Gezondheid alle pijlers

Zwaar gekneusde ribben

01-06-2011 12:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zondag avond heb ik een behoorlijk zwaar auto ongeluk gehad.

Met 80km zijn we op een auto ingereden die ons gaan voorrang gaf.

Heb dus een hele harde klap gemaakt.

Ben afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis en gelukkig viel de schade uiteindelijk mee. Ik heb echt geluk gehad!



Ik heb nu wel bijna al mijn ribben zwaar gekneusd, een kneuzing in mijn buik en ben bont en blauw.

Mijn hele gordel staat blauw over mijn borst/ribben en schaamstreek/lies.



Hebben jullie tips voor vooral de zwaar gekneusde ribben?

Ik krijg al tramadol tegen de pijn maar dit helpt eigenlijk amper. Ik kan heel moeilijk ademhalen en ben ook wel wat benauwd daardoor. Alles wat ik doe doet me pijn.

Weet iemand ook hoelang dit duurt voordat die hele erge pijn een beetje afzakt?

Slaap al een paar nachten niet, dus dat maakt ook niet dat ik me lekkerder ga voelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Arnica creme smeren.





http://www.avogel.nl/webw ... meopathische-druppels.php



Zie net dat deze variant de druppels zijn.

Even aan je HA vragen of dat samen gaat met tramadol.

Smeren met de creme werkt overigens ook erg goed.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Je mag maximaal 8 tramadol per dag, red je het niet met 4x2?

Ibuprofen mag je er volgens mij gewoon bij slikken, dus om en om:

2xtramadol, 2 uur later 400mg ibuprofen, dan weer 2x tramadol enz.



Wel balen, zoveel pijn! Gelukkig gaat het over . . . . al zal het je niet snel genoeg zijn! Sterkte!!!!
Alle reacties Link kopieren
Bel even met de HA, dit is niet iets wat je van een forum wilt plukken.



De eerste dagen na een klap als deze zul je meer last hebben van spieren en noem het maar op die toch een opdonder hebben gehad. Des te meer jij je schrap hebt gezet (doe je onbewust automatisch als je iets ziet aankomen), des te meer die een klap gehad zullen hebben. De pijn die dit veroorzaakt daarvan mag je verwachten dat die snel verminderd.



In hoeverre dat je extra pijn geeft en wat van de kneuzing komt, dat zal de tijd moeten leren. Een ribkneuzing heeft echt wel tijd nodig, daar ben je niet met een paar dagen vanaf. Belangrijk is dat je goed blijft ademhalen. Pijn in die regio kan ervoor zorgen dat je bewust of onbewust verkeerd gaat adem halen met een verhoogd risico op longontsteking en wat al niet meer.



Er komt nu een lang weekend aan dus doe jezelf een plezier; wacht niet en overleg even met de HA. Alleen die kan bepalen of het in jouw geval verstandig, verantwoord en nuttig is om eventueel de medicatie aan te passen. Afhankelijk van die varianten kan er wellicht gekozen worden voor aanvulling naast de tramadol (er zijn middelen die elkaar in een dergelijke cocktail versterken in werking). De stap na tramadol zijn de opioiden zoals morfine, wederom echt iets wat je alleen in overleg met ha kunt beoordelen en niet iets voor op dit forum is. Idem dito voor wat betreft het slapen of daar eventueel ondersteuning in nodig is.



Wat je wel zelf kunt doen? Op houding letten. Je zult pijn bewust en onbewust uit de weg gaan. Leuk voor korte termijn maar op "lange" termijn kan dit juist ook enorme pijnklachten geven. Ontspanningstechnieken toepassen. Het is een bekend gegeven binnen de "pijnwereld" dat pijnbeleving intensiever en dus pijnlijker is als er focus op de pijn ligt, iemand niet kan ontspannen.



Kijk naar je dagelijkse doen en laten. Anders op bed gaan liggen kan een wereld van verschil maken. "Kun" je normaal niet op je rug slapen? Dan wil het nog wel eens makkelijker in slaap vallen zijn met het hoofdeind een stuk omhoog, al dan niet voeteneinde ook. Dit kan ook helpen wat kracht van de voorkant borstkast af te halen. Waar nodig kun je handige hulpmiddeltjes hiervoor huren bij de thuiszorgwinkel. Wederom dus echt iets om vandaag even naar te kijken.



Belangrijk in het geheel is dat de ademhaling goed blijft. Wees daar dus ook niet chargerend in alsin "valt nog wel mee". Klopt, valt waarschijnlijk vast nog wel mee als je in den beginne veranderingen merkt. Het is juist de langere tijd die het kan duren voor je onbewust weer vrij genoeg voelt om normaal te ademen die voor andere problemen kan zorgen. Daarom is men bij dit soort blessures ook happiger op het verstrekken van pijnstilling en indien nodig zwaardere pijnstilling dan bij bijv. een enkelkneuzing.



Dus bel de HA, overleg en kijk naar de praktische dingen waar je nu tegenaan loopt en in hoeverre je dat verantwoord om kunt buigen naar haalbaardere manieren. Waar nodig kun je advies daarvoor inschakelen van bijv. een fysio. Mijn ribben zijn 365 dagen per jaar zwaar gekneusd/geïrriteerd door een onderliggende aandoening en ik brom je; ademhaling, waar nodig goede pijnbehandeling en pijn"hygiëne" (manier van omgaan met pijn zowel emotioneel, psychisch als praktisch) zijn onontbeerlijk in het optimaliseren.





Beterschap!!!
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:carenza schreef op 01 juni 2011 @ 12:30:

Je mag maximaal 8 tramadol per dag, red je het niet met 4x2?

Ibuprofen mag je er volgens mij gewoon bij slikken, dus om en om:

2xtramadol, 2 uur later 400mg ibuprofen, dan weer 2x tramadol enz.

Zal wel weer de moraalridder zijn, maar het lijkt me verstandiger als Adeline met haar HA in overleg gaat dan dat wij hier doktertje gaan spelen en medicatieadviezen gaan geven. Voor hetzelfde geld zijn er factoren waarom deze "standaarden" niet verantwoord zijn in Adelines situatie, er preferentie is voor andere pijnbehandeling of noem het maar op. We hebben het toch niet meer over een lullig paracetamolletje hier.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:carenza schreef op 01 juni 2011 @ 12:30:

Je mag maximaal 8 tramadol per dag, red je het niet met 4x2?

Ibuprofen mag je er volgens mij gewoon bij slikken, dus om en om:

2xtramadol, 2 uur later 400mg ibuprofen, dan weer 2x tramadol enz.



Wel balen, zoveel pijn! Gelukkig gaat het over . . . . al zal het je niet snel genoeg zijn! Sterkte!!!!



1) Ben jij arts?

2) Heb jij inzicht in het dossier/voorgeschiedenis van TO?



Nee? Dan ook geen adviezen mbt medicatie gaan rondstrooien op een forum.



TO: wat voor pijnstilling krijg je tot nu toe en hoeveel? En een belangrijk advies (maar wel pijnlijk): zorg dat je goed blijft doorademen! Hoe oppervlakkiger je gaat ademhalen, hoe meer kans je loopt op bijvoorbeeld een longontsteking. Om de pijn wat te verminderen tijdens diep doorademen/hoesten kun je je ribbenkast ondersteunen met je handen of bijvoorbeeld een strak gespannen handdoek.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel.



Ik gebruik nu 4 tramadol op een dag, dat is mij voorgeschreven.

Ik heb ook ernstig astma en de ziekte van crohn, hierdoor is pijnmedicatie bij mij lastiger ik mag veel niet hebben.

De huisarts belt als het goed is vandaag op en dan ga ik het zeker overleggen.



Is bewegen nu juist wel of niet goed?

Ik lees op internet dat vooral rust, rust, rust goed is..maar toch hoor je vaak ook dat bewegen juist goed is.
Alle reacties Link kopieren
Idd huisarts en arnica (smeren) kan echt geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Beweging is zeker niet verkeerd (rust roest!), maar gebruik daarvoor wel je gezonde verstand. Als het lijf protesteert; stoppen met desbetreffende handeling, beweging of wat dan ook. Je wilt inderdaad een balans vinden tussen ontlasten van de ribben en actief genoeg houden van de rest van het lijf zodat je niet nog meer onnodige ongemak, pijn en wat al niet meer krijgt. Denk daarbij wel aan je houding, als je bijv. loopt als een ingezakte drillpudding dan zal dit veel meer belasting voor de ribben geven dan wanneer je rechterop een kleinere afstand aflegt.



Oh en heel praktisch; denk na voor je doet! Je beweegt onbewust nog best vaak op een manier die de spieren rondom de ribben belasten. Dit wil je niet volledig vermijden maar wat ontlasting is qua pijnbeleving wel prettig. Denk je immers maar in wat jij zult voelen qua ribben als die spieren daar aanspannen. Denk dus even na voor je opstaat uit een stoel, bed etc. Je kunt heel goed deze bewegingen grotendeels laten neerkomen op gebruik van de been-, buik- en rugspieren, waar "gewoon doen" nog wel eens wil neerkomen op spieren aanspannen waardoor je acuut meer pijn voelt.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Het beste advies is luisteren naar je lichaam.



Ik ben zelf net hersteld van een gebroken rib.

Rust is idd het advies,maar teveel in 1 houding gaan zittten, liggen voelde niet oke.

Afwisselen tussen rust en wat beweging is wat mij hielp.



Verder geen zware dingen tillen, arbeid verrichten die je ribben belast en pijnstillers om de pijn dragelijk te maken.



En geduld, accepteer dat het nu gewoon pijnlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Het kan een week of twee duren eer de ergste pijn verdwijnt, ze zeggen dat je beter een rib kunt breken dan kneuzen maar ik heb alleen ervaring met gekneusde ribben dus of dat klopt weet ik niet. Mocht je toevallig verkouden zijn, vraag dan een receptje voor een hoestprikkeldemper (codeïne) als dat mogelijk is (omdat je zegt dat je meer medicijnen gebruikt). Hoesten en niezen doet gemeen pijn, omdraaien in je slaap ook. Verder kan ik je alleen maar sterkte wensen, ondanks je blauwe plekken en gekneusde ribben ben je er toch redelijk goed vanaf gekomen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO, let goed op je ademhaling. Oppervlakkig ademhalen kan tot grotere problemen leiden, als de pijn ervoor zorgt dat het niet lukt zou ik echt je huisarts contacteren.

Arnica is denk ik meer het 'idee' dan dat het helpt, blijft een homeopatisch middel natuurlijk.

Eigenlijk zou ik zsm de huisarts/behandelend arts bellen.

Sterkte!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Nog even jullie advies nodig.

Ik had vandaag de assistente gebeld en ik zou teruggebeld worden door de huisarts.

Tot nu toe heeft ze nog niet gebeld en het is al bijna 20.00uur in de avond dus verwacht het ook niet meer echt.

De praktijk telefoon is ook al uit (Heb om 19.00uur nog even geprobeerd te bellen).

Wat zal ik nu doen?

Normaal is ze altijd heel trouw in deze dingen, maar gister had ze ook al niet gebeld vandaar dat ik vandaag zelf opgebeld heb en nu heb ik dus weer niets gehoord.

Dat is heel raar bij mijn huisarts want ze is ontzettend lief en een hele fijne arts, maar dat is wel wat minder nu!



Heeft het zin om de huisartsenpost te bellen om te vragen hoe het te doen met de pijnstilling? Heb geen zin om daar langs te moeten komen.

Ze kennen het verhaal natuurlijk niet echt dus weet niet of ze telefonisch ook zeggen dat ik wel een extra pilletje mag nemen ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Adeline, hoe weegt die "geen zin" af tegen de draaglijkheid? En in hoeverre is dat dan eigenlijk nog verstandig of eigenlijk eigenwijsheid die regeert?



Kijk, red jij het nu allemaal wel leuk en denk je "och, komt maandag wel weer"; prachtig natuurlijk! Als je nu al niet weet waar je het van de pijn moet zoeken en/of merkt dat je ademhaling niet optimaal is, dan is het een heel ander verhaal en bellen waard. Wat is dan uiteindelijk een bezoek aan de HAP als je daarna uit de voeten kunt?



Ze kennen het verhaal niet maar dat kun jij ze verstrekken. Jij kunt ze aangeven waarom je niet alles mag hebben, voor zover je het weet wat je wel en niet mag (kan door dienstdoend arts ook nagekeken worden in famacotherapeutisch kompas of eventueel nagevraagd worden bij ziekenhuis). Het verhaal van het ongeluk kun je vertellen en de blauwe plekken spreken voor zich. Dat je na een dergelijke klap gekneusde ribben hebt is niet zó raar. Dat daarbij pijnstilling belangrijk is, is een fenomeen dat bij heel veel artsen bekend is. Het is niet alsof je belt om te vragen of je je nagels mag lakken, of zulke onzinvragen zeg maar.



Heb je nog twijfel? Ik liep ook ooit zo te miepen (ja sorry, het is gewoon miepen want anders had je ook niet de eigen HA al gebeld als je het zelf al wel gered had). Mijn eigen HA was op vakantie en vervangende wilde alleen medicatie geven die ik niet mag hebben. Ach ja, ik liep al maanden met die pijn, daar konden die 3 weken vakantie toch ook nog wel bij? Ik heb mezelf onnodig lang lopen pijnigen om uiteindelijk de SEH te bezoeken (geen HAP hier en gezien mijn dossier mag ik buiten kantooruren rechtstreeks door naar SEH), inmiddels al veel te lang hartstikke oppervlakkig ademhalend. Resultaat? Een adequate pijnaanpak voor de duur van HA's vakantie en een stuk prettiger aanvoelend lijf. Kortom; waar nodig/beter niet twijfelen maar dóen.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Desnoods kan HAP het ziekenhuis bellen waar je met de ambulance naartoe gebracht bent. Dan is heel snel duidelijk wat er gedaan is, wat je meegekregen hebt etc. Ze hebben echt wel vaker met dit soort bijltjes gehakt waarbij pijnmedicatie toch even bijgesteld moet worden na een ribblessure.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Ja, het zal wel deels eigenwijsheid zijn en ook dat het niet al te prettig is om in de auto te stappen vanwege de pijn en dan op de HAP te moeten wachten etc.

Als ze me echt willen zien zal ik uiteindelijk wel gaan en dat ik ze op wil bellen geeft in mijn geval inderdaad wel aan dat het wel voor het echie is anders zou ik deze vraag hier al niet neerzetten natuurlijk.

Vanwege mijn ernstig astma word ik ook sneller benauwd en dat oppervlakkige ademhalen bevordert dat gewoon ook niet.

Ik wacht even totdat mijn vader thuis is en laat hem desnoods wel even bellen, praten kost veel energie en pijn dus dan is het handig als iemand in eerste instantie grotendeels het verhaal alvast kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, stuur alsjeblieft een sms naar iemand die je kan helpen. Als zelfs praten al zoveel energie kost en pijn doet dan heb je echt gewoon nu wat extra ademruimte nodig (letterlijk en figuurlijk), niet pas straks of morgen. Stuur een sms naar wie dan ook die nu naar je kan komen om je even te helpen en te bellen. Voordeel is dat een ander ook beter voor je opkomt en niet onnodig eigenwijs is. Echt doen hoor, niet onnodig lang wachten.



Of omgedraaid; wat zou jij willen dan een geliefde in jouw schoenen zou hebben gedaan? (werkt voor mij en mijn omgeving altijd geweldig als iemand wat te eigenwijs voor eigen goed is)
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
De huisarts belde net toch alsnog op.

Gelukkig!

De tramadol mag ik verdubbelen en verder nog standaard 4x2 paracetemol erbij.

Eens kijken of me dat nog wat extra verlichting gaat brengen.

Zou erg fijn zijn, haha...
Alle reacties Link kopieren
Lekker, de beste optie van allemaal is dus alsnog uitgekomen. Hopelijk doet dit genoeg voor je. Beterschap en slaap lekker straks.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu, Adeline? Nog een beetje kunnen slapen?
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Adeline schreef op 01 juni 2011 @ 12:55:

Dankjulliewel.



Ik gebruik nu 4 tramadol op een dag, dat is mij voorgeschreven.

Ik heb ook ernstig astma en de ziekte van crohn, hierdoor is pijnmedicatie bij mij lastiger ik mag veel niet hebben.

De huisarts belt als het goed is vandaag op en dan ga ik het zeker overleggen.



Is bewegen nu juist wel of niet goed?

Ik lees op internet dat vooral rust, rust, rust goed is..maar toch hoor je vaak ook dat bewegen juist goed is.



Bij mijn weten (ben verpleegkundige) kan je naast je tramal gewoon 4xdd 1 gram (dus 2 tabletten van 500mg) paracetamol ernaast slikken. Paracetamol heeft de minste bijwerkingen van alle pijnstillers.



Bij gekneusde ribben is het heel belangrijk dat je goed blijft doorademen. Anders is de kans op een longontsteking groot, aangezien jij ook nog astma hebt is die kans nog groter.



Als je pijnmedicatie niet voldoende is moet je gewoon weer naar de huisarts gaan en duidelijk aangeven dat je door de pijn moeilijk kan doorademen. Desnoods neemt hij maar even contact op met een longarts, internist (of mdl arts) om te kijken welke pijnstillers sterker zijn en gebruikt kunnen worden bij jouw darmaandoening.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben een beetje mosterd Hopelijk gaat het inmiddels een beetje beter met de pijn!
Ik heb ook een keer m'n ribben gekneust. Maar ik denk dat het bij mij wel iets minder erg was dan bij jou nu.



Het was bij mij met skien gebeurt, ik viel en iemand anders knalde daardoor tegen m'm aan en zijn ski ging vol in m'n ribben. zijn ski stond helemaal krom! was dus een behoorlijk harde klap.



Maar goed, de eerste week is het ergst dan doet elke beweging zeer en ik kon ook niet op m'n zij slapen, heel irritant. Maar na 3 weken was het bijna over en stond ik alweer voorzichtig op de ski's. Maar ik kon nog niet alles, bijv. opdrukken was nog echt pijnkijk. Maar ik denk dat ik na 1,5 maand echt helemaal pijn vrij was.
Alle reacties Link kopieren
De dubbele dosis tramadol werkt wel beter..

Wordt er alleen wel erg dizzy van en ook wat misselijk.

De pijn is nog lang niet weg maar het is nu beter uit te houden en kan iets beter ademhalen.

Echt helemaal goed doorademen lukt nog niet, maar zoals het nu gaat is het denk ik wel ok.
Alle reacties Link kopieren
Adeline schreef:
01-06-2011 12:04
Zondag avond heb ik een behoorlijk zwaar auto ongeluk gehad.

Met 80km zijn we op een auto ingereden die ons gaan voorrang gaf.

Heb dus een hele harde klap gemaakt.

Ben afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis en gelukkig viel de schade uiteindelijk mee. Ik heb echt geluk gehad!



Ik heb nu wel bijna al mijn ribben zwaar gekneusd, een kneuzing in mijn buik en ben bont en blauw.

Mijn hele gordel staat blauw over mijn borst/ribben en schaamstreek/lies.



Hebben jullie tips voor vooral de zwaar gekneusde ribben?

Ik krijg al tramadol tegen de pijn maar dit helpt eigenlijk amper. Ik kan heel moeilijk ademhalen en ben ook wel wat benauwd daardoor. Alles wat ik doe doet me pijn.

Weet iemand ook hoelang dit duurt voordat die hele erge pijn een beetje afzakt?

Slaap al een paar nachten niet, dus dat maakt ook niet dat ik me lekkerder ga voelen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven