Koken met de tajine

12-08-2007 09:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een impulsieve bui hen ik bij een grote supermarkt een tajine uit de aanbieding gekocht. Ik dacht altijd dat het een soort ovenschotel was, maar nu ik op zoek ben naar recepten kom ik er achter dat het op het fornuis moet. En.... ik heb inductie, dus het werkt helemaal niet!

Nou bedacht ik dat ik misschien wel een grote koekenpan op de plaat kan zetten en daarin de tajine, maar ik heb geen idee of dat slecht is voor de pan en of de tajine dan wel warm genoeg wordt.



Iemand ervaring??? Of misschien recepten die wel in de oven gemaakt kunnen worden?



Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Als je googled op 'tajine in oven' krijg je allerlei recepten die je zo kan maken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&Section=BOOK&referrer=bfaqIaiRr7rBab8AloMVqS439455830&PrdId=1001004002599424
Alle reacties Link kopieren
oeps.. is een beetje lange link geworden, ik weet niet hoe die kleiner kan...
Alle reacties Link kopieren
Huh? Op de plaat met een Tajine? Ik dacht ook dat het in de oven moest.



Ik loop iedere keer als ik bij Xenos ben langs een Tajine en ik vind het een mooi ding maar zou bij God niet weten wat ik er mee moest doen. Zag wel laatst bij Born2Cook dat Ramon er een lekkere stoofschotel mee maakte. Even googlen dan maar?
Alle reacties Link kopieren
tajine moet inderdaad in de oven.

en als je googled kom je een heel eind.

ik heb ook een tajine en ben er erg blij mee, leuke gerechten mee gemaakt maar het is hier in huis niet erg praktisch 1 vega en een vleesliefhebber
Alle reacties Link kopieren
Het kan allebei, de tajine in de oven of op het gasfornuis. Hij kan zelfs op een houtskool- of houtvuur.



Wel goed de instructies volgen, anders loop je het risico dat hij barst.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Oorspronkelijk staat de tajine gewoon op het vuur. Zo koken ze in de arabische landen ermee. Ze kwakken er een berg groenten, vlees en brokken aardappelen in, kruiden erbij en pruttelen maar... maar dit duurt erg lang.

Ik zelf heb er ook een, en wat ik vaak doe is toch maar eerst in de gewone pan koken en daarna opdienen in de tajine... een beetje valsspelen dus. Maar ik heb gewoon niet anderhalf uur de tijd om te koken.

Bij de turkse/marokkaanse winkeltjes kun je trouwens ook tajine kruiden kopen, dat is een mix van diverse kruiden voor het specifieke gerecht.

Voor verschillende recepten inderdaad even googelen!!

Succes....
Alle reacties Link kopieren
Allemaal heel erg bedankt voor de tips!



In de noord-afrikaanse kookboeken die ik uit de bieb had, stonden voornamelijk recepten op het vuur, dus ik neem aan dat dat inderdaad de oorspronkelijke manier van gebruik is geweest.



Binnenkort maar eens op mn gemak googlen en wat dingen uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
ik wil ook graag een tajine aanschaffen.

Iemand die zelf al succesrecepten heeft? Leuk te lezen dat je bij de xenos er een kan kopen, snel maar eens kijken, ik dacht echt dat ik bij een duurdere kookwinkel zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
en waar koop jij dan elke keer de nieuwe?
Alle reacties Link kopieren
UP, want mijn tajine is onderweg, zoek nu nog receptjes!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een tajine ook heel goed gebruiken voor Oerhollandse stoofschotels. Zoals runderlapjes met bouillon en groente. Ik gebruik het ding altijd gewoon op het gasfornuis overigens. Voor gebruik wel eerst een nacht in een emmer water, goed laten drogen, helemaal insmeren met zonnebloemolie en dit een uurtje op een laag pitje zetten (je huis ruikt naar een frituurtent, maar dan heb je ook wel wat...).

Maar goed, recepten dus. Ik heb een heel boek, maar dat ligt thuis en ik niet. Die met runderlapjes ging zo: olie in de tajine, uitje aanbakken, runderlapjes rondom bruin bakken, even laten staan. peper, zout, gewenste kruiden en twee liter groentebouillon in de tajine doen en tomaten, prei, champignons, courgette, boontjes en weet ik wat, toevoegen. Dit twee uur laten smoren (Met de deksel erop dus, blijft de warmte erin en het vocht ook). Een paar keer met een lepel het vocht over het vlees verdelen. Als het vlees helemaal onder water ligt wordt het trouwens het lekkerst.

Serveren met aardappels.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik geloof ook dat in dat nieuwe programma op Net5 met die kok van Life en Cooking een tajine gerecht zat.

http://www.thetasteoflife...ept=105884#afleveringen-1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tajine en eronder zet ik zo'n gietijzeren warmteverdeler. Vantevoren een nacht laten weken in koud water idd. Maar als je het vaak gebruikt is dat eigenlijk ook niet meer nodig.



Ik heb het eigenlijk nog maar een keer gebruikt, schandelijk! Binnenkort maar weer mee aan de gang gaan. Ik heb toen draadjesvlees in blokjes geknipt en die met wat kruiden en twee uitjes even laten aanbakken. Toen gezeefde tomaten en een glas rode wijn erdoor en nog een half uurtje laten pruttelen. Later een zakje soepgroenten, een winterpeen en aardappelen toegevoegd. En vervolgens een paar uur laten staan en af en toe omgeschept.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel recepten gangbaar als tajine. Mijn partner houdt van tajine met lamsvlees. Je doet een laagje water met een scheut olijf olie in de pan of schaal. Je braadt het ongekruide maar licht gezoute vlees een beetje en snijdt ondertussen 2 grote uien. Die gooi je dan bij dat vlees.

Vervolgens snijdt je verse groene kruiden, volgens mij heet het in het nederlands peterselie. Ook ontschil je 2 grote tomaten en doet de ontschilde en ontvruchtte stukjes samen met de peterselie bij je vlees.

Dan kruiden erbij. Je kunt ras el hanout kant en klaar kopen of je kruidt zelf met bijv. paprikapoeder, komijn, peper, zout, veel kurkuma. Vergeet ook niet verse knoflook toe te voegen en meng alles in je pan- schaal.

Nu even een tijdje laten braden, ongeveer 30 minuutjes. Dan bijvoorbeeld stukjes paprika, erwten en peen erbij. Als laatste de aardappel. Dan nog 30 /40 minuutjes laten braden en je hebt heerlijke lamstajine. Je kunt zoveel soorten groenten gebruiken. Ook kan je evt een boulionblokje fruitten in je tajine.

Kiptajines worden vaak met uien, olijven en citroenen bereidt.
Alle reacties Link kopieren
wauw wat een leuke recepten! Mijn geluk was dat meerdere mensen een tajine als kerstpakket hebben gekregen, dus de mijne (met kookboekje) is als het goed is onderweg!

Krijg nu al zin om te experimenteren. Goede tip van nacht in water en dan olie, thx!
Alle reacties Link kopieren
Beautyicoon, bedoel je niet koriander? In het Marokkaans "koesbara"?
Alle reacties Link kopieren
excuus, was idd koriander, was ff in de war! heb ook zoveel kruiden hier. vind het erg leuk om te koken de laatste tijd. kook vanalles. valt me wel op dat mediteraanse gerechten ineens erg populair worden. zie ook steeds meer nederlanders in de Marokkaanse winkeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Er is trouwens nog een bepaalde groente erg lekker in de tajine. Ik weet niet hoe het heet, maar het lijkt sprekend op een courgette. Het is alleen lichtgroen van kleur.

Die citroenen voor in die kiptajine zijn trouwens niet gewone citroenen. Het zijn geweekte en gekonfijte citroenen. Vaak te vinden bij de olijvenafdeling. Die citroenen eet je niet mee met het gerecht. Je gebruikt ze enkel voor de smaak.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand nog een lekker recept? Zonder olijven of dat soort dingen. Ik ga zaterdag met mijn zusje koken en zij houdt niet van "gekke groenten".
Alle reacties Link kopieren
Is pompoen een gekke groente?



Dit is een van mijn lievelingsrecepten:



http://www.foodstyling.be/detail.php?recordID=23



Eigenlijk kan er alles in aan groente. Mooie kleurencombi maken met winterwortel, courgette, ed, Lepeltje ras-el-hanout erop, saffraan erbij en wat verse koriander, dan smaakt het helemaal marrokaans. Als je geen ras-el-hanout hebt, een combi van kaneel, koriander, saffraan, gember, e.d en half uurtje laten pruttelen. Als je er stoofvlees bij doet (rund of lam) natuurlijk langer.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel. Pubertjes!! 8-P



Ik heb er geloof ik een gevonden die ze wel lekker vindt:

400 gram kippendijen marineren in twee of drie teentjes knoflook, een theelepels garam massala, halve theelepel komijnzaad, halve theelepel gemalen kurkuma, kwart theelepel gemalen peperkorrels en wat vers gesneden koriander. Dit dichtstoven, anderhalf glas water, blokjes aardappel, gesneden winterpeen en stronkjes bloemkool toevoegen. Dit tien tot vijftien minuten laten pruttelen en sperziebonen en twee of drie in blokjes gesneden (ontvelde) tomaat toevoegen. Vervolgens alles nog tien tot vijftien minuten laten smoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven