Soep voor 30 personen, hoe pak ik dat aan?

05-11-2010 07:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soepmakers gezocht!



Aanstaande zondag organiseer ik een lunch voor 25-30 personen.. En nu wil ik graag soep maken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? IK heb nog geen recept bedacht. Heeft iemand een makkelijke(!) soep in de aanbieding? Het liefst een vegetarische soep.



Erbij serveer ik croissants, sandwiches met kaas/vleeswaren/tonijnsalade/eiersalade..



Wie heeft een fantastisch idee? Het liefst sta ik niet te lang in de keuken..
Alle reacties Link kopieren
tomatensoep? je neemt voor 4 personen een halve liter water en een halve liter (1 pak) gezeefde tomaten en een bouillonblokje. aan de kook brengen. Eventueel wat binden met maizena en pesto en room naar smaak toevoegen.





maissoep : neem voor 4 personen 3/4 liter water. brenge dat aan de kook met bouillonblokjes. voeg daaraan toe 1 blik gepureerde maiskorrels (met de staafmixer) , 1 blik chilibonen, wat chilisuas of andere pittige saus en wat gehakte koriander. bind eventueel met wat maizena

seveerr met geraspte kaas en tortillachips. voor de niet vegatariers kan je nog een blokjes chorizo uitbakken en dat erbij zetten.



beide soepen zijn ideaal voor grote groepen.
Alle reacties Link kopieren
Gezeefde tomaten komen die uit blik? Oid?
Alle reacties Link kopieren
Tip: Ga eerst zoeken naar een grote reuzepan zou ik zeggen. Zo'n Leger des Heils geval. Of heb je die al? Want het lijkt me zonde om een mooi recept tot beschikking te hebben en dan tot de ontdekking te komen dat het nergens in kan.
Alle reacties Link kopieren
Gezeefde tomaten zitten in een pak:

2 grote pannen should do it. Dus gewoon de soeppan van de buren lenen.



Voor 30 personen heb je 30 x 0.3 liter nodig: 9 liter. Dan maak je een litertje meer voor de zekerheid, en kan je dus 5 liter per pan doen. Neem wel soeppannen, want de ruimte heb je echt nodig.



Er staan zat soeprecepten op de pijler, dus leef je uit. Misschien zelfs 2 verschillende soepen?
Alle reacties Link kopieren
Grote pan. Olijfolie erin. Knoflook en uien in fruiten. Aubergines in blokjes aanbakken . Gele paprika's erbij in stukjes. Als alles aangebakken is, heel veel tomaten erbij. Bouillonblokjes, beetje verse italiaanse kruiden en water. 10 minuten laten pruttelen ( ziet er heel vies uit) . Dan staafmixer erdoor tot het een gladde brei is. Water erbij tot gewenste substantie is bereikt. Nog een paar minuten laten koken.

Eet smakelijk !
Ik zou twee verschillende soepen maken, voor iedere pan één.



Mijn favoriet: mosterdsoep met tortellinie en prei. Voor drie liter:



60 gr boter

120 gr bloem

bouillonblokjes (groente blokjes voor vegetariërs!)

ong 9 eetlepels mosterd (ik doe altijd deels grove mosterd en deels fijne franse mosterd)

room

gembersiroop

twee dunne preistengels

1 zakje (250 gr) kaastortellini



Prei in dunne reepjes snijden. Boter smelten en de prei er zachtjes even in bakken. Bloem erdoor. Dan het water beetje voor beetje erbij, goed roeren tegen aanbranden en klontjes. Als al het water in de pan is, goed blijven roeren tot het kookt en de bouillonblokjes erbij (ik begin meestal met iets minder blokjes dan volgens de verpakking nodig is). Als het kookt, tortellini erbij. Het moet dan nog 5-10 minuten koken. De mosterd in een bakje loskloppen met room en gembersiroop. Een paar lepels hete soep erbij roeren, en dan het hele mengsel door de soep.



heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook drie soorten maken en één pan in de oven warm houden.



Met dit weer zou ik voor bruinebonensoep met worst gaan.
Alle reacties Link kopieren
Pannen daargelaten, heb je wel 30 soepkommen?

30 lepels?
Alle reacties Link kopieren
plastic lepels en kommen kan altijd natuurlijk. maar je moet wel 2 grote pannen hebben!!
quote:mikado123 schreef op 05 november 2010 @ 08:39:

plastic lepels en kommen kan altijd natuurlijk. maar je moet wel 2 grote pannen hebben!!Ik zou liever kommen lenen, of desnoods grote koffiemokken. Soep uit een plastic kom vind ik écht smerig... (en als niet iedereen aan tafel kan zitten, is het ook écht niet handig want je kunt het haast niet vast houden)
quote:Kastanjez schreef op 05 november 2010 @ 09:29:

[...]





Ik zou liever kommen lenen, of desnoods grote koffiemokken. Soep uit een plastic kom vind ik écht smerig... (en als niet iedereen aan tafel kan zitten, is het ook écht niet handig want je kunt het haast niet vast houden)



Twee plastic kommen in elkaar doen. Of kom op een plastic bordje zetten. Stevige plastic kommen (hema!) scoren. Soepkommen bij de buren/ je ouders/ vrienden lenen.
quote:StabiloBoss schreef op 05 november 2010 @ 08:31:

Je kan ook drie soorten maken en één pan in de oven warm houden.



Met dit weer zou ik voor bruinebonensoep met worst gaan.Bruine bonensoep heeft ongewenste effecten op de darmwerking en gasvorming van je gasten. Zou ik niet doen, op een feestje
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 05 november 2010 @ 08:12:

Ik zou twee verschillende soepen maken, voor iedere pan één.



Mijn favoriet: mosterdsoep met tortellinie en prei. Voor drie liter:







Ik zou - hoe lekker misschien ook - toch voor de " gangbare " soepen gaan ; tomaten-, kippen- , groentensoep.Uiensoep als je gek wilt doen.

De kans dat je met drie liter soep blijft zitten is namelijk best groot als je geen avontuurlijke eters hebt uitgenodigd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Paprikaroomsoep van de ah (zie ah.nl) valt altijd bij iedereen in de smaak, van kinderen tot volwassenen. Het is wel een klus, maar je hebt dan wel een echt gezonde soep.



Per 5 personen: 3 paprika's, 1 ui, 1 teen knoflook fruiten.

1 bakje smeerkaas erbij (daar kun je een magere variant voor kiezen). 1 bouillionblokje erbij. Water. Ik geloof 500 ml?

Doorkoken en pureren met de staafmixer.

Ik heb deze soep in september nog voor 30 man gemaakt, gaat prima.

Paprika kun je het beste even bij de aldi/turk halen.
Alle reacties Link kopieren
en wat je over hebt, vries je natuurlijk gewoon in in porties.
quote:sosofie schreef op 05 november 2010 @ 09:46:

Paprika kun je het beste even bij de aldi/turk halen.Waarom??? Iets mis met paprika's van de AH of de groenteboer?
nee, maar wel drie keer zo duur.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 05 november 2010 @ 09:34:

[...]





Twee plastic kommen in elkaar doen. Of kom op een plastic bordje zetten. Stevige plastic kommen (hema!) scoren. Soepkommen bij de buren/ je ouders/ vrienden lenen.of xenos of action of euroknaller-achtige winkel
Alle reacties Link kopieren
quote:mikado123 schreef op 05 november 2010 @ 07:33:

tomatensoep? je neemt voor 4 personen een halve liter water en een halve liter (1 pak) gezeefde tomaten en een bouillonblokje. aan de kook brengen. Eventueel wat binden met maizena en pesto en room naar smaak toevoegen.





Heel erg sorry voor mijn kritiek maar bovenstaande kun je toch geen soep noemen, laat staan aan gasten voorschotelen??



TO, sorry, heb geen vegetarische soeprecepten maar wens je veel succes en natuurlijk veel plezier!
Gele paprikasoep met kidneybonen: maar daarvoor heb je een paprika per persoon nodig als het als maaltijdsoep wordt gegeten. Dit is een versie van de AH: ah maar er zijn andere varianten waarbij aardappels worden meegekookt en op het laatst kidneybonen toegevoegd. Creme fraiche, witte wijn en tabasco wordt dan weg gelaten. Moet je zelf maar even kijken op het soep-topic of dat recept erbij staat.



Pinda preisoep http://www.smulweb.nl/727897/koken/recept/Pindapreisoep



Linssensoep en daar kan je zelf op zoeken. Er staan namelijk heel veel recepten. Ik doe zelf de variant met patak curry en zonder tomatenpuree. Wel met prei en wortel eraan toegevoegd, maar dat kan ook bloemkool en aardappels zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 05 november 2010 @ 13:00:

[...]





Heel erg sorry voor mijn kritiek maar bovenstaande kun je toch geen soep noemen, laat staan aan gasten voorschotelen??



TO, sorry, heb geen vegetarische soeprecepten maar wens je veel succes en natuurlijk veel plezier!waarom niet? je kan er ook nog een blik tomatenstukjes doorheen doen. hangt erg af van je kookcapaciteiten, tijd, geld, en je bezoek en de reden van het serveren van de soep. Soep hoeft toch niet altijd een technisch hoogstandje te zijn?
Alle reacties Link kopieren
makkelijkste soep ooit en erg lekker.



Ingrediënten voor Courgettesoep met zachte kruidenkaas

4 grote courgettes

2 grote uien

6-8 knoflookteentjes

4 groentebouillonblokjes

200 gram zachte kaas met kruiden (boursin of iets dergelijks)

6 aardappelen

olijfolie, chilipoeder, peper, zout

2 verse chilipepers



Bereidingswijze voor Courgettesoep met zachte kruidenkaas:



Kook de aardappelen gaar, en prak ze fijn.

Was de courgettes en maak er kleine blokjes van. Snipper de uien en knoflook. Verhit de olijfolie in een grote soeppan en bak de uien en knoflook in circa 3 minuten.

Voeg de courgettes bij de uien en knoflook en bak deze 8 minuten samen.

Verkruimel de bouillonblokjes boven de pan en voeg 1,2 liter water toe en daarbij ook de geprakte aardappelen. Laat de soep 5 minuten zachtjes koken. Pureer de soep met de staafmixer en voeg de kaas, peper, zout, chilipoeder en gesnipperde chilipepers toe en laat de soep nog eens 5 minuten zachtjes koken.



Deze soep is uitermate geschikt om in te vriezen.



Eet smakelijk!
Paprikasoep met kidneybonen en koriander (maaltijdsoep)



Voor 2 personen

1 ui

2 gele paprika’s

2 aardappelen

20 gram boter

½ liter groentebouillon

1 blik (400 gram) kidneybonen

zout, (versgemalen) peper

1 eetlepel gesnipperde koriander

3-4 eetlepels zure room (of magere kwark)

Bereiding/afwerking: ca. 25/5 min.

Bevat p.p.: 1380 kJ/330 kcal.

12 g eiwit, 17 g vet, 32 g koolh.



Tip: zet een schaaltje geraspte oude Goudse kaas op tafel.



Bereiding: Snipper de gepelde ui. Snijd de schoongemaakte paprika’s in stukjes en de geschilde en gewassen aardappelen in kleine blokjes.

• Verhit de boter in een pan en bak de ui en paprika in ca. 2 minuten. Voeg de aardappel toe en schenk de bouillon erbij.

• Breng de bouillon, al roerende, aan de kook en laat de soep ca. 15 minuten zachtjes koken.

• Spoel intussen de bonen af en laat ze uitlekken.

• Pureer de soep met een staafmixer of in een foodprocessor.

• Roer de bonen door de soep en laat de soep nog ca. 3 minuten koken.

Afwerking: Breng de soep op smaak met zout en peper en roer de koriander erdoor.

• Garneer met een flinke lepel room.

• Lekker met stokbrood of ciabatta.

--------------------------------------------------------------------------------

Het recept gevonden

--------------------------------------------------------------------------------



Recept is voor 2 personen, maar het is best wel veel als er nog andere gerechten bij geserveerd worden. Het kan ook makkelijk worden aangepast. Geen koriander, maar iets een meer mexicaanse variant ervan maken. Een dag later opwarmen van deze soep is heel goed mogelijk.



Grotere pan en hoeveelheden aanpassen is natuurlijk wel nodig.

Smakelijk.



EDIT: Zure room pas bij het opdienen toevoegen. Dat kan ook met de bonen bij het opwarmen als je dat zou willen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 05-11-2010 15:45
Reden: EDIT
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven