Gezondheid alle pijlers

Pil met Natuurlijk oestrogeen

25-11-2010 09:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.gezondheidsple ... atuurlijk-oestrogeen.html



Nieuw: Pil met natuurlijk oestrogeen



Sinds de introductie van de eerste anticonceptiepil begin jaren zestig is het oestrogeen in de pil in inmiddels bijna 50 jaar hetzelfde gebleven, namelijk het synthetische ethinylestradiol. De dosering is in de loop der jaren weliswaar verlaagd tot dit niet verder kon, maar het synthetische oestrogeen vervangen door een natuurlijk oestrogeen was tot op heden onmogelijk gebleken. Bij één- en tweefasepillen bleek namelijk teveel tussentijds bloedverlies op te treden. Na jarenlang onderzoek is het uiteindelijk toch gelukt om natuurlijk oestrogeen in de anticonceptiepil te verwerken. Sinds 1 juni 2009 is de eerste en enige anticonceptiepil beschikbaar die het natuurlijke oestrogeen afgeeft. Dit natuurlijke, ofwel lichaamseigen oestrogeen, is estradiol, hetzelfde hormoon dat door het vrouwelijk lichaam gemaakt wordt.



Naast dit lichaamseigen oestrogeen bevat deze nieuwe 'natuurlijke' pil een progestageen dat speciaal ontwikkeld is om op natuurlijk progesteron te lijken. Door de combinatie van een natuurlijk oestrogeen met een zo natuurlijk mogelijk progestageen wordt deze pil zeer goed verdragen.



Door het dynamisch doseringsschema wordt gedurende de gehele cyclus de juiste hoeveelheid oestrogeen en progestageen op het juiste moment afgegeven gedurende de gehele cyclus) voor betrouwbare anticonceptie en een goede cycluscontrole. Het bloedverlies is korter en lichter.



Gedurende 28 dagen wordt elke dag één pil genomen, waarbij de eerste 26 pillen actieve pillen zijn en de laatste twee inactieve, ofwel placebo pillen zijn. Doordat je elke dag een pil slikt is de kans op vergeten van een pil kleiner.



Heeft iemand deze pil al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Nog niet geprobeerd, wel serieus over nagedacht omdat vele andere pillen me geen goed doen.

Alleen, deze pil is er nog niet zo heel lang en dus zijn er nog niet veel ervaringen bekend. Ik zie dat zelf nogal als een risicofactor.

En in hoeverre is het écht natuurlijk hormoon?
Alle reacties Link kopieren
Als het natuurlijk oestrogeen is, waar komt het dan vandaan? Uit vrouwen? Uit dieren?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waarvan dat oestrogeen komt.



Ik ben er nieuwschierig naar omdat ik nu de yasmin continue slik maar 100% ideaal is dat ook niet. Een adnere optie tegen PMS was volgens mijn HA een aanvulling van oestrogeen slikken in de stopweek.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet die pil dan?
Is deze pil wel gewoon door te slikken, dus zonder placebopillen die je toch nog ongesteld maken?



Voor betrouwbaarheid heb ik 'm niet nodig, ik heb toch geen vriend, maar hoe minder vaak en hoe minder erg ongesteld, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Minoutje schreef op 25 november 2010 @ 09:47:

Hoe heet die pil dan?



Geen idee, kwam het artikeltje tegen op gezondheidsplein.nl



gegoogled: Hij heet qlaira



(raar eigenlijk dat je 'hij' zegt tegen een anticonceptiepil)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 november 2010 @ 09:56:

Is deze pil wel gewoon door te slikken, dus zonder placebopillen die je toch nog ongesteld maken?



Voor betrouwbaarheid heb ik 'm niet nodig, ik heb toch geen vriend, maar hoe minder vaak en hoe minder erg ongesteld, hoe beter.



Je krijgt wel een onttrekkingsbloeding:



Gewoonlijk krijg je een zogenaamde onttrekkingsbloeding op de dagen dat je de laatste twee actieve (donkerrode) of de twee niet-actieve (witte) tabletten inneemt. Het kan zijn dat deze nog niet voorbij is als je met de volgende pilverpakking begint.
Alle reacties Link kopieren
Hij is al meer dan een jaar op de markt, ik wilde hem eerst gaan slikken maar heb er toch vanaf gezien omdat ik geen hormonen meer wilde. Het progestaron wat erin zit is wel puur kunstmatig trouwens, dus een beetje oplichting is het wel.
quote:Maja82 schreef op 25 november 2010 @ 10:15:

[...]





Je krijgt wel een onttrekkingsbloeding:



Gewoonlijk krijg je een zogenaamde onttrekkingsbloeding op de dagen dat je de laatste twee actieve (donkerrode) of de twee niet-actieve (witte) tabletten inneemt. Het kan zijn dat deze nog niet voorbij is als je met de volgende pilverpakking begint. Ja, maar die wil ik juist voorkomen/vermijden. Dus als je gewoon die placebozooi eruit flikkert, hoeveel maanden kun je dan doorslikken zonder doorbraakbloeding? Ik begin ontevreden te raken over de werking van mijn gewone pil want ik haal soms de 3 maanden nog niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Nien: niet alles valt te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of dat met deze pil kan Elninjoo. Aangezien de laatste twee actieve al ervoor zorgen dat je een ontrekkingsbloeding krijgt.



Ben bang dat je al snel weer op een zwaardere pil uitkomt als je door wilt slikken. Met die hele lichte pillen is het mij ook niet gelukt.



Voor mij is dat nu niet het belangrijkste, was het voorheen wel. Het belangrijkste is dat ik zo min mogelijk bijwerkingen heb (voornamelijk die vreselijke hoofdpijnen die me teisteren rond mijn menstruatie) en daarom slik ik nu de yaz 24+4. Hoop dat het helpt. Doorslikken hielp ook niet tegen de hoofdpijnen en andere bijwerkingen
quote:Minoutje schreef op 25 november 2010 @ 10:25:

Ik vraag me af of dat met deze pil kan Elninjoo. Aangezien de laatste twee actieve al ervoor zorgen dat je een ontrekkingsbloeding krijgt.

Ik bedoel dus ook die laatste 4 pillen wegflikkeren en met actieve pillen van de volgende strip verder gaan. Net zoals met de vroegere 3-fasenpil waar je ook alleen kon doorslikken met de sterkste pillen.

Die placebo's zitten hier voor nop in, om mensen die de pil wel 'ns vergeten in hun ritme te houden. Beetje gemiste kans om niet gelijk in te spelen op het voorkomen van ongesteldheid maar de vrouwen toch weer 'n onnodige onttrekkingsbloeding aan te smeren. Net of we op die vieze zooi zitten te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Het zal je verbazen, en het heeft mij ook verbaasd, maar een groot deel van de vrouwen zit daar inderdaad op te wachten. Echt ongelofelijk. En daar spelen de pilproducenten op in. Ik zit er ook niet op te wachten hoor, bah.
Wat mij betreft sporen dat soort vrouwen toch niet. Het is de periode dat ik me het minst vrouwelijk voel, de vieze smeerboel, de pijn. Brrrr! Ik zie die baarmoeder liever gaan dan komen, 't is dat ik opzie tegen 'n operatie en 6 weken hersteltijd, maar anders had ik allang stappen ondernomen om 'm te laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Ok Elninjoo, even los van het feit dat je je volgens mij ook heel onvrouwelijk kan voelen zonder baarmoeder (zie ik bij mensen in mijn omgeving): waarom is iets als een spiraaltje niks voor je? Ik zit met mijn mirena al een heerlijke 2 jaar zonder ongesteldheid. En ja, ook ik vond dat raar.

Niet dat ik nou zo fan was van de maadelijks periode, maar het geeft toch wel aan dat er iets gebeurt in je lichaam (al was de vruchtbaarheid door de pil / nuvaring allang weg). De eerste paar maanden van het spiraaltje dacht ik juist dat ik zwanger was. En eigenlijk voelt het heel onnatuurlijk als je, zoals ik, eigenlijk een hele sterke kinderwens hebt om niet ongesteld te worden. Vriend daarentegen vond het nooit een probleem
Ik kende deze pil wel, maar ik ken niemand die hem gebruikt. Als je hem zou willen doorslikken, zou je inderdaad de laatste 4 pillen niet moeten nemen.

Hij is wel duur: ¤ 51,86 voor 6 strips.
Ik heb 'n heel slechte ervaring met de prikpil qua bijwerkingen en ben bang dat zo'n spiraal bij mij ook niet zonder bijwerkingen gaat zijn. Plaatsing schijnt ook nog 'ns pijnlijk te zijn en het kan dan ook nog uitzakken waardoor je het nog 'n keer moet laten herhalen.

Bovendien hoor je vaak dat vrouwen het eerste half jaar nog onverwacht ongesteld worden en ik ben met de pil in elk geval gewend het zelf in te kunnen plannen. Zelfs als 'n doorbraakbloeding niet gelegen komt kan ik dat nog 'n paar dagen oplossen door 2 pillen per dag te slikken.

Ik wil eigenlijk het liefst die baarmoeder weg hebben of 'm zo laten bewerken dat er geen druppel bloed meer uit komt. Dat 'n moederlijk type hangt aan haar baarmoeder, okee, maar ik heb alleen maar 'n haatverhouding met dat ding.
Alle reacties Link kopieren
elninjoo. Ik denk dat een spiraal toch wel wat voor je kan zijn hoor. De dosis is zo ontzettend veel lager dan de prikpil dat het met bijwerkingen reuze mee zal vallen.

Ik heb een mirena gehad en kon al slecht tegen de pil qua bijwerkingen en hier nooit last van gehad met mirena. Het plaatsen was niet echt leuk maar is zo weer voorbij en ik vind elke maand ongesteld zijn een stuk vervelender.



ik heb ook echt een vreselijke hekel aan ongesteld zijn, met mirena bijna 5 jaar niet ongesteld geweest, heerlijk! Het is dat ik nu al lange tijd een kinderwens heb want anders wist ik het wel!



Uitzakken komt trouwens bijna niet voor bij vrouwen die geen kinderen hebben gebaard.
Alle reacties Link kopieren
Qlaira vond ik een dramapil. Werd er zo depressief als een dikke deur van, kreeg last van enorme stuwing in mijn benen (geen fijn gevoel) en je kunt deze pil helemaal niet makkelijk doorslikken, omdat het een 4-fasenpil is. Na een maand of 4 (geloof ik) heb ik de hele voorraad ritueel verbrand en heb ik nooit meer een pil aangeraakt.

En dat natuurlijke in het natuurlijke oestrogeen valt ook wel mee, het is nog altijd synthetisch aangemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Klik voor meer info uit ouder topic
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat gezeur over synthetisch en natuurlijk ook niet helemaal. De chemische samenstelling is precies hetzelfde, het is alleen door de mens gemaakt ipv moedertje natuur. Wat schiet je er mee op? Het blijft een pil met hormonen met bijwerkingen. Ik denk ook steeds vaker aan een spiraaltje. Groot nadeel vind ik dat ik dan wellicht grootaandeelhouder van zwangerschapstesten ga worden, omdat je niet makkelijk kunt controleren of je zwanger bent
Ik krijg volgende week voor het eerst de prikpil en de huisarts heeft mij verteld dat er net zoveel hormonen in zitten als in de Mirena. Ik neem toch aan dat zij er verstand van heeft Floortje? Het was haar echt om het even welke van de twee je koos. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Qlaira ken ik nog niet.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 25 november 2010 @ 12:49:

Ik krijg volgende week voor het eerst de prikpil en de huisarts heeft mij verteld dat er net zoveel hormonen in zitten als in de Mirena.Hoop voor je dat je er geen last van krijgt. Ik werd net 'n michelenmannetje door die rommel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een poos een anticonceptiepil met estradiol gebruikt. Voor mij werkte het prima, geen klachten. Mijn ontrekkingsbloeding verschilde niet echt met toen ik de reguliere anticonceptiepil slikte.
pluk de dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven