gemengd huwelijk - nederlands-moslim. Wie heeft er ervaring?

12-01-2008 14:23 436 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen.



Ik heb sinds 6 maanden een super lieve vriend. Onze relatie is ontzettend goed. Ik ben nederlands en hij komt uit Algerije (maar woont hier al z'n 15 jaar). Het enige probleem is dat hij zich erg druk maakt over de toekomst. Hij is eerder met een Nederlandse vrouw getrouwd geweest en zij is vreemd gegaan en veel gemengde huwelijken van zijn algerijense vrienden zijn pas stuk gelopen. Hij is nu bang dat een gemengd huwelijk gedoemd is te mislukken. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk niet dat het makkelijk is, maar ik denk wel dat als je goed communiceert het goed mogelijk moet zijn.

Onze relatie is verder echt super goed. We hebben een soort onbeschrijfbare band tussen ons. Omdat mijn vriend zo met dit onderwerp bezig is leek me het een goed idee eens rond te vragen en contact te zoeken met andere koppels die ook een gemengd huwelijk hebben/of willen hebben.

Wie heeft hier ervaring mee en wil zijn ervaringen met mij en mijn vriend delen? Of wie heeft er tips?

Groetjes Doortje
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat hij aarzelingen heeft, heb dat zelf ook wel na een aantal langdurige relaties met Afrikanen.

Let zelf heel goed op dat hij vanuit die aarzeling niet dingen van jou gaat verwachten die jij niet waar kunt maken. Jij brengt voor jezelf mee wat je belangrijk vindt in een relatie, hij brengt datgene mee dat hij belangrijk vindt. Jij kunt geen 'goede moslimvrouw' worden en dat moet je ook niet proberen, als 'ie dat verlangt heb je bijna de garantie voor een mislukking in huis.

Als hij gewoon open staat voor jou, niet te veel verwachtingen heeft, en jij idem dito voor hem, zie ik zo gauw geen problemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij liep het dus niet goed af: relatie Irakese man, Nederlandse vrouw. Toen er nog geen kinderen waren, ging alles goed, was alles leuk, en kon overal over gepraat worden (wat we ook deden). Maar toen er kinderen kwamen, moest alles zoals hij het wilde. Dit heeft behalve met zijn achtergrond, natuurlijk ook met karakter te maken. Hij was heel dominant.



Ik weet niet of je mijn verhaal kent, maar nadat we uit elkaar gingen, en ik na een tijd een Nederlandse vriend kreeg, heeft hij onze kinderen ontvoerd. Dat is nu vijf jaar geleden en ik heb nooit meer iets gehoord.



Ik heb ergens gelezen dat 8 van de 10 gemengde huwelijken fout aflopen. Ik krijg vast weer iedereen over me heen als ik dit zeg, en het kan bij jullie natuurlijk anders gaan, maar ik geloofde óók in ons.... anders was ik niet aan kinderen begonnen! Achteraf voel ik me behoorlijk te pakken genomen met mijn goed vertrouwen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ach welke relatie is nou niet moeilijk?

Ik heb verkering gehad met buitenlanders maar ook met gewone hollandse jongens.

Die hollandse jongens voeren ook geen klap uit in de huishouding, je moet ze alles voorkauwen en als je geluk hebt zetten ze dan nog net de vuilnisemmer voor je aan de straat of ruimen ze de afwasmachine leeg.

Ook qua dominantie kunnen ze er wat van hoor, ook bij hun moet alles zoals zij het in hun hoofd hebben.

Heb dit zelf meegemaakt en zie dit ook regelmatig bij andere koppels zo gaan.

En ik zie heel veel Nederlandse koppels elkaar ook de vreselijkste dingen aandoen zoals vreemdgaan, mishandeling, incest met de kids, het geld van de partner erdoor jagen en noem maar op.

Het is dus echt niet zo dat mannen uit een andere cultuur moeilijker of slechter zijn, het is maar gewoon net wat voor man je treft.

Een goede of slechte man is een kwestie van karakter.
Schimmelteentje, de mán is misschien niet moeilijker, maar dat zegt niets over de relatie. Ik vind jouw posting een beetje naief.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt om ervaringen.



Mijn relatie met een Libanees liep niet goed af. Na 9 maanden van jaloezie, bezitterigheid en bemoeienissen (met wat ik aantrok, met wie ik omging, wat ik ging doen in het weekend) ben ik twee keer zwaar mishandeld.

Daarna nog 4 maanden gestalkt.



Maar mijn ervaring is misschien helemaal niet representatief. Wie zal het zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Huwelijken met andere nationaliteiten kunnen misschien wel stranden maar huwelijken in het algemeen stranden algauw. Een op de drie huwelijken lopen uit in scheidingen en dat in het algemeen. Het is een kwestie van geven en nemen. Hoe ver ga je om elkaar te accepteren en doelmatig te communiceren.

Het is wel een beetje waar dat cultuurverschillen het een graadje erger maken. Ikzelf zit ook in een gemengde relatie. Ik moet eerlijk zeggen dat dat in het begin alles behalve makkelijk ging. Geduld is niets voor niets een schone zaak. Zodra je elkaar aanvoelt en accepteerdt en vooral ook communiceert zou het heel goed mogelijk zijn dat hier iets moois uitkomt.

JIJ kunt de richting bepalen in een relatie!
Alle reacties Link kopieren
accepteerdt = accepteert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd geweest met een Marokkaan en dat is slecht gelopen, maar niet omdat hij Marokkaans was, maar gewoon om wie hij was. Binnenkort trouw ik voor de 2e keer, opnieuw met een Marokkaan (ik woon nl. in Marokko) en die relatie is helemaal anders dan die eerste maal. Ok, hij is ook moslim, maar je kan "dé moslims" niet veralgemenen, er zitten ook zoveel verschillen bij hen onderling.

Dé tip om het te laten lukken bestaat niet. De dag van vandaag gaan er zoveel relaties stuk, dat je eigenlijk nooit zeker bent dat het gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
X-D
Alle reacties Link kopieren
Hallo, het is lang geleden dat ik op het forum ben geweest. Ooit kwam ik op dit forum, nu zo'n 5 jaar geleden en opende ik een topic als deze. Destijds had ik ook een vriend met een moslim-achtergrond. Alhoewel hij het moslim-zijn niet praktiseerde. We zijn in totaal 3 jaar samen geweest... en toen heb ik er wel een punt achter gezet. Dat was voornamelijk om onoverbrugbare cultuur/ opvoedverschillen. Ik wil dat niet aan een religie koppelen maar hij komt toch uit een cultuur waar vrouwen weinig te zeggen hebben ... Als ik met hem samen was, onder vier ogen was alles prima. Maar waren we in gezelschap van de mensen uit zijn cultuur dan moest ik me volgens die 'regeltjes' gedragen. Ondanks dat ik nog veel van hem hield, voelde ik dat dit niet goed voor me zou zijn, ik zag op die manier geen toekomst.

Ik heb het uitgemaakt, dat was niet zo makkelijk ... Het heeft lang geduurd voordat hij dit kon accepteren. Hier wil ik het verder liever bij laten, er ging i.i.g. veel verdriet achter schuil van beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huwelijk van 7 jaar met een Egyptenaar (niet-moslim) liep ook niet goed af maar ja.....zegt dat wat? Hoeveel Hollanders gaan er niet scheiden?

Het schijnt wel bewezen dat onder gemengde relaties meer scheidingen voortkomen maar is dat een reden hem maar niet meer leuk te vinden dan??
Alle reacties Link kopieren
X-D
Alle reacties Link kopieren
Even een positieve reactie:



Mijn ouders (moeder Nederlandse agnost, vader Marokkaanse moslim) zijn inmiddels al 32 jaar getrouwd en hebben 2 kinderen opgevoed.

Dat was lang niet altijd makkelijk, en mijn moeder heeft voor een aantal dingen flink moeten strijden. De komst van kinderen maakte het ook niet gemakkelijker, maar verschillen in opvoeden zullen er vast ook bij koppels van de zelfde achtergrond zijn.

Mijn ouders hebben samen veel meegemaakt en ook wel eens op het punt gestaan uit elkaar te gaan. Maar ze houden van elkaar en hebben ook veel aan elkaar. En dus zijn ze nog steeds samen en het gaat goed.



Overigens heeft mijn moeder wel eens gezegd dat als ze van tevoren had geweten hoe moeilijk het was om zo'n relatie te hebben, ze het waarschijnlijk niet had gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik denk dat het moeilijk aspect daarin toch het geloof is. En dat lijkt me heel moeilijk om daar een middenweg in te vinden.

Maar zoals al eerder gezegd: ook tussen twee Nederlanders kan het gewoon misgaan. Dat zei mijn moeder ook tegen me toen ik haar mening vroeg over mijn relatie met een Chinese man.

Heel veel mensen hebben namelijk al een mening en veel mensen adviseerden me ook om ermee te stoppen als er moeilijkheden waren, want onze culturen zouden nooit samen kunnen gaan. Hij kiest namelijk toch altijd voor zijn familie zoals dat in zijn cultuur gebruikelijk is en dus niet voor mij. Veel moeilijkheden gehad, vooral toen wij gingen trouwen. Maar we zijn inmiddels al dik een jaar getrouwd en vanaf dat moment werd ik pas geaccepteerd in zijn familie. Wat dat betreft klopt het vooroordeel over Aziaten wel. Voor ons trouwen hoorde ik er gewoon niet bij. Nu wel en gaat alles veel beter.



Mijn man is echt geweldig en is wat dat betreft helemaal niet traditioneel. Hij doet net zo lief het huishouden en kookt veel beter dan ik. En zolang we dat voor zijn moeder verzwijgen is alles goed. X-D Zij blij (want ze denkt dat ik alles doe in huis) en wij blij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zeer slechte ervaringen mee (ik ben Nederlandse en geloof niet, mijn eerste echtgenoot was moslim en afkomstig uit de balkan). We hadden zeer veel problemen, hij was agressief en jaloers. Ik zeg echter niet dat dit veroorzaakt werd door zijn afkomst of geloof, het zat meer in zijn karakter. Hoewel het cultuurverschil het ook niet makkelijker heeft gemaakt, natuurlijk.



Maar ja, hoe slecht mijn ervaringen ook zijn, ik ben jou niet en mijn toenmalige man is jouw vriend niet. Ik zou je adviseren het voorzichtig aan te pakken, je niet te snel vastleggen (in de vorm van samenwonen of trouwen) en af te wachten of de band net zo sterk blijft als de eerste verliefdheid weg is. Eigenlijk een goed advies bij het begin van elke relatie trouwens, vind ik... :)

Succes en veel geluk gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Blijf in de gaten houden dat er zo'n 800 miljoen moslims wonen op de wereld, daar zit dus een wereld van verschil in en dat kan je absoluut niet representatief naar voren brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor alleen van relaties tussen moslim*mannen* met Nederlandse *vrouwen.

Ik ben benieuwd of er überhaupt ook Nederlandse mannen een relatie hebben met islamitische vrouwen. Of is dit te veel taboe?
Alle reacties Link kopieren
ravachol schreef op 22 januari 2008 @ 14:14:

Ik hoor alleen van relaties tussen moslim*mannen* met Nederlandse *vrouwen.

Ik ben benieuwd of er überhaupt ook Nederlandse mannen een relatie hebben met islamitische vrouwen. Of is dit te veel taboe?
Ik ken wel een paar gezinnen waar dit zo is. Volgens mij (even generaliserend, waarvoor bij voorbaat sorry!) is dat meestal minder problematisch, omdat er van de vrouwen vaak juist minder gevraagd wordt dan zij gewend zijn. En van de mannen ook, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
X-D
Alle reacties Link kopieren
Hallo Doortje,



Ik woon samen met mijn vriend en twee kindjes. Hij is Afrikaans en Moslim. Ik Nl. en openminded.

We zijn nu 8 jaar samen. Ik kan nu zeggen, na al die jaren, dat het heel wat heeft gevraagd van ons samen om bij elkaar te zijn en te blijven. We weten hoe we met elkaar om moeten gaan en wat belangrijk is voor de een en wat de ander soms gewoon MOET accepteren. Accepteren van de ander, is een tip....maar dat geldt voor iedere relatie!

De eerste jaren waren heftig en nu hebben we rust en weten we wat we aan elkaar hebben. Een interculturele relatie kan soms behoorlijk ingewikkeld zijn.

Wij hebben het goed samen en ik hoop dat jullie erin (gaan) geloven dat het gaat lukken.



Liefs Zouzou
Zamirah schreef op 22 januari 2008 @ 08:34:

Je vraagt om ervaringen.



Mijn relatie met een Libanees liep niet goed af. Na 9 maanden van jaloezie, bezitterigheid en bemoeienissen (met wat ik aantrok, met wie ik omging, wat ik ging doen in het weekend) ben ik twee keer zwaar mishandeld.

Daarna nog 4 maanden gestalkt.



Maar mijn ervaring is misschien helemaal niet representatief. Wie zal het zeggen...




Het verhaal van Zamira heb ik meegemaakt met een Nederlander en een goede vriendin van mij ook.



Fleurtje wat is er zo naief aan mijn posting? Ik zeg echt niet dat buitenlandse mannen heilige boontjes zijn. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat met een nederlander je hetzelfde kan overkomen. En zowieso stranden tegenwoordig ontzettend veel huwelijken, daarvoor hoef je niet met een buitenlander getrouwd te zijn. Ik ken ook mensen in mijn omgeving met een gemengde relatie die een goed huwelijk hebben, mijzelf inclusief.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Egyptische exman is geen Moslim maar toch blijft de cultuur achtervolgen. (lees:bleef ;-))

Hij probeerde Westers te zijn en mij vrij te laten maar gevoel van bezit etc...was toch duidelijk aanwezig en ook achterdocht want tja...een Nederlandse vrouw gaat uiteraard standaard vreemd he? ;-(

Het blijft moeilijk maar ik zal nooit beweren dat het niet kan.

Alleen ik trok het niet meer na 7 jaar...de beruchte 7 jaar he? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand, inmiddels bijna 10 jaar samen met mijn Palestijnse man en drie kinderen. Het is vaak verdomde moeilijk (en dan ben ikzelf moslim) en ik heb ook al verzucht dat als ik alles van tevoren geweten had dat ik het niet gedaan had. Maar we houden wel veel van elkaar, en doen allebei ons best. Je moet denk ik, allebei toch een tandje meer je best doen, omdat dingen nou eenmaal minder vanzelfsprekend zijn met iemand uit een andere cultuur.
Eén vriendin van me is getrouwd met een Gambiaanse man, niet echt moslim meer, dwz. hij is gelovig, maar doet er verder niets mee. Doet ook altijd mee aan carnaval en bijv. kerst, koninginnedag omdat hij écht ingeburgerd is. Andere vriendin met een moslim Algerijn. Deze leest wel in Koran, gaat naar moskee etc.

Het verschil is duidelijk, hoe strenger ze moslim zijn, hoe strenger ook naar vrouw en kinderen. En als ze ouder worden is het verschil nog duidelijker. Ineens moet mijn vriendin een hoofddoek op, dochtertjes ook.

Ligt uiteraard aan hoe de man zelf is, hoe hij is opgevoed, hoe hij zelf in het leven staat. Maar toch....



Zou je het uithouden met een man met een streng christelijk geloof, zwarte kousenkerk, uit Staphorst bijvoorbeeld??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven