Hoe krijg ik mijn grasveld weer mooi?

30-04-2011 19:57 32 berichten
Wij hebben sindskort een nw huis, de tuin was gelukkig al aangelegd, vrij simpel, maar voor nu prima.

Alleen ons grasveld..... het ziet er niet uit. Veel mos, veel paardebloemen en nog ander onkruid.

Hoe krijg ik dit weer enigzins mooi?

Ik ben begonnen de paardebloemen er uit te steken, maar daarna?

Moet ik verticuleren en het mos eruit halen? Dan gras zaaien op de lege plekken en hopen dat het goed komt? Of vergeet ik dan nog wat belangrijks?
Alle reacties Link kopieren
Verticuteren, wat graszaad gooien op de kale plekken en mest gooien over het hele veld. Dit alles kan op 1 dag. Als je dit hebt gedaan, water, heeeeeel veel water. En met een paar weken heb je een prachtig mooi gazon en hoef je het alleen nog bij te houden. Regelmatig maaien en nat houden, 2x per jaar mest en kale plekken inzaaien, dan kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik advies vragen aan een hovenier. Kost je misschien eenmalig wat, maar dan weet je wel wat je moet doen (en laten!). Hij weet welk onkruid het is, wat je daartegen moet doen en wanneer je wat moet doen. Je niet onnodig geld kwijt aan onkruidbestrijders, huis-tuin-en-keukenmiddelen en (misschien de verkeerde soort) graszaad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
verticuteren (wel wat laat in seizoen), kalken en mesten. p-bloemen idd met wortel en al uitsteken.
moom, bedoel je dat we voor het verticuteren nu al te laat zijn?
En voor wat betreft water, heel veel water.....

iemand nog tips voor een waterpomp?
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 30 april 2011 @ 20:11:

moom, bedoel je dat we voor het verticuteren nu al te laat zijn?



het echt groffe verticuteren doe je meestal in feb/maart. als het gras nog 'in ruste is', en vlak voor het weer ontwaakt, en aan het groeiseizoen begint. ik zeg niet dat het te laat is, ik doe het ook wel eens halverwege het seizoen. mijn mosmat ligt op klei, die grond blijft te nat, en daardoor heb je vaak veel mos. met verticuteren trek je de grond weer beetje open, zodat het water weer beter weg trekt in de grond.



vwb watergeven: nachtje de sproeier aan laten staan doet ook wonderen



wat bedoel je met waterpomp? wij hebben 'gewoon' een buitenkraan met een tuinslang en gardena sproeier. kost geen drol ook in jouw land
Alle reacties Link kopieren
speakin' of grasveld, laat ik eens gaan maaien...
Wij hebben een bron, alleen geen waterpomp dus kunnen we het water uit de bron niet omhoog pompen.

en de m3 prijs voor water ligt hier heel veel hoger dan bij jullie dus we moeten er wel snel een. Maar stonden bij de bouwmarkt en daar hadden ze er zoveel.... van 80 tot 400 euro ofzo dus toen wisten we het even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ah! Eindelijk een topic waar ik mee kan praten.



Wat al gezegd is: verticuteren is super voor je gazon, dan haal je alle troep erui en geef je het als het ware nieuw lucht. Dit wordt meestal in het vroege voorjaar en in het najaar gedaan. (als de vorst over is)

Als je snel resultaat wilt kun je van Wolf (is duits dus vast te krijgen bij jou ) een pak kopen met onkruidbestrijder en gazonmest ineen. Niet goedkoop maar werkt echt als een speer! Hoe groot is je gazon als ik mag vragen?
Alle reacties Link kopieren
Verticuteren (huur een apparaat! Niet met de hand doen), bemesten, graszaad strooien en veel water erop. Graszaad mengen met een beetje tuinaarde voordat je het strooit. Dan pikken de vogels het niet zo makkelijk op.

Wij hadden een paar weken terug 4 zakken vol mos eruit getrokken. Kleigrond, net als moom, dus een waar moswalhalla. (voordeel: mos is wel groen en je hoeft het niet te maaien )
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Als je minder geld uit wilt geven kijk dan eens naar Gardena pompen. Die hebben vaak actie-setjes voor bijvoorbeeld 129,- compleet met aanzuigslang, alle koppelingen en 20 meter tuinslang. Ook niet de allerbeste kwaliteit, maar daar zijn in ieder geval nog onderdelen van te krijgen en ook qua garantie is Gardena heel coulant.
Alle reacties Link kopieren
-
gazon is denk ik 10x5 meter



en we willen idd graag een goede pomp (ik zag ze hier laast ook bij de aldi idd voor 50 euro).

Maar heb er zo geen verstand van.... een beetje bomen, bos enzo.

Maar goed, wat ik er mee wil, af en toe de tuin sproeien (dus 1 sproeier er op aan sluiten), met slang eraan mijn plantjes watergeven en kinderzwembadje er mee vullen (buurman heeft het laten analyseren, we hebben drinkwater kwaliteit, maar drinken zullen we het wss niet ).

Dus welke raad je ons aan viennas?
Oja en niet onbelangrijk, ik wil er eigenlijk max. 200 euro aan uitgeven.



En weet jij ook of er een soort van filter voor de pomp moet? Of zit dat er al standaard op?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een wat duurdere pomp kopen

(bijvoorbeeld van DAB (ook duits haha) en dan 0.8 pk, da's de Jet82M) Die kost rond de 170 euro (bij ons dan).

Wil je het maximale uit zo'n pomp halen dan moet je eigenlijk ook een maatje grotere slang hebben dan de gewone tuinslang. (dan gaat je sproeier veel verder en is je zwembad in no time vol) . En dan ook een wat betere sproeier, niet zo'n waaier-geval.



Heb je daar allemaal niet zo veel zin in dan zou ik een kant en klare set van Gardena kopen, dan heb je echt wel waar voor je geld. (veel meer dan bij een Aldi-Lidl pomp)
Alle reacties Link kopieren
pomp geen verstand van, gw.



eens met speec: neem een machientje! met de hand verticuteren is én heel zwaar, én lang niet zo effectief als machinaal.

wij hebben er uiteindelijk een gekocht (van Wolf ). grasveld is dan ook vrij groot. schat 100m2. (ligt schuin, dus geen idee van exacte maat).



oh, en je hebt ook meststof met mosbestrijder er in. mss is dat ook nog een idee. al is het vlgs mij gewoon kalk dat is toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch een bron/puls in je tuin? (Da's een diepe ijzeren buis in de grond). In principe hoort daar schoon water zonder vuil en zand uit te komen. Komt er wel zand uit dan is heb je een filter nodig, ook die is er van gardena, die zet je tussen aanzuigslang en pomp.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik zo'n set van Gardena kopen en dan daarbij een fatsoenlijke sproeier en eventueel een slang van een maatje groter. Dan ben je voor 200 euro helemaal compleet.
HEt zwembad van mijn kind is mini, dus ik weet niet of die grotere slang voor ons nu zo noodzakelijk is?
Alle reacties Link kopieren
O en wat betreft je gazon: ik zou nu nog verticuteren

(haalt mos weg) , en dan voor de rest een pak meststof met onkruidbestrijder erop gooien. Eventueel nog bijzaaien, als je echt heel veel kale plekken hebt.
De bron is in onze tuin, de aansluiting op de bron zit in de garage, daar hadden de voorbewoners ook de pomp staan.



Heb eerlijk gezegd geen idee hoe die leiding daar heel verloopt ofzo.
MIjn ouders hebben trouwens een verticuteermachine (electrisch) dus mss moet ik die maar eens lenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 30 april 2011 @ 21:13:

HEt zwembad van mijn kind is mini, dus ik weet niet of die grotere slang voor ons nu zo noodzakelijk is?



Ow. Dan hoeft dat niet perse...



Ik kan even geen linkjes plakken, maar google eens op gardena besproeiingspomp 3000/4. OF een maatje zwaarder da's de 3500.

En dan een sektorsproeier erbij...tadaaa klaar is Germanwings.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven