichte van combineren en anders denk ik dat je sneller zult kiezen voor KV want dan kun je ook weer meer tegelijkertijd doen en dus tijd/energie besparen. Maar waar je ook voor kiest, zo te lezen kies je weloverwogen en heb je het beste met je kleintjes voor dus voel je niet schuldig, daar hebben namelijk zowel jij als de kleintjes niets aan!



Mocht je nog specifieke vragen hebben of gewoon even willen klagen, ik ben druk maar lees hier nog wel even mee!
Alle reacties Link kopieren
Suuz83: mooi verhaal! Ik denk idd dat in de loop van de tijd beiden zelf voeden het meest efficiënt is. Je moet dan alleen goed de eerste maanden doorkomen. Ik kon dat niet met ook nog een peuter die ik aandacht wilde geven. Bovendien had ik 2 maanden bedrust gehouden zodat ik en geen conditie meer had en ook behoefte om soms even de deur uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
mama82; je hoeft je tegenover mij niet te verantwoorden hoor ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een andere keuze maken.

Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik ook meermaals op het punt gestaan heb om te stoppen maar met steun van naasten (en ook online trouwens!) en hulp van bijvoorbeeld de lactatiekundige ik toch ben doorgegaan en daar ben ik nu heel blij mee. Ik hoop met mijn verhaal en evt nog wat tips, dat ook floep weer even wat licht aan het einde van de tunnel ziet, ze is al 4 weken bezig, zo dicht bij het punt waarop het ietsje, ietsje makkelijker gaat worden!
Alle reacties Link kopieren
Floep heb je geleerd hoe je je tweeling tegelijk de borst kan geven? Of voedt je volledig op verzoek?



ik heb bij mijn tweeling ervoor gekozen om alle voedingen te kolven en via de fles te geven. maar wat je zegt. 16 voedingen en kolven tussen door in de eerste twee weken. Ik zou het niet aanbevelen.



Wat je denk ik het beste kunt doen is als je 1 baby aan de bost hebt de andere borst kolven. Klinkt ingewikkeld maar daar wordt je snel handig in (wel een electrische kolf natuurlijk he).

Als de baby's tegelijk komen kun je ze tegelijk voeden aan de borst en zo niet dan geef je om en om borst en fles.

het gaat lastig worden hoor!

Ik heb t niet lang volgehouden het koste gewoon te veel tijd omdat ik ook al een peuter had rondlopen.



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
ik denk trouwens wel zeker dat de combi van borst en fles rust gaat geven. Zodra er iemand anders in de buurt is kun je de fles even uitbesteden.



Fles en borst tegelijkertijd kan ook. 1 leg je naast je in een voedingskussen en geef je de fles met je ene hand, met je andere hand leg je de andere aan de borst.

Ik vond het wel een voorwaarde dat je geen andere kinderen hebt rondlopen op dat moment want je zit helemaal 'vast' en ik kon dan niet ingrijpen bij mijn peuter als dat nodig was.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz83 schreef op 02 november 2010 @ 22:01:

mama82; je hoeft je tegenover mij niet te verantwoorden hoor ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een andere keuze maken.

Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik ook meermaals op het punt gestaan heb om te stoppen maar met steun van naasten (en ook online trouwens!) en hulp van bijvoorbeeld de lactatiekundige ik toch ben doorgegaan en daar ben ik nu heel blij mee. Ik hoop met mijn verhaal en evt nog wat tips, dat ook floep weer even wat licht aan het einde van de tunnel ziet, ze is al 4 weken bezig, zo dicht bij het punt waarop het ietsje, ietsje makkelijker gaat worden!



of je nu één kindje of twee kindjes aan de borst hebt er komen momenten dat je "er gewoon doorheen zit" belangrijk is dan de steun en support van je omgeving.

Helaas zegt de omgeving dan meestal; nou meid je heb al zo je best gedaan, doe maar lekker de fles hoor !



op het borstvoedingsvragen topic adviseren we vaak DE WEEK.

op het moment dat je er doorheen zit spreek je met jezelf af om het nog één week een serieuze kans te geven.

één week is een overzichtelijk termijn. meestal ben je aan het eind van de week blij dat je niet gestopt bent omdat je er gewoon even doorheen zat. en een beslissing hebt genomen uit vermoeidheid / dipje.

Sommigen besluiten na de week om echt te stoppen, zijn er dan zeker van en ervaren dit door de week extra tijd als een zeer weloverwogen keuze, en niet als "noodsprong" waar ze eventueel spijt van krijgen.

Flesvoeding is heus niet slecht voor je kind.

maar het is heel jammer als je er doorheen zit en daarom een keuze maakt die je eigenlijk niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tweelingmama met volledig borstvoedingervaring. (en een loslopende dreumes ) Ik heb mijn tweeling ruim 7 maanden volledig zelf gevoed, het was idd af en toe heel pittig, en vermoeiend,(ik herken veel in jou verhaal Suuz!) maar ook hier werd ik al snel handig in het tegelijk voeden. Af en toe kolfde ik ook een flesje af zodat lief of wie er maar in de buurt was, een voeding voor haar rekening kon nemen.

Ik zweerde overigens bij het voedingskussen, dwars op de bank, kussen erbij en dan elk aan een kant in de rugbyhouding. Ik heb daarin ook goede begeleiding van de kraamhulp en verloskundige gehad, die hadden beide veel ervaring met tweelingen en zelf voeden. Als ik dat niet had gehad had ik ws ook hulp ingeroepen van lactatiedeskundige.

Later hier noodgedwongen bij moeten gaan voeden met flesvoeding omdat duo niet goed genoeg groeide en meisjelief problemen had met het regelen van haar temperatur. Kinderarts gaf me toen een compliment omdat ik het zo lang had volgehouden en heeft me zélf de keus gelaten.



Succes in ieder geval, en mocht je vragen hebben dan roep je maar!!



Groetjes Ayla
Alle reacties Link kopieren
quote:Oef schreef op 02 november 2010 @ 22:44:

ik denk trouwens wel zeker dat de combi van borst en fles rust gaat geven. Zodra er iemand anders in de buurt is kun je de fles even uitbesteden.



Fles en borst tegelijkertijd kan ook. 1 leg je naast je in een voedingskussen en geef je de fles met je ene hand, met je andere hand leg je de andere aan de borst.

Ik vond het wel een voorwaarde dat je geen andere kinderen hebt rondlopen op dat moment want je zit helemaal 'vast' en ik kon dan niet ingrijpen bij mijn peuter als dat nodig was.





oprechte vraag: wat is het voordeel van 1 aan de borst en ondertussen de ander een flesje geven en/of kolven? Dan is zonder opwarmen. afmeten etc, in 1x twee kinderen aanleggen toch nog steeds sneller? Je hebt geljk dat je met iemand in de buurt dan een flesje kunt uitbesteden maar ik vind het júist zwaar als je alleen bent en dan is twee kids aanleggen toch makkelijker. Als ik hulp heb, kan ik die ook allerlei andere dingetjes vragen om mij te ontlasten van troosten, badderen, verschonen tot huishoudelijke klusjes, het is dan niet persé het flesje dat er toe doet. (en daarover spreek ik wel uit ervaring van de eerste 5 wk die ik fulltime moest kolven)



Ayla jouw posting hang ik boven mijn bed, 7 maanden wauw!



TO is onderweg overigens toch al afgehaakt of te druk nu met de kleintjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz83 schreef op 03 november 2010 @ 22:22:

[...]





oprechte vraag: wat is het voordeel van 1 aan de borst en ondertussen de ander een flesje geven en/of kolven? Dan is zonder opwarmen. afmeten etc, in 1x twee kinderen aanleggen toch nog steeds sneller? Je hebt geljk dat je met iemand in de buurt dan een flesje kunt uitbesteden maar ik vind het júist zwaar als je alleen bent en dan is twee kids aanleggen toch makkelijker. Als ik hulp heb, kan ik die ook allerlei andere dingetjes vragen om mij te ontlasten van troosten, badderen, verschonen tot huishoudelijke klusjes, het is dan niet persé het flesje dat er toe doet. (en daarover spreek ik wel uit ervaring van de eerste 5 wk die ik fulltime moest kolven)

TO is onderweg overigens toch al afgehaakt of te druk nu met de kleintjes?

1 aan de borst en ondertussen een flesje afkolven als ze niet tegelijk komen en je voedt op verzoek. Dan kun je de 2e 'uitbesteden' of alsnog kiezen voor de borst is natuurlijk ook best. En verder vond ik 2 tegelijk aan de borst vreselijk (sorry).

TO vroeg hoe ze fles en borst kon combineren en dit is een optie.

Ik weet het verder ook niet, heb het maar 2 weken volgehouden, toen nog alles gekolfd voor een week of 3 en daarna resoluut over gegaan op KV
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tweelingmama die de kinderen heel lang zelf gevoed heeft. Mijn kids hebben uiteindelijk anderhalf jaar borstvoeding gekregen; op het laatst alleen nog de ochtend- en avondvoeding hoor.

Ik ben begonnen met het idee dat ik wel zou zien hoe het zou zijn om een tweeling aan de borst te voeden, maar dat er toch gevoed moest worden. Na een onrustige periode, de eerste 6 weken, waarin de kids nog niet zo;n ritme hadden en ik en mijn borsten (!) echt moesten wennen aan 2 kids aan de borst elke 3uur, liep het echt prima.

Ik ben niet overgegaan op combi fles/ borst omdat dat voor mezelf zo onrustig voelde. Voor mijn gevoel wist ik dan niet precies hoe het allemaal moest door de borst en flesvoeding te gaan combineren. Maar goed ik ken ook verhalen van mensen die dit wel prima vonden.

Ik vond het na de eerste periode heel relaxt om lekker met 2 kindjes tegen me aan de kinderen in de rugbyhouding te voeden. Ik had al 2 kids rondlopen; een schoolgaand kind en een peuter van anderhalf, maar had door de voedingen van de tweeling wel even een momentje waarop ik wel moest gaan zitten. En dat bracht, al klinkt dat misschien gek, ook rust!

IK ben het dan ook eens met suuz die zegt dat even aanleggen makkelijker is dan de combi fles/ borst. Je kunt mensen die komen ook andere dingen vragen inderdaad.

Succes met de keuze en doe waar je jezelf goed bij voelt, dat voelen je kindjes ook!!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een premature tweeling (nu inmiddels bijna 6 jaar geleden).



Ik heb de eerste 6 weken gekolft en af en toe zelf gevoed toen ze nog allebei in het ziekenhuis lagen. De 4 weken daarna heb ik er 1 aan de borst gehad. Haar zusje lag die weken nog in het ziekenhuis en haar kreeg 3 weken de restanten bv uit de vriezer (ja het was heel veel) en 1 week kv (ik was te moe om te kolven).

Toen ze allebei thuis waren heb ik ze beiden aangelegd en binnen 3 dagen had ik weer genoeg voor twee (uiteraard de eerste dagen aangevuld met kv).

De eerste week ging het tandemvoeden nog erg lastig, maar na enig oefenen en gestut met een paar kussens ging het al snel prima.

Fantastisch, want ik persoonlijk vind bv veel minder werk dan fv. Want je hoeft geen 14-16 flesjes klaar/schoon te maken.

En voor die paar keer dat het niet uitkomt is fv een uitstekend plan.



Ik heb ze volledig gevoed tot 5 maanden toen ik weer aan het werk ging. En daarna nog de combi fv/bv tot 14 maanden.



Ik had al twee oudere kinderen bv gegeven. Die ervaring maakte het een stuk makkelijker. Neem even de tijd. Waarschijnlijk lukt de tandem volgende week wél.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven