waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me hier wild aan! :-)



De jeugd bezigt dat woord toch? Zal dan toch iets te maken hebben met het niveau van de lessen?
Alle reacties Link kopieren
Omdat dat zo lekker dom staat
Dat idee heb ik dan ook. En uit gemakzucht en het vele, vele gebruik van msn en sms taal. Slordig hoor. Hoe gaat dat als die lui sollicitatiebrieven schrijven? Bij mij vallen ze dan meteen af.
Alle reacties Link kopieren
Nee het is geen nieuwe spelling. Nee het is niet iets speciaal van jongeren. Maar mensen kunnen steeds minder spellen. Of besteden er geen aandacht (meer) aan.

Hoe vaak je ook niet 'ff' of 'w88' ziet.. het zal wel msn/ping/sms taal zijn, maar ik vind het tenenkrommend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet waar het vandaan komt en ik erger me er ook wel aan.



Hoe het wel moet: http://taaladvies.net/ (ook voor ergeren en irriteren, net ff opgezocht)
Alle reacties Link kopieren
Het onderwijs is achteruit gegaan. Slecht opgeleide leraren komen voor de klas te staan.

Het is niet alleen 'me' wat gebruikt wordt. Ik vindt, ik vondt, hij wilt, hun hebben, schijnt heel normaal te zijn om te gebruiken...
Niet alleen 'me' stoort me maar wat dacht je van ma schrijven i.p.v. maar. Wat een luie donders die ex-Yesgrietjes. Gewoon te beroerd zijn om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Taal- en tikfoutje is niet heel erg maar om haast in sms taal te schrijven En die rare zinsopbouw... Korte zinnen, geen interpunctie. En het dan raar vinden dat ze er op worden aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
Over pakweg 10/20 jaar is het normaal, taal is een dynamisch iets. Altijd aan het veranderen, de jongeren maken de taal van de toekomst.



Al is het niet om aan te zien.
Ik erger me er ook aan. Mensen die zo schrijven komen op mij over alsof ze een heel laag niveau hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kier_V schreef op 19 april 2011 @ 08:39:

Ik erger me hier wild aan! :-)



De jeugd bezigt dat woord toch? Zal dan toch iets te maken hebben met het niveau van de lessen?



Vind ik persoonlijk onzin, ongeacht het niveau van de lessen op school, hebben kinderen toch ook ouders. Die ouders spreken ook zo of vinden het geen probleem dat hun kinderen wel zo spreken.



Mijn zoon is 7 en gebruikt het ook weleens verkeerd, wij verbeteren hem dan. En natuurlijk zijn wij ook niet zonder fouten, maar dit is geen gewone fout, maar een gewoonte.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zo schrijven hebben vaak ook een laag niveau.
Het kan nog erger: "men" , niet in de zin van : men neme, maar echt, dan bedoelen ze "van mij" . . . . . . .



Het is taalgebruik van jongeren, laten we zeggen van onder de 25, die geen fatsoenlijk onderwijs hebben gehad. Er wordt aandacht besteed aan verkeerde lesstof, het vroegere "stampen" wat wij oudjes deden, is er niet meer bij . . . . .

Klassikaal de tafels opdreunen, dat zie je volgens mij ook niet meer.

Maar dat maakte wel dat je nu kunt rekenen vanuit automatisme.



Niet alleen de bezittelijke voornaamwoorden worden verkeerd geschreven, ook veel d-tjes en t-tjes staan verkeerd. Bij verleden tijd soms, of bij voltooid deelwoord . . . .



En dan, men irriteert zich aan . . . . . in plaats van men ergert zich aan, of men irriteert zich . . . .



en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan . . . . . en om de zoveel tijd is daar een topic over . . . . . taal is aan ontwikkeling onderhevig, maar in mijn optiek nu in een neerwaartse spiraal terecht gekomen . . . . . . .



Vroeger, ruim in de vorige eeuw, werd er ook nog gedaan aan synoniemen leren. Voor degenen die niet weten wat dat is:

voor een woord een ander woord met dezelfde betekenis . . . . . .

Mensen van na 1980 hebben lang niet zo'n grote woordenschat als mensen van voor die tijd . . . . uitzonderingen daar gelaten.



Ik vind het een verarming!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 19 april 2011 @ 08:43:

Ik snap ook niet waar het vandaan komt en ik erger me er ook wel aan.



Hoe het wel moet: http://taaladvies.net/ (ook voor ergeren en irriteren, net ff opgezocht)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat na niet.Ik ga na de stad.Ja,wat ga je na de stad?Oh je bedoelt NAAR.Oh.Me vind ik zo zo stom staan,met d-tjes en t-tjes enzo heb ik dan weer minder moeite,als dat verkeerd staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 19 april 2011 @ 08:46:

[...]



Alle reacties Link kopieren
Geef het maar gewoon op. Er is vrijwel geen forum te vinden waar je géén storende taalfouten tegenkomt. Als je erop gaat letten heb je er een volledige dagtaak aan. Niet alleen het onderwijs is achteruit gegaan, ook de belangstelling voor de Nederlandse taal ontbreekt. Het zijn overigens niet alleen mensen met een lage(re) opleiding die taalfouten maken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:bommi schreef op 19 april 2011 @ 08:43:

Het onderwijs is achteruit gegaan. Slecht opgeleide leraren komen voor de klas te staan.

Het is niet alleen 'me' wat gebruikt wordt. Ik vindt, ik vondt, hij wilt, hun hebben, schijnt heel normaal te zijn om te gebruiken...



Dat kinderen het op die manier fout schrijven geloof ik direct, maar ik kan en wil niet geloven dat leerkrachten het ook zo aanleren. Of bedoelde je dat niet?



Even voor mijn informatie. Hoe zit het nu met de 'hij wil(t)' regel. Ik heb pas een oprfriscursus grammatica gedaan en daar is het niet aan bod gekomen. Ik snap het ook niet helemaal



Bij 'hij' komt stam+t, maar waarom dat niet bij het werkwoord willen? Hij loopt immers, maar hij wilt dus niet?
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, gaan m'n nekharen van overeind staan. En het is echt niet iets wat alleen bij de jeugd voorkomt. Ik zie het in mijn omgeving op FB en Hyves bijvoorbeeld ook. Mensen van rond de 40 gebruiken 'me' te pas en te onpas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een afkorting toch iets anders dan het gebruik van me in constructies als ' me vriend' . Ik schrijf vaak idd, iig , ipv , maw . Gewoon omdat het sneller typt, niet omdat ik niet geschoold genoeg ben.



In mijn woeste carriere als taalwetenschapper was ik altijd degene die zei dat de taal aan het verloederen was en dat het Nederlands ten onder zou gaan in een soort brabbeltaal met veel leenwoorden. Daar leerde ik altijd dat ik a. te cynisch was en b. taal een veranderlijk iets is en dat voor taalwetenschappers de norm is : Dat wat vaak gebezigd wordt.



Ik trok het niet altijd goed, want ik moest dan ook verdedigen waarom mensen 'hun' als onderwerp gebruikten..
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 19 april 2011 @ 08:49:

[...]









Ik zei net toch dat ik mijn zoon verbeter wanneer hij 'me' gebruikt ipv 'mijn' . Ff is mijn valkuil (niet qua schrijven, maar spreken). Hij verbetert mij net zo hard terug. "Mama, het is geen ff, maar even!"



Tja wie de bal kaatst is net zo'n mooie als de balk en splinter
Alle reacties Link kopieren
Nope is een van de vele leuke irritante uitzonderings regels.



Taaladvies.net



U bent hier: taalunieversum » taaladvies

Hij wilt / wil



Vraag

Is het hij wilt of hij wil?



Antwoord

Correct is: hij wil.



Toelichting

Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.



In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.



Zie ook

Je kan / kunt

U heeft / hebt

U is / bent

U wil, zal, kan / wilt, zult, kunt

Zoudt / zou u



Naslagwerken

ANS (1997), p. 98 of online via de E-ANS



© Nederlandse Taalunie, 2000-2011 alle rechten voorbehouden

Wegwijzer – Colofon – Contact – Vrijwaring – Opmerkingen en reacties
Alle reacties Link kopieren
Voor Jippertje over hij wil :

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384
Alle reacties Link kopieren
Gala, we are ONE



Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 zegt constant zul.Zul ik...Ik krijg het er niet uit.Ben er al maanden mee bezig.

Misschien is het evolutie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven