Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Is het alweer tijd voor dit onderwerp?
De manager krijgt meer fooi bij het verdelen?!

Jemig, wat schandalig!
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit soort dingen dan weer lees, over zo'n puntensysteem, dan krijg ik daar wel de p in. Belachelijk !
En ja : altijd fooi. Naar wat ik vind dat het waard is.
Eer ik uitgerekend heb wat 12,5 % is, is mijn pak uit de mode.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Altijd fooi. Afhankelijk van mijn blijdschap na afloop zo'n 5-15%.
Ik vind het echt vervelend als een tafelgenoot betaalt en geen fooi geeft, uitzonderingen van slechte service daargelaten.
Ik geef soms fooi, lang niet altijd.
En als ik het geef dan geef ik wat ik het waard vindt, niet een bepaald percentage (het is Amerika niet!).

Ik vind het zeer storend als personeel fooien verwácht.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 01:14
17.20% gewijzigd
Hoe meer wijntjes/biertjes, hoe meer ik fooi geef.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
23-06-2017 01:01
De manager krijgt meer fooi bij het verdelen?!

Jemig, wat schandalig!
Managers krijgen geen overuren terug in tijd/geld. Bedienend personeel wel. Daarom is deze constructie ooit bedacht. Ik werk 50-60 uur per week en krijg betaalt voor 38. Daarom krijgen managers iets meer (0.25).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
23-06-2017 01:07
Als ik dit soort dingen dan weer lees, over zo'n puntensysteem, dan krijg ik daar wel de p in. Belachelijk !
En ja : altijd fooi. Naar wat ik vind dat het waard is.
Eer ik uitgerekend heb wat 12,5 % is, is mijn pak uit de mode.
Ik doe altijd tien procent, want dat kan ik goed uit mijn hoofd ;)
Nou ja, en in de praktijk geef ik dan meestal ietsje meer of minder, naar gelang wat er in mijn portemonnee zit qua kleingeld.

Wat stom trouwens dat de manager een hoger percentage krijgt, zou dat in veel restaurants zo zijn?
Ik ging er altijd van uit dat je geeft voor de bediening en de mensen in de keuken, die zijn het meest van invloed op de ervaring die je die avond gehad hebt, en de manager krijgt toch al automatisch meer neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-06-2017 01:17
Managers krijgen geen overuren terug in tijd/geld. Bedienend personeel wel. Daarom is deze constructie ooit bedacht. Ik werk 50-60 uur per week en krijg betaalt voor 38. Daarom krijgen managers iets meer (0.25).
Blijft belachelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-06-2017 01:17
Managers krijgen geen overuren terug in tijd/geld. Bedienend personeel wel. Daarom is deze constructie ooit bedacht. Ik werk 50-60 uur per week en krijg betaalt voor 38. Daarom krijgen managers iets meer (0.25).

Hmmm, mijn fooi is niet bedoeld om het slechte loon van de manager aan te vullen, baal er eigenlijk wel van dat dat blijkbaar zo werkt.
Alle reacties Link kopieren
paleviolet schreef:
23-06-2017 01:25
Hmmm, mijn fooi is niet bedoeld om het slechte loon van de manager aan te vullen, baal er eigenlijk wel van dat dat blijkbaar zo werkt.
Soms deelt het keukenpersoneel niet eens mee in de tips. Staat er een bordenwasser voor nog geen drie euro per uur te bikkelen en krijgt een knappe serveerster de extra's.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat wist ik wel, maar dat de manager ook een deel van de fooi krijgt dat wist ik niet, laat staan dat de manager het hoogste percentage krijgt. (was toen ik studeerde en wel eens in de horeca werkte ook nog niet gewoon volgens mij)

Nou ja, wel weer een reden om de fooien lager, en vooral symbolisch te houden.
Alle reacties Link kopieren
Soms geef ik fooi. En dat is alleen gekomen, omdat mijn vriend in de horeca werkt. Ik vind namelijk dat ik anders ook moet gaan beginnen met bij de kassa fooi te geven etc en dat wordt dan weer niet gedaan. Terwijl die daar ook het mininale van het minimale krijgen en hard werken. In het buitenland vind ik het meer normaal om fooi te geven aangezien ze daar slecht verdienen. Hier in Nederland kan je gewoon leven van je horecabaan.
emmetje2 schreef:
23-06-2017 01:15
Hoe meer wijntjes/biertjes, hoe meer ik fooi geef.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Als de bediening goed is wel, anders helemaal niet.
Leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.

Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.

Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
corona74 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 01:56
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
23-06-2017 01:19
Blijft belachelijk.
Mag je vinden. Managers hebben over het algemeen ook meer druk. Wij draaien volledig mee tijdens een drukke service en moeten daarnaast de planning/budget/forcast bedenken en waarmaken. Een manager krijgt in de horeca wel iets meer vast salaris dan zijn/haar personeel, maar krijgt meegewerkte uren overtijd dus niet terug, niet in geld en ook niet in tijd. (Staff krijgt tijd voor tijd of uitbetaling aan het eind van het jaar.)

Dus je mag het belachelijk vinden maar er zit meer achter en hier is het personeel gewoon mee akkoord omdat ze zien hoeveel we werken.

Dus die fooiverdeling zit best wel snor hier denk ik.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Nope, ik verwacht overal een goede service, bij de bakker, de slager, in de supermarkt en zo ook in de horeca.
Dat jij 60 uur werkt maar er maar 38 betaald krijgt is je eigen keuze, ik ben er niet om jouw salaris aan te vullen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-06-2017 01:55
Mag je vinden. Managers hebben over het algemeen ook meer druk. Wij draaien volledig mee tijdens een drukke service en moeten daarnaast de planning/budget/forcast bedenken en waarmaken. Een manager krijgt in de horeca wel iets meer vast salaris dan zijn/haar personeel, maar krijgt meegewerkte uren overtijd dus niet terug, niet in geld en ook niet in tijd. (Staff krijgt tijd voor tijd of uitbetaling aan het eind van het jaar.)

Dus je mag het belachelijk vinden maar er zit meer achter en hier is het personeel gewoon mee akkoord omdat ze zien hoeveel we werken.

Dus die fooiverdeling zit best wel snor hier denk ik.
En als het personeel niet akkoord was gegaan ?
Dat jij niet betaald wordt voor je druk, tijd en weet ik veel wat, moet je niet tot andermans probleem maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, het is ook niemands probleem, dit systeem was er al toen ik hier kwam werken en ik ben er Ok mee. Maar dat zijn wel de redenen waarom dit systeem ooit bedacht is. En waar iedereen mee accoord is gegaan.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-06-2017 01:55
Mag je vinden. Managers hebben over het algemeen ook meer druk. Wij draaien volledig mee tijdens een drukke service en moeten daarnaast de planning/budget/forcast bedenken en waarmaken. Een manager krijgt in de horeca wel iets meer vast salaris dan zijn/haar personeel, maar krijgt meegewerkte uren overtijd dus niet terug, niet in geld en ook niet in tijd. (Staff krijgt tijd voor tijd of uitbetaling aan het eind van het jaar.)

Dus je mag het belachelijk vinden maar er zit meer achter en hier is het personeel gewoon mee akkoord omdat ze zien hoeveel we werken.

Dus die fooiverdeling zit best wel snor hier denk ik.
De druk voor iemand die net slim genoeg is om af te wassen is net zo hoog als voor jou.
De enige reden dat jij akkoord gaat met zestig uur werk tegenover achtendertig uitbetaald, is dat je hoopt en verwacht dat dit zich ooit zal uitbetalen in de vorm van een hogere of betere functie, een investering dus.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef wel fooi maar die is nadrukkelijk bedoeld voor degene aan wie ik het geef. Delen met het keukenpersoneel is tot daar aan toe. Echter als ik zou weten dat de managers ook meedelen (en dat weet ik van bepaalde restaurants) geef ik geen fooi meer. Van sommige restaurants weet ik ook dat als je fooi cash geeft dat het personeel het houdt maar dat als je het op je pas zet het restaurant het houdt. Dus vandaar altijs cash.

Ik ben geen fan van fooienpottten omdat daardoor het minder attente personeel ook mee profiteert. Hierdooe is de prikkel om betere service te geven ook kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet beter, ik geef altijd fooi.
Ik ben zo opgevoed.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Fooi verdeling/verdeling valt buiten horeca cao en is daarom, als je het niet aangeeft bij de belasting zelfs illegaal volgensmij. Hoe dan ook er zijn gewoon geen vaste regels over wie wat krijgt en hoe eea verdeelt wordt. Dat gaat per bedrijf.

Ik wilde met dit topic eigenlijk alleen te weten komen waarom, hoe en óf men fooi geeft.

Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven