Geld & Recht alle pijlers

17 jarige en diefstal, ik kan betalen??

23-06-2017 03:26 139 berichten
Mijn zoon van 17 is deze week aangehouden voor diefstal en meegenomen naar het politiebureau.

Twee agenten kwamen dit aan mijn deur melden.

Hij is eerder op het politie bureau beland wegens vandalisme en vechtpartijen.
Er is toen geen straf of boete geweest en het liep met pittige gesprekken van de agenten.

Info over bureau halt en geldboetes werden wel als waarschuwing gemeld.

Nu is de boete voor winkeldiefstal bijna 400 euro.
Dit is voor het stelen van chips en cola.

Nu word ik tot mijn verbazing geacht de boete voor zoon te betalen.
Het is dan wel zo dat hij geen (bij)baan heeft, hij heeft hier geen zin is of zorgt ervoor dat hij ontslagen wordt of neemt zelf ontslag dus ik mag voor de boete opdraaien??

Er is een lang traject van hulpverlening, zoals de leerplichtambtenaar ( hij is van school gestuurd), jeugdzorg, psychiater, enz enz.

Waarom doet bureau halt niks want volgens de agenten wordt deze een eventuele volgende keer ingeschakeld.
En waarom geen leerstraf...
Waarom wordt hem niet verplicht de boete zelf te betalen dmv dat hij werk zoekt en dit ook duidelijk wordt aangegeven?

Zo leert hij hier toch helemaal niks van.
Ouders betalen lekker...
Stel die vragen anders aan de politie of zo.
Hoe moeten wij nou weten waarom hij alleen een boete krijgt?

Laat je zoon de boete terugverdienen en aan je terugbetalen. Hij heeft nu geen baan, dan zoekt hij die maar en dan betaalt hij je terug.

Of kan hij niet werken?
Dat jij moet betalen lijkt me op zich niet vreemd. Je bent verantwoordelijk voor hem tot hij meerderjarig is.
Waarom zij niets doen?
Het is jouw zoon die compleet ontspoord is. Dat is jouw probleem.
Terecht dat jij moet dokken.
Wat doe jij eigenlijk aan dit gedrag?
Je lijkt een ander de schuld te geven, maar er gaat vast thuis al iets flink fout.
Eleonora-1 schreef:
23-06-2017 03:38
Stel die vragen anders aan de politie of zo.
Hoe moeten wij nou weten waarom hij alleen een boete krijgt?

Laat je zoon de boete terugverdienen en aan je terugbetalen. Hij heeft nu geen baan, dan zoekt hij die maar en dan betaalt hij je terug.

Of kan hij niet werken?
Heb ik natuurlijk al gedaan... maar ik vind dit niet eerlijk en zoon leert hier niet van.

Misschien zit hier iemand op het forum die er verstand van heeft en of dit de gebruikelijke gang van zaken is omdat er allerlei regels, opties lijken te zijn waar ik niet uitkomt.

Voor een boete zwartrijden moet een zeventienjarige wel zelf voor opdraaien bv.
Eleonora-1 schreef:
23-06-2017 03:44
Dat jij moet betalen lijkt me op zich niet vreemd. Je bent verantwoordelijk voor hem tot hij meerderjarig is.
Als het goed is gelden voor 16-17 jarigen andere regels tegenover 12-15 jarigen, hier ontstaat dus onduidelijkheid.
Meen je dit serieus?
Natuurlijk moet jij betalen als hij dat niet doet.
Het is m.i. ook jouw taak om tegen hem te zeggen dat hij maar zin moet maken om te gaan werken om die boete te betalen.

Je zegt: 'Nu word ik tot mijn verbazing geacht de boete voor zoon te betalen.
Het is dan wel zo dat hij geen (bij)baan heeft, hij heeft hier geen zin is of zorgt ervoor dat hij ontslagen wordt of neemt zelf ontslag dus ik mag voor de boete opdraaien??'

Nee, jij moet hem een schop onder zijn achterste geven, hoe komt hij erbij dat dit gewoon wel ok is zo?

Je zegt ook: 'Waarom doet bureau halt niks want volgens de agenten wordt deze een eventuele volgende keer ingeschakeld.
En waarom geen leerstraf...
Waarom wordt hem niet verplicht de boete zelf te betalen dmv dat hij werk zoekt en dit ook duidelijk wordt aangegeven?

Zo leert hij hier toch helemaal niks van.
Ouders betalen lekker...'


Precies, als je moeder verontwaardigd is dat je geen lullig leerstrafje krijgt en je boete's voor je betaald waarom zou je dan je gedrag veranderen? Mams betaald lekker... hij heeft al zát 'geleerd' als je het mij vraagt, die heeft geen leerstrafje meer nodig!! :)

Ik vrees dat je op deze leeftijd ook een beetje te laat bent met opvoeden, nu tijd om hem zelf zijn boontjes te laten doppen.
Die leerstraf moet hij van jou krijgen: als je een boete krijgt omdat je een zak chips en een blikje cola jat (wat kost dat bij elkaar, 1,50 gok ik?) mag je gewoon 400,- aftikken.

Doe je dat niet, tik jij het af. Geen idee of dat bij 18 jaar ophoudt, ik heb hier vaker gelezen dat je soms zelfs tot 21 jaar verantwoordelijk bent voor wat je kinderen aan schulden hebben maar dat weet ik niet zeker. Mijn zoon heeft dat soort grappen nooit uitgehaald, die geeft die 400,- liever uit aan leuke dingen zoals festivals, zijn rijbewijs halen en betaalt gewoon voor een zak chips of een blikje cola.
Dat heb ik hem geleerd toen hij klein was, stelen mag niet en soms moet je dingen doen waar je helemáál geen zin in hebt. Net zoals ik en je vader. Het welbekende: 'ja jongen, ik wil een Masserati om je naar school te brengen maar het wordt gewoon weer lopen of de fiets'.
Heel veel sterkte, betaal die boete niet, zeg: 'tot hier en niet verder' want ik zie hem al op zijn 25e met een schuld zitten hoger dan de waarde van mijn huis omdat hij vind dat hij overal gewoon recht op heeft.

Ouders betalen lekker toch wel uiteindelijk. Dat heeft hij zo geleerd..
Bestaardigopzich schreef:
23-06-2017 03:56
Meen je dit serieus?
Natuurlijk moet jij betalen als hij dat niet doet.
Het is m.i. ook jouw taak om tegen hem te zeggen dat hij maar zin moet maken om te gaan werken om die boete te betalen.

Je zegt: 'Nu word ik tot mijn verbazing geacht de boete voor zoon te betalen.
Het is dan wel zo dat hij geen (bij)baan heeft, hij heeft hier geen zin is of zorgt ervoor dat hij ontslagen wordt of neemt zelf ontslag dus ik mag voor de boete opdraaien??'

Nee, jij moet hem een schop onder zijn achterste geven, hoe komt hij erbij dat dit gewoon wel ok is zo?

Je zegt ook: 'Waarom doet bureau halt niks want volgens de agenten wordt deze een eventuele volgende keer ingeschakeld.
En waarom geen leerstraf...
Waarom wordt hem niet verplicht de boete zelf te betalen dmv dat hij werk zoekt en dit ook duidelijk wordt aangegeven?

Zo leert hij hier toch helemaal niks van.
Ouders betalen lekker...'


Precies, als je moeder verontwaardigd is dat je geen lullig leerstrafje krijgt en je boete's voor je betaald waarom zou je dan je gedrag veranderen? Mams betaald lekker... hij heeft al zát 'geleerd' als je het mij vraagt, die heeft geen leerstrafje meer nodig!! :)

Ik vrees dat je op deze leeftijd ook een beetje te laat bent met opvoeden, nu tijd om hem zelf zijn boontjes te laten doppen.
Die leerstraf moet hij van jou krijgen: als je een boete krijgt omdat je een zak chips en een blikje cola jat (wat kost dat bij elkaar, 1,50 gok ik?) mag je gewoon 400,- aftikken.

Doe je dat niet, tik jij het af. Geen idee of dat bij 18 jaar ophoudt, ik heb hier vaker gelezen dat je soms zelfs tot 21 jaar verantwoordelijk bent voor wat je kinderen aan schulden hebben maar dat weet ik niet zeker. Mijn zoon heeft dat soort grappen nooit uitgehaald, die geeft die 400,- liever uit aan leuke dingen zoals festivals, zijn rijbewijs halen en betaalt gewoon voor een zak chips of een blikje cola.
Dat heb ik hem geleerd toen hij klein was, stelen mag niet en soms moet je dingen doen waar je helemáál geen zin in hebt. Net zoals ik en je vader. Het welbekende: 'ja jongen, ik wil een Masserati om je naar school te brengen maar het wordt gewoon weer lopen of de fiets'.
Heel veel sterkte, betaal die boete niet, zeg: 'tot hier en niet verder' want ik zie hem al op zijn 25e met een schuld zitten hoger dan de waarde van mijn huis omdat hij vind dat hij overal gewoon recht op heeft.

Ouders betalen lekker toch wel uiteindelijk. Dat heeft hij zo geleerd..
Wat ontzettend fijn voor je dat je zo'n geweldige en verstandige zoon hebt.
Donna1971 schreef:
23-06-2017 03:48
Heb ik natuurlijk al gedaan... maar ik vind dit niet eerlijk en zoon leert hier niet van.

Misschien zit hier iemand op het forum die er verstand van heeft en of dit de gebruikelijke gang van zaken is omdat er allerlei regels, opties lijken te zijn waar ik niet uitkomt.

Voor een boete zwartrijden moet een zeventienjarige wel zelf voor opdraaien bv.
O??? En als hij een boete voor zwartrijden niet betaald, wat gebeurd er dan volgens jou? Dan laten ze het zitten omdat hij geen werk heeft zeker :sarcastic:
Donna1971 schreef:
23-06-2017 03:58
Wat ontzettend fijn voor je dat je zo'n geweldige en verstandige zoon hebt.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat ik hem beter had kunnen laten stelen en zwartrijden en dan zeggen: geeft niks knul, mamma betaald wel... :facepalm:
Serieus, denk na. Je doet alsof je het slachtoffer van een gerechtelijke dwaling bent.

Welkom in het echte leven. En natuurlijk heeft mijn zoon ook dingen gedaan die niet mochten maar dat had consequenties. Ook als hij dat niet zo fijn vond snap je?

Ik heb je even geloept, als hij nu 17 is heb jij dus t/m zijn 10e levensjaar geblowd, in het weekend meteen na het ontbijt.... Ik heb niks tegen blowen maar je trekt toch ook geen fles whisky open na het ontbijt in het weekend? Die eerste 10 jaar, dat zijn de jaren dat je normen en waarden leert. Kennelijk is dat er een beetje bij ingeschoten en krijg je nu de rook om je hoofd is verdwenen de rekening gepresenteerd.
Hoef je nu geen verontwaardigd pruillipje te trekken tegen anderen..

Je zegt bv dat hij voor vandalisme en geweld is opgepakt en toen is hem ook verteld dat er boete's gingen volgen. En nu vraag je je af waarom hij een boete krijgt... :nope:
anoniem_64c3ed0a3df89 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 05:16
Reden: aanvulling
37.70% gewijzigd
sinnombre schreef:
23-06-2017 03:46
Waarom zij niets doen?
Het is jouw zoon die compleet ontspoord is. Dat is jouw probleem.
Terecht dat jij moet dokken.
Wat doe jij eigenlijk aan dit gedrag?
Je lijkt een ander de schuld te geven, maar er gaat vast thuis al iets flink fout.
Het gaat fout met hem.
Mijn twee andere kinderen zijn nooit in aanraking met politie geweest.
Beide hoog opgeleid, sociaal en probleemloos opgevoed.

De jongste is niet mijn biologische zoon maar daar gaat het niet om, het gaat om de boete waarvoor de ouders verantwoordelijk zijn en dat zijn mijn man en ik.

Hij wordt bij ons wel degelijk opgevoed, echter zijn dit de gevolgen van zijn moeilijke jeugd grotendeels voor mijn tijd.

Het gaat mij niet om het geld en of mijn man nou alles of niets wil betalen.
Bestaardigopzich schreef:
23-06-2017 04:04
Wat wil je daarmee zeggen? Dat ik hem beter had kunnen laten stelen en zwartrijden en dan zeggen: geeft niks knul, mamma betaald wel... :facepalm:
Serieus, denk na. Je doet alsof je het slachtoffer van een gerechtelijke dwaling bent.

Welkom in het echte leven. En natuurlijk heeft mijn zoon ook dingen gedaan die niet mochten maar dat had consequenties. Ook als hij dat niet zo fijn vond snap je?
Zucht...

Onvermoeibaar en niet verder kijken dan je neus lang is.

Mama betaalde geen cent onterecht hoor.
Donna1971 schreef:
23-06-2017 04:20
Zucht...

Onvermoeibaar en niet verder kijken dan je neus lang is.

Mama betaalde geen cent onterecht hoor.
Nou, prima toch? En ik zie juist wel verder dan mijn neus lang is; even loepen was heel verhelderend.
Ik wens je heel veel succes :bye:
Bestaardigopzich schreef:
23-06-2017 04:04
Wat wil je daarmee zeggen? Dat ik hem beter had kunnen laten stelen en zwartrijden en dan zeggen: geeft niks knul, mamma betaald wel... :facepalm:
Serieus, denk na. Je doet alsof je het slachtoffer van een gerechtelijke dwaling bent.

Welkom in het echte leven. En natuurlijk heeft mijn zoon ook dingen gedaan die niet mochten maar dat had consequenties. Ook als hij dat niet zo fijn vond snap je?

Ik heb je even geloept, als hij nu 17 is heb jij dus t/m zijn 10e levensjaar geblowd, in het weekend meteen na het ontbijt.... Ik heb niks tegen blowen maar je trekt toch ook geen fles whisky open na het ontbijt in het weekend? Die eerste 10 jaar, dat zijn de jaren dat je normen en waarden leert. Kennelijk is dat er een beetje bij ingeschoten en krijg je nu de rook om je hoofd is verdwenen de rekening gepresenteerd.
Hoef je nu geen verontwaardigd pruillipje te trekken tegen anderen, je praat/denkt ook niet al te helder nu.

Je zegt bv dat hij voor vandalisme en geweld is opgepakt en toen is hem ook verteld dat er boete's gingen volgen. En nu vraag je je af waarom hij een boete krijgt... :nope:
Was heerlijk jointje roken in het weekend vroeger :puh:

Maar en wat een kortzichtigheid, grappig;-)
Bestaardigopzich schreef:
23-06-2017 04:28
Nou, prima toch? En ik zie juist wel verder dan mijn neus lang is; even loepen was heel verhelderend.
Ik wens je heel veel succes :bye:
Dankjewel meid :applause:
Natuurlijk betaal jij die boete. Het is jouw kind, niet van iemand anders.

En of jij dat geld van hem terugvordert uit zijn spaarpot of door de komende maanden geld in te houden op zijn zakgeld/kleedgeld, dat moet je helemaal zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar dit lijkt me nogal logisch. Je bent tot een zekere leeftijd (volgens mij in bepaalde zaken zelfs tot 21) financieel verantwoordelijk voor je kind. Dat moet ook wel, want zou je kind schade berokkenen bij iemand en zelf geen baan/geld hebben, dan zou iemand anders ervoor op moeten draaien.
Niet meer dan logisch dus dat jij (financieel) verantwoordelijk bent voor je kind.

Jij moet de boete van je zoon betalen en er zelf voor zorgen dat hij het aan jou terugbetaalt. Laat hem maar een baan zoeken en het aan jou (evt met rente) terug betalen! Jij bent de opvoeder, dus voed hem op en zorg ervoor dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt!
Je ziet het helemaal verkeerd. Jouw kind krijgt deze boete, niet jij. Je bent als ouder alleen wel verantwoordelijk voor het feit dat jouw 17-jarige tijdig aan zijn betalingsplicht voldoet. Dat kan in de praktijk betekenen dat je de boete voor moet schieten, en dat je dat dan vervolgens zelf weer op je kind moet verhalen. En ja, dat kan moeite kosten bij een onwillig kind, maar opvoeden is nu eenmaal een taak waar jij je als ouder toe verplicht hebt toen je kinderen nam. Waarom jij als ouder verwacht dat de maatschappij dat voor je opknapt, is me werkelijk een raadsel.
Donna1971 schreef:
23-06-2017 04:31
Was heerlijk jointje roken in het weekend vroeger :puh:

Maar en wat een kortzichtigheid, grappig;-)
En de rest van de week ook toch, dat voorgedraaide blowtje al in je tas om direct op te kunnen steken na het werk? Ook ben je nog geen 7 jaar clean volgens je eigen woorden.

Wat een vergeetachtigheid, grappig (NOT) ik heb te doen met die jongen.. Niemand die hem helpt terwijl hij voor vandalisme, vechtpartijen, zwartrijden en diefstal opgepakt is. En dan moet hij nog 18 worden... :facepalm:
Bestaardigopzich schreef:
23-06-2017 06:08
En de rest van de week ook toch, dat voorgedraaide blowtje al in je tas om direct op te kunnen steken na het werk? Ook ben je nog geen 7 jaar clean volgens je eigen woorden.

Ze blowt inderdaad nog regelmatig trekjes van haar partner... goed voorbeeld thuis, zo voor een ontspoorde 17-jarige!

Wat een vergeetachtigheid, grappig (NOT) ik heb te doen met die jongen.. Niemand die hem helpt terwijl hij voor vandalisme, vechtpartijen, zwartrijden en diefstal opgepakt is. En dan moet hij nog 18 worden... :facepalm:

Sterker nog, in plaats van boos te worden op zoon die het nodig vindt om te jatten/vechten/slopen, wordt Donna boos op de maatschappij die dat gedrag niet accepteert en bestraft. :facepalm: Niet zo gek dat die jongen het niet zo nauw neemt met normen als waarden, als dit is wat hij van huis mee krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt zijn advocaat? Is er nog een mogelijkheid om in hoger beroep te gaan? Of was dit een ZSM zaak en is er geen rechter aan te pas gekomen?

Een goede (strafrjeugdecht)advocaat kan je adviseren over de mogelijkheden. En nee, niet alleen om de straf zo laag mogelijk te krijgen, maar ook wat voor je zoon belangrijk is. Dat er begeleiding komt.

Geen idee wanneer dit is gebeurd. Maar neem contact op met een strafrechtadvocaat wanneer zijn huidige advocaat niet zo veel doet. Strafrecht, en zeker strafjeugdrecht is een vak apart. Helaas kan elke advocaat op de piketlijst staan. En weten dan dus ook niet wat de mogelijkheden zijn.

Sterkte!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
23-06-2017 04:31
Was heerlijk jointje roken in het weekend vroeger :puh:

Maar en wat een kortzichtigheid, grappig;-)

:facepalm:
Je hoeft niet meteen zo verontwaardigd te doen als mensen je wijzen op je eigen handelen. Beetje triest!

En ga vooral aan de joints lurken als jij dat zo stoer vindt. Vergeet niet je zoon op te voeden want blijkbaar is dat tot nu toe nog niet echt gelukt.
Donna1971 schreef:
23-06-2017 03:58
Wat ontzettend fijn voor je dat je zo'n geweldige en verstandige zoon hebt.
Geweldig? Welnee, ze heeft gewoon een normale knul in mijn ogen. Die van jou is 17!!! Nief 11 of 13... 17! Natuurlijk moet jij betalen. Dus zou hij van mij niet alleen donderpreek en een toepasselijke straf krijgen, maar reken maar dat ik hem verplicht werk te zoeken en hij het tot de allerlaatste cenf afbetaald bij me. Niet 'willen' en 'geen zin' staan echt niet tussen de opties. Je zoon zit op een hellend vlak en ouderlijk streng ingrijpen is werkelijk het allerminst wat je kunt doen. Volgend jaar is hij 18 en dan is er geen bureau HALT meer maar valt hij onder het volwassen recht. De keer dat er dan vandalisme of erger vechtpartijen en diefstal is zijn de straffen echt niet mals en mag hij voor de politierechter verschijnen incluis strafblad wat heel kang consequentiea heeft. In bepaalde landen komt hij niet meer (US bijvoorbeeld), bepaalde beroepen kan hij op zijn buik schrijven wegens geen VOG. En bij mishandeling zelfs de bak in. Dus niks bureau halt.


Echt lang heb je dus niet meer om nog iets aan opvoeden te gaan doen.

Zo bijzonder is het niet om je kind NIET meermaals met de politie in aanraking te laten komen. Je leert ze hun verstand te gebruiken. Daar worden ze niet 'geweldig' van. Maar ze leren wel van de consequenties van hun daden. Die van jou leert dat mammie wel betaalt en het voor hem weer met een sisser afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO het een mooi iets had gevonden dat de jongen b.v. met een taakstraf zelf zijn boete had moeten/kunnen betalen.
die ik wilde bestaat al...
TO, de verontwaardigde reacties komen doordat jij jouw verantwoording af lijkt te willen schuiven op de maatschappij. Hoezo moeten wij met zijn allen betalen (en ja, dit is indirect) omdat JOUW zoon zich niet weet te gedragen en niet kan of wil betalen? Betaal die boete en zorg dat je zoon dit aan jou gaat terug betalen. En zoek hulp voor je zoon, dat kan hij zeker gebruiken nu jij zo weinig invloed (meer) op hem hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven