hoeveelheden etentje

23-06-2017 01:34 22 berichten
Ik houd binnenkort een etentje. Ik woon in het buitenland en het is hier winter, dus ik heb vrienden uitgenodigd voor een midwinter lunch. Er zullen 10 volwassenen en 8 kinderen zijn, de kinderen zijn tussen de 2 weken en 4 jaar oud (dus eten niet zo veel). Ik maak altijd chronisch te veel eten voor etentjes, dus misschien kunnen jullie mij helpen met hoeveelheden?
Wat ik van plan ben te maken:

-Christmas jerk ham, recept van Jamie Oliver met en ham van ongeveer 4-5 kilo. (http://www.jamieoliver.com/recipes/pork ... -jerk-ham/) heel makkelijk en in het verleden altijd een succes
-Hete bliksem (aardappel en appel stamppot voor de Nederlandse invloed)
-Geblancheerde groene groente met geroosterde noten en een tahine dressing
-ik zat nog te denken aan een linzen schotel voor erbij met salsa verde, maar man vindt dat onnodig.
-Wat verse zuurkool voor er bij

Toe wordt affogato met een quinoa-chocolade reepje

Drank wordt bubbels met een fruit siroop (of zonder natuurlijk), speciaalbieren en alcoholvrije ‘gluhwein’ van appelsap.

Ik houd rekening met wat dieet beperkingen: geen melk, soja of eieren en weinig gluten (dat laatste is geen allergie). (alleen het toetje wordt dus anders voor de kinderen met een melk allergie)

Mijn vragen: wat denken jullie: hoeveel hete bliksem en groente zal ik maken? En wel of geen linzenschotel er bij? Ik zat te denken aan 2 kilo aardappelen en 1 kilo appels? En voor de groenten bijvoorbeeld 10 stelen boerenkool en 2 broccoli? En zou ik dan nog 1 kilo linzenschotel maken of is dat niet nodig?
Alle reacties Link kopieren
Die kinderen eten waarschijnnlijk bijna niets, tenzij het toevallig allemaal heel goede eters zijn, maar in mijn ervaring eet deze leeftijdsgroep erg weinig. Dus ik ga even uit van 12 personen totaal.
Je ham is dus heel veel. Zelfs als je uitgaat van 200 g per persoon, is dit ruim voldoende.
Dan zou ik uitgaan van 200 g groente per persoon, dus 2.5 kilo in totaal. Ik reken de appels daarbij. Volgens mij heb je dat ook ruim. En dan zou ik uitgaan van 200 g aardappels per persoon. Dus daar kun je nog iets meer nemen, maar je hebt genoeg andere zaken, dus als je geen weinig vleeseters erbij hebt zitten heb je genoeg. Linzenschotel heb je niet nodig.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gemiddeld 500 gram eten tezamen maar zonder de groenten. Als je er 200 gram groente bij eet dan heb je meestal een echt volle maag. Plus een marge voor als een gerecht heel erg in de smaak valt; zeg 30%.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de hete bliksem en de zuurkool laten staan trouwens dus meer vlees en saus eten. Als de jus of saus er lekker uitzien zou ik er een paar schepjes rijst bij doen. Aardappelkroketjes of pommes duchesse zijn ook altijd lekker voor de hongerigen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Yum het klinkt heerlijk, ik wilde mezelf al bijna uitnodigen, maar ik houd niet van winter dus je hebt mazzel ;) .

Volgens mij heb je qua hoeveelheden wel genoeg. Als je er nog een bijgerecht naast wilt maken zou ik eerder voor een salade gaan. De rest van je gerechten is al gekookt of geprakt dus dat is voor het mondgevoel dan een leukere aanvulling dan linzen. En voor de kinderen dan eventueel rauwkost erbij (tomaatjes, komkommer, worteltjes, paprika) iets wat ze lekker uit het vuistje kunnen knagen.
aikidoka schreef:
23-06-2017 07:11
Die kinderen eten waarschijnnlijk bijna niets, tenzij het toevallig allemaal heel goede eters zijn, maar in mijn ervaring eet deze leeftijdsgroep erg weinig. Dus ik ga even uit van 12 personen totaal.
Je ham is dus heel veel. Zelfs als je uitgaat van 200 g per persoon, is dit ruim voldoende.
Dan zou ik uitgaan van 200 g groente per persoon, dus 2.5 kilo in totaal. Ik reken de appels daarbij. Volgens mij heb je dat ook ruim. En dan zou ik uitgaan van 200 g aardappels per persoon. Dus daar kun je nog iets meer nemen, maar je hebt genoeg andere zaken, dus als je geen weinig vleeseters erbij hebt zitten heb je genoeg. Linzenschotel heb je niet nodig.

Veel plezier!
Ok bedankt! Ja die kinderen gaan niet veel eten denk ik. De 4-5 kilo ham is wel met bot, maar dan nog zal het veel zijn. Heb ik lekker leftovers de volgende dag.
Geen linzenschotel nodig dus, thanks!
retrostar schreef:
23-06-2017 09:44
Ik zou de hete bliksem en de zuurkool laten staan trouwens dus meer vlees en saus eten. Als de jus of saus er lekker uitzien zou ik er een paar schepjes rijst bij doen. Aardappelkroketjes of pommes duchesse zijn ook altijd lekker voor de hongerigen. :proud:
Daar had ik ook aan gedacht, maar mn oven zit vol met de ham, dus iets wat op het fornuis kan is ook wel makkelijk meegenomen.
Onsjanneke schreef:
23-06-2017 10:59
Yum het klinkt heerlijk, ik wilde mezelf al bijna uitnodigen, maar ik houd niet van winter dus je hebt mazzel ;) .

Volgens mij heb je qua hoeveelheden wel genoeg. Als je er nog een bijgerecht naast wilt maken zou ik eerder voor een salade gaan. De rest van je gerechten is al gekookt of geprakt dus dat is voor het mondgevoel dan een leukere aanvulling dan linzen. En voor de kinderen dan eventueel rauwkost erbij (tomaatjes, komkommer, worteltjes, paprika) iets wat ze lekker uit het vuistje kunnen knagen.
Goed idee. Ik maak graag eten voor iedereen, maar iets van salade en/of rauwkost vindt iedereen wel lekker volgens mij.
Je bent welkom hoor, dan zet ik de verwarming aan en merk je niets van die winter ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hi Tiramisuusje volgens mij wonen we in hetzelfde land 🙋

Sorry, off topic :-)
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog hapjes vooraf en dessert voorzien?
Want dan lijken de hoeveelheden me wel heel veel.

Mocht je hapjes vooraf doen zou ik voor lichte dingen gaan (kersttomaatjes, komkommer, ...)
als je chips en borrelnootjes neemt zit iedereen al vol voor je met het hoofdgerecht start.
Olifantje89 schreef:
24-06-2017 08:05
Heb je nog hapjes vooraf en dessert voorzien?
Want dan lijken de hoeveelheden me wel heel veel.

Mocht je hapjes vooraf doen zou ik voor lichte dingen gaan (kersttomaatjes, komkommer, ...)
als je chips en borrelnootjes neemt zit iedereen al vol voor je met het hoofdgerecht start.
Nee, geen hapjes vooraf en als toetje de affogato. Ik wilde niet heel lang wachten met eten nadat de gasten er zijn. Ik vind het altijd zo zonde als je je zo vol eet aan brood en smeersels en dan geen plek meer hebt voor het echte eten ;-)
HelloFromTheOtherSide schreef:
24-06-2017 05:02
Hi Tiramisuusje volgens mij wonen we in hetzelfde land 🙋

Sorry, off topic :-)
In dat geval: hari matariki!
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
24-06-2017 09:24
In dat geval: hari matariki!
:-)

Ik moet nog even oefenen, maar Matariki ken ik!
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef:
25-06-2017 08:58
:-)

Ik moet nog even oefenen, maar Matariki ken ik!
Dat is al een begin! Ben je hier al lang? En wat heeft je hier gebracht?
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
25-06-2017 09:31
Dat is al een begin! Ben je hier al lang? En wat heeft je hier gebracht?
Bijna een jaar nu. Change of scenery - meer ruimte, natuur, relaxte cultuur. Jij bent hier voor de liefde heen verhuisd? Bevalt het? Hoe lang zit je hier nu?
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef:
25-06-2017 10:36
Bijna een jaar nu. Change of scenery - meer ruimte, natuur, relaxte cultuur. Jij bent hier voor de liefde heen verhuisd? Bevalt het? Hoe lang zit je hier nu?
Bevalt me goed, voorlopig gaan we nog niet terug denk ik er is heel veel wat ik hier erg fijn vind, met name de dingen die jij noemt, en het lekkere eten (soms dan). We zitten hier nu zo'n 5 jaar. Ik zit in het diepe zuiden.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
26-06-2017 13:01
Bevalt me goed, voorlopig gaan we nog niet terug denk ik er is heel veel wat ik hier erg fijn vind, met name de dingen die jij noemt, en het lekkere eten (soms dan). We zitten hier nu zo'n 5 jaar. Ik zit in het diepe zuiden.
Oh wow, koud nu? Ik zit in de big smoke, beste mogelijkheden voor werk voor mij.
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef:
26-06-2017 21:29
Oh wow, koud nu? Ik zit in de big smoke, beste mogelijkheden voor werk voor mij.
Op zich wel koud (moet meestal de autoruiten krabben 's ochtends), maar ik zeg altijd hier dat een Nederlandse winter kouder is... maar in Nederland hebben mensen tenminste centrale verwarming... brrr. Ik pak me gewoon warm in met merino en thermal en dan is het wel te doen. Ik heb voorheen in de hoofdstad gewoond, ook voor beste werk opties. Vond ik heel erg fijn wonen. Ik heb nooit veel tijd in de Grote Stad doorgebracht, maar het klimaat lijkt me daar in ieder geval een stuk fijner! Leuk om op deze manier iemand tegen te komen die ook hier woont! Ik vind het altijd heel dapper als iemadn gewoon in zijn eentje de sprong waagt. Ben je hier voor onbepaalde tijd, of ga je uiteindelijk weer terug naar NL?
Alle reacties Link kopieren
Argh dat lijkt me zo koud zonder centrale verwarming daar! En de isolatie is ook zo slecht!

Hier zou je prima zonder verwarming kunnen, mits het huis goed geïsoleerd is. De meeste huizen waait de wind nog doorheen....

Ik zit in een vrij nieuw apartement, wel enkele beglazing maar met een dekentje op de bank is t goed te doen.

Ik ben nog maar een keer in de hoofdstad geweest maar mijn voorkeur gaat toch uit naar hier - nieuwer en veiliger qua natuur!

Ben hier voor onbepaalde tijd, sowieso niet terug naar NL maar zou de buren wel overwegen vanwege betere betaalbaarheid en meer mogelijkheden qua werk.

Zit je helemaal zuid aan de kust, binnenland, of studentenstad?
Hello, can you hear me?
Dat was inderdaad het eerste wat we hebben laten doen in ons huis: isolatie aanbrengen. Scheelt een hoop inderdaad. En de aardbevingen in de hoofdstad mis ik hier ook niet inderdaad!
We wonen in de zuidelijke stad aan de kust, 'the asswhole of the world' ;-). Maar in de lange weekenden en vakanties gaan we vaak naar het binnenland om van de mooie natuur te genieten. Ik vind het heerlijk ook vooral voor de kinderen om in zulk natuurschoon op te groeien.
Mijn lief heeft wel in het grote buurland gewoond, maar dat gaan wij niet doen, omdat we dan van allebei onze families vandaan wonen. Ik ken wel veel locals die het daar erg naar hun zin hebben (en veel meer verdienen!). Wat voor soort branche werk je in?

Mocht je eens in de buurt zijn stuur me een berichtje, kunnen we een cheese roll eten ;-)
Alle reacties Link kopieren
Heb familie op t Zuidereiland die ook isolatie hebben laten aanbrengen, iets voor Nederlanders dus :-D

Ja onwijs veel te zien bij jullie in de buurt! Ik ben in augustus een dagje in de toeristenstad voor werk maar helaas niet echt tijd voor sightseeing, 10 uur in 4 uur out :-D

Mocht ik een keer in de buurt zijn, neem ik contact op! En laat me weten als je een x deze kant op komt - hier ook genoeg te zien en doen!
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik werk ik marketing. Zijn wel wat opties elders maar heel beperkt! Salarissen in dit vak zijn volgens mij niet zo heel veel lager dan bij de buren maar wonen hier is ontzettend duur vergeleken met daar buiten de twee grootste steden.
Hello, can you hear me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven