Slapen efteling

02-09-2026 17:46 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag als verrassing een weekend Efteling boeken in oktober. We gaan met ons gezin met twee kinderen.

We kunnen er vrijdag ivm school pas rond 5 uur/half 6 zijn. Wat is slim wel al vrijdag aankomen misschien kun je nog 1 attractie doen en gaan zwemmen? Of kun je dan net zo goed zaterdag vroeg gaan en 1 nacht hotel doen.

En is een huisje leuker dan een hotel? Ik heb nooit overnacht in de efteling en mijn laatste bezoek is zeker 25 jaar geleden.

Lees graag jullie tips!
Ik heb recent in het Efteling hotel geslapen, het oude dan wel te verstaan. De prijs tussen het oude en nieuwe hotel is vrij fors en dat verschil was het mij niet waard. Als je zo laat pas aankomt zou ik niet alleen overnachten maar zorgen dat je zaterdagochtend vroeg daar bent. Voor 1 nacht zou ik een hotel boeken, je gaat er dan toch vooral slapen en zit echt direct in/aan het park.

Ik had de overnachting cadeau gekregen , zelf vond ik het eigenlijk altijd te prijzig. Maar nu ik er heb overnacht vond ik het echt wel wat toevoegen aan de Efteling belevenis. Bij ons kwamen tijdens het ontbijt bijvoorbeeld ook sprookjesfiguren langs met wie je op de foto kon. En in de avond was er nog een show voor de allerkleinsten.
Ik heb 2 x in Bosrijk overnacht. Maar dat kan volgens mij niet voor 1 nachtje. Ik vind die huisjes echt fantastisch.
Ik denk wel dat die al volgeboekt zitten voor oktober.
vivapimpelmees schreef:
02-09-2026 18:01
Ik heb 2 x in Bosrijk overnacht. Maar dat kan volgens mij niet voor 1 nachtje. Ik vind die huisjes echt fantastisch.
Ik denk wel dat die al volgeboekt zitten voor oktober.
Bosrijk zit wel vol, andere huisjespark is wel beschikbaar. Nieuwe hotel is ook vol, wonder hotel heeft wel plek.
Bosrijk en Loonsche land: allebei fijne huisjes, en fijn als je niet met het hele gezin in dezelfde kamer slapen wil. Wel ongeveer een kwartier lopen naar de Efteling zelf.

Wonder hotel, oude Efteling hotel: vanaf dit hotel loop je in 2 minuten naar de Efteling, je komt binnen bij de speeltuin achter het Carnaval festival. Mijn kinderen (tieners) slapen het liefste hier want het is vanaf het hotel maar een klein stukje lopen naar de achtbanen.

Grand hotel: zelf geen ervaring mee.
Oh ik zou vrijdag thuis alvast wat Eftelingfilmpjes en muziek opzoeken om in de sfeer te komen (YouTube, spotify) en zaterdag vroeg daarheen rijden. Je kunt om 9:30 het park al in, voor de drukte. Niet alle attracties zijn open maar je kunt er vast 1 of 2 doen zonder lange wachtrij.
Wij hebben 2x in het hotel bij Bosrijk overnacht met onze dochter van 4 jaar. Het fijne van die hotelkamers is dat ze een aparte slaapkamer hebben voor de kinderen. Ik zou zeker op vrijdag al inchecken, in de avond is er bij Bosrijk Klaas Vaak die een verhaal voorleest. Echt fantastisch. Hij loopt van het Poorthuys naar het Landhuys. In de ochtend staat bij het ontbijt Oehoe Houdou, de uil van Klaas Vaak. Het half uur eerder naar binnen is echt een enorme winst, populaire attracties kan je zo doorlopen. Ik zou dus vrijdag aankomen en mee naar het verhaal van Klaas Vaak, eventueel zwemmen en in de ochtend stipt half 10 het park in lopen. Ik zou zelf minimaal 2 nachten blijven. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Wij hebben twee keer in het wonder hotel geslapen. Eén keer in een normale kamer, en een keer in de laven suite. Beide echt super leuk en mooi. De laven kamer vond ik echt prachtig. Aan elk detail was gedacht.
1 nacht hotel kan meestal niet van zaterdag op zondag helaas. Maar je kunt kijken of het wel kan in jouw gewenste weekend.
Lotte81 schreef:
02-09-2026 18:26
Bosrijk en Loonsche land: allebei fijne huisjes, en fijn als je niet met het hele gezin in dezelfde kamer slapen wil. Wel ongeveer een kwartier lopen naar de Efteling zelf.

Wonder hotel, oude Efteling hotel: vanaf dit hotel loop je in 2 minuten naar de Efteling, je komt binnen bij de speeltuin achter het Carnaval festival. Mijn kinderen (tieners) slapen het liefste hier want het is vanaf het hotel maar een klein stukje lopen naar de achtbanen.

Grand hotel: zelf geen ervaring mee.
Dit vind ik inderdaad het grote voordeel. Je loopt al wat af op zo’n dag en als je dan aan het eind van de dag direct bij je hotel bent - en ook beetje in de Eftelingsfeer blijft - vond ik dat wel een enorme bonus.
Wonder hotel vond ik leuker dan Grand Hotel. Dat laatste zit wel meer echt in het park en leuk om in de avond nog de aquanura mee te krijgen. Met kinderen zou ik waarschijnlijk eerder voor bosrijk kiezen, maar daar heb ik nooit gezeten. Maar een huisje met losse kamers lijkt me wel fijn dan.

Voordeel van de extra nacht van vrijdag is natuurlijk dat je zaterdag niet vroeg op pad hoeft. Wel de vraag of je dat prijsverschil de moeite waard vindt.
Bosrijk is echt heel leuk met kids. Maar daar heb je nu dus niks aan. Kan ook alleen geboekt worden voor een heel weekend. Leuke huisjes, zwembad, klaas vaak die verhaaltjes verteld voor het slapen. De magie van het park leeft daar echt door. Tis niet goedkoop maar als je bedenkt dat er ook 3 dagen toegang bij zit vind ik het t wel waard. Wij doen dit elk jaar met een bevriend stel met kids!
Het nieuwe Grand Hotel is gaaf en luxe, maar wel 2x zo duur als het , ook leuke Wonderhotel.
Hotels in Loonse Land en hotel Bosrijk ook prachtig, iets verder lopen
Huisjes Bosrijk super leuk voor een lang weekend met gezin.
Ik zou wel vrijdag al gaan, kom je al in de sfeer, even park in, lekker eten, ‘s morgens vroeg ontbijten en dan lekker vroeg op pad!
Dank voor de tips! Zie inderdaad dat alleen loonsche kan voor 1 nacht. Denk dat we dan toch 2 nachten gaan en al in de sferen komen. Een rib uit m’n lijf is het toch wel ;)

Welke restaurants zijn aan te raden, denk vooral eerste avond en denk tweede naar het pannenkoekenrestaurant oid dan zal iedereen wel gaar zijn.
Whadiepooh schreef:
02-09-2026 21:30
Dank voor de tips! Zie inderdaad dat alleen loonsche kan voor 1 nacht. Denk dat we dan toch 2 nachten gaan en al in de sferen komen. Een rib uit m’n lijf is het toch wel ;)

Welke restaurants zijn aan te raden, denk vooral eerste avond en denk tweede naar het pannenkoekenrestaurant oid dan zal iedereen wel gaar zijn.
Wij sliepen vorig jaar op het Loonsche gedeelte en vonden het erg leuk. Wij kwamen rond 16:00 aan en hebben alsnog veel gedaan die eerste dag. Na het eten werd het ook een stuk minder druk dus we hebben bij bijna alle attracties maar kort hoeven te wachten. De tweede dag zijn we weer de hele dag gegaan. Het was erg geslaagd en we hadden niet nog een nacht nodig. Het scheelt wel dat m’n kinderen nu geen probleem hebben met laat naar bed gaan dus we zijn beide keren tot het eind gebleven. We hebben noodles gegeten.
Whadiepooh schreef:
02-09-2026 18:21
Bosrijk zit wel vol, andere huisjespark is wel beschikbaar. Nieuwe hotel is ook vol, wonder hotel heeft wel plek.
En het hotel van Bosrijk? Heb ik een keer met dochter gedaan en was ook erg leuk. Die kun je ook voor 1 nacht boeken.
Whadiepooh schreef:
02-09-2026 17:46
We kunnen er vrijdag ivm school pas rond 5 uur/half 6 zijn. Wat is slim wel al vrijdag aankomen misschien kun je nog 1 attractie doen en gaan zwemmen?
Op vrijdag 16 en 23 oktober zijn ze tot 20.00 open. Dan kan je nog wel een paar attracties doen. En waarom wil je gaan zwemmen als je in de Efteling bent? Dan kan ieder ander weekend toch?
Whadiepooh schreef:
02-09-2026 21:30

Toen de kinderen klein waren aten we 's avonds gewoon in het huisje. Wat boodschappen mee van huis en daar iets simpels koken. En dan overdag naar Polles Keuken of een ander restaurant zodat dat ook een rustmoment werd.
Appletje schreef:
02-09-2026 22:07
Op vrijdag 16 en 23 oktober zijn ze tot 20.00 open. Dan kan je nog wel een paar attracties doen. En waarom wil je gaan zwemmen als je in de Efteling bent? Dan kan ieder ander weekend toch?
Meer omdat ik dacht dan kun je nog wat doen in de avond.

Ik denk dat het dan erg druk is ivm de herfstvakantie.
Vanuit het wonder hotel mag je ook bij bosrijk zwemmen. Vanaf loonsche land kan dat niet.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar er is een superleuk pannenkoekenhuis 10 minuten rijden vanaf het wonder hotel.
Met grote buitenspeeltuin en kleine binnenspeeltuin.

Toen wij er waren ging de Efteling om 6 uur dicht, dus leuk om daar nog heen te gaan.
Appletje schreef:
02-09-2026 22:07
Eens.
Ik zou nog een paar attracties meepakken, dan lekker gaan eten en op tijd naar bed.
En de volgende ochtend bij opening meteen het park in.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven